Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor lanseres det telefoner med gammel Android nå?


Anbefalte innlegg

 

Det er tragisk at Google ikke selger Pixel 2 / 2 XL i Norge. Grå-importen er ikke akkurat rimelig. Har hatt en Nexus 4 og har en Nexus 6P, og klarer ikke engang tanken på noe annet en ren Android.

Kjøpe deg en android-One telefon neste gang da?

Sitter med en slik og som jeg kjøpte fra kina for noen mnd siden for ca 1800kr.

 

Xiaomi MIA1 som ble oppdatert til oreo/8.0 siste dag i 2017. Noen bugs da, men som ble rettet i sikkerhets oppdateringen for januar 2018.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Trolig jeg har misforstått noe (iOS-bruker..), men er det ikke bare å oppdatere til siste Android-versjon??

 

Ja det kan du. Akkurat som når Apple lanserer ny versjon til iPhone, kan du f.eks. når Sony lanserer ny versjon til sine mobiler oppdatere dem. Sony, Samsung etc. baserer sin kode på Google sin kode, så deres versjoner vil bli liggende litt etter. Men kjøper man en telefon fra Google får du også Google sin Android versjon med en gang de lanserer den (på samme måte som du får Samsung sin til Samsung telefonen med en gang de lanserer ny versjon)

...Samsung telefonen med en gang de lanserer ny versjon..

Du mener med en gang HVIS de laserer en ny versjon til din aldrende mobil?

Problemet er også at Samsung og andre 3. parts leverandører bruker urimelig lang tid på å tilby nye android versjoner til aldrende telefoner, hvis de i det hele tatt gidder å gi dem noen oppgradering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel fordi da kan de la være å komme med oppdateringer, slik at når helt nye Androidversjoner kommer fra Google, da får de flere til å kjøpe helt ny telefon.

 

Det er ingen hemmelighet at en del androidbrukere er mer enn gjennomsnittet opptatt av specs og programvare, og dermed er de ofte også mer opptatt av å ha nyeste versjon av Android. Får man noen av de til å droppe sin ett år gamle telefon pga manglende oppdateringer, så er det penger tjent på salg av ny telefon.

 

På tide man slutter å tro at kun Apple er ute etter pengene våre. Samsung. LG og de andre lager ikke telefoner for å gjøre folk glade. det er inntekter som er viktigst for dem også.

 

Nei.. De kommer med oppdateringer. Bare litt tregt. Med mindre man har en Google tlf.. Da får man de umiddelbart.

Viktigeste er uansett mnd sikkerhets oppdateringer og det får de fleste..

Bare en myte at Android brukere er mer opptatt av specs osv.. Det er ett fåtall av brukerne.

Rart du nevner LG som faktisk har vært blandt de raskeste å levere oppdateringer siste årene. Når f.eks LG V20 kom så var den første på markedet (også før Pixel) med Android 7 dem gang.

Inntekter er da selvfølgelig viktigst når man driver ett firma.. Samme som om du drev ett firma så ville du hatt mest nilig inntekter og ikke utgifter...? Ganske logisk. Men ser er ikke DERFOR enkelte er trege med oppdateringer... Da er du lite oppdatert.

Lenke til kommentar

Om oppdateringer er tregt eller ikke er relativt.

 

Så Apple lager ny iOS, de har flere stadier. De utvikler ikke ny iOS versjon på 6 mnd. De bruker ett år. Og har prosjekter som utvilsomt går over lengre tid. Samme med Google. Men Google sin syklus begynner med at de lager et produkt som de gir videre til andre selskaper, som utvikler sin versjon av dette. 

 

Hva hadde skjedd om alle brukte brukte Googles bildeapp f.eks? Da hadde kvaliteten på bilder gått ned eksempelvis. Og selvfølgelig gir tilpasning ol lengre utviklingstid enn et mer simpelt OS som iOS.

 

Men så har du spørsmålet, hva har Android 8, som Android 7 og iOS ikke har? Hvis du vil velge iOS over Android pga oppdateringer, så må du jo tenke at du får nye funksjonene på iOS tidligere enn din Android telefon. 

 

Og problemet er da, Android har alltid vært funksjonsrikt. Det er rimelig sjeldent at Android implementerer en løsning fra iOS. Som og er grunnen til at Android oppdateringer i nyere tid har vært stort sett optimaliseringer.

 

 

Så du har slik som "bedre batteritid i Android 8". Ja, til en Pixel. Men til en Galaxy? En Mate 10 Pro?  Det er ikke sikkert. Samsung vil eksempelvis nødvendigvis ha egen programvare egen styring av strømstyring. De har eksempel en batteristyring som setter apper du bruker lite i en lav-strøm modus osv. Og hvis du sammenligner en Samsung telefon mot en tilsvarende Apple telefon og tester batteritid, så får du ca likt resultat. Så skal du da bytte fra en Samsung til en iOS, fordi du ikke fikk en oppdatering for batteritid, selv om iOS ikke er noe bedre, og det ikke er sikkert at batteritid blir nevneverdig bedre for Samsung?

 

 

Selvfølgelig er jeg enig i at oppdateringer bør komme så fort så mulig, men du kan ikke bruke det som et argument for å bytte til iOS. Fordi telefonen som til enhver tid er best, er best. Om da Apples telefon har nyere OS telefon burde det være en fordel for den telefonen, men dato på nyligste lanserte OS oppdatering er ikke et argument i seg selv.

 

 

Sikkerhetsoppdateringer er, men de kommer via google play.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte Nokia 8 da jeg trengte ny telefon i høst, selv om kanskje designet var litt "forrige generasjon." Det har et uttalt mål om å holde seg på siste Security patch og være kjapt ute med oppdateringer. Foreløpig har det holdt det de har lovet, Januar 2018 security patch kom for et par uker siden, og Android 8.1 foreløpig i åpen beta, men basert på betaen rulles den nok veldig snart ut til alle.

Lenke til kommentar

Jeg har så dårlige erfaringer med å oppdatere Android-versjon på telefonene. Jeg har prøvd å oppdatere en HTC, en Sony, en Samsung og en Huawei. Huawei'en er den eneste som har fungert bra etter oppdateringen, de tre andre fikk med plagsomme bugs som produsentene ga en lang f i å fikse i ettertid.

 

Skal det være sånn er det bedre å holde seg på versjonen telefonen ble levert med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som har nevnt Project Treble - det er nevnt i kommentaren også, om enn ikke navngitt:

"Og Google har definitivt lagt merke til problemene - én av nyhetene i Android 8 er at systemet nå er laget mer modulært, slik at du kan bytte ut Android-versjonen i bånn uten å nødvendigvis måtte skifte ut egne menygrensesnitt i samme prosess. Det burde gjøre oppdateringsprosessen enklere for mobilprodusentene."

 

Men fragmenteringen i Android-verdenen har vært et irritasjonsmoment omtrent fra første oppdatering av økosystemet, så selv om Treble virker aldri så lovende tillater jeg meg å være ørlite grann skeptisk til vi faktisk får se resultatene. Mektige Google har forsøkt å rydde i dette problemet før, og enn så lenge ikke lykkes, så det skal tilsynelatende god/hard lut til for å få bukt med.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom iOS og Android er at når det kommer ny versjon av iOS så er den tilgjengelig over hele fjøla. Når det kommer ny versjon av Android er det helt random når den blir tilgjengelig for akkurat DIN telefon.

 

Kan du nevne eksempler på produsenter utenom Apple selv som får iOS momentant?

Lenke til kommentar

I mobil Os trenger man drivere for hardware og sensorer som til alt annet.

Drivere er implementert i system rom.

Dette vet de som har flashet roms og fått svarte/brickell enheter eller mindre feil som at sensorer,kamera etc ikke virker.

 

Med all ulik hardware som er i android er det i hovedsak dette som gjør det til krevende prosesser for mobilprodusentene å rulle ut nye hovedversjoner av Android på alle de har av enheter.

Samsung f.eks har i tillegg mye egenutviklet hardware,skjermer og brikkesett (soc) og modem.

Andre er også avhengige av tredjepart slik som f.eks MediaTek, QualComm. https://www.maketecheasier.com/mobile-hardware-guide/

 

Apple derimot har gjort det enklere for seg med at de kun har et få antall varianter som også er veldig like hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi trygt kan konkludere med at vi som skriver kommentarer på denne artikkelen overhodet ikke representerer det store flertallet av mobilbrukere!

Kjøpere av en Android-mobil er svært sjeldent opptatt av om de får siste versjon av operativsystemet slik det kommer direkte fra Google.

 

De er opptatt av funksjonaliteten og brukergrensesnittet i telefonen de kjøper. Som regel har Android-telefonene egne tilpasninger og funksjonalitet på toppen av OS'et. Det er ikke et direkte samsvar mellom OS og funksjonalitet slik det er hos Apple.

Selv har jeg en S8+ med Android 7.0 og Samsung Experience 8.1.

Min telefon har et helt annet OS og annen funksjonalitet enn en Pixel telefon med Oreo.

Men det er jo ikke slik at dette dermed tilsier at Pixel telefonen automatisk har bedre funksjonalitet i hverdagen for meg som bruker!

Tvert i mot har Sony, Samsung og andre ofte ligget langt i FORKANT av Google med funksjonalitet i sine brukergrensesnitt, og Google følger bare opp med å implementere det beste av det de finner hos sine kunder inn som standard funksjoner i nye versjoner av OS'et.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når Google kommer med en ny versjon av Android er det en del nye krav også til enheter som skal kjøre versjonen. Enheten må gjennom en sertifisering for GMS. Uten en slik sertifisering, får enheten ikke ha Googles tjenester (Play, Gmail osv), men vil for så vidt kunne være basert på Adnroid ASOP. 

 

Kravene for en enhet som skal kjøre de forskjellige Android-versjonene med GMS finner man her: 

https://source.android.com/compatibility/android-cdd

 

Videre kan det være at SoC-en telefonen i teorien kan støtte en del av kravene, men at f.eks. driverlaget ikke har det implementert. I teorien kan det være at telefonprodusenten også blir forsinket av sine underleverandører. Alternativt må det vel søkes fritak hos Google for enheten i forhold til elementer som ikke er støttet for å likevel få gå gjennom sertifiseringen. Eller det kan være at maskinvaren ikke oppfyller kravene fra Google og dermed ikke kan få en nyere versjon.

Endret av c.m.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

AOS på mediesenter fungerer også svært dårlig. Netflix og Viaplay er stort sett greit tilpasset på disse boksene, men ikke perfekt. Utover det er det mange strømme-apper som ikke fungerer, da de er utviklet for mobiltelefoner (Touch) og ikke strømmebokser (Fjernkontroll). Navigering blir da gjenstand for stor frustrasjon (og i enkelte tilfeller umulig) på de strømme appene som kun er tilpasset Touch.

 

 

Artig observasjon, jeg har oppdaget noe av det samme.

 

Forsøkte meg for en tid tilbake å kjøpe meg et Huawei-nettbrett, (M3), både fordi det var ganske billig og hadde en fantastisk flott lyd. Tenkte å bruke det til å se film, musikk, etc. Men HBO-appen fikk jeg aldri til å virke skikkelig på nettbrettet.. Uansett hvor mange ganger jeg reinstallerte, så krasjet den eller nektet å starte filmer. Jeg kontaktet kundeservice både for Huawei og HBO, og fikk til svar fra begge at "den appen ikke var støttet av nettbrettet"?

 

Og da falt jo noe av poenget med det bort.. Byttet til en iPad, hvor alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar

Sikkerhetsoppdateringer er, men de kommer via google play.

 

Dette er en av de værste mytene med sikkerhetsoppdateringer og Android. Google play services sikkerhet patcher kommer via playstore (og applikasjons oppdateringer av 3dje parts applikasjoner) men det som menes med Googles månedlige sikkerhets oppdateringer er OS oppdateringer og de kan IKKE oppdateres via google play store. De må lastes ned som OTA oppdateringer eller sideloades manuelt. De krever at system partisjonen til telefonen oppdateres med en påfølgende omstart av telefonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...