Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor lanseres det telefoner med gammel Android nå?


Anbefalte innlegg

Samtidig har min ipad som får alle oppdateringer ikke kommet med en eneste ny funksjon som jeg hatt nytte av på flere år.

 

Ungenes iPad-er virker bare til å ha blitt tregere og tregere etter hvert som tiden har gått og oppdateringer kommet. På grensen til ubrukelige nå (ja, kjørt factory reset etc, men hjalp ikke stort).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det tas ikke mer på alvor av produsentene fordi det bare er et problem for journalister og klanene i kommentarfeltet. Så lenge sikkerhetsoppdateringene kommer, er det ett fett hvilken versjon av OSet man kjører på.

Haha

 

 

 

Bombay bryr seg ikke om åpne muligheter i API eller bedre batteritid. Sikkerhets oppdateringer er det eneste som betyr noe.

 

Det var dagens.

 

 

 

 

Forskjellen mellom iOS og Android er at når det kommer ny versjon av iOS så er den tilgjengelig over hele fjøla.

Det er det ikke. Det er en aldersbegrensing på dem også.

 

Poenget er jo at med Android så må du uansett vente, du får det aldri når Google lanserer det (så lenge du ikke har en Pixel).

 

iOS oppdateringer er tilgjengelig på 5 år gamle enheter. Min S7 Edge fikk Android 7.0 nylig, altså ikke engang 8.0. Og jeg tviler på at jeg noen gang vil få det. S7 edge er jo sånn 1.5-2 år gammel?

 

At folk forsvarer det greiene der er bare tragisk.

 

Jeg synes du med disse 3 hånlige svarene bekreftet ganske godt argumentet mitt. 

 

Du forsøker tydeligvis å fremstå som at du har mye peiling på dette og opptatt av hva som leveres til hvilken versjon. Men du er tydeligvis ikke nok opptatt av disse oppdateringene til at du gadd å installere Android 7 på S7 som kom på vårparten i fjor ...

 

Ergo, Android-oppdateringer er noe folk i kommentarfeltet er veldig opptatt av, men som ikke betyr så mye i realiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venter fortsatt på oppgradering til 6...hvor lenge er akseptabelt ventetid?

 

6943 år. Problemet er berre at først når du endeleg har fått det du har venta på at du kanskje finner ut at du aldri burde fått det likevel.

 

Vi som har iPhone blir jo fly forbanna over at telefonane våre støtt og stadig blir treigare og dårlegare på grunn av desse oppdateringane som Apple pressar på oss.

Lenke til kommentar

 

Sikkerhetsoppdateringer er, men de kommer via google play.

Dette er en av de værste mytene med sikkerhetsoppdateringer og Android. Google play services sikkerhet patcher kommer via playstore (og applikasjons oppdateringer av 3dje parts applikasjoner) men det som menes med Googles månedlige sikkerhets oppdateringer er OS oppdateringer og de kan IKKE oppdateres via google play store. De må lastes ned som OTA oppdateringer eller sideloades manuelt. De krever at system partisjonen til telefonen oppdateres med en påfølgende omstart av telefonen.

 

Og jeg får fortsatt oppdateringer som krever restart av telefonen min 3,5 år etter release av Samsung :)

 

Ikke nye Android versjoner.

 

Forresten så var oppdateringen som endret telefonen min mest en TouchWiz oppdatering, ikke Android oppdatering. Det er tingen med custom grensesnitt. Hva som kommer i Android betyr ikke så mye.

Lenke til kommentar

Om oppdateringer er tregt eller ikke er relativt.

 

Så Apple lager ny iOS, de har flere stadier. De utvikler ikke ny iOS versjon på 6 mnd. De bruker ett år. Og har prosjekter som utvilsomt går over lengre tid. Samme med Google. Men Google sin syklus begynner med at de lager et produkt som de gir videre til andre selskaper, som utvikler sin versjon av dette. 

 

Hva hadde skjedd om alle brukte brukte Googles bildeapp f.eks? Da hadde kvaliteten på bilder gått ned eksempelvis. Og selvfølgelig gir tilpasning ol lengre utviklingstid enn et mer simpelt OS som iOS.

 

Men så har du spørsmålet, hva har Android 8, som Android 7 og iOS ikke har? Hvis du vil velge iOS over Android pga oppdateringer, så må du jo tenke at du får nye funksjonene på iOS tidligere enn din Android telefon. 

 

Og problemet er da, Android har alltid vært funksjonsrikt. Det er rimelig sjeldent at Android implementerer en løsning fra iOS. Som og er grunnen til at Android oppdateringer i nyere tid har vært stort sett optimaliseringer.

 

 

Så du har slik som "bedre batteritid i Android 8". Ja, til en Pixel. Men til en Galaxy? En Mate 10 Pro?  Det er ikke sikkert. Samsung vil eksempelvis nødvendigvis ha egen programvare egen styring av strømstyring. De har eksempel en batteristyring som setter apper du bruker lite i en lav-strøm modus osv. Og hvis du sammenligner en Samsung telefon mot en tilsvarende Apple telefon og tester batteritid, så får du ca likt resultat. Så skal du da bytte fra en Samsung til en iOS, fordi du ikke fikk en oppdatering for batteritid, selv om iOS ikke er noe bedre, og det ikke er sikkert at batteritid blir nevneverdig bedre for Samsung?

 

 

Selvfølgelig er jeg enig i at oppdateringer bør komme så fort så mulig, men du kan ikke bruke det som et argument for å bytte til iOS. Fordi telefonen som til enhver tid er best, er best. Om da Apples telefon har nyere OS telefon burde det være en fordel for den telefonen, men dato på nyligste lanserte OS oppdatering er ikke et argument i seg selv.

 

 

Sikkerhetsoppdateringer er, men de kommer via google play.

 

Tja, Android 8 har tydeligvis Bluetooth 5 støtte, noe Android 7 ikke har.

 

Så har man en s8/S8+, så får man nesten ett år senere ikke brukt funksjonene som nyeste BT har pga fantastiske trege oppdateringer, og når Android 8 kommer, så er det slettes ikke sikkert det funker 100%.

Og dette forsvarer fansen?

 

Two Galaxy S8 phones connected via Bluetooth can have faster file transfers, but there's no guarantee that Samsung's version of Bluetooth 5 and Android O's version are 100% compatible.

 

https://www.androidcentral.com/android-o-bluetooth-5

Lenke til kommentar

 

Samtidig har min ipad som får alle oppdateringer ikke kommet med en eneste ny funksjon som jeg hatt nytte av på flere år.

 

Ungenes iPad-er virker bare til å ha blitt tregere og tregere etter hvert som tiden har gått og oppdateringer kommet. På grensen til ubrukelige nå (ja, kjørt factory reset etc, men hjalp ikke stort).

 

Basert på avateren din så ville jeg tro at du vet grunnen? :)

 

Det viktigste virker jo å bytte batteri, siden det er en iOS enhet som kommer med masse fine oppdateringer, inkludert å gjøre enheten din dårligere. Som visstnok er en "feature" i klassisk Apple stil.

 

 

Men alle enheter blir og generelt dårligere over tid med nyere oppdateringer. Nye OS krever mer, og produsenten gidder ikke å gjøre oppdateringene så bra. Porte, klippe og lime, lite optimalisering. Gjelder alle enheter, alle selskap. De er ikke så lei sei om det ikke blir så bra, fordi det betyr du må kjøpe nytt. De kunne lett lagd det bra, men de gidder ikke, ikke når det ikke er penger i det. Og om du klager over at den er treg så blir jo bare svaret at den er gammel og du bør kjøpe ny.

 

MS Windows er jo et klart bevis på at OS helt fint kan oppføre seg fint på en enhet i 10 år og kan oppdateres til nye versjoner og det fungerer fortsatt. 

 

 

Spesielt er måten MS takler drivere langt bedre enn både Apple og Google. Spesielt med Windows 10.

Lenke til kommentar

Tja, Android 8 har tydeligvis Bluetooth 5 støtte, noe Android 7 ikke har.

Så har man en s8/S8+, så får man nesten ett år senere ikke brukt funksjonene som nyeste BT har pga fantastiske trege oppdateringer, og når Android 8 kommer, så er det slettes ikke sikkert det funker 100%.

Og dette forsvarer fansen?

 

Two Galaxy S8 phones connected via Bluetooth can have faster file transfers, but there's no guarantee that Samsung's version of Bluetooth 5 and Android O's version are 100% compatible.

 

https://www.androidcentral.com/android-o-bluetooth-5

 

Det er ikke 1 år. Android O kom leeeeenge etter Bluetooth 5 chipper i telefoner. Her skulle altså Google hatt støtte for det allerede i versjon 7. Så her ser vi et sync-problem med Android. Apple lanserte Bluetooth 5 HW sammen med SW som gav BT 5 støtte. For Android så kom BT 5 før, SW fra google kom omtrent samtidig som Apple, men Android produsenter har lengre syklus for implementering, så det ender opp med å komme senere. Sannsynligvis blir nok S9 med Oreo, så da vil nok Samsungs oppdateringer begynne å komme. 

 

Det er et klart kommunikasjonsproblem. For uansett om Samsung hadde oppdatering samme dag som Pixel så hadde telefonene hatt lang tid uten BT 5 støtte. Det burde jo være det fra launch. HW og standard er den vanskelige delen, SW er langt lettere.

 

 

Så nei, det er ingenting å forsvare her.

Lenke til kommentar

Sitter folk å krangler om dette ennå. Mange av de samme som går igjen også. Er det ikke greit å prøve å komme seg videre etter 8 år med samme diskusjonen? ?

 

Så man skal slutte å påpeke ting man mener er et problem? Artikkelforfatteren stilte spørsmål ved produsentenes vilje til å oppgradere.. er det vi skal "komme oss videre fra"? "Er det ikke på tide å komme seg videre" er det de rike fabrikkeiere sa til de fattige arbeiderne om arbeidsforhold, menn med makt sa til kvinner om innflytelse, hvite plantasjeeiere sa til slavene sine i håp om at endringer aldri skulle komme. :)

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom iOS og Android er at når det kommer ny versjon av iOS så er den tilgjengelig over hele fjøla. Når det kommer ny versjon av Android er det helt random når den blir tilgjengelig for akkurat DIN telefon.

 

Og når telefonen din blir så gammel at Apple mener du skal bytte slutter den å få OS oppdateringer og Apple gjør telefonen din tregere via oppdateringer.

Lenke til kommentar

Har Android-versjonen noen betydning for om VOLTE vil virke? Jeg spør med tanke på at ICE vil ha behov for at flest mulig telefoner støtter VOLTE når ICE flytter taletrafikk til eget nett.

 

Fruens telefon er en Samsung Galaxy S7 som har Telenor spesifikk firmware og der virker ikke VoLTE i Telia sitt nett. Telefonen er kjøpt hos Power og var ulåst så det ver egentlig ikke noe problem å bruke Telia sim-kort i den. I flg en bruker på swedroid sitt forum er løsningen å legge inn nordisk firmware, men er usikker på om jeg gidder da det sannsynligvis krever reinstallasjon av alle apper også.

Lenke til kommentar

 

 

Forskjellen mellom iOS og Android er at når det kommer ny versjon av iOS så er den tilgjengelig over hele fjøla.

Det er det ikke. Det er en aldersbegrensing på dem også.

 

Poenget er jo at med Android så må du uansett vente, du får det aldri når Google lanserer det (så lenge du ikke har en Pixel).

 

iOS oppdateringer er tilgjengelig på 5 år gamle enheter. Min S7 Edge fikk Android 7.0 nylig, altså ikke engang 8.0. Og jeg tviler på at jeg noen gang vil få det. S7 edge er jo sånn 1.5-2 år gammel?

 

At folk forsvarer det greiene der er bare tragisk.

 

 

En stor forskjell på dette er at apper for Android gjerne fungerer på gamle versjoner av operativsystemet. Men for ios er det helt normalt at en app bare støtter ios 10 eller nyere. Jeg har en iphone 4s som nærmest er ubrukelig pga dette, men en Samsung S II (som er like gammel) fint kjører stort sett alt av nye apper.

Lenke til kommentar

https://f-droid.org/en/ pakkebrønn med fri programvare

 

https://www.replicant.us/about.php Helt fri Android-distribusjon

https://lineageos.org/ Vanlig Android uten gapps, som du kan legge inn etterpå etter eget ønske.

 

Vanskeligere er det ikke. Dette er ikke optimalt, men det er en helt annen verden enn iOS.

 

Så og si alle tredjeparts androiddistribusjoner har ett eller annet problem på veldig mange telefoner, som regel på grunn av manglende eller utdaterde drivere. Det er absolutt ikke å anbefale for folk flest, og heller ikke om man har kun én telefon.
Lenke til kommentar

Dette var hovedgrunnen til at jeg valgte Nokia 8 da jeg trengte ny telefon i høst, selv om kanskje designet var litt "forrige generasjon." Det har et uttalt mål om å holde seg på siste Security patch og være kjapt ute med oppdateringer. Foreløpig har det holdt det de har lovet, Januar 2018 security patch kom for et par uker siden, og Android 8.1 foreløpig i åpen beta, men basert på betaen rulles den nok veldig snart ut til alle.

The proof is in the pudding. Early days yet.

Kan godt hende at Nokia vil holde mobilene sine oppdatert, men isåfall bryter de nok med gjengs modell for Android og du vet nok mer om 2-3 år :o)

 

Mht oppdateringer er nok Android One konseptet det mest lovende, men det er jo low/medium spec. Har hatt Nexus nettbrett og det døde ut mht oppdateringer det også. Langt hurtigere enn det gjør med Apples produkter.

 

Kan laste ned 3.parts rom, men der er man prisgitt en eller flere entusiaster.

 

Mine erfaringer med Android og oppdateringer medfører også at jeg ikke vil ha Android OS på TV eller andre dingser heller.

Lenke til kommentar

 

Tja, Android 8 har tydeligvis Bluetooth 5 støtte, noe Android 7 ikke har.

Så har man en s8/S8+, så får man nesten ett år senere ikke brukt funksjonene som nyeste BT har pga fantastiske trege oppdateringer, og når Android 8 kommer, så er det slettes ikke sikkert det funker 100%.

Og dette forsvarer fansen?

 

Two Galaxy S8 phones connected via Bluetooth can have faster file transfers, but there's no guarantee that Samsung's version of Bluetooth 5 and Android O's version are 100% compatible.

 

https://www.androidcentral.com/android-o-bluetooth-5

 

Det er ikke 1 år. Android O kom leeeeenge etter Bluetooth 5 chipper i telefoner. Her skulle altså Google hatt støtte for det allerede i versjon 7. Så her ser vi et sync-problem med Android. Apple lanserte Bluetooth 5 HW sammen med SW som gav BT 5 støtte. For Android så kom BT 5 før, SW fra google kom omtrent samtidig som Apple, men Android produsenter har lengre syklus for implementering, så det ender opp med å komme senere. Sannsynligvis blir nok S9 med Oreo, så da vil nok Samsungs oppdateringer begynne å komme. 

 

Det er et klart kommunikasjonsproblem. For uansett om Samsung hadde oppdatering samme dag som Pixel så hadde telefonene hatt lang tid uten BT 5 støtte. Det burde jo være det fra launch. HW og standard er den vanskelige delen, SW er langt lettere.

 

 

Så nei, det er ingenting å forsvare her.

Greit at Google henger etter, men det blir for dumt å skylde på Google nå, hadde Samsung vært raske så hadde TEK ikke trengt å skrive den artikkelen, og de som evt hadde kjøpt BT 5 utstyr kunne brukt det som det var ment 6 mnd tidligere.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...