Gå til innhold

Nissan skal lansere åtte nye elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Serie-hybrid er vel enklere/billigere teknologi enn "konvensjonell" hybrid, men da er det også umulig å unngå elektriske tap slik man kan når forbrenningsmotoren driver bilen direkte. Lurer derfor på hvordan dette slår ut på drivstofforbruket totalt sett.

Tap har du uansett. Når forbrenningsmotoren driver hjulene direkte(via girkasse, differensial osv) har du mekaniske tap..

 

Fordelen med seriehybrid er at forbrenningsmotoren kan drives med ideell belastning større del av tiden når den driver en generator enn når den driver hjulene direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åtte modeller minus fire til Kina. Fire modeller.

 

Jeg innser at andre har fulgt Nissan langt tettere enn meg, men jeg kan jo spekulere litt likevel. 

Crossover-segmentet ser allerede ut til å bygge opp endel konkurranse, i likhet med luksusmarkedet, så jeg er mer interessert i de tre andre modellene. En av dem er sikkert mindre enn Leafen, og da står man igjen med potensielt to nyskapende modeller.

Det sies at de skal lansere elbiler under Infiniti mot luksusmarkedet, er disse i tillegg til de fire modellene eller inkludert? En vil sikkert være en sedan beslektet med IMx. Kanskje vi får se en større varebil - franskmennene har jo begynt med Renault Master ZE...

Hvis jeg gjetter rett så kan det være stasjonsvogn og store familiebiler ikke vil bli påbegynt i særlig grad før sedan-markedet er dekket, og luksusmarkedet før mellommarkedet. Men VW Buzz skurrer litt med den teorien, siden den framstår mer som en stor familiebil enn en minibuss.

Uansett triller årene raskt forbi, og det annonseres langt flere modeller enn det lanseres. Får vi se en runde med kanselleringer, mon tro?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Småbilsegmentet er i hvert fall ganske godt dekket nå, det samme er luksus-sedan-markedet (om vi kaller 1/2 - 1 million kr for luksus).

 

Jeg tror Nissan vil prøve seg på varebilsegmentet siden Renault Kangoo ZE har får lite konkurranse der. Antagelig med en mer aerodynamisk form enn Kangoo for å få lengre rekkevidde (det skal neppe så mye til å slå Kangoo på aerodynamikk). Renault Master ZE trenger også konkurranse da den har vanvittig lite batteri og dårlig rekkevidde i dag.

 

WV Buzz har jeg også begrenset tro på. Det er misbruk av WV buss-hippie-ideologien å kalle den forvokste kuppel-SUVen for WV Buzz.

 

Det kan hende Nissan prøver å nærme seg både Kangoo og Buzz-konseptet ved å bygge en ekstra lang e-NV200. Jeg kaller den e-NV250 i mangel av noe bedre. Den tror jeg får en fjerde seterad som personbil-variant, for totalt 9 seter. Jeg tror også den får hengerfeste designet for å maksimere europeisk førerkort klasse B, altså 3500 kg tillatt totalvekt for bil + henger. Samt at den vil komme i varebilvariant. Jeg håper de redesigner hele bilens ytre. En facelift for både front og sider, samt en ny og mer aerodynamisk bakende med ny bakdørløsning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp gjennom Cnets presentasjon av Buzz og det var lite der som sa SUV til meg. Tiltalende løsning for den bruken jeg ser for meg, spesielt dersom man kan flytte setene så enkelt som det ser ut til. Top Gear antyder en pris rundt £50,000 når den kommer på markedet i 2022. Men en e-NV200 Evalia finner man allerede på finn.no, fra [Edit] 151k. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men kan nissan sette skikkelige batterier i bilene sine? i den nye leaf er de undermåls, kan ikke hurtiglades, de har måttet sette ned ladehastigheten drastisk.

 

Det blir en skandale for alle med ccs system som må vente på at de to laderne blir ledige. Gikk de ikke bort fra chademo?

 

Er neppe batteriene i seg selv som er for dårlig, men at de ikke har bygd opp kjølingen slik de burde. Dermed må de holde ladehastigheten nede for å holde godkjent temperatur og derved unngå å skade batteriene unødvendig.

 

Langturtestene med Leaf 2 og de gode resultatene til Hyundai Ioniq på samme testen, gjør at flere stiller spørsmål med hva Nissan holder på med. Ja, de klarer å lever mange biler i en innpakning som faktisk ser ganske bra ut, ihvertfall det jeg har sett av den hittil. Det skal de selvsagt ha skryt for.

 

Men å skryte av 40 kWh batteri, og så er det bare 6 over 30 kWh-utgaven av første-generasjonen, og ikke klart å fikse kjøling til batteriene, det er ikke bra. Og spesielt ikke etter alt skrytet de gjorde i forkant av lanseringen, der de fortalte hvor mye de har gjort for å fikse aerodynamikken for å redusere forbruket. Og den er ikke blitt spesielt mye bedre likevel, så må ihvertfall jeg si at jeg er ganske så skuffet.

 

Jeg stod klar til å trykke på send på bestillingen da de kom med bestillingskjemaet for intromodellen. Nå i ettertid er jeg faktisk glad for at jeg ikke sendte det inn. Nå er jeg rimelig sikker på at jeg får mye mere bil i Hyundai Kona, som jeg har satt meg opp på reservasjonslisten for. Bedre ser den ut også. Det eneste jeg får mindre av er bagasjeplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...