Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Han vil ikke flytte nordover m.m


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne etablere med nordpå med min samboer, men det virker ikke som om han har lyst til å flytte dit. Han er heller ikke spesielt begeistret for fisk eller mørket, er det da for mye å be om? Vi har bodd nærme hans familie i årevis, og jeg skulle gjerne sett at det var noen hundre mil mellom oss og svigermor.

 

Er det virkelig så stor kulturforskjell mellom landsdelene? Og ville det vært slemt av meg å be han om å gjøre dette for meg?

 

Anonymous poster hash: b77d0...1c1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moren hans er gal, som så mange svigermødre er.

 

Vi har bodd på Østlandet i snart ti år, og tidligere var planen alltid at vi skulle flytte nordover etterhvert. Det er et bedre liv å bo der, alt fra økonomi, klima, bedre for barn, bedre «samfunn», vi slipper en svigermor som ringer 2x om dagen og som kommer på uanmeldt besøk tre ganger i uka..

 

JEG flyttet fra alt for å være sammen med han, ikke si at jeg ikke har tatt hensyn.

 

 

Anonymous poster hash: b77d0...1c1

Lenke til kommentar

Dette er et problem som egentlig oppsto for 10 år siden. Du hadde helt åpenbart en forventning om at dere skulle flytte nordover etter en stund, men han enten oppfattet ikke den eller forledet deg til å tro at han var enig.

 

Vil han ikke nå, så vil han ikke. Tror ikke det er så mye du får gjort der egentlig, hvis du ikke klarer å overtale ham.

Lenke til kommentar

Moren hans er gal, som så mange svigermødre er.

 

Vi har bodd på Østlandet i snart ti år, og tidligere var planen alltid at vi skulle flytte nordover etterhvert. Det er et bedre liv å bo der, alt fra økonomi, klima, bedre for barn, bedre «samfunn», vi slipper en svigermor som ringer 2x om dagen og som kommer på uanmeldt besøk tre ganger i uka..

 

JEG flyttet fra alt for å være sammen med han, ikke si at jeg ikke har tatt hensyn.

 

 

Anonymous poster hash: b77d0...1c1

Så da er du klar over hvor vanskelig det kan være. Har du samme tilknytning til din familie som han har til sin? Husk også på fremtidige barn eller nåværende, det er fordelsaktig at de har ett bånd med resten av familien også, noe som er vanskelig å få til hvis dere bor så langt unna hverandre at dere bare sees til jul og sommerferien. 

Lenke til kommentar

Flytte fra Øst til Nord høres ut som en drastisk måte å få pause fra svigermor på? Hva med å snakke med hun om at dere føler dere kvelt og hadde satt pris på om det gikk litt lenger tid mellom hver gang hun kom over/ringte?

 

 

Uansett så forstår jeg samboeren din godt, jeg har selv alltid bodd veldig sentralt og tanken på å flytte opp nord hvor du risikerer 5-10min til nærmeste nabo og et halvt år hvor det er "svart" høres ut som et mareritt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Wow, at du har brukt 10 år av livet ditt på å bo et sted du ikke liker, det må være toppen av selvoppofrelse. Foreslår at du legger fram det argumentet med sterk patos. Er typen mørkeredd og ikke spiser fisk, kan du være sikker på at han backer unna for litt kjefting! Lykke till!

Lenke til kommentar

Moren hans er gal, som så mange svigermødre er.

 

Vi har bodd på Østlandet i snart ti år, og tidligere var planen alltid at vi skulle flytte nordover etterhvert. Det er et bedre liv å bo der, alt fra økonomi, klima, bedre for barn, bedre «samfunn», vi slipper en svigermor som ringer 2x om dagen og som kommer på uanmeldt besøk tre ganger i uka..

 

JEG flyttet fra alt for å være sammen med han, ikke si at jeg ikke har tatt hensyn.

 

 

Anonymous poster hash: b77d0...1c1

 

Dere slipper vel neppe at hun ringer ofte hvis dere bor i en annen landsdel. Og når hun først kommer på besøk, vil hun antakelig bli lenger enn når hun bor i nærheten.

 

Eventuelt kan dere snakke med henne og be henne kutte litt ned på telefonsamtalene og besøkene. Å flytte er som å gå over elva etter vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å snakke med hun om at dere føler dere kvelt og hadde satt pris på om det gikk litt lenger tid mellom hver gang hun kom over/ringte?

Det er sønnen og ikke svigerdatter som må ta denne samtalen. Med et allerede dårlig forhold til svigermor så vil en slik beskjed fra TS kunne eskalere det hele til full konflikt, og ikke minst - at svigermor velger å bli enda mer intens i sin kontakt med sønnen i frykt for å "miste han".

Lenke til kommentar

Har selv vært i situasjonen til gubben din, men meg og min samboer har ikke barn. Vi bodde på vestlandet og hun flyttet først opp til Nord-Norge før jeg flyttet etter et år. For en person som ikke har levd med mørketid før så gikk det veldig bra og har ikke angret på avgjørelsen. Om han ikke liker fisk så har du ikke laget fiks på rett måte til han. Var heller ikke noe begeistret for fisk før jeg fant ut hvordan man skulle lage det godt. 

 

Men det som du bør tenkte på før du tvinger han nordover er om han har mulighet for å finne jobb her oppe eller skal han studere. Greit at du har mange argumenter som passer for deg og barna dine, men tenk litt på gubben din og

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Moren hans er gal, som så mange svigermødre er.

 

Vi har bodd på Østlandet i snart ti år, og tidligere var planen alltid at vi skulle flytte nordover etterhvert. Det er et bedre liv å bo der, alt fra økonomi, klima, bedre for barn, bedre «samfunn», vi slipper en svigermor som ringer 2x om dagen og som kommer på uanmeldt besøk tre ganger i uka..

 

JEG flyttet fra alt for å være sammen med han, ikke si at jeg ikke har tatt hensyn.

 

 

Anonymous poster hash: b77d0...1c1

 

Der mistet du min respekt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det ville vel vært en fordel om barna ikke vokste opp med en til tider manisk bestemor, vil jeg si.

 

Jeg har et veldig nært forhold til min familie og jeg vil påstå at det er et sunnere forhold også. Og ingen har sagt at vi trenger å bo så nærme dem heller, men det hadde jo vært en fordel.

 

Anonymous poster hash: b77d0...1c1

Nja. Stoler ikke helt på deg når du sier at hun er manisk, ja man pleier å tro på hva TS sier, men innleggene dine oser av bitterhet og hat mot henne, så alt du sier om henne blir selvsagt tatt med en gigantisk neve salt. 

 

Han har også tydeligvis ett nært forhold med sin familie, hva er poenget ditt der?  At dine følelser for din familie er viktigere enn han sine? Hvorfor? Altså, du mener at dere ikke trenger å bo ved noen av deres familier, annerkjenner du i det minste at barna deres trenger flere enn kun deg og faren sin? For det er vitenskapelig bevist at barn trives bedre med ett større nettverk. Mamma og pappa er ikke stort nok. Hørt it takes a village to raise a child? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...