Gå til innhold

Mener AP at terroristers rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet?


Anbefalte innlegg

Og hvilken politikk var det som skapte ABB? Hint: det var ikke FrP sin. Så å bruke utøya som et stikk mot andre partier fungerer dårlig, og gjør ikke annet enn å sette et skraltende parti i et enda dårligere lys.

Det var så absolutt FrP sin poltikk som skapte ABB. Det er i FrPs interesse å skape flere som tenker som ABB, og de kjører hardt for å oppnå dette målet.

 

FrP fører en løgnaktig skremselspropaganda for å legge alle norges problemer over på de svakeste i samfunnet, for splitte oss inn i vi-og-dem, og for å male et uriktig bilde av virkeligheten med det formål å manipulere folk til å bli så redde at de stemmer i mot sine egne interesser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var så absolutt FrP sin poltikk som skapte ABB. Det er i FrPs interesse å skape flere som tenker som ABB, og de kjører hardt for å oppnå dette målet.

 

FrP fører en løgnaktig skremselspropaganda for å legge alle norges problemer over på de svakeste i samfunnet, for splitte oss inn i vi-og-dem, og for å male et uriktig bilde av virkeligheten med det formål å manipulere folk til å bli så redde at de stemmer i mot sine egne interesser.

Tja, FrP kan vel sies å ha vært en pådriver i fremveksten av nasjonalismen i Norge, men kan vel neppe sies å være den eneste politiske aktøren i den båten ... der har du alle som en av de norske partiene.

Lenke til kommentar

Sterke påstander? FrP har holdt på sånn i flere tiår. Det er et faktum at FrP tjener på at flere nordmenn tenker som Breivik. Så hvorfor skulle de ikke føre en politikk som har det som mål?

Her mener jeg du tar fundamentalt feil.

 

Vi hadde sannsynligvis hatt flere som Breivik hvis vi IKKE hadde FrP.

ABB mente jo FrP ikke gikk langt nok, og var mye mer ytterliggående enn FrP.

Men tror det nå er mange som har blitt "fanget opp" av FrP som ellers ville blitt frustrert over hetsen og mangelen på et parti som er mot invandring. 

 

Jeg tror det er ytterst få som "tenker som Breivik". Ja, mange er nok forbannet over AP og deres politikk, men det er milevis derfra og til å "tenke som Breivik". 

Jeg tror det nettopp er den typen "brunbeising" som du driver med som er med på å skape Breivik'er. Det er mye mer fruktbart å diskutere mot dem, og la dem få ha sine partier og tanker, nettopp for å få det frem i lyset. 

 

Og FrP er vel også forholdsvis moderate i forhold til Demokratene eller enda mer ytterliggående partier. Jeg mener faktisk Rødt mer mer til venstre og ytterliggående enn det FrP er. Rødt vil jo avskaffe kapitalismen og privat eiendomsrett, noe som jeg mener er en fundamental rettighet i ethvert rettssamfunn, og mye mer ytterliggående enn at FrP ønsker å begrense innvandringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her mener jeg du tar feil. Jeg trur FrP har skapt flere rasister enn de har "fanget opp". Vi hadde aldri hatt så mange rasister i norge som vi har i dag, hadde det ikke vært for FrPs suksessrike propagandaprosjekt.

 

Vel, dette blir bare synsing. Og i så fall hva skal du/AP gjøre med dette? Skal man fortsette å hetse og "brunbeise" FrP-velgere? Det er jo dette man gjør nå, men tror dette ikke vil være fruktbart.

I Sverige har det gått enda lenger, der SD er helt ute i kulda, men fører til at de bare vokser, og er nå sannsynligvis det største partiet blandt menn i Sverige.

 

Min personlige mening er heller at tilstrømningen til FrP og høyresiden er at man er skremt over AP sin mangel på realisme og at de kun styres av følelser. Jeg tror mange også i FrP genuint ønsker å hjelpe flyktninger og de som sliter, men ser at AP gjør det på en suboptimalt måte, og at man kunne hjulpet mange flere på andre måter. 

Noen er helt sikkert også reinspikka rasister, men dette tror jeg er feil.

 

(Dette minner meg om Trygdgekontoret som jeg så på i går, der det var Ken Ring vs "en fyr fra SD". )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her mener jeg du tar feil. Jeg trur FrP har skapt flere rasister enn de har "fanget opp". Vi hadde aldri hatt så mange rasister i norge som vi har i dag, hadde det ikke vært for FrPs suksessrike propagandaprosjekt.

Tja, nå er vel ikke FrPs prosjekt rasistisk, men nasjonalistisk.

 

Videre tør jeg legge det meste av skylden på Venstre, og deres nasjonalistiske prosjekt som startet i 1884 og som innførte nasjonalismen i Norge.

 

Min personlige mening er heller at tilstrømningen til FrP og høyresiden er at man er skremt over AP sin mangel på realisme og at de kun styres av følelser.

FrP er minst like styrt av følelser som AP. Andre følelser, men følelser like fullt. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her mener jeg du tar feil. Jeg trur FrP har skapt flere rasister enn de har "fanget opp". Vi hadde aldri hatt så mange rasister i norge som vi har i dag, hadde det ikke vært for FrPs suksessrike propagandaprosjekt.

 

På en måte tror jeg du har et poeng. Men jeg tror frp har skapt, eller bevisstgjort mer innvandrings-motstand. Det er sikkert riktig. De har gjort det mer spiselig for flere å være mot innvandring. Men "rasisme", vet ikke. Blir ikke det noe litt annet? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forundrer meg at Frp ikke forholder seg til følgende to allmennmenneskelige og norske verdier:

1) Alle mennesker har et ansvar for å hjelpe og dele med mennesker som har det dårligere enn en selv. 

2) Man har et ansvar for sine handlinger. Norge har direkte bidratt til flyktningstrømmen til Europa, med sitt engasjement i krigene i Afghanistan, Libya og Syria – det er rimelig at vi hjelper, om ikke annet så i alle fall proporsjonalt med vår del av ansvaret for situasjonen.

1) Ja, men til hvilken grad? Gir du bort 90% av det du tjener? Hva er riktig grense og hvorfor? Og ikke minst, hva er best bruk av pengene. Hvis man faktisk hadde kunnet hjelpe 1 million i Syria sitt nærområde for samme summen som noen tusen flyktninger her koster, er det ikke da umoralsk å hjelpe kun noen få?

(Jeg kan dog være enig i at FrP ikke heller er gode på å hjelpe i "nærområdene", men dette er jo ikke noe argument for hvorfor ikke AP skulle være det?...)

 

2) Ja, dette er jeg enig i. Men for det første har nesten et samlet storting stått bak dette, og samtidig er det veldig vanskelig å vite hva man ellers skulle ha gjort.

Det kan godt hende at det beste bare hadde vært å stått og sett på, og latt "dem drepe hverandre". Sett i ettertid har i hvertfall ikke de nye alternativene som har dukket opp vært noe bedre. Det er mer kaos i midtøsten nå enn før da mange av landene ble styrt med jernhånd.

Her tror jeg man ble litt forledet av det som skjedde i Jugoslavia. Her falt landet sammen når Tito døde, men innsats fra "Vesten" gjorde at man til slutt har fått fred på Balkan. Men her stopper likhetene, og innblanding i Midt-østen har stort sett kun vært negativt.

Uansett er ikke dette et argument for at alle flyktninger skal komme hit? Alt fra kulturelle forskjeller til kostnader tilsier jo at dette er den absolutt minst optimale løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her mener jeg du tar feil. Jeg trur FrP har skapt flere rasister enn de har "fanget opp". Vi hadde aldri hatt så mange rasister i norge som vi har i dag, hadde det ikke vært for FrPs suksessrike propagandaprosjekt.

 

På en måte tror jeg du har et poeng. Men jeg tror frp har skapt, eller bevisstgjort mer innvandrings-motstand. Det er sikkert riktig. De har gjort det mer spiselig for flere å være mot innvandring. Men "rasisme", vet ikke. Blir ikke det noe litt annet?

 

Takk.

Ja, det er nok helt klart at flere har blitt kritiske til innvandring. Og selv om jeg er usikker på om FrP kan ta all æren for dette, har man i det minste gjort det mer stuerent og de har fått et parti som støtter dem. Det KAN også hende dette har gjort flere kritiske til innvandring enn ellers, men dette er jeg litt mer tvilende til.

Men derfra til å si at "alle som stemmer FrP er rasister" eller "FrP fremmer rasisme" e.l. er å dra historien alt for langt.

 

Da mener jeg det faktisk er mer innafor å mene at "AP støtter terrorister" når de ikke klarer å komme opp med effektive tiltak, men bare sitter og kritiserer. (Edit: Det er helt greit å kritisere FrP sitt forslag, men hva er alternativet?)

 

Og her er vi faktisk til kjernen i det JEG mener er AP sitt største problem, og årsaken til deres nedgang. De sitter i stor grad kun å kritiserer sin motstander, rakker ned og "brunbeiser", men kommer med minimalt av egne løsninger.

 

I det daglige er det jo ytterst få som gidder å støtte han/hun gamle kjeftesmella som bare kritiserer men aldri kommer med løsninger?

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at de aller fleste som er i mot innvandring er det på helt feil grunnlag. De har basert sine meninger på ting de mener er fakta, men som egentlig bare er løgner og/eller svartmaling. FrP gjør alt de kan for å spre disse løgnene.

 

Er det ikke rart at de som har minst kontakt med innvandrere i det dagligdagse er de som er sterkest motstandere av innvandring? Hvorfor har fylker med minst innvandring størst oppslutning rundt FrP?

 

Ta muslimer som et eksempel. Jeg trur ikke folk er redde for muslimer fordi de har blitt truet, angrepet, eller har hatt andre ubehagelige opplevelser. Jeg trur de er redde for muslimer fordi de har blitt fortalt at de burde være redde for muslimer. FrP hadde ikke eksistert som parti om de ikke hadde utnyttet, og spredd, den frykten.

 

 

Og bare så vi har det på det rene; jeg mener ikke at AP er noe bedre i sin bruk av propaganda som taktikk for å sanke stemmer. Og jeg er enig i dine antagelser om hvorfor AP mister stemmer.

Lenke til kommentar

<...klipp...>

Er det ikke rart at de som har minst kontakt med innvandrere i det dagligdagse er de som er sterkest motstandere av innvandring? Hvorfor har fylker med minst innvandring størst oppslutning rundt FrP?

Men er det så svart/hvitt?

Noen av de stedene i Oslo som fikk flest FrP-stemmer er samtidig de stedene med flest innvandrere:

Se her:

https://www.vg.no/valgnatt/2017/valg/storting/fylker/oslo/

Høybråten hadde 17,2% FrP-stemmer, Stovner hele 16% FrP-stemmer. Det generelle bildet er faktisk at FrP får flere stemmer på østkanten enn vestkanten.

Dette stemmer vel ikke helt med ditt bilde?

 

Ta muslimer som et eksempel. Jeg trur ikke folk er redde for muslimer fordi de har blitt truet, angrepet, eller har hatt andre ubehagelige opplevelser. Jeg trur de er redde for muslimer fordi de har blitt fortalt at de burde være redde for muslimer. FrP hadde ikke eksistert som parti om de ikke hadde utnyttet, og spredd, den frykten.

Dette tror jeg er feil. Ja, de hadde nok ikke vært like store, men at de ikke hadde eksistert er HELT feil.

Mange er redde for invandring generelt, og ikke nødvendigvis muslimer. Mange er ikke redde for muslimer som sådan, men ekstrem islamisme. Mange støtter FrP rett og slett fordi de er det partiet som sterkest snakker bilistenes sak. Mange støtter FrP fordi de ønsker lavest mulig avgifter på alkohol etc.

 

Selv om innvandring nok er den største saken til FrP, er den langt fra den eneste, og tror faktisk det finnes de som stemmer FrP på tross av det sterke invandringsfokuset.

 

Og at de ikke hadde eksistert uten dette er helt feil. De hadde sikkert vært mye mindre, men fortsatt hatt mange saker som kunne sanket stemmer.

 

Igjen, så er dette en demonisering, fordumming og forenkling av FrP-velgere som jeg mener er en uting, og som kun driver flere velgere TIL FrP enn FRA dem...

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overraskende, blir det neo-nazi uten neo`n eller noe? Forvirret blir jeg ihvertfall.

Det som er overraskende er at det tok deg så lenge før du kalte meningsmotstandere nazister i debatten.

 

Du har jo som kjent moralen på din side, og er dens hellige vokter. Vi andre må være bra dumme og fæle som ikke ønsker 19 millioner syrere til norge.

 

La oss bare håpe du ikke har eller får en datter som skal vokse opp i et land med millioner av muslimer, det unner jeg ingen.

 

Vi hadde aldri hatt så mange rasister i norge som vi har i dag, hadde det ikke vært for FrPs suksessrike propagandaprosjekt.

Finn gjerne tall på at det er så mange fler rasister i norge nå enn før, og at FrP er grunnen.

 

Jeg trur ikke folk er redde for muslimer fordi de har blitt truet, angrepet, eller har hatt andre ubehagelige opplevelser. Jeg trur de er redde for muslimer fordi de har blitt fortalt at de burde være redde for muslimer. FrP hadde ikke eksistert som parti om de ikke hadde utnyttet, og spredd, den frykten.

Ja fordi det må være andre som forteller dem at muslimer er fæle, muslimene klarer jo det ikke selv ved å konstant drepe, voldta, bombe og ødelegge alt av land de er flertall i?

 

Du vet vel heller ikke at FrP har annen politikk enn innvandring?

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

 

Det var så absolutt FrP sin poltikk som skapte ABB. Det er i FrPs interesse å skape flere som tenker som ABB, og de kjører hardt for å oppnå dette målet.

 

Det var AP sin innvandringspolitikk over flere år som skapte ABB.

Der, da har vi begge vært like usaklige med å fordele skyld om ABB.

 

 

På generelt grunnlag så bør en vel ikke prøve å høste partipolitike poenger angående ensomme ulve-terrorsiter. Det blir for billig. Rent statistisk så vil store partier ha flest slike terrorister. Var det ikke AP som hadde støtte fra norges første selvmord-bomber:

 

https://resett.no/2018/03/14/norges-forste-selvmordsbomber-stottet-arbeiderpartiet-ifolge-nrk/

 

Dette ser jeg som ren statistikk. Ikke politikk.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel enkelt og greit populismen som spiller seg ut, det brukes sterkere og sterkere virkemidler for å fange oppmerksomhet, og ikke minst for å klare og få presset ett budskap ned på en twitter post (evnt på ett burkabilde, classy).

 

Synd å se at det blir vanligere i Norge også, og jeg føler at det er åpenbart hvem som pusher dette i feil retning med mediene foran seg. Her må både tabloide politikere og tabloidene gå i seg selv.

 

Realiteten er at uten deg og dine ville ikke folk som Listhaug blitt populære i første omgang. At det blir "vanligere" i Norge er bare godt å se da folk her hjemme begynner å forstå hva venstresiden driver på med.

Endret av geita_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, FrP kan vel sies å ha vært en pådriver i fremveksten av nasjonalismen i Norge, men kan vel neppe sies å være den eneste politiske aktøren i den båten ... der har du alle som en av de norske partiene.

 

I prinsippet enig, men det eksisterer ikke en bestemt "nasjonalismen" (bestemt entall) i Norge. Det finnes flere varianter og former av nasjonalisme i Norge, men like fullt nasjonalisme. Det er derfor riktig som du sier at FRP ikke er den eneste politiske aktøren som fremmer nasjonalisme i Norge. Det gjør alle, inkludert Rødt, men alle fremmer i stor grad forskjellig variant og innhold ut fra hva deres politiske prosjekt er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...