Gå til innhold

Hun byttet versjon av kollisjon - hva må jeg gjøre?


Gjest medlem-465396

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-465396
Hei 

 

 

 

Audi påkjørt Citroen min i baksiden på E18. 

 

Er ikke politinotat fra ulykke og ikke vitne. 

 

Audi har fullkasko, jeg bare ansvar. 

 

 

 

 Jeg har skiftet kjørefelt fra høyre til venstre og etter at det gikk ekstra 2-3 sek traff Audi bilen først i baksiden av Citroen. Etter ulykke Audi fører sagt meg at hun kjørt fort fra Sandefjord. Hun beklager og krysset i skadeskjemaet at hun er ansvarlig. (Jeg har dene skadeskjemaet). Men hennes mann kom og snakket med hun og hun byttet versjon av kollisjon. Det er en konflikt nå. 

 

 

 

 Nå Audi fører sier at jeg skiftet felt fra høyer til venstre kjørefelt uten lysblink. 

 

 

 

 Min forsiklingselskap skrevet til meg ''Det er den som velger å skifte felt som har ansvaret for at dette kan skje uten å være til hinder for biler som allerede befinner seg i dette feltet. Trafikkreglene § 8 heter det; kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i, eller som må krysses. Det vil være den som skifter felt som har bevisbyrden, 2-3 sekund er ikke lang nok tid.'' 

 

 

 

Bytte av kjørefelt var gjennomført riktig og ferdig og før endringen av kjørefelt sjekket jeg speilet og så ikke noen på venstre kjørefelt. På grunn av masse snø på veien, tok bytte av kjørefelt lengre tid enn normalt - ca. 4-5 sek. ...Endringen av kjørefelt var allerede ferdig og etter at det gikk ekstra 2-3 sek traff Audi bilen først i baksiden av Citroen. 

 

 

 

Summering : 4-5 sek. bytte kjørefelt + 2-3 sek. kjøring på venstre kjørefelt betyr 6-8 sek. tid. Det er lang nok god tid for reaksjon. Ikke lang nok tid betyr at Audi fører egentlig kjørt så fort eller hun så ikke på kjørefelt. 

 

 

 

Audi fører påkjørt Citroen i bakside. Det betyr at hun kjørt så fort og hun kunne ikke stopp Audi. Det står på hennes skademelding skjemaet. ''I started push brake but the wheather and distanse to this car was to small to stoped just in a moment''

 

 Audi-fører tror det hun har kjørt bil med 85-90 km/h. Dette betyr 5-10 km/h mer enn Citroen. Hvis hun kjørte riktig fart og så på veien, ville det ikke være noen kollisjon. Jeg kjørt 80km/t. 

 

 Audi fører har hadde to barn i bilen. En barn er 3 mnd. gammel. Kjørte så fort på kjørebane venstre kjørefelt med snø og is og to litten barn i bilen det er veldig uansvarlig.

 

Audi fører kjørt venstre kjørefelt på kjørebane, når venstre kjørefelt var i veldig dårlig stand - verre enn høyre kjørefelt. Jeg har bilde.

 

Etter krasj bytte hun den plass før politi kom til ulykke.

 

 

Jeg vill bruke dene loven / argumenter til forsvar.

 

 

Trafikkregler § 6.Svinging 1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. 

 

 

Lov om vegtrafikk § 6. Fartsregler. - Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet. 

 

 

Trafikkregler § 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten - 1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over. 

 

Lov om vegtrafikk Fører av kjøretøy § 21.Alminnelige plikter. Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

Trafikkregler § 5.Kjøretøys plass på vegen 1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

 

Hva kan jeg gjøre mer ?  

 

Hilsen Tomas

Endret av medlem-465396
Gjenopprettet slettet innhold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Litt vanskelig å forstå hva som har skjedd her, men slik jeg tolker det har du fått skylden i en kollisjon og er uenig i dette. Det greieste er først å klage til forsikringsselskapet ditt og forklare hvorfor du mener skylddelingen er feil, og dersom det ikke når frem kan du klage til Finansklagenemda. Jeg vil anbefale deg at du snakker med en som har norsk som morsmål og kan hjelpe deg med å formulere en klage. Hvis du har bilder og politiet har vært på skadestedet kan du legge med rapporten og bildene.

 

Det er forøvrig lite poeng i å dra frem at kvinnen har barn i bilen eller at hun har byttet plass etter at politiet var til stede. Du får heller ikke noe medhold ved å poengtere at hun lå i venstre fil (og at denne bare skal brukes til forbikjøring).

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Trochę trudno zrozumieć, co się tutaj wydarzyło, ale jak je interpretuję, zostałeś oskarżony o kolizję i nie zgadzasz się z tym. Najlepiej najpierw złożyć skargę do swojego zakładu ubezpieczeń i wyjaśnić, dlaczego uważasz, że wada jest błędna, a jeśli nie dotrze, możesz złożyć skargę do Finansklagenemda. Polecam, abyś porozmawiał z kimś, kto ma norweski jako język ojczysty i może pomóc ci w sformułowaniu skargi. Jeśli masz zdjęcia, a policja znajduje się w miejscu obrażeń, możesz dołączyć raport i zdjęcia.

 

Nie ma też sensu wskazywać, że kobieta ma dzieci w samochodzie lub że zmieniła pokój po obecności policji. Nie dostaniesz też żadnego sporu, wskazując, że była w pliku po lewej stronie (i tylko po to, by przejść).

 

Dziękuję za odpowiedź i przepraszam za norweskiego. Jestem początkującym.

 

Policja była na miejscu. 
Po awarii i zanim policja dotrze, Audi zmieni miejsce, w którym Audi się zatrzymało. Nie mogłem zrobić zdjęcia Audi bezpośrednio po studiach. Mam zdjęcie z obrażeniami Lemon.
Przybywają policjanci, ale niczego nie zarejestrowali.
Firma ubezpieczeniowa chciała, aby policja udzieliła pewnych dokumentów, ale policja twierdzi, że nie mają nic.
 
De vil gjøre regress regel 3.1.1 
Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar

 

Trochę trudno zrozumieć, co się tutaj wydarzyło, ale jak je interpretuję, zostałeś oskarżony o kolizję i nie zgadzasz się z tym. Najlepiej najpierw złożyć skargę do swojego zakładu ubezpieczeń i wyjaśnić, dlaczego uważasz, że wada jest błędna, a jeśli nie dotrze, możesz złożyć skargę do Finansklagenemda. Polecam, abyś porozmawiał z kimś, kto ma norweski jako język ojczysty i może pomóc ci w sformułowaniu skargi. Jeśli masz zdjęcia, a policja znajduje się w miejscu obrażeń, możesz dołączyć raport i zdjęcia.

 

Nie ma też sensu wskazywać, że kobieta ma dzieci w samochodzie lub że zmieniła pokój po obecności policji. Nie dostaniesz też żadnego sporu, wskazując, że była w pliku po lewej stronie (i tylko po to, by przejść).

 

Dziękuję za odpowiedź i przepraszam za norweskiego. Jestem początkującym.

 

Policja była na miejscu. 
Po awarii i zanim policja dotrze, Audi zmieni miejsce, w którym Audi się zatrzymało. Nie mogłem zrobić zdjęcia Audi bezpośrednio po studiach. Mam zdjęcie z obrażeniami Lemon.
Przybywają policjanci, ale niczego nie zarejestrowali.
Firma ubezpieczeniowa chciała, aby policja udzieliła pewnych dokumentów, ale policja twierdzi, że nie mają nic.
 
De vil gjøre regress regel 3.1.1 

 

 

 

Bare si minst mulig.

 

Snakker du om feltskifte får du skylden automatisk siden den som skifter felt har vikeplikt.

At ulykken skjedde ETTER feltskiftet gjør det bare komplisert for forsikringsselskapet å vurdere.

 

 

Egentlig burde du si at du kjørte i feltet ditt og bremset fordi bilen fremme bremset. Audi-sjåfør får da automatisk skylden fordi hun har holdt for liten avstand til bilen forran.

 

 

Slik jeg ser saken så er det Audi-sjåfør som har skylden men det kan det blir vanskelig for deg å bevise, særlig når du innrømmer å ha skiftet felt like før ulykken.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

 

 

Trochę trudno zrozumieć, co się tutaj wydarzyło, ale jak je interpretuję, zostałeś oskarżony o kolizję i nie zgadzasz się z tym. Najlepiej najpierw złożyć skargę do swojego zakładu ubezpieczeń i wyjaśnić, dlaczego uważasz, że wada jest błędna, a jeśli nie dotrze, możesz złożyć skargę do Finansklagenemda. Polecam, abyś porozmawiał z kimś, kto ma norweski jako język ojczysty i może pomóc ci w sformułowaniu skargi. Jeśli masz zdjęcia, a policja znajduje się w miejscu obrażeń, możesz dołączyć raport i zdjęcia.

 

Nie ma też sensu wskazywać, że kobieta ma dzieci w samochodzie lub że zmieniła pokój po obecności policji. Nie dostaniesz też żadnego sporu, wskazując, że była w pliku po lewej stronie (i tylko po to, by przejść).

 

Dziękuję za odpowiedź i przepraszam za norweskiego. Jestem początkującym.

 

Policja była na miejscu. 
Po awarii i zanim policja dotrze, Audi zmieni miejsce, w którym Audi się zatrzymało. Nie mogłem zrobić zdjęcia Audi bezpośrednio po studiach. Mam zdjęcie z obrażeniami Lemon.
Przybywają policjanci, ale niczego nie zarejestrowali.
Firma ubezpieczeniowa chciała, aby policja udzieliła pewnych dokumentów, ale policja twierdzi, że nie mają nic.
 
De vil gjøre regress regel 3.1.1 

 

 

 

Bare si minst mulig.

 

Snakker du om feltskifte får du skylden automatisk siden den som skifter felt har vikeplikt.

At ulykken skjedde ETTER feltskiftet gjør det bare komplisert for forsikringsselskapet å vurdere.

 

 

Egentlig burde du si at du kjørte i feltet ditt og bremset fordi bilen fremme bremset. Audi-sjåfør får da automatisk skylden fordi hun har holdt for liten avstand til bilen forran.

 

 

Slik jeg ser saken så er det Audi-sjåfør som har skylden men det kan det blir vanskelig for deg å bevise, særlig når du innrømmer å ha skiftet felt like før ulykken.

 

 

 

Bytte av kjørefelt var ferdig og gjennomført riktig.  Før endringen av kjørefelt sjekket jeg speilet og så ikke noen på venstre kjørefelt. På grunn av masse snø på veien, tok bytte av kjørefelt lengre tid enn normalt - ca. 4-5 sek. ...Endringen av kjørefelt var allerede ferdig og etter at det gikk ekstra 2-3 sek traff Audi bilen først i baksiden av Citroen. Summering : 4-5 sek. bytte kjørefelt + 2-3 sek. kjøring på venstre kjørefelt betyr 6-8 sek. tid. 
 
Det er lang nok god tid for reaksjon. 
 
 
 
Ikke lang nok tid betyr at Audi fører egentlig kjørt altfor fort eller har ikke nok konsentrasjon. 
Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å forstå hva som har skjedd her, men slik jeg tolker det har du fått skylden i en kollisjon og er uenig i dette.

 

Bil A skiftet felt, tok 4-5 sekunder. 2-3 sekunder etter kjørte bil B inn i bil A. Bil A kjørte i ca. 80 km/t, bil B kjørte i 85-90 km/t i følge fører. Historien ble forandret etter at "sjefen" snakket med fører av bil B. Fører av bil B byttet plass med "sjefen" (regner jeg med).

 

I følge forsikringsselskap så ligger bevisbyrden på fører av bil A. Problemet med det er at det er umulig å bevise noe når det er ord mot ord uten hastighetslogg og kamera.

 

Det er slik jeg forstår det den enkle forklaringen på hva som har skjedd.

Lenke til kommentar

 

 

 

Trochę trudno zrozumieć, co się tutaj wydarzyło, ale jak je interpretuję, zostałeś oskarżony o kolizję i nie zgadzasz się z tym. Najlepiej najpierw złożyć skargę do swojego zakładu ubezpieczeń i wyjaśnić, dlaczego uważasz, że wada jest błędna, a jeśli nie dotrze, możesz złożyć skargę do Finansklagenemda. Polecam, abyś porozmawiał z kimś, kto ma norweski jako język ojczysty i może pomóc ci w sformułowaniu skargi. Jeśli masz zdjęcia, a policja znajduje się w miejscu obrażeń, możesz dołączyć raport i zdjęcia.

 

Nie ma też sensu wskazywać, że kobieta ma dzieci w samochodzie lub że zmieniła pokój po obecności policji. Nie dostaniesz też żadnego sporu, wskazując, że była w pliku po lewej stronie (i tylko po to, by przejść).

 

Dziękuję za odpowiedź i przepraszam za norweskiego. Jestem początkującym.

 

Policja była na miejscu. 
Po awarii i zanim policja dotrze, Audi zmieni miejsce, w którym Audi się zatrzymało. Nie mogłem zrobić zdjęcia Audi bezpośrednio po studiach. Mam zdjęcie z obrażeniami Lemon.
Przybywają policjanci, ale niczego nie zarejestrowali.
Firma ubezpieczeniowa chciała, aby policja udzieliła pewnych dokumentów, ale policja twierdzi, że nie mają nic.
 
De vil gjøre regress regel 3.1.1 

 

 

 

Bare si minst mulig.

 

Snakker du om feltskifte får du skylden automatisk siden den som skifter felt har vikeplikt.

At ulykken skjedde ETTER feltskiftet gjør det bare komplisert for forsikringsselskapet å vurdere.

 

 

Egentlig burde du si at du kjørte i feltet ditt og bremset fordi bilen fremme bremset. Audi-sjåfør får da automatisk skylden fordi hun har holdt for liten avstand til bilen forran.

 

 

Slik jeg ser saken så er det Audi-sjåfør som har skylden men det kan det blir vanskelig for deg å bevise, særlig når du innrømmer å ha skiftet felt like før ulykken.

 

 

 

Bytte av kjørefelt var ferdig og gjennomført riktig.  Før endringen av kjørefelt sjekket jeg speilet og så ikke noen på venstre kjørefelt. På grunn av masse snø på veien, tok bytte av kjørefelt lengre tid enn normalt - ca. 4-5 sek. ...Endringen av kjørefelt var allerede ferdig og etter at det gikk ekstra 2-3 sek traff Audi bilen først i baksiden av Citroen. Summering : 4-5 sek. bytte kjørefelt + 2-3 sek. kjøring på venstre kjørefelt betyr 6-8 sek. tid. 
 
Det er lang nok god tid for reaksjon. 
 
 
 
Ikke lang nok tid betyr at Audi fører egentlig kjørt altfor fort eller har ikke nok konsentrasjon. 

 

 

Jada, men du får en utfordring med å få forsikringsselskapet til å tro på det. Håper du vinner frem her for audi-fører har helt sikkert vært for lite oppmerksom, men jeg tror det er høy sannsynlighet for at du får skylden.

Lenke til kommentar

Nei, hvis du har byttet kjørefelt og blitt påkjørt er kollisjonen din feil. Hvis du skifter felt og biler må bremse for deg har du gjort noe feil.

 

Det er direkte feil. Kjører bilen i venstre felt i 250 km/t så er det ikke den som bytter felt sin feil. Hvis man ser at en bil er et par hundre meter bak så er det stort sett greit å bytte felt, bortsett fra når bilen bak kjører "miste lappen, bot og kanskje litt fengsel fort".

Lenke til kommentar

 

Nei, hvis du har byttet kjørefelt og blitt påkjørt er kollisjonen din feil. Hvis du skifter felt og biler må bremse for deg har du gjort noe feil.

 

Det er direkte feil. Kjører bilen i venstre felt i 250 km/t så er det ikke den som bytter felt sin feil. Hvis man ser at en bil er et par hundre meter bak så er det stort sett greit å bytte felt, bortsett fra når bilen bak kjører "miste lappen, bot og kanskje litt fengsel fort".

 

 

Alle som leser tråden forstår at den andre bilen ikke kjørte i 250kmt. Trådstarter har byttet feit, fått vikeplikt og har brutt denne.

 

Hvis han ikke kan bevise at den andre bilen har kjørt uaktsomt fort er det han som får skylden i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

 

 

Nei, hvis du har byttet kjørefelt og blitt påkjørt er kollisjonen din feil. Hvis du skifter felt og biler må bremse for deg har du gjort noe feil.

 

Det er direkte feil. Kjører bilen i venstre felt i 250 km/t så er det ikke den som bytter felt sin feil. Hvis man ser at en bil er et par hundre meter bak så er det stort sett greit å bytte felt, bortsett fra når bilen bak kjører "miste lappen, bot og kanskje litt fengsel fort".

 

 

Alle som leser tråden forstår at den andre bilen ikke kjørte i 250kmt. Trådstarter har byttet feit, fått vikeplikt og har brutt denne.

 

Hvis han ikke kan bevise at den andre bilen har kjørt uaktsomt fort er det han som får skylden i dette tilfellet.

 

Audi fører påkjørt Citroen direkte i bakside. Det betyr at hun kjørt så fort og hun kunne ikke stopp Audi. Det står på hennes skademelding skjemaet. ''I started push brake but the wheather and distanse to this car was to small to stoped just in a moment''
 
 
 
Hun kunne ikke stopp kjøretøy og traff Citroen to ganger. Den Audi bil er fulle av elektronikk som skal bidra til å holde bilen på veien, også når du mister kontrollen. Audi-fører skrevet at hun kjøre bil med 85-90 km/h. Det betyr 5-10 km/h mer enn Citroen. Hvis hun kjørte riktig fart og så på veien, ville det ikke være noen kollisjon.
 
 
 
Veitrafikkloven § 3 sier at enhver trafikant skal «ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller skade og slik at ikke annen trafikk blir unødig hindret». Vanlige tilfeller som rammes av lovbestemmelsen er påkjørsler bakfra, manglende vikeplikt, utforkjøringer, fartsovertredelser og uforsiktige forbikjøringer.
 
 
 
Lov om vegtrafikk § 6. Fartsregler. - Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet. Trafikkregler § 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten - 1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over.
Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar

Det er direkte feil. Kjører bilen i venstre felt i 250 km/t så er det ikke den som bytter felt sin feil. Hvis man ser at en bil er et par hundre meter bak så er det stort sett greit å bytte felt, bortsett fra når bilen bak kjører "miste lappen, bot og kanskje litt fengsel fort".

Når ble vikeplikt fartsavhengig?

 

Etter mitt syn høres denne saken enkel ut, noen har skiftet felt og i forbindelse med dette forårsaket en ulykke. Det er lett å fordele skyld i slike tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at det finst regel som sier at sjåfør tilpasse fart for å kunne stoppe om noe skulle komme på veien.

Du må berre gå ut i fra kva som står på skademelding og argumentere ut i frå det. Evt prøve å tilpasse litt (at det tar 10 sec å bytte kjørefelt på dårlig føre), noe det fort gjør?
I alle fall for meg, eg ser først i det ene speilet, så den andre, sjekker blindsone, setter på blinklys, sjekker speilet ein gong til og begynner å bytte felt. Er det dårlig vei/føre/mye snø, gjør eg det meget forsiktig (etter forhold). Fra start til slutt tar det ganske lang tid. 4 sek er veldig kjapt, vil eg påstå.

Lenke til kommentar

Det er direkte feil. Kjører bilen i venstre felt i 250 km/t så er det ikke den som bytter felt sin feil. Hvis man ser at en bil er et par hundre meter bak så er det stort sett greit å bytte felt, bortsett fra når bilen bak kjører "miste lappen, bot og kanskje litt fengsel fort".

Når ble vikeplikt fartsavhengig?

 

Etter mitt syn høres denne saken enkel ut, noen har skiftet felt og i forbindelse med dette forårsaket en ulykke. Det er lett å fordele skyld i slike tilfeller.

 

Fra tidenes morgen omtrent. Problemet har vært og er fortsatt at den som bryter vikeplikten sjelden har hatt nok bevis til at det har vært 100% sikkert at man har kjørt riktig. Men det er selvfølgelig fortsatt en del idioter som innbiller seg at så lenge de klarer å gasse på nok til at en annen teknisk sett får vikeplikt så har de sitt på det rene.

 

Dashcam som det så fint kalles har gjort at mange vikepliktssituasjoner har gått i vikepliktførerens favør fordi den andre har kjørt som en trafikkfarlig idiot.

Lenke til kommentar

 

Det er direkte feil. Kjører bilen i venstre felt i 250 km/t så er det ikke den som bytter felt sin feil. Hvis man ser at en bil er et par hundre meter bak så er det stort sett greit å bytte felt, bortsett fra når bilen bak kjører "miste lappen, bot og kanskje litt fengsel fort".

Når ble vikeplikt fartsavhengig?

 

Etter mitt syn høres denne saken enkel ut, noen har skiftet felt og i forbindelse med dette forårsaket en ulykke. Det er lett å fordele skyld i slike tilfeller.

 

Eg vil si - alltid?

 

Du kjører ut av boligfelt og har oversikt over strekning på 50m. Det er 30 sone der. Om noen kjører 30km/t, så har du mer enn nok tid til å se personen og gi vei. 

Du ser deg om, det er ingen biler. Du kjører ut på veien og 3 sek sener kjem ein bil i 250km/t og rævkjører deg. Er det din feil fordi du ikkje ga vei til ein bil det var fysisk umulig for deg å se? Eller det feil te den som kjørte x8 fortere enn tillatt? 

Endret av aomt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byttet fører av Audi felt selv like før bilen kjørte inn i Citroen, eller kom Audi i venstre felt fra langt bak?

Jeg er ikke så sikker på at denne saken er helt opplagt sånn uten videre, til det vet man for lite. La oss si at Audi kjørte fort og nådde igjen bil i høyre felt, så byttet Audi rett til venstre men der lå Citroen, men Citroen byttet jo felt først, og Audi har jo ingen rett til å kjøre inn i baken på Citroen?

Forøvrig heter det at 

 

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten til trafikken i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning.

Kjørende som vil forlate veg, skal snarest mulig kjøre inn i felt for fartsreduksjon der det finnes.

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-465396

Nei, hvis du har byttet kjørefelt og blitt påkjørt er kollisjonen din feil. Hvis du skifter felt og biler må bremse for deg har du gjort noe feil.

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...