Gå til innhold

Tesla tilbakekaller 123.000 biler


Anbefalte innlegg

Tesla har garantert mangeårige rammekontrakter? Det eneste som er garantert her at du ikke vet hva som står i kontraktene og om du visste så hadde du ikke hatt lov til å si noe. Tror du og at kontrakter er noe Tesla skrev i januar for alt de trenger i hele 2018? Klarer du virkelig ikke å forstå Teslas problemer?

 

https://seekingalpha.com/article/4120184-tesla-will-face-cash-crunch-without-capital-raise-next-90-days

 

Les her. Alt er basert på tall. 

"Very soon, Tesla is going to find that many suppliers have withdrawn credit or have dramatically increased the cost of credit. If the vendors require letters of credit or require COD, Tesla’s cash situation can become a dire one in short order. We expect the credit situation of Tesla to become miserable in short order."

Du innser kanskje ikke at du linker til en artikkel fra november?

 

Altså "Tesla is facing a cash and credit crunch within the next 90 days" er 100% bevist til å være fullstendig bullshit.

 

Et annet stort problem for Tesla bortsett fra Model 3 produksjonstall er marginene. De oppgir 25% profittmargin som mål. Folk trodde på det. Nå ser vi 15% og ingen utsikter til forbedring. Så det vil BETYDELIG begrense mengden penger tesla får inn fra Model 3 salg. Og som du ser så har Tesla redusert marginene på Model S og Model X for å få til økte salgstall. De er fanget av at de må oppgi vekst for å opprettholde troen på selskapet. Men marginene går ned som følge. Og det går bare dårligere finansielt. Hvordan skal de klare høyere enn 15% på en billigere modell? Det er de dyre som har høyest margin.

Marginene har falt fordi Model 3 produksjonen ble satt i gang, noe som startet avskrivningen av produksjonsutstyr o.l. Å bruke en produksjonslinje beregnet til en produksjon på 5.000-10.000 biler per uke til å produsere noen tusen biler per kvartal er som å bruke et containerskip til å frakte noen få containere. Det blir ekstremt dyrt.

 

Marginene vil returnere til omkring 25% når produksjonen av Model 3 er skikkelig i gang.

 

Hvis Volkswagen kommer inn i 2020 med 50x produksjonen til Tesla, med høyere kvalitet, har det noe å si at Model S var gode modeller før?

Tesla vil trolig produsere omkring 600k elbiler i 2020. Jeg ser ikke for meg at VAG kommer til å gå fra kanskje 100k/år til 30 mill/år over natten. Ting tar tid.

 

Tesla har holdt på med verdens største batterifabrikk i fem år, og de er fortsatt ikke i nærheten av å være ved full produksjon. Hva får deg til å tro at VAG kan få til titalls ganger mer på mye mindre tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvem er det du tror på angående Tesla da?

Ikke på f.eks. fossilfanatikere som aldri gjør annet enn å angripe Tesla. Ut over det så har Tesla en plan fremover, så får man se hva som skjer. Jeg reagerer på alle trollene som hele tiden skal mase om hvor mye trøbbel Tesla har og hvor mye det er "like før" de går konkurs.

 

Hvis du tror aksjekursen kun gikk ned pga en dødsulykke så har du ikke lest mye Tesla nyheter den siste måneden.

Følg med. Jeg skrev ikke at det kun var på grunn av det, men kursen gikk ned i forbindelse med det. En latterlig overreaksjon, men fossilfanatikerne bruker det som "bevis" på at Tesla er i trøbbel.

 

Du generaliserer. Jeg har ikke skrevet om trøbbel for Tesla før nå. Jeg visste ikke om det før jeg undersøkte. Du er ikke fossilfanatiker om du skriver negativt om Telsa. Hvis du tror elbil = Tesla så er du Tesla fanatiker. Jeg er for elbiler. Jeg er ikke for et spesifikt selskap. Tesla har 14% i Norge. Japan & Europa resterende. 

 

 

Tesla har en plan fremover, og de har ikke nok penger til å gjennomføre den. Og de har store problemer med å betjene sin gjeld. Det er fakta. 

https://seekingalpha.com/article/4120184-tesla-will-face-cash-crunch-without-capital-raise-next-90-days

 

Jeg har ikke sagt det er like før de går konkurs. Jeg sier jeg tror de vil klare seg. Jeg tror ikke de vil gå konkurs. Igjen du bare generaliserer. Den eneste som troller i noen tilfeller er deg. Hvis du har -1.6 milliarder dollar og skal betale for nye deler så går det ikke. Det er enkel matte.

 

Du har -1,6 milliarder USD på konto og skal betale 20 millioner for lykter.

 

Det heter konkurs. 

 

 

Jeg vet ikke om du skjønner hvordan aksjemarked fungerer. En fossilfanatiker kjøper ikke Tesla aksjer. Om folk selger Tesla aksjer som følge av en dødsulykke så er det folk som hadde tro på Tesla, men mistet den.

 

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-tesla-bonds-20180331-story.html

 

"Wall Street, home of some of Musk's biggest cheerleaders, has turned on him of late. Tesla's stock price fell 14.5% last week and is down 30% from its peak in June, just before the Model 3 went on sale. Tesla's 5.3% notes due in 2025 traded at $87.25 on Thursday, down from $94.86 a week earlier."

 

Om profittmarginene dine synker, produksjonstallene når ikke målene, selskapet taper mer penger, kredittratingen din stuper, planene for utgifter i 2018 langt overstiger inntektene og eksisterende penger på konto, så går aksjekursen ned. Det er objektivt. Blir patetisk å skylde på "fossilfanatikere", det endrer ikke fakta. 

 

Det finnes mange som har latterlig stor tro på Telsa og vil late som om alt er fint, og det er ingen problemer selv om de er minutter før konkurs. Slik vi ser i denne tråden. De har helt åpenbare enorme problemer, og vi har hvertfall to her som later som om det er helt normalt og helt uproblematisk og alt vil fikse seg fordi Musk og Tesla. Og alle som sier noe annet er "fossilfanatikere". Det er som å lage økonomisk politikk som trickle down og si at alt vil gå fint til tross for at vi enda ikke har sett trickle down fungere. Og alle som peker på at det ikke fungerer er "kommunister". 

 

 

Som LATimes skriver:

But what about the earthly need for capital and the recent hits to Tesla's stocks and bonds? 

 

Tesla er ikke fritatt for denne jords regler og begrensinger. Musk er flink til å få tak i penger, så han kan klare det, men det er hverken lett eller problemfritt. Jeg tror de fleste tror Tesla vil gjøre det bra, men til hvilken pris? Hvor mange milliarder dollar er folk villige til å se forsvinne for at det en gang skal fungere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tesla har garantert mangeårige rammekontrakter? Det eneste som er garantert her at du ikke vet hva som står i kontraktene og om du visste så hadde du ikke hatt lov til å si noe. Tror du og at kontrakter er noe Tesla skrev i januar for alt de trenger i hele 2018? Klarer du virkelig ikke å forstå Teslas problemer?

 

https://seekingalpha.com/article/4120184-tesla-will-face-cash-crunch-without-capital-raise-next-90-days

 

Les her. Alt er basert på tall. 

"Very soon, Tesla is going to find that many suppliers have withdrawn credit or have dramatically increased the cost of credit. If the vendors require letters of credit or require COD, Tesla’s cash situation can become a dire one in short order. We expect the credit situation of Tesla to become miserable in short order."

Du innser kanskje ikke at du linker til en artikkel fra november?

 

Altså "Tesla is facing a cash and credit crunch within the next 90 days" er 100% bevist til å være fullstendig bullshit.

 

Et annet stort problem for Tesla bortsett fra Model 3 produksjonstall er marginene. De oppgir 25% profittmargin som mål. Folk trodde på det. Nå ser vi 15% og ingen utsikter til forbedring. Så det vil BETYDELIG begrense mengden penger tesla får inn fra Model 3 salg. Og som du ser så har Tesla redusert marginene på Model S og Model X for å få til økte salgstall. De er fanget av at de må oppgi vekst for å opprettholde troen på selskapet. Men marginene går ned som følge. Og det går bare dårligere finansielt. Hvordan skal de klare høyere enn 15% på en billigere modell? Det er de dyre som har høyest margin.

Marginene har falt fordi Model 3 produksjonen ble satt i gang, noe som startet avskrivningen av produksjonsutstyr o.l. Å bruke en produksjonslinje beregnet til en produksjon på 5.000-10.000 biler per uke til å produsere noen tusen biler per kvartal er som å bruke et containerskip til å frakte noen få containere. Det blir ekstremt dyrt.

 

Marginene vil returnere til omkring 25% når produksjonen av Model 3 er skikkelig i gang.

 

Hvis Volkswagen kommer inn i 2020 med 50x produksjonen til Tesla, med høyere kvalitet, har det noe å si at Model S var gode modeller før?

Tesla vil trolig produsere omkring 600k elbiler i 2020. Jeg ser ikke for meg at VAG kommer til å gå fra kanskje 100k/år til 30 mill/år over natten. Ting tar tid.

 

Tesla har holdt på med verdens største batterifabrikk i fem år, og de er fortsatt ikke i nærheten av å være ved full produksjon. Hva får deg til å tro at VAG kan få til titalls ganger mer på mye mindre tid?

 

Ja, vet det er fra November. Og nei det utsagnet er ikke feil. Les artikkelen. 

 

 

Jada, marginen for Model S falt pga Model 3 produksjonen ja. Og alt vil gå helt fint. Omsetningen var lik til tross for økt salg av Model S og Model X. Der ser du en beviselig svikt i marginer pga lavere pris for å opprettholde salg. Så artikkelen beviser lett du tar feil. Du leser ikke. Fortsetter bare å repetere Musk sine visjoner.  Hva støtter 25%? Det er bare Musk har satt som mål. Realiteten er 15%. VAG har 7,7% profittmargin. 25% er veldig veldig høyt. 

 

 

Du kan ikke bare si 10K ved 25% margin og så blir det slik. Det viser seg stadig å være feil. Men noen tror at uansett hvor mange beviser en ser på at det ikke stemmer, så vil det liksom fikse seg snart. I fremtiden. Bare vent. Men hva har Tesla gjort for å fortjene denne troen?

 

Og du vet fortsatt faktisk ingenting. Du kan ikke vite når de oppnår produksjonsmål. Du vet ikke at de noengang vil nå 25% margin. 

 

Du kan faktisk ikke vite hvor mange elbiler Tesla og VAG kommer til å produsere i 2020. 

 

Og jeg vet ikke om du er klar over det, men Tesla er langt ifra den eneste som lager batteri i verden. VAG trenger ikke lage batteriene de bruker. I dag er nesten alle batterier laget i Sør-Korea, Japan og Kina. Også Teslas fabrikk hadde ikke vært mulig uten japanske Panasonic. Om du Tesla kan lage stor fabrikk i USA, tror du ikke kineserne kan overgå dem 50x? Tror du Samsung og LG vil sitte og gjør ingenting? Alle driver jo med planer om batterifabrikker for tiden. Overalt.

 

 

Finner det og morsomt at når  Tesla allerede nå opplever problemer med salg så skal de plutselig selge så utrolig mye mer :) :) 

 

Jeg vet ikke om du fikk det med deg men VAG selger mer elbiler i Norge enn Tesla allerede i dag. VW Golf er vel mest solgte modell i Norge. Og hvis Tesla ikke selger mer enn VAG i Norge, så gjør de garantert ikke i Europa eller i Asia heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og det er selvsagt analytikere (synsere) som tolker dataene og kommer med en konklusjon, ikke sant?

 

Ja. Klarer du å finne noe positivt i det jeg oppgav?

 

Dette spørsmålet. Du finner innlegget legger opp i tråden.

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt (kanskje ikke så overraskende, egentlig). CAPEX må til, men det fordrer også cash, noe ikke TM generer i tilstrekkelig grad. Det er begrenset hvor lenge man kan leve på kredit fra leverandører og banker.

Hvilket spørsmål? Jeg bare påpeker at underskudd er vanlig i vekstselskaper, og det er forventet at Tesla går med underskudd frem til produksjonen av M3 tar seg tilstrekkelig opp

 

Du refererer til kun til EBIT, ev. EBT eller årsresultat. Jeg viser til at TM både har negativ arbeidskapital og negativ fri kontantstrøm. Sistnevnte var utrolige 3,475 mrd. USD per 31.12. Dette vil si at de ikke er rustet til å takle sine låneforpliktelser i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Klarer du å skjønne konseptet med underskudd når man investerer i fremtidig vekst?

Stor forskjell på gjeld for investering og gjeld du ikke kan betjene.

 

Hva så? Tesla sitter for eksempel fortsatt på en solid kontantbeholdning. Denne vil vare flere kvartaler fremover, i verste scenario.

 

Ja, vel. Du er klar over at denne må veies opp imot kortsiktig gjeld? Da ser det ganske stygt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.tu.no/artikler/undersokelse-to-selskaper-leder-an-i-batterikapplopet-og-vil-trolig-fortsette-med-a-dra-ifra/433417

 

Ja her ser vi at ikke bare Samsung SDI og LG Chem størst, men de skal altså være ledende og best. Med utsikter til å øke forspranget til sine konkurrenter. Tesla inngår under Panasonic og ligger bak begge, samt kinesiske BYD. Så der har VAG tre selskaper å velge blant som alle er bedre enn Teslas fabrikker. Å, hva skal de gjøre? Hvordan skal de få tak i batterier mon tro?

Lenke til kommentar

https://www.tu.no/artikler/undersokelse-to-selskaper-leder-an-i-batterikapplopet-og-vil-trolig-fortsette-med-a-dra-ifra/433417

 

Ja her ser vi at ikke bare Samsung SDI og LG Chem størst, men de skal altså være ledende og best. Med utsikter til å øke forspranget til sine konkurrenter. Tesla inngår under Panasonic og ligger bak begge, samt kinesiske BYD. Så der har VAG tre selskaper å velge blant som alle er bedre enn Teslas fabrikker. Å, hva skal de gjøre? Hvordan skal de få tak i batterier mon tro?

 

Bare av ren nysgjerrighet, hvor mye av kapasiteten til Samsung, SDI og LG Chem er ledig, og bare sitter og venter på BMW, MB og VW? Er ikke mye av problemet med kapasiteten til f.eks. Kia/Hyundai at de ikke får nok batterier fort nok? Og de har allerede sine biler som skal på markedet nå.

 

Jeg tror ihvertfall at det er viktig å skaffe seg avtaler i god, med en god margin på antall batterier/batteripakker de minst må ha, hvilken oppskaleringstakt de må ha dekket inn, samt en "ekstrapott" til å kunne ta av om etterspørselen er mye større enn derfor venter seg. For selv de store produsentene må ha tilgang til råstoffer, og ha kapasitet stor nok. Eller så må de utvide, og gjett hvem som må garantere for omsetningen, for at de tre skal utvide kapasiteten samt vil handle inn såpass med råvarer?

Lenke til kommentar

 

Bare av ren nysgjerrighet, hvor mye av kapasiteten til Samsung, SDI og LG Chem er ledig, og bare sitter og venter på BMW, MB og VW? Er ikke mye av problemet med kapasiteten til f.eks. Kia/Hyundai at de ikke får nok batterier fort nok? Og de har allerede sine biler som skal på markedet nå.

 

Jeg tror ihvertfall at det er viktig å skaffe seg avtaler i god, med en god margin på antall batterier/batteripakker de minst må ha, hvilken oppskaleringstakt de må ha dekket inn, samt en "ekstrapott" til å kunne ta av om etterspørselen er mye større enn derfor venter seg. For selv de store produsentene må ha tilgang til råstoffer, og ha kapasitet stor nok. Eller så må de utvide, og gjett hvem som må garantere for omsetningen, for at de tre skal utvide kapasiteten samt vil handle inn såpass med råvarer?

 

Jeg tviler på at de har ledig kapasitet. Som du sier så tror jeg nok det er viktig å skaffe seg avtaler om man ønsker batterier. Og hvis du inngår avtale så betyr det at selskapene ser at det er økt etterspørsel og kan begynne planer for nye fabrikker osv som tross alt tar en 3-4 år gjerne.

 

Men det kan og skje at de ikke klarer å bygge ut raskt nok. Se bare RAM og NAND produksjon der Samsung har falt bak i produksjon i forhold til hva som trengs. 

 

Men tingen er vel, vi vet ikke avtaler Samsung SDI og LG Chem allerede har med disse selskapene.

 

 

https://insideevs.com/samsung-sdi-completes-ev-battery-plant-construction-in-hungary/

 

Her bygget Samsung en fabrikk i Ungarn som ble ferdig på 1 år og leverer batterier til elbiler for europeisk marked med oppstart rundt nå. Det står og at Samsung har to andre fabrikker for elbil batterier samt at de og LG Chem er eneste legitime produsenter av batteripakker som 3. part. Artikkelen viser jo og at både VW og BMW allerede har avtaler med Samsung SDI.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting i markedet som tilsier at de bygger ut mer kapasitet enn de planlegger bruke. Heller at noen velger å slå seg sammen med konkurrenter for å slippe slike bindende investeringer. 

 

Vi er vel i en situasjon der svært mange bilmerker har lovet svært mange elbilmodeller, først i 2019, deretter i 2021, og nå sikkert i 2025... Men kapasiteten skaleres opp sakte sammenlignet med etterspørselen, for å ikke si løftene, som skalerte opp riktig raskt. 

 

Når vi kommer til 2021, får vi se hvem som har begynt å levere etter etterspørsel, og hva som er den neste Ampera-e.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingenting i markedet som tilsier at de bygger ut mer kapasitet enn de planlegger bruke. Heller at noen velger å slå seg sammen med konkurrenter for å slippe slike bindende investeringer. 

 

Vi er vel i en situasjon der svært mange bilmerker har lovet svært mange elbilmodeller, først i 2019, deretter i 2021, og nå sikkert i 2025... Men kapasiteten skaleres opp sakte sammenlignet med etterspørselen, for å ikke si løftene, som skalerte opp riktig raskt. 

 

Når vi kommer til 2021, får vi se hvem som har begynt å levere etter etterspørsel, og hva som er den neste Ampera-e.

 

Tror nok batteriprodusentene tar en selvstendig vurdering av hvordan de ser for seg markedsutviklingen, så forventer de økt etterspørsel, så vil de selvsagt gjøre tilpasninger i forhold til det. Men uten bindende kontrakter så holder de selvsagt mere igjen enn om de ser at de må levere såpass mye at en ny fabrikk eller en utvidelse vil svare seg, selv om de ikke selger unna all kapasitet.

Lenke til kommentar

Tesla har garantert mangeårige rammekontrakter? Det eneste som er garantert her at du ikke vet hva som står i kontraktene og om du visste så hadde du ikke hatt lov til å si noe. Tror du og at kontrakter er noe Tesla skrev i januar for alt de trenger i hele 2018? Klarer du virkelig ikke å forstå Teslas problemer?

 

https://seekingalpha.com/article/4120184-tesla-will-face-cash-crunch-without-capital-raise-next-90-days

 

Les her. Alt er basert på tall.

Tall fra... Seeking Alpha. Som siterer... Moody's. Som ga bankene beste karakter like før de veltet og skapte finanskrisen.

 

Fantastiske kilder.

 

Edit: Og ikke bare det, men artikkelen som spår Teslas undergang om 90 dager ble publisert for ca. 150 dager siden. Lulz.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

Og det er selvsagt analytikere (synsere) som tolker dataene og kommer med en konklusjon, ikke sant?

Ja. Klarer du å finne noe positivt i det jeg oppgav?

 

Dette spørsmålet. Du finner innlegget legger opp i tråden.

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt (kanskje ikke så overraskende, egentlig). CAPEX må til, men det fordrer også cash, noe ikke TM generer i tilstrekkelig grad. Det er begrenset hvor lenge man kan leve på kredit fra leverandører og banker.

Hvilket spørsmål? Jeg bare påpeker at underskudd er vanlig i vekstselskaper, og det er forventet at Tesla går med underskudd frem til produksjonen av M3 tar seg tilstrekkelig opp

 

Du refererer til kun til EBIT, ev. EBT eller årsresultat. Jeg viser til at TM både har negativ arbeidskapital og negativ fri kontantstrøm. Sistnevnte var utrolige 3,475 mrd. USD per 31.12. Dette vil si at de ikke er rustet til å takle sine låneforpliktelser i lengden.

 

Gjesp. Dette blir for dumt. Det er forklart mange ganger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og det er selvsagt analytikere (synsere) som tolker dataene og kommer med en konklusjon, ikke sant?

Ja. Klarer du å finne noe positivt i det jeg oppgav?

 

Dette spørsmålet. Du finner innlegget legger opp i tråden.

 

 

Du svarte ikke på spørsmålet mitt (kanskje ikke så overraskende, egentlig). CAPEX må til, men det fordrer også cash, noe ikke TM generer i tilstrekkelig grad. Det er begrenset hvor lenge man kan leve på kredit fra leverandører og banker.

Hvilket spørsmål? Jeg bare påpeker at underskudd er vanlig i vekstselskaper, og det er forventet at Tesla går med underskudd frem til produksjonen av M3 tar seg tilstrekkelig opp

 

Du refererer til kun til EBIT, ev. EBT eller årsresultat. Jeg viser til at TM både har negativ arbeidskapital og negativ fri kontantstrøm. Sistnevnte var utrolige 3,475 mrd. USD per 31.12. Dette vil si at de ikke er rustet til å takle sine låneforpliktelser i lengden.

 

Gjesp. Dette blir for dumt. Det er forklart mange ganger.

 

Du forstår nok ikke hva jeg skriver. Det er problemet. Hold deg heller til hydrogenbashing, eller sett deg litt bedre inn i bedriftsøkonomi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...