Gå til innhold

Bør sommertid avvikles?


  

35 stemmer

  1. 1. Hva mener dere om stilling av klokka?

    • Fortsette som det er
    • Vintertid hele året
    • Sommertid hele året


Anbefalte innlegg

EU skal utrede å avskaffe sommertiden, etter folkeaksjoner om dette.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/kaQ7XL/eu-parlamentet-vurderer-aa-slutte-med-sommertid

Det skal også virke negativt inn på helse å stille klokka.

Klokkestillingen har jeg ment lenge er noe tull, fordi det har liten og ingen praktisk betydning.
Om sommeren er det lyst lenge nok, så jeg mener vintertid hele året er det beste.
Men det er nok mange meninger om dette. Hva mener dere?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

who cares? eneste gangen jeg merker noe til dette er når jeg er på byen å blir kastet ut for tidlig

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Skal vi slutte å stille klokka, har jeg en time mindre sol på verandaen min om kvelden på sommerstid. Og på grunn av en åskam, så har jeg den ikke så lenge i utgangspunktet.

 

Så helt egoistisk sett vil jeg at vi skal fortsette å stille klokken til sommertid om sommeren. Jeg vil tro det gjelder mange flere enn meg også, at det er deiligere å ha sol lenger utpå kvelden, enn at det blir tidligere lyst om morgenen. Om morgenen om sommeren er det lyst allerede i 5 tiden uansett.

 

Men bortsett fra at det er lyst lenger om kvelden, er det vel få gode grunner til å stille klokken lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om sommeren er det lyst lenge nok, så jeg mener vintertid hele året er det beste.

 

 

Midt på sommeren er det lyst nok, men vi har tross alt en god periode på både vår og høst hvor en time ekstra dagslys gjør forskjellen på om man kan drive en hel del uteaktiviteter eller ikke.

 

En ekstra time med lys på morgenen om vinteren er det svært få i dagens samfunn som ser eller kan dra nytte av uansett - det er mørkt når man går på jobb i alle fall. 

Lenke til kommentar

Poenget med sommertid er vel å utnytte en time ekstra med lys om ettermiddagen vår og haust. Viss en ikkje vil stille klokkene må en stå opp en time tidligere for å ha nytte av dagslyset. Er det fordeler med det?

Sommertid heile året vil vel sei å bytte til ei anna tidssone, det kan vel umulig vere et alternativ?

Lenke til kommentar

 

Ikke avvikles, men innføres permanent! Det er digg at det er lyst til langt ut på kvelden om sommeren.

 

Vi stilte klokka frem nylig.. Så Sommertiden gjør at Sola går ned en time tidligere ;) Så det ressonomanget ditt er feil :p NVM

Her vart det lyst en time lenger om kvelden etter at oss stilte klokka, bor du sør for ekvator?

Lenke til kommentar

Jeg synes det bør avvikles som trådstarter sjekker stemningen for. Om det blir fast bevegd til vintertid eller sommertid er ikke fullt så viktig for meg. Synes det viktigste er å få fast tid hele året.

 

Det valget manglet i avstemningen :hm:

At en er for fast tid, men ikke så nøye om hvilken retning det ender på.

Lenke til kommentar

Poenget med sommertid er vel å utnytte en time ekstra med lys om ettermiddagen vår og haust. Viss en ikkje vil stille klokkene må en stå opp en time tidligere for å ha nytte av dagslyset. Er det fordeler med det?

Sommertid heile året vil vel sei å bytte til ei anna tidssone, det kan vel umulig vere et alternativ?

 

Kom på det i dag, eller i kveld fordi det allerede nå var så sent lyst.  Rundt halv ni tiden altså, var det enda ganske lyst. Og da kom jeg på hvor sent det er lyst senere utover mot sommeren.  Føler selv det  virker negativt på søvn og sånt med sommertid. Men det er jo alt etter hvem du er, hva du gjør, hvor du er osv. 

Idéen om å skifte på arbeidstid i stedet, kunne se litt interessann ut. Men det har jeg ikke tenkt noe over.

Lenke til kommentar

Det er jo om vinteren vi trenger en ekstra time med dagslys om ettermiddagen.

Det er uansett mørkt når vi begynner på jobb, men da er det i det minste anledning til å få med seg litt dagslys når du kommer hjem igjen.

 

Kan gjerne flytte klokka 2-3 timer mens vi først er igang med å fatte et vedtak.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

 

Ikke avvikles, men innføres permanent! Det er digg at det er lyst til langt ut på kvelden om sommeren.

Vi stilte klokka frem nylig.. Så Sommertiden gjør at Sola går ned en time tidligere ;) Så det ressonomanget ditt er feil :p NVM

Her vart det lyst en time lenger om kvelden etter at oss stilte klokka, bor du sør for ekvator?

 

Jeg bor i bakvendt land hvor alt går ann...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...