Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som kanskje er et artig diskusjonsemne her er jo at Model 3 med mye utstyr havner på rundt samme pris som Porsche Mission E? Det er jo noe spesielt.

 

Nei? Baseprice er 60 000 pund ift denne artikkelen: 

 

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/motor-shows-events/frankfurt/2015/porsche-mission-e-the-pure-electric-sports-car-shocks-frankfurt/

 

Altså rundt dobbelt av baseprisen til model 3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen må være dårlige til å regne. De har 450 000 reservasjoner, de sliter med å få produsert 5000 biler i uken. Og nå skal de levere nybestillinger fra 4-12 mnd. Dvs. med 5000 produsert i uka tar det 2 år å levere 450 000, alternativt hvis de skal levere på 6 mnd, så må de opp i nærmere 20000 biler i uka. Så spørsmålet blir vel heller om hvorfor dette utspillet kommer nå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det som kanskje er et artig diskusjonsemne her er jo at Model 3 med mye utstyr havner på rundt samme pris som Porsche Mission E? Det er jo noe spesielt.

Det er ikke uvanlig at dyrere versjoner av biler fra lavere segmenter er billigere enn innstegsmodeller fra høyere segmenter. F.eks:

 

BMW M3: 66.500 USD

BMW 530i: 52.625 USD

 

Og dette er uten ekstrautstyr. Det er mulig å utstyre en M3 til å være dyrere enn en skrapet Panamera.

Lenke til kommentar

Hvorfor velge topp model 3 når model X har falcon dører? 

 

Disse dørene er en grunn for meg å IKKE kjøpe bilen - og jeg er langt fra alene

 

Noen må være dårlige til å regne. De har 450 000 reservasjoner, de sliter med å få produsert 5000 biler i uken. Og nå skal de levere nybestillinger fra 4-12 mnd. Dvs. med 5000 produsert i uka tar det 2 år å levere 450 000, alternativt hvis de skal levere på 6 mnd, så må de opp i nærmere 20000 biler i uka. Så spørsmålet blir vel heller om hvorfor dette utspillet kommer nå?

 

Fordi reservasjonslisten er ikke det eneste som gjelder. De leverer prioritert til lokalmarkedet.

Lenke til kommentar

 

Nei, ca dobbelt med en 100 pakke.

Nå har ikke Model 3 100 kWh batteripakke. Men 200 km er ikke veldig galt for Model 3 LR i 200 km/t. Den har omkring 80 kWh, men den er også betydelig mer aerodynamisk enn Model S/X.

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Lenke til kommentar

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Basisutgaven er nok den de fleste venter på, men hva gjør man ikke for å forbedre marginene...

Hvis du faktisk hadde lest artikkelen så hadde du nok fått med deg at Elon Musk påpeker nettopp dette med at det er høyere marginer på den dyrere utgaven, og det er derfor de starter med den.

 

I stedet for å faktisk lese artikkelen og forholde deg til det Tesla selv sier, så prøver du å finne en måte å rakke ned på selskapet.

 

Selvsagt ønsker de så gode marginer som mulig når de er i en situasjon der de gjør store investeringer i produksjon og infrastruktur! Det er helt utrolig at du klarer å klemme ut av deg en syrlig kommentar om hvor sleske og griske Tesla tydeligvis er fordi de har en strategi for hvordan de skal komme gjennom dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen må være dårlige til å regne. De har 450 000 reservasjoner, de sliter med å få produsert 5000 biler i uken. Og nå skal de levere nybestillinger fra 4-12 mnd. Dvs. med 5000 produsert i uka tar det 2 år å levere 450 000, alternativt hvis de skal levere på 6 mnd, så må de opp i nærmere 20000 biler i uka. Så spørsmålet blir vel heller om hvorfor dette utspillet kommer nå?

Det er kanskje heller du som ikke er så god til å følge med, for 5000 biler i uken er bare et delmål. De kommer ikke til å stoppe veksten i produksjon når de når 5000 biler.

 

De har enda et mål om 10000 biler i uken. Hva målet er etter det vet jeg ikke.

 

Men å basere deg på bare 5000 biler i uken når Tesla selv gjentatte ganger har uttalt at de har langt høyere mål enn det blir litt for dumt, synes du ikke?

 

Utspillet kommer nå fordi de vel hele tiden har sagt at de nettopp vil begynne å tilby dette når de når 5000 biler i uken.

 

 

 

Man må vel betale reservasjons gebyr også. Ergo tjener tesla veldig mye per bil.

Det er da ikke et gebyr? Når man faktisk kjøper bilen så betaler man tilsvarende mindre for den som man har betalt på forhånd for å reservere den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.

Dette er vel årsaken til at e-biler putrer i 70 km/t i 80 og 90 sone på sommerføre og skaper farlige trafikk situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn.

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.

 

Dette er vel årsaken til at e-biler putrer i 70 km/t i 80 og 90 sone på sommerføre og skaper farlige trafikk situasjoner.

 

Hvorfor begynner du å snakke om 70 km/t når det her var snakk om 150 km/t på autobahn? Jeg kan ikke akkurat si at jeg har opplevd at elbiler ligger noe særlig under fartsgrensen her i Norge.

 

Men hva som helst for å slenge litt dritt om elbiler, ikke sant?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.

Dette er vel årsaken til at e-biler putrer i 70 km/t i 80 og 90 sone på sommerføre og skaper farlige trafikk situasjoner.

 

 

Kjenner meg ikke igjen, det er dog noen sjåfører som gjør ting som dette. Men jeg kan ikke si elbilene går igjen i mitt område.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

CR og C&D har avdekket store bremseproblemer.

Dette viste seg å være en bug i firmware til ABSen. Skal fikses innen noen dager.

 

Musk fant ut på 3 timer at det var ABS'en? Ikke verst. Men av det som kommer fram så tyder det på at problemet gjelder bremseklossene som enten er feildimensjonert eller er av laber type. Hvis bilen bremser normalt første gang og siden ikke så har sannsynligvis ikke bremseklossene tålt belastningen og blitt degradert.

 

Det Tesla må gjøre er

 

  1. Stoppe produksjonen.
  2. Finne ut hva som er galt og hvordan det kan fikses.
  3. Teste.
  4. Få underleverandører til å snu seg rundt og masseprodusere og levere andre komponenter.
  5. Tilbakekalle alle produserte biler.

 

Dette PR-marerittet, forsinkelsen og kosten, hadde vært unngått om Tesla hadde gjort en enkel bremsetest før Model 3 gikk i produksjon. 

 

Men det var det tydeligvis ikke tid til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn.

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.
Dette er vel årsaken til at e-biler putrer i 70 km/t i 80 og 90 sone på sommerføre og skaper farlige trafikk situasjoner.
Hvorfor begynner du å snakke om 70 km/t når det her var snakk om 150 km/t på autobahn? Jeg kan ikke akkurat si at jeg har opplevd at elbiler ligger noe særlig under fartsgrensen her i Norge.

 

 

 

Men hva som helst for å slenge litt dritt om elbiler, ikke sant?

Jeg personlig og mange andre har opplevd det. Så det er fakta. Slenger ikke dritt om e-biler legger bare fram fakta om å eie e-bil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg personlig og mange andre har opplevd det. Så det er fakta. Slenger ikke dritt om e-biler legger bare fram fakta om å eie e-bil.

 

 

AHA det er sånn det fungerer ja! Da skal jeg huske på det når jeg farter hjem fra jobb nå, 10 under grensen for det er fakta fra nils petter! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musk fant ut på 3 timer at det var ABS'en? Ikke verst. Men av det som kommer fram så tyder det på at problemet gjelder bremseklossene som enten er feildimensjonert eller er av laber type. Hvis bilen bremser normalt første gang og siden ikke så har sannsynligvis ikke bremseklossene tålt belastningen og blitt degradert.

 

Det Tesla må gjøre er

 

  • Stoppe produksjonen.
  • Finne ut hva som er galt og hvordan det kan fikses.
  • Teste.
  • Få underleverandører til å snu seg rundt og masseprodusere og levere andre komponenter.
  • Tilbakekalle alle produserte biler.
 

Dette PR-marerittet, forsinkelsen og kosten, hadde vært unngått om Tesla hadde gjort en enkel bremsetest før Model 3 gikk i produksjon. 

 

Men det var det tydeligvis ikke tid til.

Det gir ingen mening at det skulle være bremseklossene. De skal fint klare å låse dekkene når de er kalde.

 

Det er nok et eller annet i samspillet mellom ABS og regen som er feil. (Min teori er at de har laget ABS rutinene for standard regen, og så blir det noe kluss om man setter regen til lav.)

 

Og de har så klart kjørt omfattende testing på bremsene. Dette er det Tesla sier: "Tesla’s own testing has found braking distances with an average of 133 feet when conducting the 60-0 mph stops using the 18” Michelin all season tire and as low as 126 feet with all tires currently available."

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...