Gå til innhold

Denne el-motorsykkelen har fire hjul og kan ligge i svingene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i all verden er vitsen?

 

Dette er jo et genialt kompromiss, hvis du ønsker å komme deg på "to hjul", eller tilbake på "to hjul" etter f.eks. en skade. Ikke alle kan kjøre MC, og kjøretøyet er et steg i å gjøre noe av det morsomste jeg vet om mer realistisk å oppnå for flere. 

 

Dette kjøretøyet bringer jo også vesentlig mer sikkerhet, til nesten samme opplevelse som en MC. Jeg hadde lett skaffet meg en slik om jeg ikke var i stand til å kjøre MC lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt som ein elektrisk ATV altso, som av ein eller annan grunn det fins særs få av.

 

Eh nei, på ingen måte som en elektrisk ATV. ATV'er kan ikke lene innover i sving, der må fører flytte på kroppen for å motvirke hjulløft ved aktiv svingkjøring.

 

Dette blir mer som en 4 hjuls elektrisk versjon av feks 3-hjuler'n Piaggio Mp3 eller Peugot Metropolis. De 3 hjulerne har begge 2 forhjul, kan kjøres på klasse B førerkort og lener innover i sving slik at de kjøres som en motorsykkel på 2 hjul. Om du har kjørt MC så kjenner du til uttrykket "kontrastyring", altså at en presser på motsatt side av styret enn dit en skal svinge.

 

En 4 hjuling som lener seg innover i svingene vil styre på samme måte som en 2 hjuls MC, og en vil få den samme gleden av svingkjøring som på vanlig MC.

Lenke til kommentar

Litt samme opplegg som Piaggio mp3 som har gått på norske veier en stund, bare at denne har et bakhjul for mye. Hadde heller gått for en Zero SR.

 

Ja Zero SR er også el-mc men den er jo en tradisjonell 2hjuls MC. Denne 4 hjuls mc kan du kjøre på B lappen, er registrert som MC og slipper bomavgift, har en svært rom under setet til handleposer, og får rekkevidde nok til å være alt fra pendlerkjøretøy, sommerglede, til mer praktisk kjøre-til-butikk-barnehage-posten-hockytrening.

Lenke til kommentar

IMG_3252.300x169.jpg

Denne motorsykkelen trenger du ikke motorsykkellappen for å kjøre.

 

Denne el-motorsykkelen har fire hjul og kan ligge i svingene

En "motorsykkel" med fire hjul som du ikke trenger MC-lappen for å kjøre.

Det sier seg selv at det ikke er en MC. Motorsyklister kommer til å flire av deg hvis du kjører et sånt misfoster.  :nei:

Uten MC-opplæring så er du "fritt vilt" i trafikken.  :hmm:

Men det er klart, det kan jo være et alternativ for handikappede.

Lenke til kommentar
Hmm, kan bli et dilemma.

Hvis kjøretøyet klassifiseres som elbil så kan det kjøre i kollektivfeltet.

Hvis kjøretøyet klassifiseres som motorsykkel så kan det ikke kjøre i kollektivfeltet pga for mange hjul.

 

Når det gjelder motorsykkel, så er det kun "tohjuls motorsykkel uten sidevogn" som har lov til å kjøre i kollektivfeltet.


 

Dette ble strammet inn for en god del år siden etter at det begynte å bli vel mange ATV'er kollektivfeltet.
Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne 4 hjuls mc kan du kjøre på B lappen.

Vil vi egentlig ha en masse folk som ikke har MC lappen kjørende rundt på MC-er med 4 hjul?

 

 

Vel de er på veiene våre allerede. Evt. klager får du ta til Brussel vel? Er allerede mange forskjellige Quad's og trikes ute hos forhandlere som egentlig er motorsykkel men føres på B førerkort i EU. Selv har jeg aldri sett problemet, og en som har erfaring fra bilkjøring har jo de trafikale kunnskapene til å kunne ferdes trygt og sikkert på en Quad. De velter jo ikke slik 2 hjulinger gjør, men de er jo fortsatt ikke helt "bil å kjøre". 

Lenke til kommentar

 

IMG_3252.300x169.jpg

Denne motorsykkelen trenger du ikke motorsykkellappen for å kjøre.

 

Denne el-motorsykkelen har fire hjul og kan ligge i svingene

En "motorsykkel" med fire hjul som du ikke trenger MC-lappen for å kjøre.

Det sier seg selv at det ikke er en MC. Motorsyklister kommer til å flire av deg hvis du kjører et sånt misfoster.  :nei:

Uten MC-opplæring så er du "fritt vilt" i trafikken.  :hmm:

Men det er klart, det kan jo være et alternativ for handikappede.

 

 

 

Wow, så folk kan ikke kjøre Quads og trikes fordi hardcore bikere don't approve? Hva er du, 14 år eller? 

Slike kjøretøy trenger jo ikke være erstatning for MC, det kan være i tillegg til MC. Eller for noen så er kanskje et slikt kjøretøy langt mer praktisk i hverdagen enn mc, og jeg lover deg jeg skal ikke le om jeg ser deg på Quad i sommer. Selv om du parkerer ved siden av og forsøker å snakke "bike". 

 

Fritt vilt i trafikken? Så vi har mangelfull trafikkopplæring? Da bør du rette dine synspunkter politisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, kan bli et dilemma.

Hvis kjøretøyet klassifiseres som elbil så kan det kjøre i kollektivfeltet.

Hvis kjøretøyet klassifiseres som motorsykkel så kan det ikke kjøre i kollektivfeltet pga for mange hjul.

 

Når det gjelder motorsykkel, så er det kun "tohjuls motorsykkel uten sidevogn" som har lov til å kjøre i kollektivfeltet.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt

 

Dette ble strammet inn for en god del år siden etter at det begynte å bli vel mange ATV'er kollektivfeltet.

 

Ikke helt.

 

Statens Vegvesen sier: «Hovedregelen er at busser og drosjer kan kjøre i kollektivfeltene, med utgangspunkt i skilting i de enkelte felt. I tillegg kan elektrisk eller hydrogendrevne motorvogner, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel og uniformert utrykningskjøretøy benytte slike felt.»

 

Utfra det kan man lese at i dette tilfellet vil energibærer være den styrende faktor. Klassifisering eller antallet hjul vil ikke ha noe å si med tanke på kollektivfelt. E-QV4, vil ha tilgang uansett, siden den er «elektrisk drevet motorvogn». QV4 vil derimot tape uansett. Blir den bil har den ikke tilgang. Blir den sykkel har den ikke tilgang, siden den har mer enn 2 hjul.

Lenke til kommentar

Ja Zero SR er også el-mc men den er jo en tradisjonell 2hjuls MC. Denne 4 hjuls mc kan du kjøre på B lappen, er registrert som MC og slipper bomavgift, har en svært rom under setet til handleposer, og får rekkevidde nok til å være alt fra pendlerkjøretøy, sommerglede, til mer praktisk kjøre-til-butikk-barnehage-posten-hockytrening.

Får du plass til hockeyutstyr på denne? Jeg tenker bil er et litt mer aktuelt kjøretøy da. Quads i terrenget er supert, men på veien er det jo helt håpløse kjøretøy. Både ulempene til bil og ulempene til motorsykkel, uten noe særlig av fordelene. Denne klarer svingene bedre enn quads, men ved hjelp av veldig komplisert hjuloppheng.

 

Jeg kan se den med å ville ha nærmest mulig MC-følelse uten førlighet i beina. Men at man kan kjøre den uten kl A er ikke noe positivt totalt sett. Du lærer mer enn å holde sykkelen oppreist i sakte fart når du tar MC-lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... men kan noe med fire hjul kalles sykkel ?

 

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=sykkel

 

sykkel m. (fra engelsk forkorting av bicycle, egentlig 'tohjuler'; samme opphav som syklus) kjøreredskap med (vanligvis) to hjul etter hverandre trehjulssykkel / tråsykkel, racersykkel, motorsykkel

Tohjulsykkel har to hjul

Trehjulsykkel har tre hjul

Firehjulsykkel har fire hjul osv.

Fellesbetegnelsen er sykkel.

Lenke til kommentar

Jeg håper det dukker opp en slags krysning mellom sykkel, telt, sykkelvogn og bil: Firehjuls elsykkel med seter parvis ved siden av hverandre, lav sittestilling, passasjerseter med rygg, lette veltebøyler og regntrekk med f.eks glidelås slik sykkelvogner har. Det kan godt gjøres med stil sånn at det etterligner en bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tohjulsykkel har to hjul

Trehjulsykkel har tre hjul

Firehjulsykkel har fire hjul osv.

Fellesbetegnelsen er sykkel.

Sikkert fint det.

 

Jeg har imidlertid ikke lenger noen anelse om hva en sykkel er. Så neste gang noen nevner slik vil jeg bare se spørrende på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...