Gå til innhold

Fra grafikkrise til komponentkrise


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ville mye heller kjøpt ett brukt kort fra en miner, enn fra en gamer.

Konstant load og jevn temperatur er vel klart å foretrekke, fremfor ett kort som går opp og ned i temperatur hele tiden?

 

GTX serien er ikke laget for konstant load. Det er ikke meningen at de skal kjøres 24/7. Hvis de underklokkes og undervoltes som sagt over derimot så er det nok veldig greit.

 

 

Men tingen er jo at i Norge på denne tiden trenger jo alle oppvarming. Så hvem bryr seg hvor mye strøm mineren trekker? Om den trekker mye strøm, så kan du sette ned ovnen et hakk. Så usikker på om folk gjør det i Norge akkurat, spesielt om vinteren.

 

Det aller verste er uansett økning i volt. Volt er en fysisk kraft mellom to punkter. Høyere volt gir derfor høyere slitasje.

Hvem bryr seg om "slittasje" med 5 års reklamasjon?
Bare å slite ut kortet over 2-3 år, reklamere og få ny modell ;)
Lenke til kommentar

Største problemet her er at det blir dyrere strøm for alle og det skal ikke forundre meg om det blir restriksjoner etterhvert og ikke nødvendigvis på strøm.

Norge har vel skattlagt crypto-valuta allerede?

Blir fort slutt på fortjenesten om landene begynner å ta 50%

Lenke til kommentar

Det jeg virkelig lurer på, er hvor stor andel av minerne som tjener på å kjøpe dedikert HW for å mine bitcoins. Hvis alle tjener på det, så vil det vel lønne seg for Nvidia å selv bruke alle GPUene de produserer til å mine etter bitcoins?

 

Tviler på at Nvidia vil ha den risken som det er å eie så mye kryptovaluta. Men, ja de kunne jo forsøkt konvertere det til cash så snart en coin er utregnet..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Men tingen er jo at i Norge på denne tiden trenger jo alle oppvarming. Så hvem bryr seg hvor mye strøm mineren trekker? Om den trekker mye strøm, så kan du sette ned ovnen et hakk. Så usikker på om folk gjør det i Norge akkurat, spesielt om vinteren.

Hvor mange av de som har dedikerte maskiner til bitcoinmining tror du har disse maskinene stående i rom det er viktig å holde oppvarmet?

 

 

Boks det inn og legg et rør som leder varmen enten til rommet du vil ha varmen til, eller få det inn i en varmeveksler om du har så flott utstyr.

Lenke til kommentar

Siden Crypto er en "valuta" i gråsonen og til stor glede for den sorte økonomien, så kan det godt skje at et eller flere land bestemmer seg for at nok er nok, og da er de ikke Cropty valutaen verdt dasspapiret man kan skrive navnet på.

 

Hva slags stasinasjon er det du vil leve i? Skal du ha overvåkning levert inn i alle sine maskiner da? Skal det bli forbudt å kjøpe annen hardware, enn noe som har stasiovervåkning integrert? NSA har jo forsøkt seg på Cisco-routere vet vi fra noen gamle artikler.. Er det slik du vil det til livs?

Lenke til kommentar

 

 

Er disse komponentene produsert som forbruker-komponenter eller Enterprise-komponenter?

Enterprise-komponenter er produsert/konfigurert for å gå 24/7. Jeg vet ikke, men tror ikke forbruker-komponenter er produsert med tanke på samme bruksmønster, og vil være særdeles skeptisk til å kjøpe disse brukt.

 

 

Tror du kommer i fra "en leir" hvor enterprise produkter er i omløp jeg da. Det kan godt tenkes at for enkelte komponenter som PSU, HDD med noen flere, så er det viktig å betale litt ekstra for kvalitet. Men for en CPU, GPU og sånt, så ville jo ikke produsenten vunnet noe som helst på å gi lavmåls produktkvalitet. Tvert i mot så kan det fyre tilbake i form av reklamasjoner.

 

Det CPU, GPU, RAM produsenter er mer opptatt av er hvor mye de kan få ut av en wafer. Samt å få vekket til live en kjerne som ikke levde helt opp til forventningene av et fullverdig produkt. Noe skrotes også, så aldri i verden om de med vilje er interessert i å pøse ut søppelkjerner. Det ødelagte silisiumet blir gjenbrukt enten av de selv om renheten og prosessen er god nok, ellers så står det ivrige solcelleprodusenter i kø for å få kjøpt skrotsilisiumet fra dem. Dette er litt synsing, men det er min forståelse da. Så får det røres, som om dere håndterer salt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er disse komponentene produsert som forbruker-komponenter eller Enterprise-komponenter?

Enterprise-komponenter er produsert/konfigurert for å gå 24/7. Jeg vet ikke, men tror ikke forbruker-komponenter er produsert med tanke på samme bruksmønster, og vil være særdeles skeptisk til å kjøpe disse brukt.

Jeg er alltid positiv til skepsis, og nVidia/AMD gjør nok ikke noen ekstra innsats for å gjøre at komponentene kan kjøres i ukesvis på full last. Men de må da lages for å takle gaming-maraton på 16 timer minimum. Så er spørsmålet om det er noen forskjell på hvordan de må lages for å takle 16 timer vs 720 timer med oppetid. Termisk design må tåle kontinuerlig kjøring, that's it. Kulelager i vifta kan vel gå, men mange kjører PCen 24/7 på idle, og det må produsentene ta høyde for uansett. Så det som gjenstår er ren slitasje på elektronikken, dvs å flytte på ioner inne i kretsene. Det skjer, men det er en treg prosess. Er det noen her som har hatt en CPU eller skjermkort som har gitt seg pga "slitasje"? Ikke dårlige komponenter, som kondensatorer f.eks., som skjer uansett, altså.

 

(edit) Bare kom til å tenke på, hvis jeg måtte ta sjansen på et skjermkort uten noen garanti, ville jeg heller tatt et som hadde kjørt i en mining rigg over vinteren -- en "episk" burn-in test -- enn et helt nytt et.

 

 

Flytte på ioner du liksom. Ser du mangler fysikkunnskapene/kjemikunnskapene. Det er ikke et batteri, der flyttes det muligens på ioner.

 

Jeg har aldri hatt noe som har gitt seg pga. slitasje. Har likevel sett dårlig lodding (BGA). Men da er det jo ikke Nvidia eller AMD sin skyld, men en tredjepart. Jeg har sett en god del PSU-er ryke. Noe pga. dårlig kvalitet sannsynligvis, og noe pga. at brukeren enten det er meg eller andre, har hatt dårlig strøm inn i ledningsnettet (enten det er kronisk dårlig, eller plutselige hendelser på strømnettet). Løsningen da er f.eks. en UPS (avbruddsfri strømforsyning).

Endret av G
Lenke til kommentar

Største problemet her er at det blir dyrere strøm for alle og det skal ikke forundre meg om det blir restriksjoner etterhvert og ikke nødvendigvis på strøm.

Norge har vel skattlagt crypto-valuta allerede?

Blir fort slutt på fortjenesten om landene begynner å ta 50%

 

Tviler på at det er mining som gir den dyrere strømmen, men snarere EL-bil lading.. Og ting som skjer med strømhandel med utlandet, som vi ikke er herre over selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

 

Ville mye heller kjøpt ett brukt kort fra en miner, enn fra en gamer.

Konstant load og jevn temperatur er vel klart å foretrekke, fremfor ett kort som går opp og ned i temperatur hele tiden?

GTX serien er ikke laget for konstant load. Det er ikke meningen at de skal kjøres 24/7. Hvis de underklokkes og undervoltes som sagt over derimot så er det nok veldig greit.

 

 

Men tingen er jo at i Norge på denne tiden trenger jo alle oppvarming. Så hvem bryr seg hvor mye strøm mineren trekker? Om den trekker mye strøm, så kan du sette ned ovnen et hakk. Så usikker på om folk gjør det i Norge akkurat, spesielt om vinteren.

 

Det aller verste er uansett økning i volt. Volt er en fysisk kraft mellom to punkter. Høyere volt gir derfor høyere slitasje.

Hvem bryr seg om "slittasje" med 5 års reklamasjon?

 

 

På samme måte som du ikke kan levere inn nedslitte sko etter fire måneder med konstant fjelltur, tviler jeg på at du får mye gehør på tilbakelevering av et nedslitt grafikkort etter ett år. :) Reklamasjon dekker ikke normal slitasje.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"Vi selger som bare fy - ingen drømmesituasjon dette altså"

Hæ??

 

Problemet er vel de langsiktige virkningene. Komplett tror vel neppe at kryptotrykket vil vare evig (prisen kan flate ut, det kan gå rett i vasken, eller så kommer det spesialiserte produkt som regner  betydelig raskere/billigere).

 

Imellomtida mister de potensiekt trofaste gamingkunder som enten handler fra en annen butikk, kjøper annen hardware, eller rett og slett bruker pengene på noe annet.

 

Flere vil da ha assosiasjonen "komplett er de som alltid er utsolgt", 

Lenke til kommentar

Som oftest er det viftene som ryker, etter min erfaring med mining og folding. Det er ikke nødvendig at hverken produsent, importør eller selger taper store summer på disse reklamasjonene. Jeg reklamerte på GTX 970 forleden, det er jo bare å bytte viften og selge det om butikken ønsker det. Går det i bøtta og avskrives som tap er ikke det min avgjørelse, da ville jeg heller blitt kreditert varen og fått lov til å beholde den.

 

De fleste gamere er nok klar over problemet, og komplett vil uansett ikke være den butikken som har færrest varer på lager. Dermed er det begrenset hvor dårlig rykte de kan få - når det ikke er andre butikker som får et langt bedre rykte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som oftest er det viftene som ryker, etter min erfaring med mining og folding. Det er ikke nødvendig at hverken produsent, importør eller selger taper store summer på disse reklamasjonene. Jeg reklamerte på GTX 970 forleden, det er jo bare å bytte viften og selge det om butikken ønsker det. Går det i bøtta og avskrives som tap er ikke det min avgjørelse, da ville jeg heller blitt kreditert varen og fått lov til å beholde den.

 

De fleste gamere er nok klar over problemet, og komplett vil uansett ikke være den butikken som har færrest varer på lager. Dermed er det begrenset hvor dårlig rykte de kan få - når det ikke er andre butikker som får et langt bedre rykte.

Men kanskje andre hobbyer får bedre rykte (kanskje utendørssport som terrengsykkel eller langrenn, hvor komplett ikke er en del av markedet). Eller kanskje spillkonsoller heller enn high-end gaming PCer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...