Gå til innhold

Tesla tilbakekaller 123.000 biler


Anbefalte innlegg

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

 

 

 

Vanskelig å tro at noe som er så etterspurt og som myndighetene satser på (elektrisk transport) går konkurs, eller ihvertfall forsvinner.

 

Dog det virker ikke som om Musk ikke er en økonomisk strateg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Meninger er noe alle kan ha. De samme du nevner har jo "ment" Tesla nord og ned i evigheter.

 

Klarer ikke å produsere M3 i større antall? Eh jo, produksjonen av M3 øker stadig. De har ikke nådd de hårete målene som ble satt, men produksjonen er faktisk økende.

 

Gjeld over pipa? Ja, velkommen til hvordan det er å være et vekstselskap. Gjeld er forventet når man investerer massivt i vekst.

 

"Dette" er noe Tesla selv ikke dekker.

 

Så alt man sitter igjen med da er surmuling fra de vanlige Tesla-hatende "analytikerne" (som alltid har tatt feil).

 

Hva er det verste da ?

 

1. Fanatikere som dyrker et dødt produkt

2. Fanatikere som hater et dødt produkt

Er ikke temaet her. Ettersom det hverken er er dødt produkt det omhandler eller fanatikere som deg.

Lenke til kommentar

Tilbud og etterspørsel gjelder vel nesten her også, selv om sekttilstandene rundt Tesla til tider veldig uoversiktlig.

 

"Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe. Ordet brukes særlig om religiøse sammenslutninger som har en avvikende trosbekjennelse, dogmer, i forhold til en større, mer etablert bevegelse, men også om andre «tilhengerflokker», for eksempel politiske sekter og mindre grupperinger med meninger som skiller seg fra det rådende synet i et parti. Betegnelsen brukes ofte nedsettende."

 

Så presist. Kan du la være å være så nedlatende og heller være antydningsvis i henhold til artikkelen.Du oppfører deg som et troll og jeg tror ikke det er hensikten.

Lenke til kommentar

 

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Meninger er noe alle kan ha. De samme du nevner har jo "ment" Tesla nord og ned i evigheter.

 

Klarer ikke å produsere M3 i større antall? Eh jo, produksjonen av M3 øker stadig. De har ikke nådd de hårete målene som ble satt, men produksjonen er faktisk økende.

 

Gjeld over pipa? Ja, velkommen til hvordan det er å være et vekstselskap. Gjeld er forventet når man investerer massivt i vekst.

 

"Dette" er noe Tesla selv ikke dekker.

 

Så alt man sitter igjen med da er surmuling fra de vanlige Tesla-hatende "analytikerne" (som alltid har tatt feil).

 

Hva er det verste da ?

 

1. Fanatikere som dyrker et dødt produkt

2. Fanatikere som hater et dødt produkt

 

Det er vel få som hater et dødt produkt. Men derimot kan fanatikere som dyrker et dødt produkt og hele tiden skal trykke det ned i halsen på andre irritere så man får svar som følge av det.

 

Men det eneste døde produktet jeg kan komme på i denne sammenhengen er hydrogen. Tesla er alt annet enn død, så jeg skjønner ikke egentlig spørsmålet.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

I seg selv så er ikke denne tilbakekallingen noe særlig å snakke om. Slikt er rutine hos de fleste bilprodusenter. Problemet er at dette kommer på toppen av et snøskred av dårlige nyheter for Tesla.

 

Én ting er sannsynligheten for at Tesla overlever, men det har nå gått så langt at det begynner å bli vanskelig å i det hele tatt finne et plausibelt scenario for at det kan skje.

Eh, hva er det du mener har endret seg som gjør det lite plausibelt at de overlever? Hva er dette snøskredet? En ulykke, problemer med bolter, og hva mer?

 

Bolter og en ulykke her og der er irrelevant. Alt avhenger av om Tesla klarer å levere Model 3 eller ikke. Bolter og ulykker påvirker ikke dette.

Lenke til kommentar

 

 

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Meninger er noe alle kan ha. De samme du nevner har jo "ment" Tesla nord og ned i evigheter.

 

Klarer ikke å produsere M3 i større antall? Eh jo, produksjonen av M3 øker stadig. De har ikke nådd de hårete målene som ble satt, men produksjonen er faktisk økende.

 

Gjeld over pipa? Ja, velkommen til hvordan det er å være et vekstselskap. Gjeld er forventet når man investerer massivt i vekst.

 

"Dette" er noe Tesla selv ikke dekker.

 

Så alt man sitter igjen med da er surmuling fra de vanlige Tesla-hatende "analytikerne" (som alltid har tatt feil).

 

Hva er det verste da ?

 

1. Fanatikere som dyrker et dødt produkt

2. Fanatikere som hater et dødt produkt

Er ikke temaet her. Ettersom det hverken er er dødt produkt det omhandler eller fanatikere som deg.

 

Jeg tilhører ingen av leirene men du verden å lett det er å få fanatikere ut av skapet, jeg kommer aldri til å kjøpe en bil, så hvorvidt den går på strøm eller avgassene dine, er knekkende likegyldig.

 

Tesla er uansett bare Musk sitt forsøk på å finansiere sci-fi drømmen hans.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tilbud og etterspørsel gjelder vel nesten her også, selv om sekttilstandene rundt Tesla til tider veldig uoversiktlig.

"Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe. Ordet brukes særlig om religiøse sammenslutninger som har en avvikende trosbekjennelse, dogmer, i forhold til en større, mer etablert bevegelse, men også om andre «tilhengerflokker», for eksempel politiske sekter og mindre grupperinger med meninger som skiller seg fra det rådende synet i et parti. Betegnelsen brukes ofte nedsettende."

 

Så presist. Kan du la være å være så nedlatende og heller være antydningsvis i henhold til artikkelen.Du oppfører deg som et troll og jeg tror ikke det er hensikten.

 

Hvis du har store problemer med hvordan jeg skriver og uttrykker meg, scroll for all del forbi.

 

Måten du svarer på er jo ikke det fnugg bedre egentlig, men det krever selvinnsikt for å se.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Flere mener de går konkurs, klarer ikke produsere Model 3 i større antall etter flere måneder, gjeld over pipa og nå dette.

Meninger er noe alle kan ha. De samme du nevner har jo "ment" Tesla nord og ned i evigheter.

 

Klarer ikke å produsere M3 i større antall? Eh jo, produksjonen av M3 øker stadig. De har ikke nådd de hårete målene som ble satt, men produksjonen er faktisk økende.

 

Gjeld over pipa? Ja, velkommen til hvordan det er å være et vekstselskap. Gjeld er forventet når man investerer massivt i vekst.

 

"Dette" er noe Tesla selv ikke dekker.

 

Så alt man sitter igjen med da er surmuling fra de vanlige Tesla-hatende "analytikerne" (som alltid har tatt feil).

 

Hva er det verste da ?

 

1. Fanatikere som dyrker et dødt produkt

2. Fanatikere som hater et dødt produkt

Er ikke temaet her. Ettersom det hverken er er dødt produkt det omhandler eller fanatikere som deg.

 

Jeg tilhører ingen av leirene men du verden å lett det er å få fanatikere ut av skapet, jeg kommer aldri til å kjøpe en bil, så hvorvidt den går på strøm eller avgassene dine, er knekkende likegyldig.

 

Tesla er uansett bare Musk sitt forsøk på å finansiere sci-fi drømmen hans.

Hvorfor er du da så negativ til Tesla?:D virker som om du er interressert. det må jo bare være bra at et nytt innovativt teknologiselskap klarer seg bra? Sparer miljøet til og med

 

Anbefaler deg å prøvekjøre en Model S P100D. Da skjønner du hvorfor sekten er så stor.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du da så negativ til Tesla? :D virker som om du er interressert. det må jo bare være bra at et nytt innovativt teknologiselskap klarer seg bra? Sparer miljøet til og med

 

Anbefaler deg å prøvekjøre en Model S P100D. Da skjønner du hvorfor sekten er så stor.

 

Jeg er ikke negativ til Tesla egentlig, bare skrev en setning som oppsummerer tingenes tilstand pr i dag, og da kom støttegruppa veltende bortover veien.

 

Det er jo et artig skue!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du da så negativ til Tesla? :D virker som om du er interressert. det må jo bare være bra at et nytt innovativt teknologiselskap klarer seg bra? Sparer miljøet til og med

 

Anbefaler deg å prøvekjøre en Model S P100D. Da skjønner du hvorfor sekten er så stor.

Jeg er ikke negativ til Tesla egentlig, bare skrev en setning som oppsummerer tingenes tilstand pr i dag, og da kom støttegruppa veltende bortover veien.

 

Det er jo et artig skue!

 

Du oppsummerte egentlig ingenting. Du kom med en tåpelig kommentar og ble konfrontert med dette, og så ble du både butthurt og klarte ikke forsvare kommentaren din i tillegg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Meninger er noe alle kan ha. De samme du nevner har jo "ment" Tesla nord og ned i evigheter.

 

Klarer ikke å produsere M3 i større antall? Eh jo, produksjonen av M3 øker stadig. De har ikke nådd de hårete målene som ble satt, men produksjonen er faktisk økende.

 

Gjeld over pipa? Ja, velkommen til hvordan det er å være et vekstselskap. Gjeld er forventet når man investerer massivt i vekst.

 

"Dette" er noe Tesla selv ikke dekker.

 

Så alt man sitter igjen med da er surmuling fra de vanlige Tesla-hatende "analytikerne" (som alltid har tatt feil).

 

Umm hvis ikke Tesla kommer med gode tall for forrige kvartal nå så får de nedgradert kredittrating. Så du kan snakke om "Tesla-hatere" men Tesla har reelle problemer. Og det mener folk som har dette som jobb, som ikke bryr seg om Tesla, men kun penger. Og hvis noen som kun bryr seg om penger nedgraderer selskapet sin kredittrating så betyr det definitivt at det ikke går bra.

 

Bare se Tesla som sendte biler til Sverige og leide inn latviske lastebiler som ikke følger krav for å kjøre på veiene engang. Ville et selskap som klarer seg helt fint gjort det? Ville Toyota, Volkswagen gjort det? 

 

Samtidig betyr ikke problemer konkurs. De har jo mye kunder og høy etterspørsel. Men det er fint mulig å være for aggressiv. Tesla har bygget seg opp raskt gjennom å hente mye kapital og mye lån. Da er det viktig å kunne holde løfter for å fortsette pengestrømmen de trenger for å få mer. Det betyr ikke at de ikke får om de ikke oppfyller, men det blir vanskeligere og dyrere. 

 

Så spørs bare hvor mye Tesla og eierne må gi opp. Gå under vil nok selskapet ikke. Men å tro at de er uten problemer er jo latterlig. Aksjekursen er ned 25% denne måneden så langt. De er under trussel av å bli nedgradert. Langt ifra helt greit.

Lenke til kommentar

Umm hvis ikke Tesla kommer med gode tall for forrige kvartal nå så får de nedgradert kredittrating. Så du kan snakke om "Tesla-hatere" men Tesla har reelle problemer. Og det mener folk som har dette som jobb, som ikke bryr seg om Tesla, men kun penger. Og hvis noen som kun bryr seg om penger nedgraderer selskapet sin kredittrating så betyr det definitivt at det ikke går bra.

 

Bare se Tesla som sendte biler til Sverige og leide inn latviske lastebiler som ikke følger krav for å kjøre på veiene engang. Ville et selskap som klarer seg helt fint gjort det? Ville Toyota, Volkswagen gjort det? 

 

Samtidig betyr ikke problemer konkurs. De har jo mye kunder og høy etterspørsel. Men det er fint mulig å være for aggressiv. Tesla har bygget seg opp raskt gjennom å hente mye kapital og mye lån. Da er det viktig å kunne holde løfter for å fortsette pengestrømmen de trenger for å få mer. Det betyr ikke at de ikke får om de ikke oppfyller, men det blir vanskeligere og dyrere. 

 

Så spørs bare hvor mye Tesla og eierne må gi opp. Gå under vil nok selskapet ikke. Men å tro at de er uten problemer er jo latterlig. Aksjekursen er ned 25% denne måneden så langt. De er under trussel av å bli nedgradert. Langt ifra helt greit.

 

Tesla har allerede fått nedgradert kredittrating hos Moodys. Heldigvis påvirker dette lite utover rentesatsen på eventuell ny usikret gjeld.

 

Tesla bruker det meste av pengene de låner til investeringer, så de står ganske fritt til å kun låne penger når de selv syns det er formålstjenlig. Går rentene for mye opp vil Tesla heller skaffe penger i aksjemarkedet eller redusere investeringstakten.

 

Og uansett er det neppe snakk om veldig mye lengre at Tesla er avhengig av lånte penger for å opprettholde veksten. Når produksjonen av Model 3 kommer opp i 5-10k per uke vil Tesla hele tiden få inn ganske mye penger.

 

Det er gode grunner for at Tesla er verdsatt til 45 mrd USD, og ikke f.eks 5 mrd USD, eller 0 mrd USD.

Lenke til kommentar

Dette er den tredje store tilbakekallingen som jeg har lagt merke til. Felles for de er at det er underleverandører som har feilet. Takata leverte defekte airbags, Brembo leverte defekte parkeringsbremser og Bosch leverte defekte servostyringsenheter.

 

Men av disse tre virker det i hvert fall som denne siste er av minst betydning, ettersom det bare er å bytte noen skruer.

Lenke til kommentar

Dette er den tredje store tilbakekallingen som jeg har lagt merke til. Felles for de er at det er underleverandører som har feilet. Takata leverte defekte airbags, Brembo leverte defekte parkeringsbremser og Bosch leverte defekte servostyringsenheter.

 

Men av disse tre virker det i hvert fall som denne siste er av minst betydning, ettersom det bare er å bytte noen skruer.

 

Tre skruer koster antageligvis ingenting.

 

Å kalle inn 130000 biler inn til verksted hvor en mekaniker ser på bilen høres kostbart ut.

 

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tre skruer koster antageligvis ingenting.

 

Å kalle inn 130000 biler inn til verksted hvor en mekaniker ser på bilen høres kostbart ut.

Man gjør dette samtidig som man tar service. Da er det nok snakk om kanskje 30 minutter ekstra.

 

En stor fordel er også at til motsetning til f.eks Takata, så er Bosch ikke konk, så her får Tesla trolig dekket alle sine kostnader.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Sånn grovt sett vil denne tilbakekallingen koste i området:

 

130.000 biler x 0,5 time/bil x 750 kr/t = 48,75 mill NOK. La oss si 50 mill når man tar med skruene.

 

50 mill NOK er f.eks ca 0,2% av kontantbeholdningen til Tesla ved utgangen av 2017. Eller 0,05% av omsetningen til Tesla i 2017.

 

Sånn bare for å sette dette i perspektiv. Det har ca ingen betydning verken for Tesla eller Bosch.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er du da så negativ til Tesla? :D virker som om du er interressert. det må jo bare være bra at et nytt innovativt teknologiselskap klarer seg bra? Sparer miljøet til og med

 

Anbefaler deg å prøvekjøre en Model S P100D. Da skjønner du hvorfor sekten er så stor.

Jeg er ikke negativ til Tesla egentlig, bare skrev en setning som oppsummerer tingenes tilstand pr i dag, og da kom støttegruppa veltende bortover veien.

 

Det er jo et artig skue!

 

Du oppsummerte egentlig ingenting. Du kom med en tåpelig kommentar og ble konfrontert med dette, og så ble du både butthurt og klarte ikke forsvare kommentaren din i tillegg.

 

Er jo ikke noe å forsvare engang, det er jo kun kjedelig fakta.

 

Men du tilhører vel menigheten du også, eller bare sitter å kjeder deg i påska som mange tusen andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...