Gå til innhold

KOMMENTAR: Er mobilens storhetsperiode over?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Det mest morsomme med dette var strengt tatt Iphone1 anmeldelsen det er linket til, sjekk kommentarfeltet der, like mye eder og galle og Apple-hat den gang som en hvilken som helst artikkel hvor selskapet ellers kan nevnes..haha. Vi vet jo alle hvordan det gikk med iPhone.. ;)

Lenke til kommentar

PC'n blei jo dømt nedenom og hjem av IBM før det startet.... Ikke helt riktig det.

 

Så blei pc dømt nedenom og hjem når smarttelefonene kom....

 

Ikke helt skjedd det heller.

 

Nedgangen i salg av toppmodell mobilene kommer nok mer av att folk har oppdaget att telefonen holder mer en 5 mnd. Eller att flere og flere syns 10 000 kr ++ er dyrt for en liten mobiltelefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får implantert et  "korn"  i armen, eller i skallen ved fødselen. Det er dett. Informasjonen vil følge deg som en sky.

Du velger  selv modus. Drøm, virkelighet, eller kombinasjon.

 

Du vil se ut som en tulling når du sitter og spiller CS med utstyr som bare du selv kan se. Men det venner folk seg til,

og er normalt for alle bruker det. (Som de nå vasser rundt med en "telefon" )

 

Tenk å setter en usynlig sprøyte i ræva og få en god rus uten bakrus :green:  

 

Fortsatt god påske!!

 

Edit:

Eller få utstyret ettermontert som damene.....

Skal det være bryster Connected for de som har en gammel telefon med programvare?....

Jeg tror det går i denne spøkefulle retningen.

 

Jeg har en tunghørt (nesten døv) kamerat som har høreapparatet montert direkte til hjernen gjennom et hull i skallen.

Nå går det fint å snakke med han (etter en tilvenningstid). God som ny!

Endret av sveinsel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor velger VG omtrent alltid å ha to totalt ulike overskrifter på samme artikkel?

VG varierer også veldig på om de har parallelle kommentarfelt på samme artikkel eller ikke. De har nå annonsert lenge om å kutte ut samarbeidet med diskusjon.no (trist, men det er annen sak...).

 

Artikkelen viser til svingninger i markedet på salg av antall mobiler, og viser til historikk med svingning på salg av kamera, bærbar PC m.m. Vedrørende kamera, så er det trolig en lengre periode med mange dårlige bilder, fordi folk kastet seg på mobilbilder for tidlig. Kvaliteten så bra ut på mobilskjermen, men ikke like bra i større format.

At det i en periode har vist seg at flere ikke hiver seg på ny mobilmodell hver gang det lanseres bør ses på med flere innfallsvinkler. Strengt talt så er det ikke et reelt behov for at man må bytte mobil hver gang en nyere toppmodell slippes.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Artikkelen er bare ett dårlig forsøk på å forklare redusert salg av smarttelefoner. Taleassistenter har ikke noe som helst med dette å gjøre. Årsaken er ganske enkelt at utviklingen av telefonene har stoppet opp. Forbedringene fra forrige generasjon er for små til å friste alle til å oppgradere hvert år.  En telefon som er 3-4 år gammel er fremdeles fullt brukbar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere nevner stemmestyring, men hvor mange bruker dette?

 

Nå har vi hatt god stemmestyring i over ett tiår år på flere ting, på engelsk, men det har vel ikke vært stor hinder for oss. Selvsagt veldig bra at det nå endelig er på norsk, fint for oss med bokmål uten veldig dialekt.

 

Biler har hatt god stemmestyring i 15 år (stemmestyring før det også, men da ikke like godt egnet), hvor mang bruker dette?

Er det et sted stemmestyring virkelig har noe for seg, så er det under bilkjøring, men jeg kan ikke se at det har tatt av.

 

Jeg er ingen stor miljøaktivist, men det vanvittige forbruket av mobiler er galskap. Har merket meg i andre artikler og kommentarfelt at man nærmest ler og rister på hodet av folk som har mobilen sin mer enn to år. Men, kanskje ikke så rart når man er på en nettside for teknologinerder  :)

I tillegg har kanskje ungdom så vidt begynt å komme seg ut av Apple bobla. Muligens et snev av endring hos ungdom om at det ikke er like flaut å ikke ha nyeste toppmodell hver gang det slippes. At nyeste Iphone ikke lenger er det store statussymbolet på å bli godtatt??

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en latterlig tåpelig artikkel. Om smarttelefonen vil dø så ikke fordi smartklokker skal drepe den. Finnes det noen grunn til å gå bort i fra smarttelefoner så er det til noe større. Smartelefonen er uegnet til alt som kan gjøre en effektiv på jobben. ikke kan den brukes til å holde orden på lageret. Ikke kan den brukes til å registrere ut og inn. Ikke kan den brukes av selgere. Ikke regnskap, ikke produksjon. Den kan ikke brukes til noe som helst effektiviserende. Bare å se på youtubesnutter og følge med på hvor mange likes.

 

Vi trenger en stor enhet for alt effektiviserende arbeide. En stor dings med stor skjerm. Vent, jeg har det tunga. Det er nettbrett! Nettbrett på tolv tommer hvis batterilevetid er 24 timer ved bruk av 4g/Wifi, solid skjerm som tåler en støyt, og skrivemuligheter like gode som stylus og lading skal selvfølgelig foregå trådløst og ikke via en plugg som i et røft miljø går i filler etter hundre inn og ut taginger selv om standarden lover ti tusen. God antenne for Wifi er en nødvendighet.

 

Så det du ønsker deg er en Surface med 4G og batteri som varer et døgn. Strøm til Surface-en er via en plugg, men den er festet med magneter så den detter ut om du snubler i den.

Problemet er i grunnen at det er vanskelig å få plass til den i lommen.

Lenke til kommentar

Hvorfor velger VG omtrent alltid å ha to totalt ulike overskerifter på samme artikkel?

 

Det er noe de fleste klikk-baserte nettsider bruker - de kjører en sak med flere ulike overskrifter og ser hvilken som får flest klikk. Basert på statistikken de får fra det, fintuner de overskrifter for å maksimere antall klikk.

 

Et bedre spørsmål her er vel hvorfor de velger å resirkulere akkurat denne artikkelen ett år etter at den først ble publisert. Svakhetene i den ble grundig kommentert da den ble publisert første gang, og de har ikke akkurat endret seg siden da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Mobilutvikling har stagnert mtp hva man får igjen for å oppgradere hver gang det kommer en ny modell. I tillegg går prisene opp. Nordmenn har kanskje bra med penger men de færreste gidder vel å bla opp ti tusen i året for en ny mobil, når den man har fungerer fint. Min forrige mobil hadde jeg i nesten 4 år. Har inntrykk av at mange har telefonen sin i 2-3 år, med mindre de har avtaler som Swap eller liknende.

 

Taleassistent og smarthøyttalere har jeg ingen interesse av å bruke, selv om det sikkert er praktisk. Synes det er rart at folk inviterer store selskaper som Google og Amazon til å avlytte hjemmene sine, når man vet at de anser brukerne sine som et produkt de skal analysere og selge. De sier selv at mikrofonen kun blir aktivert av en bestemt kommando, men da betyr det jo også at den må være på hele tiden. Hvordan skal den ellers kunne fange opp en stemmekommando for å bli aktivert?

 

Som mange andre har påpekt så tviler jeg sterkt på at vi går inn i en fremtid hvor alt blir lest opp fra en stemmeassistent. Hvem ønsker høytlesning av alle meldinger og e-poster med andre tilstede? Se bare på kollektivtransport. De fleste sitter der fortsatt uten hodetelefoner. Streaming av video er er også et stort bruksområde for mobiler. Hvordan skal det erstattes av taleassistent eller smartklokke med 3" skjerm i feil format?

Lenke til kommentar

Jeg lurer mest på hvorfor tek.no har sluttet med å legge til en "notis" i fet skrift at dette er en gammel artikkel, publisert i 2018. Ikke akkurat noen store gjennombrudd på denne fronten siden artikkelen først ble publisert. Ingen oppdatert info å komme med.

Dette er bare platt latskap.

 

Men mer on topic tror jeg ikke smartmobilens død er nær forestående. Den blir stadig kraftigere, og på et punkt tror jeg den vil begynne å krympe igjen med diskré AR briller som erstatning for skjermen. Etterhvert vil kanskje mobilen bygges inn i selve brillen. Men deg er fortsatt mange år til vi kommer dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...