Gå til innhold

Hvordan kan jeg få penger fra staten uten å lyve/jobbe?


Gamasj

Anbefalte innlegg

Om du akter og gjøre karriere i NAV systemet kan du ikke vente deg store utbetalingene, sakene er forskjellige og hva som blir fortalt er på ingen måte sannheten. Sosialdelen innen NAV er vel kommunalt styrt så der kan det finnes individuelle regler.

 

Sosiale stønader varierer fra kommune til kommune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil heller si at staten ligger opp til at det stilles krav til at du får noe. Man kan alltids leve på gaten og spise duer om man ikke vil gjøre det som kreves.

Det er helt sant at Staten stiller krav. Ingen betviler det. 

 

Men la oss si at du ikke vil jobbe - at dette faktisk er slik du føler, enten fordi du ikke liker å arbeide generelt eller ikke liker de jobbene som er tilgjengelige akkurat nå  - så må du faktisk lyve for å få støtte eller for å få arbeid. Det finnes ingen aveny for en slikt menneske å både være ærlig og overleve. Man må velge bort en. 

 

Det er veldig interessant at Staten foretrekker en løgnaktig arbeider/mottaker enn en ærlig en.

Lenke til kommentar

 

Hei. Ingen moralske fordømmelser, takk. Finnes det en mulighet for å få penger fra NAV/staten uten å måtte jobbe eller å måtte lyve?

Hvis du skader deg selv og blir 100% invalid, så hjelper nok staten til med uføretrygd skal du se.

 

Finn fram hammeren og gi deg selv en solid dunk i panna.

 

Det er for såvidt en interessant observasjon. Hvis du skader deg selv, kan du få støtte. Det har ikke noe å si om motivasjonen bak selvskadingen var å få støtte. Krav har man likevel! Dette er en mulig aveny for et ærlig menneske.

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

Det du egentlig ønsker er det vi kaller "borgerlønn". Det tror jeg ikke blir innført med det første.

 

Edit: Vi har vel forresten et par ganske store tråder om borgerlønn allerede.

Ja, det er annen diskusjon. Jeg er mer interessert i dagens system og hvilke uintenderte umoralske konsekvenser det har. 

Lenke til kommentar

For å legge et ekstra lag til diskusjonen: Gå inn på FINN og søk på ledige stillinger. Tell hvor mange av disse jobbene du faktisk kunne fått hvis du var 100% ærlig utifra hva arbeidsgiverne ber om. Jeg klarte ingen av de som var lagt ut i dag i mitt fylke! 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar

 

 

Tror du heller ender opp på psykiatrisk institusjon. 

 

Skal nok mer til for en tvangsinnleggelse. Motivasjonen var jo rasjonell nok. Middelet kanskje litt i overkant, men...

 

Ved alvorlig selvskading blir du innlagt 

 

Ja, kanskje det. Hva vet jeg! Det legger jo et ekstra lag til debatten. Du kan ende opp med å bli tvangsinnlagt for å unngå å lyve. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor tenker du det? om man f.eks  sier man ikke orker å jobbe fordi man ikke har lyst, tenker jeg ikke det påvirker den "moralske grunnmuren" om du ikke får støtte. 

 

Jo, fordi det betyr at staten i praksis legger opp til at du kan lyve deg til støtte, men er du sann vil du dø av sult.  

 

Det der gir ingen mening.

 

Enten har du penger du kan leve på uten å gjøre en dritt, eller så har du ingenting og sosialstønad er siste utvei.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor tenker du det? om man f.eks  sier man ikke orker å jobbe fordi man ikke har lyst, tenker jeg ikke det påvirker den "moralske grunnmuren" om du ikke får støtte. 

 

Jo, fordi det betyr at staten i praksis legger opp til at du kan lyve deg til støtte, men er du sann vil du dø av sult.  

 

Det der gir ingen mening.

 

Enten har du penger du kan leve på uten å gjøre en dritt, eller så har du ingenting og sosialstønad er siste utvei.

 

For å få sosialstønad må er det et krav om at du ikke kan sørge for deg selv gjennom arbeid. Hvis du kan sørge for deg selv gjennom arbeid, men ikke vil, må du lyve. 

Lenke til kommentar

Hele premisset er jo at man lyver for å noe en ikke har krav på. Blir jo litt som om jeg sender en faktura til Statoil i håp om de skal betale den, selv om de ikke skylder meg noe penger. Deretter si at det er dumt jeg må ty til svindel for å få penger som ikke er mine.

 

Så Statens politikk legger opp til at hvis du er ærlig om at du ikke vil jobbe, så får du ikke støtte (som i sin mest ekstreme konsekvens betyr at du vil dø). Ergo må du lyve.

Lenke til kommentar

For å legge et ekstra lag til diskusjonen: Gå inn på FINN og søk på ledige stillinger. Tell hvor mange av disse jobbene du faktisk kunne fått hvis du var 100% ærlig utifra hva arbeidsgiverne ber om. Jeg klarte ingen av de som var lagt ut i dag i mitt fylke! 

 

Vel, du må nesten se på annonsene som litt i overkant "ærlige" kontakt annonser. Potensielle arbeidsgivere fører opp sine høyeste ønsker under "kvalifikasjoner", og det må de jo ha lov til. Men om de skal være realistiske. Så er det ikke sikker drømme arbeidstakeren de søker etter finnes en gang. Så selv om man ikke selv kan se at man er kvalifisert for jobben man søker på, kan det likevel være at man er den best kvalifiserte søkeren. Og med god innstilling, og et overbevisende intervju, kan man sikre seg jobber man ellers ville trodd man ikke kvalifiserte for..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hele premisset er jo at man lyver for å noe en ikke har krav på. Blir jo litt som om jeg sender en faktura til Statoil i håp om de skal betale den, selv om de ikke skylder meg noe penger. Deretter si at det er dumt jeg må ty til svindel for å få penger som ikke er mine.

 

Så Statens politikk legger opp til at hvis du er ærlig om at du ikke vil jobbe, så får du ikke støtte (som i sin mest ekstreme konsekvens betyr at du vil dø). Ergo må du lyve.

 

Du velger å dø i såfall, du kunne ha jobbet, og om du ikke kunne ha jobbet, ville du vært syk nok til å få andre stønader,

Lenke til kommentar

 

Hele premisset er jo at man lyver for å noe en ikke har krav på. Blir jo litt som om jeg sender en faktura til Statoil i håp om de skal betale den, selv om de ikke skylder meg noe penger. Deretter si at det er dumt jeg må ty til svindel for å få penger som ikke er mine.

 

Så Statens politikk legger opp til at hvis du er ærlig om at du ikke vil jobbe, så får du ikke støtte (som i sin mest ekstreme konsekvens betyr at du vil dø). Ergo må du lyve.

 

 

Nei, om du komme rinn på sosialkontoret og sier du ikke har hus over hodet, og ikke har spist på flere dager. Så har du krav på hjelp uansett..

Lenke til kommentar

 

For å legge et ekstra lag til diskusjonen: Gå inn på FINN og søk på ledige stillinger. Tell hvor mange av disse jobbene du faktisk kunne fått hvis du var 100% ærlig utifra hva arbeidsgiverne ber om. Jeg klarte ingen av de som var lagt ut i dag i mitt fylke! 

 

Vel, du må nesten se på annonsene som litt i overkant "ærlige" kontakt annonser. Potensielle arbeidsgivere fører opp sine høyeste ønsker under "kvalifikasjoner", og det må de jo ha lov til. Men om de skal være realistiske. Så er det ikke sikker drømme arbeidstakeren de søker etter finnes en gang. Så selv om man ikke selv kan se at man er kvalifisert for jobben man søker på, kan det likevel være at man er den best kvalifiserte søkeren. Og med god innstilling, og et overbevisende intervju, kan man sikre seg jobber man ellers ville trodd man ikke kvalifiserte for..

 

 

Du har noen poenger. Men se for deg denne tilfeldig utvalgte annonsen fra FINN: 

 

  • effektiv. Du takler stress godt, og liker høyt tempo. 
  • selvstendig. Du trives med å ha ansvar, og finner lett egne løsninger.  
  • glad i mennesker. Du får påfyll i møte med kundene, og bryr deg om hver eneste en.  
  • et ordensmenneske. Du liker å ha det rent og ryddig rundt deg.  
  • stødig i norsk. Du gjør deg forstått både når du skriver og snakker.  
  • positiv. Du er en humørspreder - blant kolleger så vel som kunder.  

Jeg kan med hånden på hjertet si at kun punkt fem er helt sant, fire av punktene er delvis sanne og ett av punktene er usanne. La oss si at jeg bli kalt inn på intervju og har bestemt meg for å være helt ærlig. Jeg ville da måtte si at jeg egentlig ikke er så glad i mennesker, i hvert fall ikke kunder, at jeg ikke liker høyt tempo og at jeg ikke er noen utpreget humørspreder. Jeg ville hatt nubbsjans mot like kvalifiserte og langt mindre ærlige jobbsøkere. 

 

Slik er det i stillingsannonse etter stillingsannonse. Ærlighet lønner seg ikke. 

Endret av Gamasj
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...