Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ryobi muttertrekker til dekkskift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, Dubious said:

Regner med at dere ikke bruker momentstaver til å trekke av muttrene?

Bruk sånn svart kopp som på bildet for best resultat

Selvsagt. Bruker en hjulpipe (21 mm) fra Thansen med plast rundt (for å beskytte alufelgene litt ekstra). Har også prøvd de medfølgende pipene. 

33 minutes ago, Complexity said:

Brente opp motoren på en slik muttertrekker for noen uker siden. Kjøpte en ny og den har vesentlig mindre batteri. Var ikke sjans å få av mine hjulbolter med det nye batteriet (170 newton) men med batteriet til den gamle muttertrekkeren som er dobbelt så stort gikk det fint.

Tror de leverer med for dårlig batteri nå.

Hvilke ah leverer gammelt og nytt batteri du har prøvd?  

Lenke til kommentar

Det er ikke kapasitet i Ah i seg selv som er relevant. Det som er relevant er hvor mye effekt batteriet kan levere. Dersom cellene i batteripakken med 2Ah kan levere 40A så vil den levere samme effekt som en 5Ah batteripakke som består av celler som kan levere 20A. Derimot består kanskje 5Ah pakken av celler som kan levere 30A. Den er derfor i stand til å levere 50% mer effekt enn 2Ah pakken.

Videre dersom det har kommet et nytt 2Ah batteri med celler som "bare" kan levere 35A (mot tidligere 40A) så vil denne batteripakken bare kunne levere 87,5% av effekt til det tidligere batteriet.

Endret av mobile999
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8Wind skrev (49 minutter siden):

Selvsagt. Bruker en hjulpipe (21 mm) fra Thansen med plast rundt (for å beskytte alufelgene litt ekstra). Har også prøvd de medfølgende pipene. 

Hvilke ah leverer gammelt og nytt batteri du har prøvd?  

Bruker du ikke kraftpipe funker det ikke, vanlige piper bare vrir seg og absorberer slaget. (Da virker det ikke.) Så sprekker de etter kort tid. Har samme Ryobi maskin, og den klarer nok litt over 120nm, men da må du stå i en god stund for at den jobber det løst. Pleier bare å løsne alt med latmannsarm på forhånd.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
8Wind skrev (2 timer siden):

Vel. At et 5ah-batteri ikke automatisk er løsningen blir greit bekreftet av videoen over her, der en Ryobi r18iw3 muttertrekker og et 2ah-batteri drar av bolt strammet til 210 nm. Jeg har samme maskin og samme batteri, men den klarer ikke engang 100 nm. Jeg er enig i at et 5ah-batteri vil gi noe mer power enn et på 2ah, men forskjellen er neppe enorm.

Jo, den er vesentlig sterkere med 5 enn 2. Testet idag når jeg la om til piggdekk. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, mobile999 said:

Det er ikke kapasitet i Ah i seg selv som er relevant. Det som er relevant er hvor mye effekt batteriet kan levere. Dersom cellene i batteripakken med 2Ah kan levere 40A så vil den levere samme effekt som en 5Ah batteripakke som består av celler som kan levere 20A. Derimot består kanskje 5Ah pakken av celler som kan levere 30A. Den er derfor i stand til å levere 50% mer effekt enn 2Ah pakken.

Videre dersom det har kommet et nytt 2Ah batteri med celler som "bare" kan levere 35A (mot tidligere 40A) så vil denne batteripakken bare kunne levere 87,5% av effekt til det tidligere batteriet.

Skjønner, takk. Får det dog fortsatt ikke helt til å rime at et potensielt "gammelt" 2ah-batteri skal dra 210 nm (ref YT-video), mens "nytt" da ikke skal klare 100 nm engang. 

15 minutes ago, Revolution said:

Bruker du ikke kraftpipe funker det ikke, vanlige piper bare vrir seg og absorberer slaget. (Da virker det ikke.) Så sprekker de etter kort tid.

Jeg har brukt kraftpipe 21mm med plastkappe til felger fra Thansen.

14 minutes ago, Randeboy said:

Jo, den er vesentlig sterkere med 5 enn 2. Testet idag når jeg la om til piggdekk. 

Godt mulig. Men fortsatt: i videoen jeg refererer til dras altså bolt strammet med 210 nm lett av med et 2ah-batteri fra Ryobi. Mitt 2ah er ikke i nærheten (klarer ikke 100 nm). Samme muttertrekker, samme batteri. Forklaringen er dermed ikke så enkel som at det som trengs er et 5ah-batteri.

I "pakken" jeg har kjøpt reklameres det fra Ryobi selv med at denne muttertrekkeren, levert med et 2ah-batteri, har et dreiemoment på 400 nm. Jeg skjønner at 400 nm kanskje er teoretisk, men jeg forventer da at den i alle fall klarer vesentlig mer enn 100 nm. Jeg vil enkelt og greit ha en trekker som leverer i nærheten av det som loves i markedsføringen. Det er ikke voldsomt urimelig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Brukerfeil"? Kan det ha noe å si hvordan man holder muttertrekkeren ved bruk (presse hardt inn holde hardt vs holde løst og la slagtrekkeren gjøre jobben sin).
Jeg bare spør da jeg har samme muttertrekker fra Ryobi og har hatt 220v tilsvarende fra Biltema.
Ryobi'n klarer selv sterkt fastrustede bolter etter få sekunder som Biltema-trekkeren ("350Nm") kunne "male" på i flere minutter uten at det løsnet.
Jeg bruker konsekvent 5Ah batteriet og det *kan* være at ett mindre "spekket" batteri fra samme produsent har celler som ikke har like bra ytelse ("C-rating").
Men da burde jo Ryobi advare mot å bruke de mindre(svakere) batteriene til denne modellen?

Har du hatt bilen på verksted (EU-kontroll) og mekanikere har brukt luft og "malt på" i mange sekunder vil en mutter sitte så hardt at kun luft eller latmannsarm med over 400Nm vil klare å løsne en hjulmutter.
Har opplevd at det lokale verkstedet nesten klarte å ødelegge muttere på en helt ny bil ifbm service!!
Her klarte ikke Ryobi'n å løsne alle, men med nevnte 1m latmannsarm fikk jeg av de mest gjenstridige.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
On 10/18/2020 at 1:31 PM, TL1000S said:

"Brukerfeil"? Kan det ha noe å si hvordan man holder muttertrekkeren ved bruk (presse hardt inn holde hardt vs holde løst og la slagtrekkeren gjøre jobben sin).
Jeg bare spør da jeg har samme muttertrekker fra Ryobi og har hatt 220v tilsvarende fra Biltema.
Ryobi'n klarer selv sterkt fastrustede bolter etter få sekunder som Biltema-trekkeren ("350Nm") kunne "male" på i flere minutter uten at det løsnet.
Jeg bruker konsekvent 5Ah batteriet og det *kan* være at ett mindre "spekket" batteri fra samme produsent har celler som ikke har like bra ytelse ("C-rating").
Men da burde jo Ryobi advare mot å bruke de mindre(svakere) batteriene til denne modellen?

I høyeste grad en hobbybruker, men jeg prøver da å la maskinen gjøre jobben. Dersom 2ah ikke holder kan Ryobi heller ikke markedsføre muttertrekkeren med et 2ah-batteri på den måten de gjør. Enig.

On 10/18/2020 at 12:14 PM, Complexity said:

Sikkert en dårlig batch med batterier eller noe ute å går. 

Jeg sleit av en bolt med ett uhell når jeg bytta dempere på en bil engang. Skulle stramme til litt og glemte at den sto på 3 så rev av hodet på bolten. Så den er kraftig om den får nok juice.

Jeg heller også i den retning. Har sendt inn en henvendelse til Ryobi via den norske nettsiden deres. Så får vi se hva de svarer (eller om de svarer i det hele tatt).

22 hours ago, aklla said:

Jeg byttet akkurat dekk med den trekkeren og brukte 1,5Ah batteri, som jeg stort dett bruker til alt. Gikk som en lek, de som satt godt brukte den vel knapt ett sekund på å skru ut..

Takk for tilbakemelding. Nok et tegn at noe ikke stemmer med maskin og/eller batteri jeg har.

Vet ikke helt hvor vanskelig noe sånt skal være, men jeg prøvde nå å sette på en av de medfølgende pipene og holde igjen muttertrekkeren med håndkraft. På hastighet 3 går det fint uten at jeg trenger å ta nevneverdig i. Hvor vrient burde noe sånt være?

Lenke til kommentar
8Wind skrev (1 time siden):

Vet ikke helt hvor vanskelig noe sånt skal være, men jeg prøvde nå å sette på en av de medfølgende pipene og holde igjen muttertrekkeren med håndkraft. På hastighet 3 går det fint uten at jeg trenger å ta nevneverdig i. Hvor vrient burde noe sånt være?

Testa min nå.
nivå 1 - går litt rundt men knapt
nivå 2 - går ok rundt men merker godt motstand
nivå 3 - slagtrekkeren merker knapt at jeg holder den.

Og ja, jeg tok i det jeg klarte på alle nivåer, jeg har fortsatt vondt i hånda. Riktignok brukte jeg pipe, jeg tør ikke med noe med bedre tak..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, aklla said:

Testa min nå.
nivå 1 - går litt rundt men knapt
nivå 2 - går ok rundt men merker godt motstand
nivå 3 - slagtrekkeren merker knapt at jeg holder den.

Og ja, jeg tok i det jeg klarte på alle nivåer, jeg har fortsatt vondt i hånda. Riktignok brukte jeg pipe, jeg tør ikke med noe med bedre tak..

Tusen takk for innsatsen! Håper det ble uten varige mén. 😄 Dette var den endelige bekreftelsen jeg trengte på at det er noe galt enten med min maskin eller mitt batteri. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...