Gå til innhold

KOMMENTAR: Hvorfor lanseres det telefoner med gammel Android nå?


Anbefalte innlegg

Har Android-versjonen noen betydning for om VOLTE vil virke? Jeg spør med tanke på at ICE vil ha behov for at flest mulig telefoner støtter VOLTE når ICE flytter taletrafikk til eget nett.

Nei, ikke foreløpig, kanskje fra Android P. Volte er ikke helt ute av "ny teknologi" stadiet, det dukker stadig opp større og mindre feil i de ulike nettene, i telefonprogramvare og i modemprogramvare.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom iOS og Android er at når det kommer ny versjon av iOS så er den tilgjengelig over hele fjøla. Når det kommer ny versjon av Android er det helt random når den blir tilgjengelig for akkurat DIN telefon.

Tilfeldig er det ikke, men produsentene burde helt klart informere kundene sine om når / om de har planer om å slippe OS oppgraderinger til de ulike modellene de selger.

Lenke til kommentar

iOS oppdateringer er tilgjengelig på 5 år gamle enheter. Min S7 Edge fikk Android 7.0 nylig, altså ikke engang 8.0. Og jeg tviler på at jeg noen gang vil få det. S7 edge er jo sånn 1.5-2 år gammel?

 

At folk forsvarer det greiene der er bare tragisk.

 

Kanskje du opplever tiden annerledes enn meg, men S7 Edge fikk Android 7 oppgraderingen 8. mars 2017, ikke nylig synes jeg. https://www.sammobile.com/firmwares/galaxy-s7-edge/SM-G935F/NEE/

 

Basert på tilgjengelig data over tidligere lanseringer vil den få Android 8 i mars. Det blir også den siste OS-oppgraderingen den får siden 2 store OS-oppgraderinger er standard både hos Samsung, Nexus og Pixel, i alle fall før Android 8 / Treble moduliseringen. Telefonen vil motta sikkerhetsoppdateringer minst ett år etter at OS-oppgraderinger uteblir.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Abigor: I veldig liten grad. I Android har du tilgang til filhåndteringsapper som fungerer omtrent som i Windows, i iOS kan du ikke håndtere filer direkte.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Tja, Android 8 har tydeligvis Bluetooth 5 støtte, noe Android 7 ikke har.

 

Så har man en s8/S8+, så får man nesten ett år senere ikke brukt funksjonene som nyeste BT har pga fantastiske trege oppdateringer, og når Android 8 kommer, så er det slettes ikke sikkert det funker 100%.

Og dette forsvarer fansen?

 

https://www.androidcentral.com/android-o-bluetooth-5

 

Hva er poenget eller spørsmålet ditt her? S8 kjører Android 7 og har BT 5.

 

 

The Samsung Galaxy S8, for example, has to use code in the Bluetooth layer from Samsung itself to get around these issues because Android doesn't have the support.

 

Forresten, og for å sitere meg selv fra nesten-duplikat-artikkel-tråden til tek:

 

Det kan tenkes at for produsenter med relativt store markedsandeler stilles det helt andre krav når det kommer verifisering og interoperatibilitetstesting (pga. mer sammensatt kundemasse, bedriftsmarked, stat osv).

Ved å være tidlig ute med nytt Android OS risikerer man en mengde inkompatible apper, ustabilitet i OS (Google sin kode er langt fra feilfri akkurat som Apples, Microsofts osv), Bluetooth, Wi-Fi, kamera (potensielt alt med drivere å gjøre), opplevd dårligere batteritid (bare å lese forumet her) osv.

 

Det *er* fordeler å slippe en stor oppdatering senere enn tidligere, slik at man har hatt tid til å finpusse programvare, verifisert / sertifisert programvaren mot utallige bedriftssystemer og at de største app produsentene har hatt tid til å slippe stabile oppdateringer som støtter det nye OSet. Det hjelper liksom ikke for en bruker at operativsystemet ble oppgradert når Bluetooth i bilen ikke er like stabilt lenger og Snapchat krasjer, eller for en bedrift at noe i deres MDM løsning har sluttet å fungere pga en telefonoppdatering.

 

Dette kan i alle fall være en del av forklaringen på hvorfor OS-oppgraderinger ikke slippes med en gang de er integrert i produsentens kodebase. Men det finnes helt klart mye forbedringspotensiale, både for Google å fikse de underliggende, strukturelle årsakene til fragmenteringen og til produsentene å bli mer effektive.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

 

Samtidig har min ipad som får alle oppdateringer ikke kommet med en eneste ny funksjon som jeg hatt nytte av på flere år.

Enkel bruker da hvis du aldri har brukt eller ser mulighetene med noen av disse...

 

https://support.apple.com/no-no/HT207582

 

Jeg tror ikke iPaden hans har maskinvarestøtte for de funksjonene. iPader har alltid komt med lite RAM, så få modeller som kunne takle det ved launch.

Lenke til kommentar

 

iOS oppdateringer er tilgjengelig på 5 år gamle enheter. Min S7 Edge fikk Android 7.0 nylig, altså ikke engang 8.0. Og jeg tviler på at jeg noen gang vil få det. S7 edge er jo sånn 1.5-2 år gammel?

 

At folk forsvarer det greiene der er bare tragisk.

 

Kanskje du opplever tiden annerledes enn meg, men S7 Edge fikk Android 7 oppgraderingen 8. mars 2017, ikke nylig synes jeg. https://www.sammobile.com/firmwares/galaxy-s7-edge/SM-G935F/NEE/

 

Basert på tilgjengelig data over tidligere lanseringer vil den få Android 8 i mars. Det blir også den siste OS-oppgraderingen den får siden 2 store OS-oppgraderinger er standard både hos Samsung, Nexus og Pixel, i alle fall før Android 8 / Treble moduliseringen. Telefonen vil motta sikkerhetsoppdateringer minst ett år etter at OS-oppgraderinger uteblir.

Snakker om når jeg fikk de tilgjengelig og laste ned fra telefonen.

 

Samsung har ikke vært ute å sagt at s7 skal få android 8.0 bare s8 og s8+.

 

Samsung hasn’t confirmed which devices will receive it.

https://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s7-edge-update-783942/

 

Vet ikke hvor du henter informasjonen din fra.

 

Jeg vet heller ikke hvorfor du prøver å forsvare at det er OK at en 1,5 år gammel telefon skal få 2 oppdateringer. Det er liksom greit siden flere enn Samsung gjør det? Forklar meg hvorfor ikke Samsung kan gi meg 5 større oppdateringer som en gammel iPad jeg eier, har fått. Er det for mye jobb, gidder de ikke?

 

Jeg vet heller ikke hvorfor du mener det er OK at oppdateringer kommer 7-8 måneder etter den ble lansert.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Poenget er der fortsatt at de får telefonene får oppdateringer altfor tregt.

 

Folk sier at det nå skal bli annerledes fordi ting er mer modulært.

 

Men folk som har vært med siden starten vet at dette har blitt lovet før. Å få oppdateringer når neste generasjon av tlf blir lansert. Virker egentlig bare som et triks for å få meg til å kjøpe den nyeste telefonen.

 

Det får jeg dårlig smak i munnen av. Som gjør at jeg hoppet til iOS for første gang på 6 år.

Lenke til kommentar

hva som er best av android og ios kan diskuteres i det uendelige. jeg vil ikke oppdatere til android 8 selv om jeg får muligheten. da er ikke apt-x lydformat, da blir det ikke "hifi bluetooth lyd", isteden er det aac (som apple bruker ) som er "diskant 300%" lyd som er 2 sekunder for sein på android når du ser på video når du bruker lyd via bluetooth med mindre du har airpods eller annet apple produsert.

jeg har dårlig samvittighet for at jeg har kjøpt en ipad. kineserne som stapper i plastkomponentene i apple produkter får halvparten betalt av dethuawei samsung lg nokia osv... sine fabrikkarbeidere gjør.

jeg har selv en huawei honor 8 med android 7 som støtter VolTE fra ice abonnementet mitt.

liker veldig godt huawei, du får mye for penga, kule menyer og mange kjekke funksjoner.

Lenke til kommentar

Jeg vet heller ikke hvorfor du prøver å forsvare at det er OK at en 1,5 år gammel telefon skal få 2 oppdateringer. Det er liksom greit siden flere enn Samsung gjør det? Forklar meg hvorfor ikke Samsung kan gi meg 5 større oppdateringer som en gammel iPad jeg eier, har fått. Er det for mye jobb, gidder de ikke?

Jeg vet heller ikke hvorfor du mener det er OK at oppdateringer kommer 7-8 måneder etter den ble lansert.

 

Ikke forsvare, men informere og prøve å forklare. Du ser ut til å velge å se bort fra det, ikke uvanlig i dagens "diskusjonsklima". Som flere i denne tråden har forsøkt å belyse, så begynner jobben til produsentene av telefoner, chipsets og drivere når ny versjon foreligger. Den kan ikke gis ut omgående, alle endringer krever omfattende kodeendringer, testing og verifisering, det er dette som tar tid.

 

Oppdateringer og OS-oppgraderinger er ikke det samme, det er viktig å presisere hva man mener. Sikkerhetsoppdateringer, feilfiks- og funksjonsutgivelser er ikke avhengige av OS-oppgraderinger.

 

Det er Google som er roten til problemet, ikke telefonprodusentene. Det er Google som har skapt rammeverket og prosessene rundt. En mulig løsning, som er så veldig usannsynlig, ville ha vært å hatt en lengre OS release cycle, altså for eksempel å gi ut ny versjon internt til produsenter i slutten av august, og lansere den når produsentene er klare med oppdateringene i mars. Slik OS-oppgraderinger fungerer i Android verden i dag kan man se på det som en stor PR fuckup.

 

Uansett burde Google, ikke telefonprodusentene, stå for både sikkerhetsoppdateringer *og* OS-oppgraderinger, å overlate denne ressurskrevende jobben til produsentene er ansvarsfraskrivelse og en gedigen plattformarkitekturfeil synes jeg.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Er ikke problemet med android at mange av telefonprodusentene skal legge sitt eget «skall» på standard android? Når de da lager et eget oppsett for hver telefonmodell de spytter ut, blir det nødvendigvis mange forskjellige versjoner de skulle ha oppdatert etterhvert..

 

Og en telefonprodusent lever som kjent ikke av å lage oppdateringer, men å selge telefonene.. Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at Apple i større grad har innbakt denne «oppgraderingskostanden» i sine telefoner siden de er dyrere enn mange av androidtelefonene. Dessuten er vel de fleste iPhoner mer like (med unntak av X) hverandre enn myldret av androidtelefoner med forskjellige spesifikasjoner.

 

Hadde Samsung/Huawei/Sony med flere gått for ren android hadde kanskje oppdateringsfrekvensen vært bedre også?

Endret av Krgb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke problemet med android at mange av telefonprodusentene skal legge sitt eget «skall» på standard android? Når de da lager et eget oppsett for hver telefonmodell de spytter ut, blir det nødvendigvis mange forskjellige versjoner de skulle ha oppdatert etterhvert..

 

Og en telefonprodusent lever som kjent ikke av å lage oppdateringer, men å selge telefonene.. Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at Apple i større grad har innbakt denne «oppgraderingskostanden» i sine telefoner siden de er dyrere enn mange av androidtelefonene. Dessuten er vel de fleste iPhoner mer like (med unntak av X) hverandre enn myldret av androidtelefoner med forskjellige spesifikasjoner.

 

Hadde Samsung/Huawei/Sony med flere gått for ren android hadde kanskje oppdateringsfrekvensen vært bedre også?

Helt klart et poeng, motargumentet er at skall ikke tar mye ressurser å utvikle og vedlikeholde, det er alt det andre jeg nevnte ovenfor som tar tid. Dessuten dukker spørsmålet om differensiering opp og det å unngå å bli redusert til rene maskinvareprodusenter.

 

Noe av det handler om å skape merverdi for operatører og kunder utover hva man får med ren Android. For Samsung og til dels også Sony sin del kan det handle om å samarbeide med operatører om å levere 4G-tale og WiFi-tale, å levere funksjonalitet som f.eks. flervindukjøring osv. før de blir en del av Android. Samsung leverer også en betalingsløsning som er forbundet med maskinvaren.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...