Gå til innhold

Slik ser nye Gmail ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å få kalender og oppgaver i samme skjermbilde som eposten, er noe jeg har savnet hos både Gmail og Outlook på web. D.v.s samme oppsett som Outlook 2016. Slumring innførte Microsoft for 1-2 år siden. Det syntes jeg ikke var noen forbedring. Slumring funker vel også kun med eposter som ligger i innboksen. For meg som bruker mange mapper i Outlook for å filtrere innkommende epost ga det derfor ingen mening. I Gmail hvor man tvinges til å ha alle epostene i enten innboks eller arkiv, kan det gi mer mening.

Lenke til kommentar

 

Selve eposten er enten i Inbox eller i All mail.

Labels (etiketter) i G-mail oppfører seg akkurat som mapper.

 

 

Etiketter har man hos Microsoft også. Etiketter kan være nyttig for sortering, men de oppfører seg helt annerledes enn mapper. Epostene ligger fortsatt i innboksen eller arkivet. Den eneste måten å tømme innboksen på, er ved å sende alle epostene til arkiv, hvor man må sortere dem på nytt ved å bruke etiketter. Det blir en annen måte å tenke på, som man sikkert kan lære seg og som sikkert fungerer like bra. Kanskje. Jeg liker at eposter går til ulike mapper etter regler jeg har satt, og at innboksen er tom når jeg er ferdig med å behandle dagens eposter. 

Endret av serpaul
Lenke til kommentar

 

Etiketter har man hos Microsoft også. Etiketter kan være nyttig for sortering, men de oppfører seg helt annerledes enn mapper. Epostene ligger fortsatt i innboksen eller arkivet. Den eneste måten å tømme innboksen på, er ved å sende alle epostene til arkiv, hvor man må sortere dem på nytt ved å bruke etiketter. Det blir en annen måte å tenke på, som man sikkert kan lære seg og som sikkert fungerer like bra. Kanskje. Jeg liker at eposter går til ulike mapper etter regler jeg har satt, og at innboksen er tom når jeg er ferdig med å behandle dagens eposter. 

 

 

 

 

 

Da har du ikke satt deg inn i hvordan det funger. Du kan flytte e-poster og e-post-tråder til mapper (etiketter) og ha en tom innboks. Innboksen min er tom, selv om jeg har 30 GB lagret i G-Mail. Du kan også lage filter som automatisk flytter e-poster til mapper - f.eks. driver vi med Geocaching, og alle e-poster om funn flyttes fra innboks til "Geocaching".

Lenke til kommentar

 

 

 

Etiketter har man hos Microsoft også. Etiketter kan være nyttig for sortering, men de oppfører seg helt annerledes enn mapper. Epostene ligger fortsatt i innboksen eller arkivet. Den eneste måten å tømme innboksen på, er ved å sende alle epostene til arkiv, hvor man må sortere dem på nytt ved å bruke etiketter. Det blir en annen måte å tenke på, som man sikkert kan lære seg og som sikkert fungerer like bra. Kanskje. Jeg liker at eposter går til ulike mapper etter regler jeg har satt, og at innboksen er tom når jeg er ferdig med å behandle dagens eposter. 

 

 

 

 

 

Da har du ikke satt deg inn i hvordan det funger. Du kan flytte e-poster og e-post-tråder til mapper (etiketter) og ha en tom innboks. Innboksen min er tom, selv om jeg har 30 GB lagret i G-Mail. Du kan også lage filter som automatisk flytter e-poster til mapper - f.eks. driver vi med Geocaching, og alle e-poster om funn flyttes fra innboks til "Geocaching".

Det er helt sikkert triks der som jeg ikke har satt meg inn i. Hos meg ligger alle eposter som er merket med etiketter i Gmail på jobb fortsatt i innboksen, og jeg har aldri funnet noen åpenbare valg for å få dem vekk derfra. Det samme gjelder for flagging av eposter. Gmail har huskeliste. Legger jeg eposter der og haker av for at de er fullført, forsvinner de ikke fra huskelisten, slik de gjør hos Microsoft når jeg haker av for at en flagget epost er fullført. Vi mennesker er vanedyr, og jeg tilbringer ti ganger så mye tid med å behandle epost privat og for foreninger i Outlook enn jeg gjør på jobb i Gmail.

Lenke til kommentar

All Mail (eller arkivet) er det eneste stedet det faktisk ligger epost i GMail. Innboks er faktisk bare et label det også. Når du trykker "Arkivér" på en epost fjerner du innboks labelet, alle labels du selv har satt på blir værende.

 

Så for å duplisere Outlook-oppførsel, kan man i en regel legge på de labels man måtte ønske, og så arkivere eposten. Da forsvinner den fra innboks, men blir liggende tilgjengelig i alle labels du la på – og i akkurat denne sammenhengen fungerer labels "som mapper", i den forstand at når du klikker på et label ser du alle eposter som har det labelet, på samme måte som når du klikker på en mappe i Outlook finner du alle eposter som ligger i mappen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen som leser bruksanvisninger lengre?  :p

 

Se vedlegg, med etiketter som oppfører seg som mapper. Teknisk sett ligger alt i innboks, men hva gjør vel det når alt oppfører seg som mapper uansett?

 

 

 

 

Fortsatt ikke overbevist om Gmails fortreffelighet over Outlook, men har i hvert fall gjort en dugelig ryddejobb på jobb nå og arkivert eposter ut av innboksen tilbake til juni 2017 ;-)

Lenke til kommentar

Ingen som leser bruksanvisninger lengre?  :p

 

Se vedlegg, med etiketter som oppfører seg som mapper. Teknisk sett ligger alt i innboks, men hva gjør vel det når alt oppfører seg som mapper uansett?

 

 

 

 

Etter ryddingen får jeg gå gjennom reglene mine for etiketter og se om jeg kan finpusse dem på ulike måter ut over det jeg har hatt hittil, og hvor da cluet tydeligvis er å legge til enten fjern label innboks eller arkiver i regelen :-P

 

Du vet ikke tilfeldigvis hvordan man kan få Gmail til å forstå tastaturknappen "Delete"...?

Lenke til kommentar

 

Ingen som leser bruksanvisninger lengre?  :p

 

Se vedlegg, med etiketter som oppfører seg som mapper. Teknisk sett ligger alt i innboks, men hva gjør vel det når alt oppfører seg som mapper uansett?

 

 

 

 

Etter ryddingen får jeg gå gjennom reglene mine for etiketter og se om jeg kan finpusse dem på ulike måter ut over det jeg har hatt hittil, og hvor da cluet tydeligvis er å legge til enten fjern label innboks eller arkiver i regelen :-P

 

Du vet ikke tilfeldigvis hvordan man kan få Gmail til å forstå tastaturknappen "Delete"...?

Start med å aktivere hurtigtaster under innstillinger (trykk på tannhjulet). For å slette en eller flere eposter merker du den/de med 'x', slett så med 'shift + #'. Oversikt over snarveier finner du med 'shift + ?' .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...