Gå til innhold

Hun byttet versjon av kollisjon - hva må jeg gjøre?


Gjest medlem-465396

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-465396

Ut fra egen erfaring med forsikringssaker tror jeg dette er en sak som kan dra ut i tid og føre til mye brev og påstander frem og tilbake. At slike saker kan ta rundt ett år å få løst er langt fra uvanlig. Her er det uthalingstaktikken som gjelder.

 

Ja. Når jeg er skyldig må betale for alt privat penger?

Endret av medlem-465396
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-465396

 

Ja. Når jeg er skyldig må betale for alt privat penger?

Forsikringsselskapet kan avkorte erstatningsutbetalinga, men det skal svært mykje til for at ein må betale alt sjølv når ein har forsikring.

 

Største konsekvensen for den som har skuld i uhellet er at ein må betale eigenandelen ved skade.

 

 

 

Er det mulig at parten kan ha 50 / 50 av skyld ?

Lenke til kommentar

Når bilen er fra 125 til 200 meter lang distas bak i venstre kjørefelt, Kan jeg skifte felt til venstre ?

Det kommer helt an på forholdene. I noen tilfeller er det helt greit mens det i andre tilfeller kan være uaktsomt. 

 

Jeg er ikke sikker på om jeg brukt den riktig tid (sekunden) i brevet med forklaringen som sendt jeg før. Dene 4-5 sek av bytte kjørefelt - som jeg skrevet før, det er tid når vær er god og med 80km/h. Den dag var veldig dårlig vær. Is og snø på vei. Så den endring av kjørefelt tok langre tid enn normalt. Den tid var ikke mulig å bytte felt raskt under dårlig forhold.

Hvor lang tid du brukte på feltskiftet spiller ingen rolle, poenget er at du har forårsaket en ulykke ved å bytte felt slik at bilen i feltet du byttet til kolliderte med deg.

Med en gang du forstyrrer en trafikant du har vikeplikt for har du brutt vikeplikten.

 

 

Audi fører skrevet at hun brukt lys og horn - det mener at Audi har tid til reaksjon. Hvis hun kjøre med riktig fart og se på veien, ville det ikke være noen kollisjon, som var mellom Audi og Citroen. 

Selv om man har reagert med å varsle motparten om at noe galt kan skje betyr ikke det at man har anledning til å unngå situasjonen. Det er nok heller slik at motparten har forsøkt å varsle deg så du kunne avverget situasjonen siden motparten ikke hadde mulighet til dette.

 

Kan dette være noe bevis på at jeg er uskyldig?

Neppe. 

 

Etter ulykke Audi fører sagt meg at hun kjørt fort. Men hennes mann komt og snakket med hun og hun bytte versjon av kollisjon og ville ikke gjøre side 2 av skademeldingsskjema. Det var på bensinstasjon. De har overvåking. Jeg var der og snakket med en ansatt - han fortalt meg han husket det. Jeg vil spørre sjefen der for å se på kameraet for eventuell bevis.

Opptakene på bensinstasjonen kan kun oppbevares i 7 dager, så de er nok slettet.

 

Største konsekvensen for den som har skuld i uhellet er at ein må betale eigenandelen ved skade.

Ansvarsforsikring med egenandel? Det er så absolutt ikke vanlig, derimot er det vanlig med bonustap etter uhell man har skyld i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis din fart er 80km/t og Audi sin fart er 90km/t.

 

80km/t = ca 22m/s

90km/t = 25m/s

 

Vi sier Audi nærmer seg med 3 meter per sekund.

 

Hvis du starter å skifte felt og blir påkjørt 6 sekunder etterpå så tilsvarer det 18 meter avstand. Det burde være rikelig, men bevisbyrden tror jeg ligger på din side.

Hei

 

hvor mye tid trenger bilen med 85km/t fart til å senke til 80km/t i dårlige forhold på veien?

Avhenger av hvor glatt det er, reaksjonstid og dekkene på bilen. Helt umulig å gjette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...