Gå til innhold

Jaguar i-Pace vil kunne lade med minst 100 kW - lanseres i mars


Anbefalte innlegg

Bare le mister :)

 

Altså, det er så og si bare industrienergi som står for denne "påstanden". Ser en mot de som faktisk har peiling på dette, NVE er det snakk om øre og ikke kroner. Og det koster så klart penger å legge kabler, men poenget er altså ikke å øke prisen. Poenget er å ha ett redundant system med god overføring av kraft når det trengs, i tillegg til å kunne tjene penger så klart. 

 

Men, om du treffer så kobler nok de fleste seg av og bygger andre måter å skaffe seg strøm på. langt billigere så klart. 

 

Men sånn ellers så snakket jo han jeg kommenterte om prisen i dag, som er en håpløs kommentar :) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke totalforbruket som er interessant.. Men hvor mye som trengs lokalt.. Bare et beskjedent ladepunkt til hver bil i et boretslag på f,eks 500 enheter vil bli en seriøs ufordring..

500 leiligheter kan fint bruke 5 MW når alle lager middag, vasker tøy, osv. Å lade 500 elbiler trenger ikke ta mer enn 0,5 MW. Det er altså snakk om en økning i området av 10%.

 

Da benytter man seg av lastdeling, og antar man 50% utnyttelse av anlegget så kan hver elbil kjøre ca 20.000 km/år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På litt sikt, 20-30 år er det sannsynlig at strøm inkl nettleie vil ligge på 2-3 kroner per kWh. Hele formålet med utenlandskabler er å bringe strømprisen opp på europeisk nivå for å tyne ut alt som er mulig av den strømmen vi har og verdien i den.

Tviler sterkt på at det er mulig for strømprisene å gå til 2-3 kroner. Antar vi at nettleien øker med 50% fra ca 50 øre/kWh til 75 øre/kWh, så forutsetter du at strømprisen skal øke med 150-350%, fra  ca 50 øre/kWh til 125-225 øre/kWh. Vindkraft er allerede nede i området 20-45 øre/kWh usubsidiert, så med så høye priser så ville det bygges ny vindkraft i Norge i enorm skala.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. 

 

Du har den billigste strømmen i verden så slutt å klag :)

Har blitt hjernevasket av AP du også?? Vi er sjeldent blandt de ti rimeligste landene i Europa når det gjelder strømpris for private. Veldig mange land i verden som har rimeligere strøm enn Norge. Og mye verre skal det bli når vi private skal finansiere unødvendige sjøkabler til Tyskland og Danmark.

De sjøkablene til Danmark har vi i det siste hatt godt nytte av ettersom Danmark må eksportere billig vindkraft når det blåser som verst. Nå skjer ikke dette mesteparten av tiden, men bildet er litt mer nyansert en at dette kun er tap for oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. 

 

Pust ut og slapp av. Dette går helt fint.

NVE beskriver at selv om teoretisk hele personbil parken og varebil parken var elektrisk ville det beslaglegge kun 5% av strømproduksjonen. Det er en bagatell.

Ikke totalforbruket som er interessant.. Men hvor mye som trengs lokalt.. Bare et beskjedent ladepunkt til hver bil i et boretslag på f,eks 500 enheter vil bli en seriøs ufordring..

Eg har ikkje sjekket, men tviler på det er veldig mange boretslag som har mer en 100 boenheter...

Lenke til kommentar

 

På litt sikt, 20-30 år er det sannsynlig at strøm inkl nettleie vil ligge på 2-3 kroner per kWh. Hele formålet med utenlandskabler er å bringe strømprisen opp på europeisk nivå for å tyne ut alt som er mulig av den strømmen vi har og verdien i den.

Tviler sterkt på at det er mulig for strømprisene å gå til 2-3 kroner. Antar vi at nettleien øker med 50% fra ca 50 øre/kWh til 75 øre/kWh, så forutsetter du at strømprisen skal øke med 150-350%, fra  ca 50 øre/kWh til 125-225 øre/kWh. Vindkraft er allerede nede i området 20-45 øre/kWh usubsidiert, så med så høye priser så ville det bygges ny vindkraft i Norge i enorm skala.

 

 

Bra! Utenom meg selv da så er du den eneste her i forumet som i heletatt har sett en strømregning. Dette støtter jeg i at du har innført begrepet nettleie, også kalt linjeleie. (I tillegg kommer noen småsummer på regningen.)

Sist jeg regnet sammen, kostet 1Kwh. ca. Kroner 1,25 inn på huset.

Lenke til kommentar

Norge har ikke billigste strøm i Europa. For verden blir det tilnærmet umulig, størmpriser måles så merkelig, subsidier er inne osv, men målingene her virker å være veldig gode:

 

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Electricity_price_statistics

 

Og hvis vi tar strømprisen uten skatt og avgifter og skalerer for kjøpekraft så er faktisk Norge landet med billigst strøm av alle.

 

Altså vi har faktisk smelteanlegg i Norge, pga strømprisen i landet. Det at folk kan klage over strømpris er helt utrolig. 

 

Det høyeste strømnivået i Europa ligger på litt over 1 kr/Kwh, vi har hatt rundt 0,68 i det siste. Tyskland har 0,76.

 

Og strøm flyttes ikke gratis. Du kan ikke flytte strøm fra Tromsø til Munchen uten at du mister ganske mye strøm. Og det er faktisk ikke verdt å flytte strøm så langt via kabler. I Norge er det og prisforskjell etter hvor nærme og hvor mye strøm du har nær deg. 

 

Og i forhold til verden er og nivåene veldig lave. Vi har billig strøm. Veldig billig. Vi er heldige, og har ingen grunn til å klage over strøm. Med mindre man bare vil klage da. Klage over alt, uansett om vi er billigst i Europa så skal det klages. Skal klages når det bygges kabler til europeisk strømnett for å sikre sikkerhet, tjene mer penger (til mer utbygging).

 

 

Jeg vet ikke om folk er klar over det, men du MÅ ha nok kapasitet i strømnettet til enhver tid når du har strøm fra turbiner. Så om vi ikke kan dra peak strøm fra andre, så må alle land i Europa ha all slags ekstra kapasitet selv, som bare er idiotisk og mye dyrere.

 

Hvis du har større endringer i strømtrekk, spesielt om du må spinne opp turbiner raskt, så vil du få alt for mye krefter på akslingen, som gjør at de må stoppe eller så blir den ødelagt. Hvis du har et isolert system med turbiner slik som det og en går ned pga økning i strømtrekk? Da går de ned en etter en for telling.  Vannkraft er mer tilgivende enn gass ol. men det kan likevel skje. Skjer det i et land med gass, kull, atom, så kan det tar uker, måneder, før de har gjenopprettet strømproduksjonen. 

 

Men om et marked som Norge er kontaktet med det i Sverige, Danmark og Tyskland? Det gir et resultat som er mye tryggere.

Hvis noen sier "men det fungerte i gamle dager"

1: Akslingene var kortere før

2: Det er definitivt bedre i dag med mindre strømbrudd.

 

Men åpenbart synes ikke folk det er verdt et par kroner å gjøre systemkollaps i Norge nesten umulig? Som forresten hadde kostet oss milliarder av kroner, om ikke hundrevis av milliarder.

Lenke til kommentar

 

Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter.

 

Pust ut og slapp av. Dette går helt fint.

NVE beskriver at selv om teoretisk hele personbil parken og varebil parken var elektrisk ville det beslaglegge kun 5% av strømproduksjonen. Det er en bagatell.

Det er naivt å tro at det går fint fordi alle liksom skal fordele strømforbruket sitt utover døgnet og utover strømnettets infrastruktur. En majoritet av elbilene lades om ettermiddagen med en gang folk kommer hjem fra jobb. Når alle skal lade samtidig setter det et voldsomt press på strømnettet. Spesielt i områder der det er høy befolkningstetthet og mange hurtigladere.

 

Nå skal det også komme 350 kW ladere og det vil bli et voldsomt trøkk på nettet og transformatorne som ikke er konstruert for å behandle og levere så stor kapasitet. Det må nok bli mange dyre oppgraderinger på strømnettet fremover og det kommer til å gjøre at folk må betale mer i strømpris og da spesielt nettleie.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

 

 

Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. 

Pust ut og slapp av. Dette går helt fint.

NVE beskriver at selv om teoretisk hele personbil parken og varebil parken var elektrisk ville det beslaglegge kun 5% av strømproduksjonen. Det er en bagatell.

Ikke totalforbruket som er interessant.. Men hvor mye som trengs lokalt.. Bare et beskjedent ladepunkt til hver bil i et boretslag på f,eks 500 enheter vil bli en seriøs ufordring..

Eg har ikkje sjekket, men tviler på det er veldig mange boretslag som har mer en 100 boenheter...

 

Flere av disse i Oslo, spesielt i øst.

Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at det går fint fordi alle liksom skal fordele strømforbruket sitt utover døgnet og utover strømnettets infrastruktur. En majoritet av elbilene lades om ettermiddagen med en gang folk kommer hjem fra jobb. Når alle skal lade samtidig setter det et voldsomt press på strømnettet. Spesielt i områder der det er høy befolkningstetthet og mange hurtigladere.

Det er der de nye AMS-målerne kommer inn. Med effektprising over døgnet vil folk lade på natten, når annet forbruk er lavt, og prisene er billigst mulig.

 

Nå skal det også komme 350 kW ladere og det vil bli et voldsomt trøkk på nettet og transformatorne som ikke er konstruert for å behandle og levere så stor kapasitet. Det må nok bli mange dyre oppgraderinger på strømnettet fremover og det kommer til å gjøre at folk må betale mer i strømpris og da spesielt nettleie.

Det er egentlig ingen forskjell på effektkravet for 350 kW lading vs 50 kW lading, totalt sett. Det som dimensjonerer er antall biler per time. Da er effekten på strømnettet likt om man lader opp 50 kWh på 7 biler etter hverandre på en time på en enkelt 350 kW lader, eller 7 biler i parallell med 7 stk 50 kW ladere. Begge metodene lader opp 7 biler på en time og effekten fra nettet blir 350 kW totalt, men ventetiden for bilene blir 9 minutter med 350 kW vs 60 minutter med 50 kW.

 

Så klart, vi er ikke der ennå at ladeinfrastrukturen er ferdig utbygget, Norge er stort sett dekket med hurtigladere, men det er for få ladere (og for lite effekt) per lokasjon. Vi trenger nok fort i området 20 ganger mer utbygget effekt i hurtigladenettverket. Heldigvis kan dette gjøres over 10-20 år, ettersom bilparken skiftes ut, selv om bilsalget skulle gå til 100% elbil i morgen.

Lenke til kommentar

Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. 

 

Hvor får du det fra? Det er betaling på hurtigladerne som sørger for å skaffe inntektene til disse. I tillegg er det i dag gitt ut (fra ENOVA) tilskudd til store deler av dagens nettverk av hurtigladere. Betaler du for naboen når han bygger nytt hus? Eller er det han som utbygger som gjør det? Dessuten: Strømmen er ikke dyr her i Norge. Vi har altså infrastrukturen, og det koster lite å sette opp en hurtigladerstasjon. Så du får komme opp med noe som eventuelt motbeviser det jeg her har fortalt deg.

Lenke til kommentar

 

Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. 

Hvor får du det fra? Det er betaling på hurtigladerne som sørger for å skaffe inntektene til disse. I tillegg er det i dag gitt ut (fra ENOVA) tilskudd til store deler av dagens nettverk av hurtigladere. Betaler du for naboen når han bygger nytt hus? Eller er det han som utbygger som gjør det? Dessuten: Strømmen er ikke dyr her i Norge. Vi har altså infrastrukturen, og det koster lite å sette opp en hurtigladerstasjon. Så du får komme opp med noe som eventuelt motbeviser det jeg her har fortalt deg.

 

Nå må du skille på selve lade punktet  og infrastrukturen som kobler opp bygda. en bygde kunne fint a klart seg med et par 33kwh kabler, men etter bilen må denne økes til 100kwh, det er ikke gratis. 

Lenke til kommentar

 

 

Noe rart strømmen er dyr når vi alle må betale for utbygging av 100kw + uttak alle strøk og kanter. 

Hvor får du det fra? Det er betaling på hurtigladerne som sørger for å skaffe inntektene til disse. I tillegg er det i dag gitt ut (fra ENOVA) tilskudd til store deler av dagens nettverk av hurtigladere. Betaler du for naboen når han bygger nytt hus? Eller er det han som utbygger som gjør det? Dessuten: Strømmen er ikke dyr her i Norge. Vi har altså infrastrukturen, og det koster lite å sette opp en hurtigladerstasjon. Så du får komme opp med noe som eventuelt motbeviser det jeg her har fortalt deg.

 

Nå må du skille på selve lade punktet  og infrastrukturen som kobler opp bygda. en bygde kunne fint a klart seg med et par 33kwh kabler, men etter bilen må denne økes til 100kwh, det er ikke gratis. 

 

 

Hva er det du prater om? kwh kabel? Hurtigladere plasseres der hvor nettet tåler belastningen såklart. 

Lenke til kommentar

På litt sikt, 20-30 år er det sannsynlig at strøm inkl nettleie vil ligge på 2-3 kroner per kWh. 

Tja, Og det ville vært urimelig mener du?

 

Konsumprisindeksen for 2016-2017 var på 1,6%, men på bolig, lys og brensel var den 2,4%

 

På 30år, med en prisendringer på 2,4% i året vil en kWt koste rett over 2kr, ser ikke problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...