Gå til innhold

Dette kan bli den første ratt- og pedalløse bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Når man først fjerner ratt og pedaler burde man også tenke litt på det andre på innsiden, som for eksempel setene burde kunne vris noen grader innover da man gjerne når man ikke konsentrer seg om veien vil snakke med de i baksetet, det ville også kunne gi litt mer fotplass for de av oss som er nærmere 2meteren, for å ikke snakke om fotflørting med personen i det andre passasjersetet.

Problemet med å vri setene er frontkollisjon og lignende dårlig rustet til å stå imot slike påkjenninger litt sidelengs.

 

Førerløse biler kan ikke kollidere.

Nei, det er klart. Det kan jo aldri løpe en elg ut i veien foran en slik bil, og heller aldri skje at det ramler ned en gangbro eller last fra en tilhenger eller lastebil, foran dem.

 

Selvsagt vil førerløse biler kollidere.

 

En elg vil lyse opp som et rødt juletre på noe så enkelt som et IR-kamera. Og de vil alltid holde korrekt avstand til biler og lastebiler foran slik at de kan stoppe for ting som last som ramler av. Og nå i 2018 er jeg 100% sikker på at det ikke er noe problem å lage en gangbro-sensor som kan fange opp fallende gangbroer.

 

ALt dette kommer til å bli en realitet om et par år. Akkurat som spådommene på 80-tallet om at vi ville ha flygende biler i år 2000 slo an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tide! Føler meg faktisk MYE mer sikker på veien når det de fleste får seg helautomatiske biler. Det er mange idioter på veiene, som ikke skulle hatt lappen.

 

Drømmen om at hele trafikkbildet skal bli autonomt er det bare teknokåte folk som drømmer om. Det vil i såfall bare være snakk om dedikerte motorveier for autonom kjøring. Vanlige veier vil også i framtiden ha syklister, gående, motorsyklister, rulleski osv.

 

Selv liker jeg forøvrig å kjøre bil (bortsett fra kjedelig køkjøring). Så i framtiden ønsker jeg meg helst en hybrid-løsning med ratt, men som kan være selvkjørende også hvis man ønsker det. Ja takk, begge deler. :w00t:

Endret av ftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror nok det vil blir nokså begrenset å kunne kjøre når selvkjørende biler blir normen. Skal jeg kikke inn i spåkulen så kan jeg tenke meg at det starter med soning av selvkjørende biler, og så til slutt en total utfasing av "manuell kjøring" et langt stykke lenger frem i tid.

 

Men det er helt klart fortsatt en interesse for mange å kjøre selv, så jeg tror tilbudet til banekjøring kommer til å bli utvidet i takt med etterspørselen. Men snakker vi 30-40 år frem i tid så vil jo dette bli som veteranmesser i dag, med T-Ford entusiaster som ler av oss med fotbrems, og fordømmer alle synkroniserte girkasser som nymotens herk.

 

Husk at vi også vil bli gamlinger, vrange mot forandringer, en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...