Gå til innhold

Hvordan kan jeg få penger fra staten uten å lyve/jobbe?


Gamasj

Anbefalte innlegg

 

Jeg ser poenget ditt og mener det ikke holder mål. Du tar et valg som gjør at du heller vil grave i søppeltønner etter mat enn å jobbe. 

 

Edit: du MÅ lkke lyve, for du kan jobbe istedet.

 

 

 

Det er her du misforstår poenget mitt. Hvis du ikke vil jobbe, da må du lyve for å få støtte. Du må finne på en arbeidsskade, late som du søker jobb etc. Du kan ikke ville det du vil, for å oversette et halvkjent sitat. 

 

Ok skal svare ganske direkte, Ja.

 

Fordi om du prøver å lure deg til støtte er det du som er problemet, ikke systemets "moralske grunnmur" 

 

Edit: du spør i grunn,, Burde man ikke få lov til å lure systemet?

 

 

Endret av depaderp
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg ser poenget ditt og mener det ikke holder mål. Du tar et valg som gjør at du heller vil grave i søppeltønner etter mat enn å jobbe. 

 

Edit: du MÅ lkke lyve, for du kan jobbe istedet.

 

 

 

Det er her du misforstår poenget mitt. Hvis du ikke vil jobbe, da må du lyve for å få støtte. Du må finne på en arbeidsskade, late som du søker jobb etc. Du kan ikke ville det du vil, for å oversette et halvkjent sitat. 

 

Ok skal svare ganske direkte, Ja.

 

Fordi om du prøver å lure deg til støtte er det du som er problemet, ikke systemets "moralske grunnmur" 

 

Edit: du spør i grunn,, Burde man ikke få lov til å lure systemet?

 

 

 

 

Å lure systemet ville jo vært å lyve på seg en arbeidsskade, psykologiske problemer, en vilje til å jobbe, etc, i håp om å få penger fra staten. 

 

Å si "hei, gi meg penger til å overleve, jeg vil ikke jobbe" er jo det diametralt motsatte. Man er jo fullstendig ærlig om sine intensjoner. 

Lenke til kommentar

Om du sier du ikke ønsker å jobbe, fordi du ikke orker eller vil gjøre andre ting. Må man forsørge seg selv på andre måter.  Om man ikke kan forsørge seg på andre måter, må man ta et valg. Jobbe eller innfri NAV krav for å få støtte. Om man velger ikke oppfylle noen av disse kravene, ja, da har du gjort et bevist valg om at du ikke vil være en del av hvordan samfunnet er bygget opp. Og derfor er det greit å ikke støtte deg.

Det er forøvrig mennesker som gjør det. Er en del uteliggere som velger å ikke forholde seg til samfunnets krav når det kommer til støtte. De graver i søppelspann ol. 

Det du ønsker er å være ærlig, og si du ikke vil jobbe og allikevel få støtte. Det er som å gå på et jobb intervju og når du blir spurt hvordan arbeidsmoralen din er, er svaret "jeg gjør så lite som overhodet mulig" Kan jeg få betalt?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Om du sier du ikke ønsker å jobbe, fordi du ikke orker eller vil gjøre andre ting. Må man forsørge seg selv på andre måter.  Om man ikke kan forsørge seg på andre måter, må man ta et valg. Jobbe eller innfri NAV krav for å få støtte. Om man velger ikke oppfylle noen av disse kravene, ja, da har du gjort et bevist valg om at du ikke vil være en del av hvordan samfunnet er bygget opp. Og derfor er det greit å ikke støtte deg.

 

Det er forøvrig mennesker som gjør det. Er en del uteliggere som velger å ikke forholde seg til samfunnets krav når det kommer til støtte. De graver i søppelspann ol. 

 

Det du ønsker er å være ærlig, og si du ikke vil jobbe og allikevel få støtte. Det er som å gå på et jobb intervju og når du blir spurt hvordan arbeidsmoralen din er, er svaret "jeg gjør så lite som overhodet mulig" Kan jeg få betalt?

 

Nå skulle egentlig ikke denne tråden handle om det moralske ved å jobbe eller ikke, men jeg biter på:

 

Man velger ikke hvor man blir født. Noen blir født i Nord Korea, andre i Norge. Følger man ikke reglene man ikke har bestemt i samfunnet man ikke har valgt å bli født i, blir man straffet. I Nord Korea med døden, i Norge med fattigdom og sosial eksklusjon. 

 

De fleste følger spillereglene. Ikke fordi de skylder samfunnet noe, men fordi belønningen er god nok og straffen for brudd for hard. Du skylder ikke samfunnet noe som helst, på samme måte som du ikke skylder fangevokteren som har låst deg ned i en kjeller og gir deg brød og vann hvis du oppfører deg etter hans regler.  

Endret av Gamasj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er jo ikke en menneskerett å ikke jobbe. Tenk deg et system uten velferdsstaten. Jeg er ganske sikker på at sult hadde gitt deg nok motivasjon til å skaffe deg en jobb. Du og dine personlige preferanser er ikke så relevant, det er ingen som har lovet deg at det skal være lett. 

 

Hvis du kan jobbe, men velger å ikke gjøre det, hvorfor skal du få støtte? På den andre siden, du kan få sosialhjelp. Så du dør ikke.

Jeg har aldri hevdet at det er en menneskerett å ikke jobbe. Menneskeretter finnes jo ikke annet i vår kollektive fantasi.

Det jeg finner interessant er at staten heller vil at du skal lyve enn å være ærlig, for sosialhjelp får man kun hvis man ikke kan ta arbeid. 

 

 

Nei, staten vil ikke at du skal lyve. Det er ulovlig. Vi vil at du skal være ærlig, men det er ikke sånn at din ærlighet gir resultatet du vil ha. Hvis du lyver for å skaffe deg goder du ikke har krav på vil jeg at du skal straffes. Hvis du kan jobbe, men bare ikke vil, er det mitt ønske at du skal jobbe. Livet er ikke bare en dans på roser og det er nok mange som kunne tenke seg å slippe unna å jobbe. Sånn fungerer ikke verden.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, staten vil ikke at du skal lyve. Det er ulovlig. Vi vil at du skal være ærlig, men det er ikke sånn at din ærlighet gir resultatet du vil ha. Hvis du lyver for å skaffe deg goder du ikke har krav på vil jeg at du skal straffes. Hvis du kan jobbe, men bare ikke vil, er det mitt ønske at du skal jobbe. Livet er ikke bare en dans på roser og det er nok mange som kunne tenke seg å slippe unna å jobbe. Sånn fungerer ikke verden.  

 

 

Igjen, mange misforståelser ute i tråden, så jeg gjentar meg:

 

hvis en person ikke vil jobbe, enten overhodet for alltid eller konkret i de jobbene som er tilgjengelig for øyeblikket, men vil ha penger til å overleve, må personen juge for å få disse pengene. En kan ikke si: "hei, jeg vil ikke ha jobb, men vil veldig gjerne ha penger til mat".

 

Den eneste måten en slik person kan få penger på var metoden Gabri3l presenterte litt lenger bak i tråden, en metode som danser i grenselandet mellom løgn og sannhet.  

Lenke til kommentar

 

Nei, staten vil ikke at du skal lyve. Det er ulovlig. Vi vil at du skal være ærlig, men det er ikke sånn at din ærlighet gir resultatet du vil ha. Hvis du lyver for å skaffe deg goder du ikke har krav på vil jeg at du skal straffes. Hvis du kan jobbe, men bare ikke vil, er det mitt ønske at du skal jobbe. Livet er ikke bare en dans på roser og det er nok mange som kunne tenke seg å slippe unna å jobbe. Sånn fungerer ikke verden.  

 

 

Igjen, mange misforståelser ute i tråden, så jeg gjentar meg:

 

hvis en person ikke vil jobbe, enten overhodet for alltid eller konkret i de jobbene som er tilgjengelig for øyeblikket, men vil ha penger til å overleve, må personen juge for å få disse pengene. En kan ikke si: "hei, jeg vil ikke ha jobb, men vil veldig gjerne ha penger til mat".

 

Det er helt riktig. Du må lyve for å få penger fra NAV hvis du egentlig ikke vil jobbe og du må lyve for å få en jobb. De fleste av oss blir lært opp til å være ærlige når vi er barn, men i det voksne liv vil konsekvent ærlighet være katastrofalt. Ikke bare vil du ikke få jobb, men vil du sannsynligvis ikke få noen venner eller kjærester heller og du vil befinne deg i konstant konflikt med andre mennesker. Alle de små og store løgnene i hverdagen er et helt nødvendig sosial smøremiddel som gjør at vi kan fungere sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er helt riktig. Du må lyve for å få penger fra NAV hvis du egentlig ikke vil jobbe og du må lyve for å få en jobb. De fleste av oss blir lært opp til å være ærlige når vi er barn, men i det voksne liv vil konsekvent ærlighet være katastrofalt. Ikke bare vil du ikke få jobb, men vil du sannsynligvis ikke få noen venner eller kjærester heller og du vil befinne deg i konstant konflikt med andre mennesker. Alle de små og store løgnene i hverdagen er et helt nødvendig sosial smøremiddel som gjør at vi kan fungere sammen.

 

 

Ja, er det ikke trist? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er vel snarere ikke at folk vil jobbe men jobber som ikke passer mennesker.

Dette igjen skyldes jobbtvangen i samfunnet som fører til at folk MÅ ta seg en jobb for penger, og da sammenfaller jobben gjerne ikke med ønsket bidrag i samfunnet, men kun noe for å generere penger for å betale for utgiftene samfunnet krever.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig. Du må lyve for å få penger fra NAV hvis du egentlig ikke vil jobbe og du må lyve for å få en jobb. De fleste av oss blir lært opp til å være ærlige når vi er barn, men i det voksne liv vil konsekvent ærlighet være katastrofalt. Ikke bare vil du ikke få jobb, men vil du sannsynligvis ikke få noen venner eller kjærester heller og du vil befinne deg i konstant konflikt med andre mennesker. Alle de små og store løgnene i hverdagen er et helt nødvendig sosial smøremiddel som gjør at vi kan fungere sammen.

Uenig. Løgn er ikke en nødvendighet eller behov i samfunnet, ei heller sosialt. Det er en metode integrert i det sosiale og i samfunnet generelt, som gjør at det blir til et krav.

 

Konsekvensene er at folk er feige, at de lyger til seg selv også, at man ikke kan stole på hverandre, usikkerhet, illusjoner og vrangforestillinger.

Lenke til kommentar

For å slippe å jobbe må man stort sett gjøre seg fortjent til det. Er man i jobb jobber man i rundt 47 uker, så kan man glede seg til feriepenger og 5 uker sommerferie. 

Ønsker man mer fri enn det må man enten jobbe opp avspasering, spare penger og ta ulønnet permisjon eller leve latterlig sparsommelig for å dekke opp den manglende lønna. 

 

Det er ikke samfunnets ansvar å sørge for at du skal kunne ha et passe akseptabelt materielt liv dersom du velger å ikke bidra til samfunnet. En av måtene man bidrar til samfunnet er å gjøre et stykke arbeid, få lønn, betale skatt og forbruke de pengene som er igjen. 

 

Å lyve for å få økonomisk støtte er ulovlig. Dersom ingen jobber er interessante har du en merkelig oppfatning av samfunnet. Det finnes mange interessante arbeidsoppgaver å gjøre. Man må bare lete litt av og til. Flykaptein? Togkonduktør? Dykkerinstruktør, enten i Norge eller varmere strøk? Sprengningingeniør? Revisor? 

Masse interessant å gjøre. Hva skal man gjøre hele dagen om man ikke kan ha en jobb å gå til? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nei, staten vil ikke at du skal lyve. Det er ulovlig. Vi vil at du skal være ærlig, men det er ikke sånn at din ærlighet gir resultatet du vil ha. Hvis du lyver for å skaffe deg goder du ikke har krav på vil jeg at du skal straffes. Hvis du kan jobbe, men bare ikke vil, er det mitt ønske at du skal jobbe. Livet er ikke bare en dans på roser og det er nok mange som kunne tenke seg å slippe unna å jobbe. Sånn fungerer ikke verden.  

 

 

Igjen, mange misforståelser ute i tråden, så jeg gjentar meg:

 

hvis en person ikke vil jobbe, enten overhodet for alltid eller konkret i de jobbene som er tilgjengelig for øyeblikket, men vil ha penger til å overleve, må personen juge for å få disse pengene. En kan ikke si: "hei, jeg vil ikke ha jobb, men vil veldig gjerne ha penger til mat".

 

Den eneste måten en slik person kan få penger på var metoden Gabri3l presenterte litt lenger bak i tråden, en metode som danser i grenselandet mellom løgn og sannhet.  

 

 

Greia er at jeg driter i om noen ikke vil jobbe. Det er meg likegyldig. Vår eksistens er ikke en dans på roser og det er en gang sånn at alle som kan bidra til samfunnet burde bidra til samfunnet. Hvis noen prøver å snike seg unna burde det ha negative konesekvenser for den personen. Jeg er ikke interessert i å dra vekta til de som kan, men ikke vil. 

 

Hele konseptet med et samfunn er at vi hjelper hverandre, at vi bidrar og skaper noe som er bedre enn vi kunne klart alene. Det krever arbeid. Sånn er livet, deal with it.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det er helt riktig. Du må lyve for å få penger fra NAV hvis du egentlig ikke vil jobbe og du må lyve for å få en jobb. De fleste av oss blir lært opp til å være ærlige når vi er barn, men i det voksne liv vil konsekvent ærlighet være katastrofalt. Ikke bare vil du ikke få jobb, men vil du sannsynligvis ikke få noen venner eller kjærester heller og du vil befinne deg i konstant konflikt med andre mennesker. Alle de små og store løgnene i hverdagen er et helt nødvendig sosial smøremiddel som gjør at vi kan fungere sammen.

 

 

Ja, er det ikke trist? 

 

 

Det kan man si, men det er ganske nytteløst å tenke sånn. Hvis man skal lykkes med noe er man nødt til å tilpasse seg spillets regler. De sier at bak hver kyniker er det en skuffet idealist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia er at jeg driter i om noen ikke vil jobbe. Det er meg likegyldig. Vår eksistens er ikke en dans på roser og det er en gang sånn at alle som kan bidra til samfunnet burde bidra til samfunnet. Hvis noen prøver å snike seg unna burde det ha negative konesekvenser for den personen. Jeg er ikke interessert i å dra vekta til de som kan, men ikke vil. 

Hele konseptet med et samfunn er at vi hjelper hverandre, at vi bidrar og skaper noe som er bedre enn vi kunne klart alene. Det krever arbeid. Sånn er livet, deal with it.

 

Men er lønnet arbeid den eneste måten å bidra i et samfunn på? 

Lenke til kommentar

Det kan man si, men det er ganske nytteløst å tenke sånn. Hvis man skal lykkes med noe er man nødt til å tilpasse seg spillets regler. De sier at bak hver kyniker er det en skuffet idealist.

 

Jeg tenker at de mest privilegerte av oss - de som kan ta seg råd til å være ærlige - kan slutte å lyve. Det er kun på den måten vi kan bygge et spill hvor reglene faktisk gavner de som er ærlige. 

Lenke til kommentar

Det er ikke samfunnets ansvar å sørge for at du skal kunne ha et passe akseptabelt materielt liv dersom du velger å ikke bidra til samfunnet. En av måtene man bidrar til samfunnet er å gjøre et stykke arbeid, få lønn, betale skatt og forbruke de pengene som er igjen. 

 

Hvorfor er ikke det samfunnets ansvar? Det er jo samfunnet som tvinger individet til å følge forhåndsoppsatte regler. 

 

Hvis jeg låser deg ned i en kjeller, har ikke jeg da et ansvar for å gi deg mat og drikke slik at du overlever? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...