Gå til innhold

DFDS og Stena Line forbereder lading av elbiler om bord i fergene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det noen som ikke akkurat sto først i køen da IQ ble levert ut. DFDS' kommunikasjonsdirektør viser til enn brann helt tilbake i 2010, og det var i en vanlig bil der en vanlig fyr satte inn batteri selv!

 

Helt utrolig å trekke frem noe slikt.

  • Liker 1
Skrevet

 

Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele.

Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag?

 

Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre

  • Liker 1
Skrevet

 

 

Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele.

Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag?

 

Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre

 

Da bør man jo forby biler generelt.

  • Liker 3
Skrevet

 

 

 

Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele.

Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag?

 

Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre

 

Da bør man jo forby biler generelt.

Veldig saklig. Er ved lading feil på batterier skjer ofte, en elbil som står i ro har vel liten kjangs for brann.. Bruk skallen litt da

Skrevet

 

 

Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele.

Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag?

 

Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre

En telefon i en lugar med brennbart materiale, kontra en bil på et ståldekk?? Fossilbiler brenner også mye oftere.

  • Liker 6
Skrevet

 

 

Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele.

Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag?

 

Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre

Kan slukkes med vann. Men krever mye vann.

Skrevet

Så... man lader el-biler med strøm produsert fra en skipsmotor som går på dieselolje eller noe slikt. Det var jo svært så fornybart.

  • Liker 2
Skrevet

Konseptmessig synes jeg dette virker rart. Det burde være bedre å legge til rette for lading mens en står i ventekøen før en kjører ombord.

Har noen av fergeterminalene dette på gang? Det burde da være enkelt å bestille seg plass for lading

  • Liker 8
Skrevet

Kunne ikke dette løses ved at man hadde 100 ladestasjoner i nærheten der ferjen startet og gikk i land?

 

Nå kan visstnok el-bilene lades på 1 minutt snart så det burde ikke være noe problem.

Høres ut som en mye bedre løsning, samt da blir energien fornybar og. Ikke laget av skipsmotorer

  • Liker 4
Skrevet (endret)

Et annet og viktig problemstilling er sinuskurven, en modifisert trappet kurve kan by på problemer med elektronikken i el-biler. Er det uregelmessigheter kan elektronikken kortslutte og sansynliheten er nok stor for at det står med liten skrift at fergeselskaper ikke er ansvarlig ved eventuelle ødeleggelser. Pr.d.d må de som har behov for starthjelp ombord i mange ferger skrive under en klausul som fritar fergeselskapene for ansvar.

Endret av Nautica
Skrevet (endret)

 

 

 

Høres trygt ut, batterier i hvem som helst tilstand ombord i en kjele.

Du mener slik vi har med oss telefoner over alt i dag?

 

Er ikke i nærheten på størrelse og skade omfang engang. Vet du hvor utsatt du er i en brann på en båt? Det er den største faren der ute. Og en brann som ikke kan slukkes med vann, enda verre

Kan slukkes med vann. Men krever mye vann.

 

Som denne tesla brannen, tok 35 brannfolk og 5 brannbiler. Under åpen himmel

 

Har ikke mulighet til det nede på dekk, pga røyk, varme. Tror ikke brannlaget er 35 folk engang.

 

https://www.thesun.co.uk/motors/4721171/terrifying-tesla-video-shows-unstoppable-electric-car-inferno-that-took-35-firefighters-to-extinguish/

Endret av DirekteDemokrati
Skrevet

Så... man lader el-biler med strøm produsert fra en skipsmotor som går på dieselolje eller noe slikt. Det var jo svært så fornybart.

 

Er det virkelig mulig å være så trangsynt, eller tuller du nå? 

Skrevet

Så... man lader el-biler med strøm produsert fra en skipsmotor som går på dieselolje eller noe slikt. Det var jo svært så fornybart.

 

Det er ikke optimalt, men kanskje ikke verre enn å kjøre fossilt i utgangspunktet? For de som mener at elbiler vanligvis lades med kullkraft og diesel er bedre, så må jo dette framstå som en glimrende løsning. Strømmen spart på land kan vi eksportere og spare miljøet ytterligere for utslipp fra kull. Vi har jo disse svære utenlandskablene som stort sett ikke benyttes pga. mangel på strøm å eksportere ;)

  • Liker 2
Skrevet

 

Så... man lader el-biler med strøm produsert fra en skipsmotor som går på dieselolje eller noe slikt. Det var jo svært så fornybart.

Det er ikke optimalt, men kanskje ikke verre enn å kjøre fossilt i utgangspunktet? For de som mener at elbiler vanligvis lades med kullkraft og diesel er bedre, så må jo dette framstå som en glimrende løsning. Strømmen spart på land kan vi eksportere og spare miljøet ytterligere for utslipp fra kull. Vi har jo disse svære utenlandskablene som stort sett ikke benyttes pga. mangel på strøm å eksportere ;)

 

Mange ferger går på tungolje så tror faktisk det er bedre med den gode gamle bilen da. Er virkelig noe nasty guffe som går inn, må varmes opp fordi det er så si fast føde ved romtemperatur

Skrevet

Mange ferger går på tungolje så tror faktisk det er bedre med den gode gamle bilen da. Er virkelig noe nasty guffe som går inn, må varmes opp fordi det er så si fast føde ved romtemperatur

Kjelde? Trudde ikkje det var lov i europeisk farvatn sør for 62° N eller deromkring, og at desse ferjene difor må gå på diesel heile vegen.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...