Jump to content
Smedsrud

Dette kan bli den første ratt- og pedalløse bilen

Recommended Posts

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

Helt enig, denne bilen ser helt rar ut. Det er nok bare en del av "min far er sterkere enn din" som pågår om dagen. Som audi som på død og liv skal nå nivå 3(a8) i år, men kan bare brukes i mer eller mindre urealistiske situasjoner om en leser den lille skriften.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Gleder meg ? til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning. ?

  • Like 7

Share this post


Link to post

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

 

Eller bare snudd forsetene slik at man sitter mot kjøreretningen i forsetene, og plassert et lite møtebord mellom forsetene og baksetene.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

I en så liten bil? Småbiler er uansett ikke egnet for så høye personer.
  • Like 2

Share this post


Link to post

Gleder meg til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning.

 

Og du tror en 80kg apekatt i førersetet er mer egnet til dette enn 360 grader med avstandssensorer, lidarer og 100% kontroll på hver eneste grad hvert eneste dekk spinner rundt?

  • Like 7

Share this post


Link to post

 

Gleder meg til å prøve en slik rattløs bil opp på den smale bratte grusveien opp til hytta, en vei som bare så hvitt har plass til to biler i bredden. Gleder meg spesielt til å møte en annen bil der når det er sørpete, glatt og teleløsning.

 

Og du tror en 80kg apekatt i førersetet er mer egnet til dette enn 360 grader med avstandssensorer, lidarer og 100% kontroll på hver eneste grad hvert eneste dekk spinner rundt?

Ikke glemme at den også bruker avansert maskin-læring, deler data med millioner av andre biler så det blir nok trykt :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

 

Problemet med å vri setene er frontkollisjon og lignende dårlig rustet til å stå imot slike påkjenninger litt sidelengs.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Gleder meg til en slik løsning. Det må gå fint å kjøre en bil med stikke. Probemet er å ikke ha mekanisk kontakt mellom styring og hjul. Vil tro det går en stund før det blir godkjent. Vil tippe dobbel eller tredobbel redundans for at sikkerhet ivaretas. Å sladde eller kjøre på smal vei bør bare være tilvenning. Husker når de første båtene mistet styreposisjon og rorkontroll ble elektronisk. Helt normalt i dag.

Share this post


Link to post

 

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

Problemet med å vri setene er frontkollisjon og lignende dårlig rustet til å stå imot slike påkjenninger litt sidelengs.

 

Førerløse biler kan ikke kollidere.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Spennende. Dette begynner vel på sikt i liten skala, slik at dette gradvis blir prøvd ut. Noen må være de første som går for helautomatiske biler uten ratt og pedaler.

 

Som sagt blir det et juridisk dilemma når ulykken inntreffer. Hvem er ansvarlig da; bilprodusenten eller myndighetene? Med nok slike helautomatiske biler på veiene så vil det nok på sikt bli ulykker, om ikke noe annet pga en annen bil smeller inn i en helautomatisk en eller eventuelt en svikt i bilens datasystem (for å være negativ).

Share this post


Link to post

Problemet med å vri setene er frontkollisjon og lignende dårlig rustet til å stå imot slike påkjenninger litt sidelengs.

 

Snakker vi om 10-15 grader vridning tror jeg ikke det vil gå alvorlig ut over sikkerheten, og med selvstrammende setebelter tror jeg det vil bli helt likt.

 

Redigert: og bena vil være bedre beskyttet i kollisjonen

Edited by Civilix

Share this post


Link to post

Det er nange aspekter at den nyheten her som kan diskuteres. Men det som jeg synes er mest imponerende er at Cruise tydeligvis velger å hoppe rett fra nivå 2 til 5 innenfor autonom kjøring.

 

Det at de i det hele tatt velger å jobbe i denne retningen viser at det er vanvittig med framdrift innenfor temaet autonom kjøring.

 

Ikke overrasket at vi fremdeles har skeptikere iblant som som tror at de faktisk (i framtiden) fremdeles vil være bedre sjåfører enn en AI. Tenker for meg selv at om 1-2 år så er denne gjengen på ett nivå med de som tror jorda er flat. Ikke nødvendigvis fordi man er helt på jordet, men man må ha en særdeles sterk overbevisning om sin tro, når flesteparten rundt deg sier det motsatte.

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

 

Eller bare snudd forsetene slik at man sitter mot kjøreretningen i forsetene, og plassert et lite møtebord mellom forsetene og baksetene.

Cruise er eiet av Chevrolet. Chevrolet har laget Bolt som ser ut til å være en kjekk liten bil, med gode spesifikasjoner. Men alikevel ligger den fremdeles i kategorien «conpliance car», altså en bil laget for å få lov til å selge biler andre steder (primært California). Volumet er veldig lavt, og Chevy ser ikke ut til å satse på økning heller.

Så at de ikke gidder å redesigne bilen for autonom kjøring, annet enn å tette igjen hullet der rattet var, forundrer meg ikke.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Spennende. Dette begynner vel på sikt i liten skala, slik at dette gradvis blir prøvd ut. Noen må være de første som går for helautomatiske biler uten ratt og pedaler.

 

Som sagt blir det et juridisk dilemma når ulykken inntreffer. Hvem er ansvarlig da; bilprodusenten eller myndighetene? Med nok slike helautomatiske biler på veiene så vil det nok på sikt bli ulykker, om ikke noe annet pga en annen bil smeller inn i en helautomatisk en eller eventuelt en svikt i bilens datasystem (for å være negativ).

 

Nei, det kan ikke bli ett juridisk dilemma. Slik lovverket er idag så blir det ett juridisk dilemma. Men slik loven er idag, så har ikke biler lov å kjøre av seg selv.

Når lovene blir endret så vil det juridiske dilemmaet løses i den nye loven.

Antar dette vil skje på ett fåtall av veier og områder i begynnelsen.

 

Hadde vært veldig spennende om Norge endret lovverket sitt, slik at vi fikk f.eks en tøff og kompleks vintervei som kunne benyttes som test-strekning.

Share this post


Link to post

Teknisk spørsmål.

Hva gjør man når en pedal og rattløs biler streiker 100%, feks elektrisk feil, batteriet slutter å fungere sånn uten videre.

På biler laget litt inne i forrige årtusen kunne man fortsatt svinge hjulene med rattet, og få bilen dyttet ut i veikanten i det minste.

Hvordan løser man det her ?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...