Gå til innhold

KOMMENTAR: Er mobilens storhetsperiode over?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Allostasis: Jeg den viktigste visuelle informasjonen man er avhengig av er den som befinner seg foran der som man tenker å gå (bevege legemet sitt). Det er derfor det finnes mange fine hjelpemidler for folk som har nedsatt syn, eller er blinde, sånn som trente førerhunder.

Lenke til kommentar

...produsentenes hang til å lage stadig dyrere mobiler at vi beholder dem lenger.

Dette er ihvertfall grunnen til at jeg ikke bytter TLF med det første.Reparer heller den jeg har i dag til en billigere penge.

 

En sistegenerasjon iPhone eller Samsung vil være bedre enn en low- eller midend modell. Problemet for produsentene er at midtnivåtelefonene er gode nok til alt i dag. Og med mindre man har behov og/eller ønske for et spesifikt merke/modell så er det ikke nødvendig å kjøpe ny telefon hvert år / 18 mnd eller kjøpe fra øverste hylle.

 

Kombiner dette med en nærmest vill prisgalopp for highendmodeller så  er valget enkelt, for min del, og det blir en midtnivåtelefon fra en eller annen produsent 2-3 år etter at jeg kjøpte forrige. 

Lenke til kommentar

Blir spennende å høre hvordan neste Siri verbalt forklarer meg løypekartet over Hardangervidda. Blir jo en «stor» forbedring fra dagens bilde på skjerm. I samme slengen kan Siri fortelle vennene mine innholdet i siste selfie fra Hårteigen. Blir vel et verbalt bilde for deres indre blikk?

 

Hvis vennene dine sitter foran en TV, foran en PC, eller ved et kjøleskap med stor skjerm, synes du fortsatt det er natulig at de skal se selfien på en 5 tommer liten lommeskjerm?

 

Vi kommer nok fortsatt til å ha mobile skjermer med oss, men ikke all funksjonalitet trenger skjerm.

 

Navigering i løypen du er på i Hardanger er da et godt eksempel der du kanskje ikke trenger en skjerm eller kart, for den saks skyld. Navigering fungerer bra med stemmeinstruksjoner og det kan også være greiere å bruke skjermen på smartklokka enn på mobilen. Men når du først vil ha opp oversiktskartet, er det klart at det er bedre med en skjerm.

 

Inntil de får orden på retinaprojektering i smartbriller. Potensialet for disse overgår lett en 5 tommer liten glassplate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blir spennende å høre hvordan neste Siri verbalt forklarer meg løypekartet over Hardangervidda. Blir jo en «stor» forbedring fra dagens bilde på skjerm. I samme slengen kan Siri fortelle vennene mine innholdet i siste selfie fra Hårteigen. Blir vel et verbalt bilde for deres indre blikk?

 

Hvis vennene dine sitter foran en TV, foran en PC, eller ved et kjøleskap med stor skjerm, synes du fortsatt det er natulig at de skal se selfien på en 5 tommer liten lommeskjerm?

 

Vi kommer nok fortsatt til å ha mobile skjermer med oss, men ikke all funksjonalitet trenger skjerm.

 

Navigering i løypen du er på i Hardanger er da et godt eksempel der du kanskje ikke trenger en skjerm eller kart, for den saks skyld. Navigering fungerer bra med stemmeinstruksjoner og det kan også være greiere å bruke skjermen på smartklokka enn på mobilen. Men når du først vil ha opp oversiktskartet, er det klart at det er bedre med en skjerm.

 

Inntil de får orden på retinaprojektering i smartbriller. Potensialet for disse overgår lett en 5 tommer liten glassplate.

Hvis man er ute på Hardangervidda er det nok ingen ting som slår kart og kompass , og til en brøkdel av prisen. Fint skal det være, som det heter...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

AR-briller blir ein gimmick nett som smartklokker og talestyring.

 

Det neste store blir smart-brikker operert inn i hjernen og alt styrt med tankespinn. Vi får tilgang på alt vi ynskje i det formatet man takler. Alt vi hører er stille for di rundt oss. Såleis blir det over natta slutt på smartmobiler, touch, talestyring, smartklokker osv. Samfunnet blir øredøvande stillhet...

Lenke til kommentar

AR-briller blir ein gimmick nett som smartklokker og talestyring.

 

 

 

 

Er en gimmick fortsatt en gimmick dersom det gir forbedret funksjonalitet? Jeg bruker talestyring og smartklokke hver eneste dag. Konsekvensen er at jeg bruker mobiltelefonen mindre. Nøyaktig som man snakker om i denne artikkelen. Riktig nok har markedet for smartklokka tatt en vri i retning av det må hete treningsklokke for å selge nå, men jeg har nytte av funksjonaliteten disse tilfører. Poenget er uansett at det viser at noe funksjonalitet i en smarttelefon kanskje kan løses uten å fiske mobilen ut av lomma.   

 

Hvis f.eks. Magic Leap om noen år kommer med et godt produkt som faktisk kan levere info til netthinna uten å være i veien, så har jeg tro på det. Jeg bruker allerede solbriller utendørs halve året. Ulempen med å ta på et slik produkt regner jeg altså overkommelig. Men jeg tror det fortsatt er ganske langt til kommersialisering av det markedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Welcome to the Plateau of Productivity.

 

Lovnader om revolusjonerende teknologi begynner å roe seg ned, og mobiltelefonene har istedet funnet sin styrke, sin plass som et allstedsnærværende verktøy, og som en revolusjon i seg selv.

 

Å kalle det en forbigått storhetsperiode antyder vel i stor grad at mobilen ikke er stor lenger. Jeg vil bare si at den har blitt så normal og nødvendig at det ikke lenger er spesielt å ha tilgang til all verdens informasjon i supersprek datamaskin som passer i lommen din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvis man er ute på Hardangervidda er det nok ingen ting som slår kart og kompass , og til en brøkdel av prisen. Fint skal det være, som det heter...

 

 

:D

 

Mulig du overvurderer min (vår?) evne til å kjenne igjen landemerker på Hardangervidda. 

 

 

Du tuller ikke - om jeg befinner meg i en situasjon hvor livet mitt avhenger av å finne frem og gps'en ikke funker... da dør jeg. Så får folk heller hashtag'e DarwinAwards så mye de vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg begynner å bli gammel og «satt», men jeg klarer virkelig ikke se smarttelefonens død med det første. Ser det blir nevnt i noen sammenhenger nå, men skjønner ikke hvor det kommer fra.

 

Nøkkelen er skjermen. Den er avgjørende for fotografering/video, nytte (gps/kart, og alt fra nettbank til kjøpshjelp på nett) og det meste av underholdning (spill, video). Før det kommer noe som kan erstatte skjemen, så er den fredet hos meg i alle fall. Og selv om man ser konturene av ymse briller for augmented reality, så er det vel langt igjen før disse kan erstatte en skjerm, og enda lengre før teknologien evt vil adopteres av massene. Det gikk vel minst ti år før det ble sånn halvveis godtatt å snakke ut i luften til bluetooth-handsfree - selv om det var en funksjon som ga umiddelbar mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ærlig innrømme at jeg ikke har detaljlest alle innleggene. Det må nok gjøres i morgen tidlig.

Men jeg er enig i flere at jeg ikke helt kan se for meg smarttelefonen eller mobiltelefonens død med det første. Nettopp på grunn av skjermen.

Talestyring og AR kan nok være en mulighet og et langt mer troverdig alternativ enn smartklokken.

Så er det det med talestyring da. Hva med tankestyring? Det høres kanskje søkt ut, men det er en teknologi som eksisterer i dag. Den er vel kanskje ikke så utbredt, men det er veldig mange år siden jeg leste om de første vellykkede eksperimentene hvor forsøkspersonene styrte musepekeren ved hjelp av "tankekraft".

Så kanskje vil mobiltelefonen bli erstattet av en delvis talestyrt og delvis tankestyrt AR brille med innebygde brikker og batteri for også å kunne brukes som en mobil i dag?

 

Men jeg tror ikke det blir med det første akkurat. Vi snakker nok minst 10 år fremover. For før det vil smarttelefonene bli kraftigereog mindre, og de tradisjonelle skjermene vi har i dag blir byttet ut med holistiske skjermer som gir større skjerm og samtidig mindre produkt ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Alle har sett den skotske sketchen fra BBC med talestyrt heis.

 

Noen som oppriktig tror at ting som Siri forstår at "Siri, jeg er sulten, hvor kan jeg spise?" og "Siri, æ e suiltn, kor kan æ et?" er samme setning?

Blir ikke å skje de første 10 årene iallefall.

 

 

 

 

- Hadde faktisk tenkt å nevne den der sketchen, men du kom meg i forkjøpet.

 

Vi har to hovedmål her i landet Bokmål og Nynorsk, men der finnes ikke et nøyaktig antall når det kommer til dialekter.

 

Man kan lett skille mellom rene dialekter, men der finnes også et fluss av kryssninger som gjør det nesten umulig å finne nøyaktig antall dialekter totalt sett.

 

Særnorske dialekt betingede uttrykk kan være vanskelige å forstå for gjennomsnitts personen, så det skal godt gjøres om en taleassistent skal greie det.

Så jeg som deg tror nok at det vil ta lang tid før en taleassistent som f.eks. "Siri" og/eller "Alexa" klarer å forstå oss fullt ut.

Lenke til kommentar

Fremtiden er nok talestyring og AR.

 

Skulle til å si det samme, men det spørs også om ikke 5G blir så kjapt at man ikke trenger å ha med seg en hel mobiltelefonPC i lommen. Dvs. kanskje framtiden er selve mobilen på en serverpark og 5G tilkobling til AR brillene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...