Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gir ingen mening at det skulle være bremseklossene. De skal fint klare å låse dekkene når de er kalde.

 

Det er nok et eller annet i samspillet mellom ABS og regen som er feil. (Min teori er at de har laget ABS rutinene for standard regen, og så blir det noe kluss om man setter regen til lav.)

 

Og de har så klart kjørt omfattende testing på bremsene. Dette er det Tesla sier: "Tesla’s own testing has found braking distances with an average of 133 feet when conducting the 60-0 mph stops using the 18” Michelin all season tire and as low as 126 feet with all tires currently available."

Du må lese hva CR skriver. Bremsene slutter å virke som de skal etter første nødbrems. ABS blir ikke slitt av en nødbrems.

 

Regen er ikke en faktor. Smeller man inn bremsen så er det ABS-systemet som har som oppgave å stoppe bilen.

 

Men det store spørsmålet er ikke årsaken, det store spørsmålet er at Tesla ikke oppdaget dette under testing. Hvis noe så livsviktig som bremser er utilstrekkelig testet, hvordan er det da med resten av bilen? (Retorisk spørsmål).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg personlig og mange andre har opplevd det. Så det er fakta. Slenger ikke dritt om e-biler legger bare fram fakta om å eie e-bil.

Jeg har opplevd fossilbilister som ligger i venstrefeltet og putrer i 80 km/t der det er 100-sone. Kanskje for å spare drivstoff, som jo er dyrt?

[/quot

 

Selvfølgelig ligger noen fossile også under fartsgrensa. Men det som er så veldig rart at hver e-bil som jeg tar igjen på veien der jeg selv har holdt alle fartsgrensene, så putrer de i lav hastighet som er med på å skape farlige trafikksituasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må lese hva CR skriver. Bremsene slutter å virke som de skal etter første nødbrems. ABS blir ikke slitt av en nødbrems.

 

Regen er ikke en faktor. Smeller man inn bremsen så er det ABS-systemet som har som oppgave å stoppe bilen.

Slipper du gassen så slår full regen inn.

 

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan samspillet skal være, men det kan være slik at regen skal slå seg av 50 ms før ABS slår inn. Da kan denne tidskonstanten være satt feil, slik at regen er på i 100 ms samtidig som ABSen slår inn. Da vil ABSen bremse mens regen er på, merke at f.eks 30% bremseeffekt førte til at hjulene skled, og så kun benytte seg av 30% bremseeffekt hele veien ned til 0 km/t. Mens det som egentlig skulle skjedd var at regen skulle vært av, ABS skulle registrert at hjulene skled først ved 40% bremseeffekt, og så benytte seg av 40% bremseeffekt ned til 0 km/t.

 

Dette er bare et eksempel på hvordan samspillet kan slå ut feil. Poenget er at her er det et samspill der det kan være feil. (Og tydeligvis har vært en feil.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Selvfølgelig ligger noen fossile også under fartsgrensa. Men det som er så veldig rart at hver e-bil som jeg tar igjen på veien der jeg selv har holdt alle fartsgrensene, så putrer de i lav hastighet som er med på å skape farlige trafikksituasjoner.

Jeg har opplevd lignende situasjoner, men ikke bare med elbiler, også fossilbiler. Kan det hende at du kun biter deg merke i disse situasjonene når det er snakk om en elbil? Det er fort å tenke "for en dust" når det er en fossilbil, men "jævla elbiler" når det er en elbil.

 

Uansett, du trenger ikke bekymre deg for at jeg skal sinke deg. Jeg ligger konsekvent 10-20% over farsgrensen, så fremt kjøreforholdene tillater det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Lar" folk teste? Tesla kan ikke på noen som helst måte hindre folk fra å gjøre hva de vil med bilene sine. Utgaven med stort batteri og RWD har allerede blitt kjørt på bane med greie resultater, men bremsene kokte etter 4 runder. Usikkert om Performance-utgaven kommer med oppgraderte bremser eller om man bør bytte bremseklosser og bremsevæske, men dette finner nok folk ut av. Performance-utgaven har nok blitt kjørt masse på bane innen utgangen av året, så utsagnet til Musk vil nok bli etterprøvd grundig.

 

Nå skal jeg ikke påstå at tesla aktivt går ut å stopper folk fra å gjøre tester på bane, men siden TopGear testa første Teslaen på deres bane(som tesla saksøke de for i etterkant) har jeg ikke sett en eneste review hvor de tester den på bane. Og det fra folk som vanligvis tester bilene på bane, som for eksempel Top Gear nå når de nylig testet P100D og bare gjorde dragrace noe de bare har gjort med en bil tidligere og det var en drag-versjon av en muskelbil. Jeg har gjort søk på nett og kan ikke si at jeg har funnet noe som helst som sier noe om hvordan noen av teslaene i praksis går fort gjennom svingene. At det ikke finnes noen som helst vs. videoer er også litt for mistenkelig til at jeg tror det er tilfeldighet.

 

Påstanden min er ikke at folk som kjøper bilen blir nektet å kjøre på bane, men at media sannsynligvis må skrive under på å ikke teste bil på bane eller sammenligne med annen bil på bane for å få bil til test. Vi husker jo hvor mye de gamle Top Gear gutta slet med å få teste de 3 store hybridene mot hverandre i siste sesongen før GT, det er jo tydeligvis avtaler som skrives før man tester biler.

 

Hvis du har noen mediakilder som viser en tesla(helst modell 3 men hvem som helst modell kan motsi mine konspirasjonsteorier) på en bane hvor man svinger både til høyre og venstre hvor man kan sammenligne med tiden til en annen bil tar jeg gjerne mot en lenke.

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig ligger noen fossile også under fartsgrensa. Men det som er så veldig rart at hver e-bil som jeg tar igjen på veien der jeg selv har holdt alle fartsgrensene, så putrer de i lav hastighet som er med på å skape farlige trafikksituasjoner.

Jeg har opplevd lignende situasjoner, men ikke bare med elbiler, også fossilbiler. Kan det hende at du kun biter deg merke i disse situasjonene når det er snakk om en elbil? Det er fort å tenke "for en dust" når det er en fossilbil, men "jævla elbiler" når det er en elbil.

 

Uansett, du trenger ikke bekymre deg for at jeg skal sinke deg. Jeg ligger konsekvent 10-20% over farsgrensen, så fremt kjøreforholdene tillater det.

Jeg tviler på at du har samme kjørestil i 25 minus grader. Du fryser vel og evt. familien din også for å spare strøm og krysser fingrene dine at du har nok strøm til neste ladestasjon.

Lenke til kommentar

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.

Dette er vel årsaken til at e-biler putrer i 70 km/t i 80 og 90 sone på sommerføre og skaper farlige trafikk situasjoner.

Som elbilist (bmw i3) har jeg nok av eksosbiler foran meg langt under fartsgrensen ukentlig, på min pendlerrute. Fordelen nå er at forbikjøringer går unna på rekordtid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke påstå at tesla aktivt går ut å stopper folk fra å gjøre tester på bane, men siden TopGear testa første Teslaen på deres bane(som tesla saksøke de for i etterkant) har jeg ikke sett en eneste review hvor de tester den på bane.

Nå ble de ikke saksøkt for å teste den på bane. De ble saksøkt for å ha skrevet et manus på forhånd om alle problemene de skulle oppleve med bilen. Heldivis klarte de å overbevise retten om at Top Gear bare er et underholdningsprogram, så de trenger ikke være ærlige, balanserte eller saklige, og unslapp straff.

 

Og det fra folk som vanligvis tester bilene på bane, som for eksempel Top Gear nå når de nylig testet P100D og bare gjorde dragrace noe de bare har gjort med en bil tidligere og det var en drag-versjon av en muskelbil. Jeg har gjort søk på nett og kan ikke si at jeg har funnet noe som helst som sier noe om hvordan noen av teslaene i praksis går fort gjennom svingene. At det ikke finnes noen som helst vs. videoer er også litt for mistenkelig til at jeg tror det er tilfeldighet.

 

Påstanden min er ikke at folk som kjøper bilen blir nektet å kjøre på bane, men at media sannsynligvis må skrive under på å ikke teste bil på bane eller sammenligne med annen bil på bane for å få bil til test. Vi husker jo hvor mye de gamle Top Gear gutta slet med å få teste de 3 store hybridene mot hverandre i siste sesongen før GT, det er jo tydeligvis avtaler som skrives før man tester biler.

Jeg tenker mer at Model S/X ikke er biler som er naturlige å kjøre på bane. De er ikke designet for banekjøring og vil få effektbegrensing pga varmeutvikling i motoren.

 

Model 3 er en bil der gode egenskaper på bane tydeligvis har vært en prioritet, så da er det naturlig å kjøre den på bane.

Hvis du har noen mediakilder som viser en tesla(helst modell 3 men hvem som helst modell kan motsi mine konspirasjonsteorier) på en bane hvor man svinger både til høyre og venstre hvor man kan sammenligne med tiden til en annen bil tar jeg gjerne mot en lenke.

Tja, her er en Model S P85D på Nurburgring: https://insideevs.com/tesla-model-s-p85d-laps-nurburgring-850-video/
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.

Dette er vel årsaken til at e-biler putrer i 70 km/t i 80 og 90 sone på sommerføre og skaper farlige trafikk situasjoner.

Som elbilist (bmw i3) har jeg nok av eksosbiler foran meg langt under fartsgrensen ukentlig, på min pendlerrute. Fordelen nå er at forbikjøringer går unna på rekordtid.

Ja rekkevidden på e-bil din kommer til å være ganske kort når du leker deg med dreiemomentet.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du har samme kjørestil i 25 minus grader. Du fryser vel og evt. familien din også for å spare strøm og krysser fingrene dine at du har nok strøm til neste ladestasjon.

Haha, nei. Jeg sparer aldri på strømmen, og har stort sett alltid 400+ km rekkevidde, sommer som vinter (X100D). Og trenger jeg å lade så stopper jeg på den mest beleilige superladeren.

 

I går kjørte jeg Kongsberg - Oslo - Sandefjord - Hvittingfoss - Kongsberg. Lå i 115 km/t i 100-sonene og 125 km/t i 110-sonene og stort sett 10% over ellers, og hadde forbruk på 205 Wh/km i snitt. Startet med ca 72% og kom hjem med 10%. Kjørte forbi 7 superladere, men ingen lading var nødvendig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på at du har samme kjørestil i 25 minus grader. Du fryser vel og evt. familien din også for å spare strøm og krysser fingrene dine at du har nok strøm til neste ladestasjon.

Haha, nei. Jeg sparer aldri på strømmen, og har stort sett alltid 400+ km rekkevidde, sommer som vinter (X100D). Og trenger jeg å lade så stopper jeg på den mest beleilige superladeren.

 

I går kjørte jeg Kongsberg - Oslo - Sandefjord - Hvittingfoss - Kongsberg. Lå i 115 km/t i 100-sonene og 125 km/t i 110-sonene og stort sett 10% over ellers, og hadde forbruk på 205 Wh/km i snitt. Startet med ca 72% og kom hjem med 10%. Ingen lading nødvendig.

Haha jeg kjører på 1 tank med diesel bilen min fra Tromsø til Oslo, uten å ha rekkevidde angst. En behagelig tur uten å måtte planlegge turen i flere dager slik e-bil eiere må gjøre. I tillegg er det LANG ventetid på de ladestasjonene du finner. Leste dette på DinSide.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig og mange andre har opplevd det. Så det er fakta. Slenger ikke dritt om e-biler legger bare fram fakta om å eie e-bil.

 

Vet du hva jeg har opplevd, ganske ofte bak rattet på svære lastebiler. At fossilbiler legger seg tett opptil bak, sånn at de ikke har kjangs til å stoppe, for å spare litt fuel. Det er noe absolutt alle lastebilsjåfører kan bekrefte, så det er fakta.

 

Forøvrig, om du ligger i 200km/t på autobahn kan du med de fleste biler nærmeste se bensintanken tømme seg, går du ned til 150, blir rekkevidden betydelig lenger. Energi er energi - om det kommer fra dinojuice eller batteri

  • Liker 2
Lenke til kommentar
(...)
Jeg tenker mer at Model S/X ikke er biler som er naturlige å kjøre på bane. De er ikke designet for banekjøring og vil få effektbegrensing pga varmeutvikling i motoren.

 

Model 3 er en bil der gode egenskaper på bane tydeligvis har vært en prioritet, så da er det naturlig å kjøre den på bane.'

 
Tja, her er en Model S P85D på Nurburgring: https://insideevs.com/tesla-model-s-p85d-laps-nurburgring-850-video/

 

Tja, ser nok av bilsider som tester andre biler(som autobahn crusere) som ikke hører hjemme på bane på en bane, snakker ikke om at man trenger å gjøre hele nordsløyfa men ha vertfall noe svinger involvert så man finner ut hvordan bilen ville håndtere hvis for eksempel man måtte raskt svinge unna noe eller bremse hardt for en bil som kom foran kjapt. TopGear track størrelse hadde vært helt fint, og på den tiden den tar å kjøre burde ingenting bli overopphetet så det handler bare om kjøreegenskaper. 

 

Eller så er det lite interessant hva bilen kan gjøre i ett dataspill, jeg er klar over at grafikken i dag er ganske realistisk men klarte du virkelig ikke å se fra den videoen at det var ett dataspill?

 

Og uansett er ikke tiden 8:50 spesielt imponerende når en M3 gjør det samme ca ett minutt raskere.

Lenke til kommentar

Haha jeg kjører på 1 tank med diesel bilen min fra Tromsø til Oslo, uten å ha rekkevidde angst. En behagelig tur uten å måtte planlegge turen i flere dager slik e-bil eiere må gjøre. I tillegg er det LANG ventetid på de ladestasjonene du finner. Leste dette på DinSide.no

Har kjørt Kongsberg - Bodø to ganger det siste året, og planla svært lite. Den siste gangen booket vi ikke hoteller før samme dag som vi reiste. Og nei, det var ingen ventetid.

 

De siste 35.000 km/11 mnd har jeg hurtigladet kanskje 50 ganger, og kun en gang har jeg måtte vente. Jeg måtte da vente hele 5 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig og mange andre har opplevd det. Så det er fakta. Slenger ikke dritt om e-biler legger bare fram fakta om å eie e-bil.

 

Vet du hva jeg har opplevd, ganske ofte bak rattet på svære lastebiler. At fossilbiler legger seg tett opptil bak, sånn at de ikke har kjangs til å stoppe, for å spare litt fuel. Det er noe absolutt alle lastebilsjåfører kan bekrefte, så det er fakta.

 

Forøvrig, om du ligger i 200km/t på autobahn kan du med de fleste biler nærmeste se bensintanken tømme seg, går du ned til 150, blir rekkevidden betydelig lenger. Energi er energi - om det kommer fra dinojuice eller batteri

 

Og du trur ikke e-biler gjør det samme for å spare strøm?

Selvfølgelig tømmer tanken seg fort i 200 km/t, men ikke etter 10 mil som e-biler gjør.

Lenke til kommentar

 

Hele poenget med Model 3 var å gi en innstegsmodell for "fattigfolket" til rundt $30-35 000 / 300 000 NOK for de som ikke hadde råd til en Model S. Om modellen plutselig skal koste hundre tusen ekstra bare pga ekstrautstyr så faller hele poenget bort. Da kan man bare kjøpe Model S.

Grovt sett koster Model 3 rundt halvparten av Model S. Topputgaven av Model 3 er ganske dyr, til rundt 700.000, men så koster topputgaven av Model S nærmere 1,2 mill.

Men hva koster den billigste Model 3 og Model S? Det er det som er mest interessant for potensielle Model 3 kjøpere.

Lenke til kommentar

Men hva koster den billigste Model 3 og Model S? Det er det som er mest interessant for potensielle Model 3 kjøpere.

Ca 300.000 kroner for Model 3 og 627.000 kroner for Model S. Altså ca dobbelt så mye for Model S.

 

Greit nok, om man legger til en del ting som Model S har standard, så reduseres gapet en del, men Model 3 er fortsatt betydelig billigere.

Lenke til kommentar

Haha jeg kjører på 1 tank med diesel bilen min fra Tromsø til Oslo, uten å ha rekkevidde angst. En behagelig tur uten å måtte planlegge turen i flere dager slik e-bil eiere må gjøre. I tillegg er det LANG ventetid på de ladestasjonene du finner. Leste dette på DinSide.no

 

Dieseleksosen tetter en god del av fornuften, pass på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...