Gå til innhold

Mener AP at terroristers rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet?


Anbefalte innlegg

 

Dette at regjeringen skal gå av vet jeg ikke helt hvor kommer ifra, høres ut som en våt drøm ifra Rødt. Det har vel ikke i nyere tid vært en mer populær statsminister enn Solberg så det hadde vært veldig spesielt.

For at FRP går ut av regjeringen, så trengs det bare to hendelser. (1) KRF stemmer for mistillitsforslaget mot Listhaug fremmet av Rødt. Og (2) FRP nekter å være endel av en regjering uten Listhaug.

 

Sannsynligheten er selvfølgelig liten. Men det faktum at KRF samler sentralstyret sitt for å finne ut av hva de gjør, er et tydelig signal i retning av at dette faktisk er noe de vurderer.

 

 

At KRF skal strekke denne avgjørelsen ut til mandag virker unødig og ubeleilig for alle parter, noe sier meg at de nyter their 48 hours of fame mer enn noe annet.

 

At FRP gir slipp på makten så lett tror jeg dessverre ikke, det blir nok heller å måtte omplassere ett par ministerposter. Endringer som tas bredt imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det å flashe opp en tabloid undersøkelse ifra mai 2016 syntes jeg blir pinlig lite relevant for dagen idag og saken som nå foreligger.

 

Undersøkelsen er gjort av Ipsos. Hvor det er publisert har lite å si. Dette er et selskap med over 15.000 ansatte. De er rimelig seriøse og gir gode undersøkelser som stemmer ganske bra. Eller mener du en meningsmåling er ubrukelig om den publiseres i VG, men kan stoles fult ut om den publiseres hos NRK? Eller har du noe som antyder på at arbeidet Ipsos har utført ikke har vært bra her?

 

Ja, det er beklagelig at det er 1 år gamle tall. Om noen vet om nyere, så kom med det!

 

Men det er likevel relevant. Hun hadde på det tidspunkt vært lenge i regjering. Hun har ikke akkurat endret seg siden da, men folks meninger kan selvfølgelig ha endret seg noe. Men uansett er ikke hovedformålet de nøyaktige tallene. Poenget mitt er at hun faktisk har veldig høy støtte. Du virker ikke som om du liker det faktum, men du kan ikke bare avfeie det uten videre.

 

Da blir det som når ingen trodde Trump ville vinne. Når ingen trodde Brexit ville gå gjennom, fordi deres bilde av hvordan folk stod i saken var via media og ikke folks faktiske meninger. I tillegg til idiotiske målemetoder som "likely voters".

 

Det er grunnet hennes popularitet at det ville blitt vanskelig for FrP å fortsette i regjering uten henne. Se for deg at opposisjonen sparker ut Siv Jensen. Du sier det er feigt av KrF, pga religiøse velgere osv, men jeg tror ikke det er grunnen i det hele tatt. Og det at du avfeier disse punktene, og ikke tar dem med i det hele tatt når du kritiserer KrF blir hvertfall helt feil.

Lenke til kommentar

Fin artikkel som bare bygger på Listhaugs løgner.

 

Ingen har sagt IS krigere bare kan komme hjem, gå på NAV og henge på moskeen. De vil bli tiltalt, og så må de finnes skyldig for å være IS kriger før de blir fratatt statsborgerskap. Istedenfor at PST bare tar det. Uten noe som helst krav til bevisgrunnlag. 

 

Si du var i Pakistan for 1 mnd sommerferie og besøkte familie. Du skal dra hjem til Norge, så finner du ut at passet er ugyldig, du kan ikke lengre dra hjem til Norge. Hvorfor? Fordi PST tenkte du sikkert skulle hjelpe IS. 

 

Og om en aldri tror slike organisasjoner tar feil:

https://no.wikipedia.org/wiki/Lillehammer-saken

 

For å ikke snakke om at vi ikke vet noe om PSTs motiver. Kanskje det jobber en del folk der som tenker "føre-var" og bare vil hive ut litt ekstra folk for å være på den sikre siden.

 

Artikkelen sier det bare rammer IS krigere, det gjør det ikke. PST sier det gjør. Men det rammer faktisk alle som har dobbelt statsborgerskap. du kan være norsk-kanadisk journalist og bli fratatt statsborgerskap om du etterforsker PST. 

 

 

Norges sikkerhet bevares best ved å la domstoler avgjøre skyld, ikke PST!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Artikkelen understøtter Sylvi Listhaugs tåkelegging, fremfor å belyse hva lovforslaget egentlig dreier seg om.

 

Siden det pr. dags dato er forbudt og straffbart å være "fremmedkriger" eller "terrorist" (det skulle være unødvendig å påpeke det) eksisterer det allerede paragrafer for å frata statsborgerskap (som alle partier støttet), og myndighetene/domstol har god tid til å gjøre det, siden disse dømmes til 8-10 års fengsel osv.

 

Det man derimot prøvde å snike inn i det omtalte nye lovforslaget, var at også individer som ikke er fremmedkriger eller terrorist, og personer som ikke er dømt eller har begått noe straffbart handling, kunne fratas statsborgerskap med et enkelt skrivebordvedtak i departementet, med eneste begrunnelse "nasjonale interesser"

 

Det åpnet dermed opp for vedtak (attpåtil uten domstolbehandling) på helt andre ting. Og vedkommende skulle heller ikke ha rett til å få vite hvorfor, ifølge lovforslaget.

 

Sylvi Listhaug ville med andre ord ha fullmakter på linje med ulike diktatoriske regimer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis jeg var mørk innvandrer, ville jeg også blitt skremt. Det er tydelig Listhaug som besitter makten og folket nå. Samme hva som skjer tirsdag, vil Listhaug og Frp være vinnerne tror jeg.

 

Det er skremmende at man i Norge i 2018 kan tråkke på grunnleggende rettsprinsipper og bli hyllet som helt og offer. Underholdningssamfunnet skaper ikke bare gode holdninger.

Lenke til kommentar

Jeg leste et innlegg hvor det var beskrevet at det er ikke snakk om å ta fra folk (med fler statsborgerskap) statsborgerskapet i hytt og pine. Det gjelder straffbare forhold eller av hensyn til grunnleggende nasjonale interesser. Slik jeg har forstått det så er synonymt med varetektsfengsling. At saken kan behandles av departementet og at saken senere bringes inn for domstolen. Dette for å unngå at fremmedkrigere kan stoppes raskt uten at det man skal vente på årelange rettsaker, som f.eks. med Krekar saken.

 
Andre land som f.eks. Storbritania har allerede en tilsvarende lov.
 
EDIT: fikset ordstilling
Endret av asicman
Lenke til kommentar

Hvis jeg var mørk innvandrer, ville jeg også blitt skremt. Det er tydelig Listhaug som besitter makten og folket nå. Samme hva som skjer tirsdag, vil Listhaug og Frp være vinnerne tror jeg.

 

 

Kanskje folket begynner å gå lei av innvandring.

Endret av geita_
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg var mørk innvandrer, ville jeg også blitt skremt. Det er tydelig Listhaug som besitter makten og folket nå. Samme hva som skjer tirsdag, vil Listhaug og Frp være vinnerne tror jeg.

 

Kanskje folket begynner å gå lei av innvandring.

 

* Deler av folket.

 

For oss ikke-rasister, så begynner arabere å bli et så vanlig syn at vi ikke reagerer når legen vår er arabisk.

 

Enkelte av oss er kunnskapsrike nok til å vite at hovedfaktorene bak kriminalitet er fattigdom, manglende muligheter (ofte på grunn av rasisme eller manglende utdannelse), kjedsomhet (fattig ungdom), eller rusmidler (prøvd på grunn av kjedsomhet og manglende muligheter)...

uavhengig av etnisitet.

 

Altså er fattigdomsbekjempelse og voksenopplæring -- uansett hudfarge -- en prioritet for den neste rød-grønne regjeringen.

Noe som vil redusere problemene innvandringen under den blåbrune regjeringen har forårsaket.

Lenke til kommentar

Ikke for å dempe forhåpninger, men SP og APs politikk er ikke veldig ulik høyres.  Neste rød-grønne regjering vil neppe endre mye. Akkurat som dagens regjering ikke har endret mye.

 

Hvis en vil ha politikk AP kjørte før, hvis en vil ha bekjempelse av fattigdom og bekjempelse av ulikhet, så må en stemme SV.

 

Men det blir uansett ikke rød-grønn regjering før AP slutter å være så dårlige. De er fortsatt ned siden sist krisevalg. Norges største parti hadde vært Høyre med valg i dag.

 

Støre har et stort problem i kampen mot Solberg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...