Gå til innhold

Komplett Mobil hevder seg tvunget av Telenor til å sette ned farten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme frekvensbånd. Her er det snakk om kanaler og datapakker. Dessuten er Norge svært sparsommelig befolket.

Åpenbart kan ikke telenett som lever til samme geografiske område operere på samme frekvensbånd. Derfor auksjonerer Nkom ut frekvensbånd til en telenett leverandør. De som vinner er de eneste som får lov å operere i frekvensbåndet og disse båndene er åpenbart begrenset innenfor det frekvensområdet LTE/LTA-A/HSDPA osv.. støtter og som puttes til mobilene våre. Så om man introduserer flere telenett over samme geografiske område vil vært enkelte teleselskap ha færre frekvensbånd og operere i. Dette fører til at om lasten ikke balanseres likt over de forskjellige telenettet at det vil være mye ubrukt og potensiell kapasitet der som ingen har mulighet til å bruke fordi det er låst til en telenettoperatør, da de har enerett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber for et selskap som leverer mobile løsninger, og vår erfaring er at kundene våre bare kan drite i å ha abonnement fra et selskap som leier hos noen andre. Det gir bare problemer. Hva Telenor eller TeliaSonera gjør aner jeg ikke, men samme SW på samme HW fungerer mye bedre på samme sted med abonnement fra eier av nettet, enn fra en som leier hos dem. Tipper de ha en godt skjult prioritering av kunder i eget nett før de slipper leietaker til.

Lenke til kommentar

er det noe vits å samarbeide med telenor da..?

 

telenor eier jo ikke radioantennene og har ikke noe makt over de.

 

Hele nettverket er bygget ved hjelp av norske skattekroner og er bygget som norsk infrastruktur.

 

de må snakke med NKOM..

NKOM er tilsynsmyndighet, nettet er eid av aktørene som har bygget nettet, så jo, Telenor eier nok mastene og antennene. I hvert fall de Telenor har fått satt opp.

Telenor var statens selskap for utbygging og drift (Telegrafvesenet, Televerket) frem til de endret driften for mange år siden. Mobilnett har i lengre tid i utgangspunktet vært hovedsakelig finansiert av Telenors kommersielle drift, kun med noe støtte fra staten for at de skal bygge ut i grisgrendte strøk der det ikke er lønnsomt å bygge kommersielt.

Endret av MrMastodon
Lenke til kommentar

er det noe vits å samarbeide med telenor da..?

 

telenor eier jo ikke radioantennene og har ikke noe makt over de.

 

Hele nettverket er bygget ved hjelp av norske skattekroner og er bygget som norsk infrastruktur.

 

de må snakke med NKOM..

 

Dette kan du ingenting om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og jeg holder meg til de jeg har best dekning hos, Telenor

Ok.

 

https://www.tek.no/artikler/test-den-store-dekningstesten-2017/382426/7

Telenor har bedre dekning i noen områder, Telia i andre. Ytelsestesten du viser til gir et bredt bilde slik art vi kan si hvem som gir jevnt over best dekning, men det er ikke nødvendigvis slik at alle får bedre dekning med Telia. Jeg har vært steder der Telenor gir god dekning, mens det er umulig å ringe med Telia. Det finnes nok mange med motsatte erfaringer. Du velger det som gir best dekning der du befinner deg oftest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

er det noe vits å samarbeide med telenor da..?

 

telenor eier jo ikke radioantennene og har ikke noe makt over de.

 

Hele nettverket er bygget ved hjelp av norske skattekroner og er bygget som norsk infrastruktur.

 

de må snakke med NKOM..

 

Helt feil... NKOM gir lisenser til bruk av frekvenser, men antennene, mastene og utstyret er eid, betalt og driftet av Telenor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vis meg en test som sammenligner dekning på fjellet/i utkantstrøk og IKKE 90% i nærheten av trafikkerte veier/byer.

 

Da vil nok bildet være noe helt annet.

 

Ja jeg er også avhengig av Telenornett da Telia ikke gidder bygge ut her. Derfor har jeg komplett som er blant de rimeliste på Telenornett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Telenor har bedre dekning i noen områder, Telia i andre. Ytelsestesten du viser til gir et bredt bilde slik art vi kan si hvem som gir jevnt over best dekning, men det er ikke nødvendigvis slik at alle får bedre dekning med Telia. Jeg har vært steder der Telenor gir god dekning, mens det er umulig å ringe med Telia. Det finnes nok mange med motsatte erfaringer. Du velger det som gir best dekning der du befinner deg oftest.

Jada, men så var det ikke jeg som begynte å snakke om dekning og Telenor heller.

 

Nå bryr jeg meg egentlig ikke om det er Telia eller Telenor, men jeg velger det abonnementet som er best for meg. Og 1000 GB for 400 i måneden er bedre enn noen annen kan levere, og det er tilfeldigvis på Telias nett. Så da ler jeg bare av Telenor som driver og tuller det til for seg igjen.

Lenke til kommentar

 

Telenor har bedre dekning i noen områder, Telia i andre. Ytelsestesten du viser til gir et bredt bilde slik art vi kan si hvem som gir jevnt over best dekning, men det er ikke nødvendigvis slik at alle får bedre dekning med Telia. Jeg har vært steder der Telenor gir god dekning, mens det er umulig å ringe med Telia. Det finnes nok mange med motsatte erfaringer. Du velger det som gir best dekning der du befinner deg oftest.

Jada, men så var det ikke jeg som begynte å snakke om dekning og Telenor heller.

 

Nå bryr jeg meg egentlig ikke om det er Telia eller Telenor, men jeg velger det abonnementet som er best for meg. Og 1000 GB for 400 i måneden er bedre enn noen annen kan levere, og det er tilfeldigvis på Telias nett. Så da ler jeg bare av Telenor som driver og tuller det til for seg igjen.

Nei, men det var du som refererte til ytelsestesten til tek.no som svar på en post der poenget med posten var alt han fikk best dekning med Telenors nett.

Jeg tolket det som om du ville motbevise det han sa på mest mulig nedlatende måte. Nå kommer du med en dårlig bortforklaring i stedet for å akseptere at testen ikke nødvendigvis er representativ for alle.

 

Du velger det produktet som passer deg best? Bra, det gjør vi alle. Om dekningen er så dårlig at jeg knapt kan ringe vil ikke 1000 GB eller 10000000 GB gjøre opp for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bare påpekte at myten om at Telenor har best dekning er en myte. Han skulle absolutt komme med et forsøk på forsvar for Telenor da jeg kritiserte dem, og jeg skjøt det ned med litt fakta.

 

Enkelt og greit.

 

Og ja, man velger det produktet som passer en best. Men det er også greit å vite at man ikke går gjennom en leverandør som går i motsatt retning av det man burde.

Lenke til kommentar

Jeg bare påpekte at myten om at Telenor har best dekning er en myte. Han skulle absolutt komme med et forsøk på forsvar for Telenor da jeg kritiserte dem, og jeg skjøt det ned med litt fakta.

 

Enkelt og greit.

Han hadde best dekning hos Telenor, der han ferdes. Han påsto ikke at Telenor generelt sett hadde best dekning.

 

Hvem som har best dekning totalt sett over hele landet, er helt irrelevant for påstanden.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør meg ingenting, jeg forstår komplett og de gir meg det jeg vil ha i et abonnement. Det er Telenor som høyner prisen på struping av mobilnett, forstålig det komplett skriver da. Virker som man må skrive mer rett frem hvis de skal bli fornøyd. "Telenor utnytter makten sin og øker prisen på noe latterlig som strupehastigheten, derfor velger vi i stedet å beholde de faste prisene og informere våre kunder om at hastigheten har blitt satt ned til 40kbit. Håper dette er forstålig for alle kunder at vi velger dette fremfor å øke prisen. Alle henvendelser om denne idiotiske forandringen må henvendes til Telenor. PS send e-mail, for kundeservice over telefon koster svært mye penger."

 

Forstår Komplett, men de gjorde tabben med å velge Telenor som partner i første omgang. I mine øyne en stor tabbe, og de får se nå hva det betyr. Eneste årsak til at de ikke er aktuelle som min mobilleverandør.

 

"Som operatør synest vi å ha gjort den tabbe å velge en overføringshastighet i nedstupet tilstand som viste seg fortsatt kunne nyttegjøres. Dette var selvfølgelig ikke meningen. Dere som kunder skal ikke tilbys noe annet alternativ som å kjøpe større datapakke. Hilsen Telenor."

 

Dette høres virkelig ut som den virkelige meldingen de burde sendt ut. Det er Telenor i et nøtteskall. Derfor er selskap som baserer seg på Telenor sitt nett helt utelukket for min del. Har Telia for eget abonnement, og Ice for datteren min, og har vurdert å bytte til Ice for eget abonnement.

 

Om jeg inngår 1 års avtale og betaler fast mnd pris i nærbutikken for 100 øl og drikker dem opp første helga. Vil da Ringnes bryggeri gi meg 2 øl uten kostnad hver helg ? Bytt ut øl med Gbyte .....

Hvorfor skal telenor gi deg gratis tilgang på nett etter at Du har brukt opp den mengde data du har betalt for ?

 

Kanskje på tide å lese kontrakten din bedre? Når du inngår abonnement så står det et punkt om hva du kan forvente når du bruker opp månedlig kvote. Står det der at abonnementet strupes til 128 kb, så er det faktisk hva du må forvente å få.

 

En endring på dette til det halve er å gå fra noe som er brukelig, til bortimot helt ubrukelig, og kan faktisk være nok til å heve kontrakten selv om man er i bindingstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det herlige telemonopolet i Norge. Sjekk hva du får for 129 danske kroner, fri alt. I Norge derimot betaler vi gladelig 399 for et sånn «billig» abbo.

Topografien er veldig forskjellig i Danmark og Norge.

Stemmer, men det skal sies at i Danmark samt Sverige og Finland så bygges det ofte master som er 2-3 ganger høyere enn her til lands pga flatt terreng. Bakkar og berg er ofte gunstig å plassere master på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...