Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

 

Tesla saksøkte Top Gear, men tapte to ganger i retten (søksmålet + anken). De måtte betale over 100.000 pund i omkostninger til BBC. Musk er ekstremt hårsår. Det er kanskje grunnen til at han ble skallet i ung alder  :wee:

Vil ikke kalle det hårsår å forvente at de som skal anmelde en bil ikke lyver.

 

Men det var greit å få avklart i retten at Top Gear ikke anmelder biler, de er bare et underholdningsprogram som tilfeldigvis benytter seg av biler som rekvisitter. Antar Tesla ser på det som vel anvendte penger.

 

Tja. Dette er hva TG-produsenten Andy Willman hadde å si om saken i 2011.

 

"1. We [Top Gear] never said that the Tesla's true range is only 55 miles, as opposed to their own claim of 211 [Autopia: Actually, Tesla claims 245 for the Roadster], or that it had actually ran out of charge. In the film our actual words were: "We calculated that on our track it would run out after 55 miles." The first point here is that the track is where we do our tests of sports cars and supercars, as has happened ever since Top Gear existed. This is where cars are driven fast and hard, and since Tesla calls its roadster "The Supercar. Redefined" it seemed pretty logical to us that the right test was a track test. The second point is that the figure of 55 miles came not from our heads, but from Tesla's boffins in California. They looked at the data from that car and calculated that, driven hard on our track, it would have a range of 55 miles."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Om vi sammenlikner med prisen andre Tesla-modeller i dag er det omtrent det samme som den billigste Model X-utgaven i USA, som koster 79 500 dollar. I Norge må du i skrivende stund ut med 674 920 kroner for den samme bilen, så rundt 660 000 kroner for den heftigste Model 3-varianten virker sannsynlig. Autopilot og maskinvare for «full selvkjøring» kommer altså i tillegg, og koster 8000 dollar ekstra. 

Den vanlige tomotorsversjonen får på sin side en 0-60 mph-tid (0-96 km/t) på 4,5 sekunder og toppfart på 225 kilometer i timen, til en kostnad på 5000 dollar utover den vanlige prisen på bilen. Enmotorsutgaven har for øvrig en 0-60 mph-tid på 5,1 sekunder.

 

Tesla utnytter helt klart kostnadene ved leveringstrøbbel. Hvorfor velge topp model 3 når model X har falcon dører? Og er vesentilig større? Model 3\S er veldig liten i høyden, sett flere model S i sverige.

Fordi den koster omtrent halvparten? Folk har forskjellige behov..

Lenke til kommentar

Tja. Dette er hva TG-produsenten Andy Willman hadde å si om saken i 2011.

 

"1. We [Top Gear] never said that the Tesla's true range is only 55 miles, as opposed to their own claim of 211 [Autopia: Actually, Tesla claims 245 for the Roadster], or that it had actually ran out of charge. In the film our actual words were: "We calculated that on our track it would run out after 55 miles." The first point here is that the track is where we do our tests of sports cars and supercars, as has happened ever since Top Gear existed. This is where cars are driven fast and hard, and since Tesla calls its roadster "The Supercar. Redefined" it seemed pretty logical to us that the right test was a track test. The second point is that the figure of 55 miles came not from our heads, but from Tesla's boffins in California. They looked at the data from that car and calculated that, driven hard on our track, it would have a range of 55 miles."

 

Dette er hvordan BBC forsvarte seg:

 

"Top Gear is an entertainment programme, and should not be taken seriously".

 

Og Roadsteren som ble testet gikk ikke tom for strøm, noe Top Gear anerkjente. De bare dyttet Roadsteren inn til ladepunktet for å vise hva som kunne skje om bilen gikk tom for strøm! (Hvor ofte viste Top Gear hva som kunne skje om en fossilbil gikk tom for bensin, i sine "tester".)

 

Jeg var en fan av Top Gear for noen år tilbake, men det at de ikke har noen som helst integritet gjorde at jeg mistet interessen.

Lenke til kommentar

 

Haha, du mener at BMW, Mercedes, Toyota osv ikke sender ut biler med feil?

 

Noe av det værste var vel Toyota/Lexus sin gulvmatteproblematikk som har drept en hel haug med folk..

Nja, tror ikke det er bevist at noen døde. Det var veldig mye oppstyr rundt "utilsiktet akselerasjon", men stort sett er det slik at i de tilfellene som blir undersøkt nøye, så er det sjåføren som har trykket inn gasspedalen og holdt den der.

 

Dette er også noe som gjentar seg igjen og igjen på Teslaene. Folk kjører til stadighet gjennom vegger. Heldigvis for Tesla så har de full logging på alt, og i absolutt alle tilfellene har det vært sjåføren som har trykket inn gassen. Folk kobler feil i hodet og tror de trykker inn bremsen, ikke gassen, så blir de overrasket når bilen beveger seg fremover og trykker hardere og hardere. Tesla er kanskje overrepresentert fordi bilene har mye krefter, altså er det mindre tid til å oppdage feilen før man er gjennom noen vegger.

Toyota betalte familien til disse drepte https://mobile.nytimes.com/2010/09/19/business/19autos.html

 

Poenget er at Tesla skal være perfekte uten feil eller problemer. Hvis ikke er det full oppstandelse.

 

Virkeligheten er at ALLE bilprodusenter har sine problemer, og hittil har Tesla sine biler vist seg å være både like pålitelige og trygge som de beste i klassen. Det er noe folk sliter med å akseptere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja. Dette er hva TG-produsenten Andy Willman hadde å si om saken i 2011.

 

"1. We [Top Gear] never said that the Tesla's true range is only 55 miles, as opposed to their own claim of 211 [Autopia: Actually, Tesla claims 245 for the Roadster], or that it had actually ran out of charge. In the film our actual words were: "We calculated that on our track it would run out after 55 miles." The first point here is that the track is where we do our tests of sports cars and supercars, as has happened ever since Top Gear existed. This is where cars are driven fast and hard, and since Tesla calls its roadster "The Supercar. Redefined" it seemed pretty logical to us that the right test was a track test. The second point is that the figure of 55 miles came not from our heads, but from Tesla's boffins in California. They looked at the data from that car and calculated that, driven hard on our track, it would have a range of 55 miles."

Dette er hvordan BBC forsvarte seg:

 

"Top Gear is an entertainment programme, and should not be taken seriously".

 

Og Roadsteren som ble testet gikk ikke tom for strøm, noe Top Gear anerkjente. De bare dyttet Roadsteren inn til ladepunktet for å vise hva som kunne skje om bilen gikk tom for strøm! (Hvor ofte viste Top Gear hva som kunne skje om en fossilbil gikk tom for bensin, i sine "tester".)

 

Jeg var en fan av Top Gear for noen år tilbake, men det at de ikke har noen som helst integritet gjorde at jeg mistet interessen.

 

Tesla tapte i retten. Det sier vel det meste.

 

Clarkson om Musk:

 
“He sued me and lost, he appealed and lost. You go online and you read that we ‘made it up,’ that we ‘faked it’…We didn’t,” Clarkson said in Monday’s interview. “You see, if anybody is going to get sued, I mean you can’t say that sort of thing. I could say all sorts of things about Musk but I won’t. Musk doesn’t like losing. Unfortunately he did twice…He’s just got sour grapes.”
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota betalte familien til disse drepte https://mobile.nytimes.com/2010/09/19/business/19autos.html

Å inngå forlik er ikke det samme som å akseptere at det var noe feil med bilen. Hvert år inngås det titusenvis av forlik der den anklagde ikke har gjort noe som helst galt.

 

I eksemplet over håper jeg absolutt Toyota ikke betalte mye. Slik saken er beskrevet tyder mye på at det var sjåførens feil. Selv om gasspedalen skulle ha hektet seg opp i gulvmatten, så vil bremsen alltid klare å overvinne effekten fra motoren, og bilen vil altså stoppe om man trykker inn bremsen. Og enhver ansvarlig sjåfør vil også klare å skjønne at gasspedalen er trykket inn, og dermed få gjort forsøk på å fjerne matten. Og så kan man så klart bare slå av tenningen. Eller slå på håndbrekket.

 

Har man tid til å ringe politiet fordi man ikke får stoppet bilen, så er det svært sikkert at det bare er tull. Jeg vil tro at de ønsket å prøve ut bilens ytelser, og ringte til politiet for å gi de et slags alibi. Men så overvurderte de sine evner og krasjet.

 

Poenget er at Tesla skal være perfekte uten feil eller problemer. Hvis ikke er det full oppstandelse.

 

Virkeligheten er at ALLE bilprodusenter har sine problemer, og hittil har Tesla sine biler vist seg å være både like pålitelige og trygge som de beste i klassen. Det er noe folk sliter med å akseptere.

Det er jeg enig i.
Lenke til kommentar

Det som er vanlig hos de andre bilprodusentene er at de tester skikkelig slik at de leverer fra seg biler med bremser som virker. At Tesla ett år etter produksjonsstart må få beskjed fra Consumer Reports og Car and Driver om at Model 3 har et problem med bremsene, er ikke akkurat betryggende.

Nå skal dette ha vært en av de tidligst produserte bilene, så å dømme dagens biler etter de som var blant de første som ble produsert blir for dumt.

 

Og som andre har vært innom, så har alle andre bilprodusenter også hatt alvorlige feil på bilene sine. Men det er visst bare når Tesla har problemer at dere Tesla-hatere slår krøll på dere selv.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne lanseringen er vel kun tåkelegging av all støyen siden første Tesla 3 startet marerittet og produksjonsvanskene har stått i kø (igjen).

 

Hvordan de skal kunne produsere enda flere biler når de enda ikke klarer målene satt når første Model 3 forlot samlebåndet, til problemene rundt et halvt år senere, høres nærmest ut som et moderne mirakel.

 

Får håpe at de klarer dette om ikke annet en for konkurransen sin skyld.

De har da hele tiden sagt at de skulle åpne for dette da produksjonen nådde 5000 i uka?

 

Du spør hvordan de skal kunne produsere enda flere biler når det allerede har vært en kraftig økning i antall produserte biler per uke? Si meg, troller du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Min i3 må inn på service for å få oppdateringer i alle fall. Den er jo nyere enn Tesla Model S, som kom i 2012.

Men du kan nevne hvilke produsenter utover Tesla som har OTA-oppdateringer, kanskje? Jeg har ikke hørt om noen.

 

Nå kjenner jeg ikke til i3, men mine 2 siste bimmere har jeg oppdatert selv. Av det jeg kjenner til har ingen av de hatt kritiske oppdateringer jeg har trengt dog, så bare QoL oppdateringer.

Her er artikkel som viser til at BMW pushet ut en oppdatering til noen millioner biler med en sårbarhet tilbake i 2015: https://securityledger.com/2015/02/bmw-fixes-connecteddrive-flaw-with-over-the-air-patch/ 

 

redigert:

mercedes 2012: https://www.extremetech.com/extreme/125621-mercedes-benz-over-the-air-car-updates

Graver jeg mer finner jeg nok flere, men det er 2 vertfall.

 

Dette er jo noe helt annet. Ja, BMW har ConnectedDrive, og Mercedes sitt proprietære system, men dette benyttes jo ikke til oppdateringer av bilens programvare aktivt. De kan foreksempel ikke endre bilens oppsett, legge til funksjoner etc. Ja, du kan få oppdateringer til bilens informasjonssystem, som kart etc, men ikke kritiske komponenter som motorstyring, bremser etc.

Lenke til kommentar

 

"Lar" folk teste? Tesla kan ikke på noen som helst måte hindre folk fra å gjøre hva de vil med bilene sine. Utgaven med stort batteri og RWD har allerede blitt kjørt på bane med greie resultater, men bremsene kokte etter 4 runder. Usikkert om Performance-utgaven kommer med oppgraderte bremser eller om man bør bytte bremseklosser og bremsevæske, men dette finner nok folk ut av. Performance-utgaven har nok blitt kjørt masse på bane innen utgangen av året, så utsagnet til Musk vil nok bli etterprøvd grundig.

 

Nå skal jeg ikke påstå at tesla aktivt går ut å stopper folk fra å gjøre tester på bane, men siden TopGear testa første Teslaen på deres bane(som tesla saksøke de for i etterkant) har jeg ikke sett en eneste review hvor de tester den på bane. Og det fra folk som vanligvis tester bilene på bane, som for eksempel Top Gear nå når de nylig testet P100D og bare gjorde dragrace noe de bare har gjort med en bil tidligere og det var en drag-versjon av en muskelbil. Jeg har gjort søk på nett og kan ikke si at jeg har funnet noe som helst som sier noe om hvordan noen av teslaene i praksis går fort gjennom svingene. At det ikke finnes noen som helst vs. videoer er også litt for mistenkelig til at jeg tror det er tilfeldighet.

 

Påstanden min er ikke at folk som kjøper bilen blir nektet å kjøre på bane, men at media sannsynligvis må skrive under på å ikke teste bil på bane eller sammenligne med annen bil på bane for å få bil til test. Vi husker jo hvor mye de gamle Top Gear gutta slet med å få teste de 3 store hybridene mot hverandre i siste sesongen før GT, det er jo tydeligvis avtaler som skrives før man tester biler.

 

Hvis du har noen mediakilder som viser en tesla(helst modell 3 men hvem som helst modell kan motsi mine konspirasjonsteorier) på en bane hvor man svinger både til høyre og venstre hvor man kan sammenligne med tiden til en annen bil tar jeg gjerne mot en lenke.

 

 

https://www.youtube.com/results?search_query=tesla+track+tested

Lenke til kommentar

Dette er jo noe helt annet. Ja, BMW har ConnectedDrive, og Mercedes sitt proprietære system, men dette benyttes jo ikke til oppdateringer av bilens programvare aktivt. De kan foreksempel ikke endre bilens oppsett, legge til funksjoner etc. Ja, du kan få oppdateringer til bilens informasjonssystem, som kart etc, men ikke kritiske komponenter som motorstyring, bremser etc.

Det med OTA opptateringer er et tveegget sverd. Ikke alle er så glade i at bilen plutselig får endriger over natten. Erfaringer fra PCer er at oppdateringer, spesiellt de kritiske kan være riktig så ubeleilige. Nå kan nok sikkert akkurat det mitigeres ved å gjøre alt valgfritt, men det fungerer ikke om det skal oppdateres kritiske ting.

 

Og når vi er inne på kritiske oppdateringer. Har du tenkt over at du er prisgitt hvor godt tesla greier å holde på kryptosertifikatene sine. Skulle de lekke ut kan kritiske funksjoner i bilene settes ut av spill av en angriper. Tenk deg et angrep hvor en utpresser kompromitterer store deler av teslas bilflåte, så kræsjer noen få av de slik at det ser ut som ulykker, men har i forkant sent utpressingsbrev til tesla...

 

Privatlivet ditt er også prisgitt at bilprodusentene ikke finner det formålstjenelig å monetisere kundemassen sin. (Og dette er ikke bare tesla, men gjelder nesten alt av bilmerker nå)

 

Så, selv om det sikkert er behagelig å ha en slik grad av konnektivitet er den ikke uten betenkeligheter. Og ja, mulighetene for å bli kompromittert finnes i flere biler enn bare teslas, men det er de som har gått lengst i å med viten og vilje legge opp softwaren slik at det ikke er vanntette skott mellom kritiske og ikke-kritiske systemer.

Lenke til kommentar

Ganske solid overlapp mellom teslafanboys og trumpsupportere.

Kilde?

 

Det er vel heller Trump-supportere som hater Tesla fordi det er nullutslippbiler og truer oljeindustrien og Establishment.

 

Alle som sier at de tar feil er bare tåkeleggere og shortespekulanter.

Hva er det du snakker om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

*host* som forrige video presentert her i tråden er denne også fra ett spill, for å gjenta meg selv er det greit nok at grafikk i dagens spill er god men ser du virkelig ikke at dette er fra ett spill?

 

Nei? Hvilket spill da? Det er i såfall banebrytende raytracing som burde premieres med Nobels pris i 3D-rendering performance.

Endret av l0mf0mgl0mbl0og
Lenke til kommentar

Nei? Hvilket spill da? Det er i såfall banebrytende raytracing som burde premieres med Nobels pris i 3D-rendering performance.

 

Ingen anelse hva spill, men hvis det ikke er spill har de brukt noen merkelige kameraeffekter.

 

Men uansett er det ikke så relevant da jeg etter å se gjennom videoen med lyd hører at det ikke engang er en tesla på banen :p

 

Så prøv gjerne igjen.

Lenke til kommentar

 

Nei? Hvilket spill da? Det er i såfall banebrytende raytracing som burde premieres med Nobels pris i 3D-rendering performance.

 

Ingen anelse hva spill, men hvis det ikke er spill har de brukt noen merkelige kameraeffekter.

 

Men uansett er det ikke så relevant da jeg etter å se gjennom videoen med lyd hører at det ikke engang er en tesla på banen :p

 

Så prøv gjerne igjen.

 

 

EDIT: Etter å ha sett den selv mer enn de første sekundene er jeg enig, dette er ikke en Tesla. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

*host* som forrige video presentert her i tråden er denne også fra ett spill, for å gjenta meg selv er det greit nok at grafikk i dagens spill er god men ser du virkelig ikke at dette er fra ett spill?

Verken denne eller den videoen jeg la ut er fra et spill.

 

Her er for øvrig et par videoer med Model 3:

 

https://www.youtube.com/watch?v=iFr3ecpr5oU

 

https://www.youtube.com/watch?v=4k6aua05DUA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...