Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han har rett i at bilprodusentene ikke ønsker å avslutte fossilbilen, men han nevner ikke at bilprodusentene faktisk har forstått alvoret med hvor det bærer hen i EU. Samtlige produsenter har nå milliarder i Elbil utviklingsbudsjetter. Daimler alene har satt av over 100 mrd. Han nevner heller ikke at dieselskandalen førte til særdeles grinete politikere i EU Parlamentet som nesten over natten skrudde til tommeskruen med krav om etterlevelse av Euro6 i praksis på veien fra 2020.

Professoren nevner heller ikke nye og svært strenge utslippskrav i Euro7 for personbiler som nå ligger ute på høring, hvilket gjør det meget vanskelig for fossilbilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få år

 

Det var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han har rett i at bilprodusentene ikke ønsker å avslutte fossilbilen, men han nevner ikke at bilprodusentene faktisk har forstått alvoret med hvor det bærer hen i EU. Samtlige produsenter har nå milliarder i Elbil utviklingsbudsjetter. Daimler alene har satt av over 100 mrd. Han nevner heller ikke at dieselskandalen førte til særdeles grinete politikere i EU Parlamentet som nesten over natten skrudde til tommeskruen med krav om etterlevelse av Euro6 i praksis på veien fra 2020.

Professoren nevner heller ikke nye og svært strenge utslippskrav i Euro7 for personbiler som nå ligger ute på høring, hvilket gjør det meget vanskelig for fossilbilen.

 

Euro6 i 2021??? Dette hadde du greie på gitt......:D

Lenke til kommentar

Å dele flåten er den største no-braineren noensinne, gitt teknologien til å gjøre det like lettvint som, eller til og med mer lettvint enn, å ha egen bil. Og den er på vei.

 

Bil slik vi bruker det i dag er parkert over 90% av tiden og da er de til overmål bokstavelig talt bare i veien. I byene er premium areal avsatt til venterom for biler. På motorveien er det kø. Vi binder opp masse kapital i bil, vi må vedlikeholde dem, vi krasjer, og det hele er drit dyrt!

 

Unge er allerede mye mindre interessert i å eie bil enn før. Når man kan velge en cabriolet til daten, en minibuss til fotballturneringen, en pickup til vårens hagerengjøring, og en bil uten bagasjerom med reclinere og massasje som kjører deg til døra når du skal på jobb, og dette koster 75% mindre enn å ha egen bil samtidig som det frigjør noen hundre tusen i kapital og eliminerer vedlikehold og behov for garasjeplass... vel, det er ikke vanskelig å gjette på at unge i framtida vil være enda mindre lystige på eierskap, og mange progressive, mer voksne folk også!

 

Sammen med programvare for samkjøring og timeshare vil selvkjørende biler garantert føre til deling. Men det er antakelig et godt stykke inn i framtida. Jeg tror likevel det er en mulighet for at min neste bil også blir min siste. Og jeg håper det, selv om jeg har vært ganske bilinteressert helt siden barndommens F40-drømmer!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En ting er at selvkjørende biler må endre hvordan folk beveger seg fra A til B, men hvorfor skal folk flest dele bil med andre? Delingsøkonomien vil i beste fall føre til like mange biler og i verste fall ekstremt mange fler.

 

Et viktig argument til at det skal bli billigere å sitte på i en bil man selv ikke eier, er at utnyttelsesgraden til biler økes og kostnadene fordeles på flere. Problemet med dette er at det stort sett er behov for biler bare i rushtiden når folk i dag uansett kjører bil. De periodene vi ikke kjører bil i dag skyldes at de fleste har en arbeidsplass å gå til. Dette vil ikke endres i fremtiden (folk skal fremdeles jobbe til faste tidspunkt). Da sitter vi der i fremtiden da, med gigantiske parkeringsplasser fulle av autonome biler som ikke har noen kunder før på ettermiddagen igjen. De få som ikke jobber klarer ikke fylle alle bilene og håndverkere må av naturlige årsaker ha egen bil.

 

I tillegg har vi det faktum at folk bruker bil fordi de har behov som ikke dekkes av kollektivtransport. Man skal kanskje noe før jobb, etter jobb og på kveldstid. Skal bilene være fulle og ta med alle passasjerene på en bussrunde for å levere alle til hvert sted? De som kjører bil til daglig i dag er villig til å betale en halv million pluss for å slippe nettopp dette. Kan ikke se det vil forandre seg i fremtiden, selv om transportmiddelet endres fra buss til bil.

 

Ja til autonome biler, men denne drømmen om delingsøkonomi har jeg lest om i sci-fi blader på 80-tallet som fantaserte om flyvende biler på 2000-tallet. 18 år senere og jeg venter fremdeles i spenning ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge produsentene stilles ovenfor valget mellom pest eller kolera når det kommer til elbil – selge med tap, eller ikke selge i det hele tatt – så er det naturlig at elbilmodellene blir stemoderlig behandlet.

Det er bare i Norge prisdifferansen er 'rette veien,' og uten fritaket fra våre voldsomme bilavgifter hadde heller ikke nordmenn kjøpt elbil. Man er seg selv nærmest.

Dette problemet kan som vanlig fikses på to måter. Prisen på fossil må opp, eller prisen på elektro(batteri) må ned. Samtidig skal det nevnes at den jevne europeer allerede sliter med å kjøpe fossilbilen – det er A- og B-segmentet som er storselgere. Selv uten avgifter av betydning. Noe som stiller EU-politikerne ovenfor nok et valg – miljø eller gjenvalg. 

Aldri tilskrive ondsinn det som enklest kan forklares med inkompetanse. Eller i dette tilfelle renhekla økonomi.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han har rett i at bilprodusentene ikke ønsker å avslutte fossilbilen, men han nevner ikke at bilprodusentene faktisk har forstått alvoret med hvor det bærer hen i EU. Samtlige produsenter har nå milliarder i Elbil utviklingsbudsjetter. Daimler alene har satt av over 100 mrd. Han nevner heller ikke at dieselskandalen førte til særdeles grinete politikere i EU Parlamentet som nesten over natten skrudde til tommeskruen med krav om etterlevelse av Euro6 i praksis på veien fra 2020.

Professoren nevner heller ikke nye og svært strenge utslippskrav i Euro7 for personbiler som nå ligger ute på høring, hvilket gjør det meget vanskelig for fossilbilen.

 

Synes kritikken din stort sett er på plass, men du lar pendelen svinge vel langt mht den politiske utviklingen i kjølvannet av dieselgate. Det er fremdeles ikke noen effektiv regulering på plass for å realisere Euro6-kravene. For det første tillater EU ti ganger så mye NOx som USA, trass i tettere befolkede byer og derfor mer lokal luftforurensing fra trafikk. For det andre tillot politikerne det dobbelte av Euro6 (laboratorie-)grensen på veien - og det på ubestemt tid. For det tredje var det ikke egentlig reglene, men håndhevingen som var problemet, fremfor alt det elendige systemet for typegodkjenning som er en åpen invitasjon til korrupsjon. Bilprodusentene kan fremdeles velge helt fritt hvilken nasjonal myndighet som skal godkjenne og får da tilgang til hele det indre markedet. Tilsynene er avhengige av inntektene fra dette arbeidet, og konkurrerer i realiteten om produsentenes business. Tyskland blokkerte EU-kommisjonens forsøk på å etablere et overoppsyn med reell makt (selv om vi har fått et underfinansiert organ som kan ta stikkprøver og midlertidig trekke godkjenning av en modell - men det er intet ris bak speilet om tilsynene som før godkjenner ulovlige biler).

 

Heldigvis har det veldig lite å si. De teknologiske drivkreftene er tusen ganger sterkere enn de politiske, og heldigvis for oss alle vil de gjøre en delt flåte elektriske biler til virkelighet. Jeg støtter politisk aksjon fordi det haster ift klima, men selv med udugelig politikk og bilprodusentenes lobbyvirksomhet kommer fossilbilen til å dø - og det vil bli åpenbart for all verden i løpet av det neste tiåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Jeg skjønner ikke helt logikken. Når elbilene kommer skal vi liksom ikke eie dem selv?Kan noen forklare hvorfor? Tvert imot er det jo topp å "tanke" hjemme (kan gjøre det på natta og slipper store strøm mengder).

 

Kunne jeg velge ville jeg eid en elbil og leid bensinbil (når jeg trenger den). Ja, og jeg kan jo for så vidt velge dette. Men er for lat og eier begge.

 

Bensinstasjoner blir det imidlertid verre med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han har rett i at bilprodusentene ikke ønsker å avslutte fossilbilen, men han nevner ikke at bilprodusentene faktisk har forstått alvoret med hvor det bærer hen i EU. Samtlige produsenter har nå milliarder i Elbil utviklingsbudsjetter. Daimler alene har satt av over 100 mrd. Han nevner heller ikke at dieselskandalen førte til særdeles grinete politikere i EU Parlamentet som nesten over natten skrudde til tommeskruen med krav om etterlevelse av Euro6 i praksis på veien fra 2020.

Professoren nevner heller ikke nye og svært strenge utslippskrav i Euro7 for personbiler som nå ligger ute på høring, hvilket gjør det meget vanskelig for fossilbilen.

 

Du er klar over alle de store har sendt krav til EU om at kravene de stiller om alle skal ha elbil og at utslippene senkes osv skal fjernes?

Lenke til kommentar

En ting er at selvkjørende biler må endre hvordan folk beveger seg fra A til B, men hvorfor skal folk flest dele bil med andre? Delingsøkonomien vil i beste fall føre til like mange biler og i verste fall ekstremt mange fler.

 

Et viktig argument til at det skal bli billigere å sitte på i en bil man selv ikke eier, er at utnyttelsesgraden til biler økes og kostnadene fordeles på flere. Problemet med dette er at det stort sett er behov for biler bare i rushtiden når folk i dag uansett kjører bil. De periodene vi ikke kjører bil i dag skyldes at de fleste har en arbeidsplass å gå til. Dette vil ikke endres i fremtiden (folk skal fremdeles jobbe til faste tidspunkt). Da sitter vi der i fremtiden da, med gigantiske parkeringsplasser fulle av autonome biler som ikke har noen kunder før på ettermiddagen igjen. De få som ikke jobber klarer ikke fylle alle bilene og håndverkere må av naturlige årsaker ha egen bil.

 

I tillegg har vi det faktum at folk bruker bil fordi de har behov som ikke dekkes av kollektivtransport. Man skal kanskje noe før jobb, etter jobb og på kveldstid. Skal bilene være fulle og ta med alle passasjerene på en bussrunde for å levere alle til hvert sted? De som kjører bil til daglig i dag er villig til å betale en halv million pluss for å slippe nettopp dette. Kan ikke se det vil forandre seg i fremtiden, selv om transportmiddelet endres fra buss til bil.

 

Ja til autonome biler, men denne drømmen om delingsøkonomi har jeg lest om i sci-fi blader på 80-tallet som fantaserte om flyvende biler på 2000-tallet. 18 år senere og jeg venter fremdeles i spenning ...

 

Folk fleste skal dele "bil" med hverandre av samme grunner som folk idag tar buss/trikk/tog, bare med ennå mer fleksibilitet.

Det er beregnet at delingsøkonomien vil føre til vesentlig færre biler, og spesielt reduksjon i behov for parkeringsplasser.

 

Om man har en AI kontrollert flåte av selvkjørende biler med f.eks plass til 4 stk, så innfører man en premium sats på leieprisen om man er 1 person og velger i bestillingen at man skal bruke bilen alene. Velger man "delt" i stedet for "premium" så vil bilen svippe innom og plukke opp andre folk på veien mot destinasjonen. Dette blir styrt av en hyperavansert AI som også har kontroll på alt av trafikk og andre biler på veiene. Dermed er i teorien 3 andre biler borte fra veien mellom Asker og Oslo. Ganger man opp med 1000 slike "dronebiler" da, så har man redusert antall biler på veien med 3000 stk. Dermed vil snitthastigheten øke på trafikken.

 

i teorien vil ikke siste passasjer hoppe av bilen før det er tomt for oppdrag, (f.eks 5 min før ankomst Aker brygge kom det inn ordre på kjøring til Alnabru, bilen åpner da rute og flagger for mulig transport til Alnabru med ganske nøyaktige hentetider og ankomst Alnabru). Men om det skulle være tomt for oppdrag, vil bilen kjøre tom til nærmeste fyllestasjon av drivstoff (om det er strøm, hydrogen eller noe annet er irrellevant, det vil også være automatisert).

 

Og som du sier de som idag vil betale en halv mill ++ for å kjøre alene, de aktiverer Premium som fast setting, og betaler 25%, 50% (vet ikke, hvertfall mer) for å benytte kjøretøyet alene. Som nevnt i en annen kommentar her, så vil det også dukke opp masse varianter av kjøretøy. Kanskje 1-seters "egg", 4-seters økonomi, 8-seters minibuss, og 40-seters super-økonomi om det viser seg å være super-økonomi med så store kjøretøyer.

 

At ting blir flyvende tror jeg også tar sin tid. Men se på f.eks Hyperloop som kan legges nærmere sentrum enn flyplasser, og dermed redusere normal transporttid mellom storbyer. Normal passasjerfly idag ligger vel på 800-1000kmt og drivstoffkostnaden ved å kjøre over lydfarten er vel ekstrem. Sannsynligheten for at luftmotstanden endrer seg er liten, og aerodynamikken blir vel bare marginalt bedre neste 20 årene (kanskje). Så dermed vil landtransport i vakuum lignende tilstand være interessant.

 

Dette vil også gi muligheten til å beregne priser basert på transporthastighet. De som føler at det haster å komme seg fra Oslo til Paris kan betale for dyreste og raskeste tjeneste og dermed ankomme veldig fort. De som har bedre tid får lavere priser og kommer senere fram. Alt dette blir styrt av AI, mennesker vil ikke være involvert i det hele tatt siden vi ikke har muligheter eller kapasitet i det hele tatt til å gjøre slike beregninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilfabrikantene vil nok tilpasse seg og lage det folk ønsker. Ønsker kan bli påvirket av avgifter og pålegg myndigheter gir.

Å lage biler uten nox kullos og partikler er fullt mulig i dag. Problemet er at de gjerne blir dyrere og ytelser dårligere.

 

Det er mange dilemma her. For utslipp ville det vert gunstig med eletrisk motor på hjulene og generator på motor slik som mange hybrid biler er i dag. Da kan motoren kjøres med konstant last med utslipp kontrollert.

 

På en annen side gir dette mange store tap både i generator, frekvensomformer og motor. Vinninga går opp i spinninga.

 

Alternativet er å lage en mekanisk drivlinje og hjelpe til med strøm. Motoren vil da måtte overholde emisjonskrav ved ulikt turtall pådrag og akselerasjon. Dette krever en god del utvikling.

Lenke til kommentar

Å dele flåten er den største no-braineren noensinne, gitt teknologien til å gjøre det like lettvint som, eller til og med mer lettvint enn, å ha egen bil. Og den er på vei.

 

Bil slik vi bruker det i dag er parkert over 90% av tiden og da er de til overmål bokstavelig talt bare i veien. I byene er premium areal avsatt til venterom for biler. På motorveien er det kø. Vi binder opp masse kapital i bil, vi må vedlikeholde dem, vi krasjer, og det hele er drit dyrt!

 

Unge er allerede mye mindre interessert i å eie bil enn før. Når man kan velge en cabriolet til daten, en minibuss til fotballturneringen, en pickup til vårens hagerengjøring, og en bil uten bagasjerom med reclinere og massasje som kjører deg til døra når du skal på jobb, og dette koster 75% mindre enn å ha egen bil samtidig som det frigjør noen hundre tusen i kapital og eliminerer vedlikehold og behov for garasjeplass... vel, det er ikke vanskelig å gjette på at unge i framtida vil være enda mindre lystige på eierskap, og mange progressive, mer voksne folk også!

 

Sammen med programvare for samkjøring og timeshare vil selvkjørende biler garantert føre til deling. Men det er antakelig et godt stykke inn i framtida. Jeg tror likevel det er en mulighet for at min neste bil også blir min siste. Og jeg håper det, selv om jeg har vært ganske bilinteressert helt siden barndommens F40-drømmer!

 

Ja om det faktisk blir slik du ønsker så vil nok mange velge å ikke eie egen bil. Men hvor lang tid tar det fra selvkjørende biler er en realitet og faktisk både i produksjon og tilgjengelig og fram til vi har en fungerende flåte av selvkjørende biler? Vi snakker nivå 5 - de som faktisk kjører helt selvstendig.

 

Hvor langt fram i tid snakker vi? Klarer noen å få til det om 5 år? 10 år eller kanskje først om 30 år? Klarer noen å både få software til fungere, og samtidig skalere opp produksjon, få på plass infrastruktur og gjøre nødvendig lovendringer for selvkjørende biler?

 

Hvor mange år skal vi ha løsninger som bare virker i enkelte byer, eller kanskje bare i noen bydeler?

 

Det er jo ikke slik at så fort en produsent har bestemt seg for å produsere selvkjørende biler så blir de en realitet. Det er så utrolig mye som skal på plass før flesteparten av oss dropper det å eie bil. Og en skal ikke bo langt utenfor sentrum før det blir et stort problem å få til jobbtransport som går like raskt som å kjøre egen bil.

 

Det snakkes veldig mye om hvor billig det vil bli å kjøpe inn transporttjenestene. Er vi nå så sikre på det? Om du bor innenfor ring 2 og jobber innenfor ring 1 så vil det være svært lett å få logistikken til gå opp. Men for en som bor utenfor byen og som jobber utenfor byen så vil det bli problematisk. Og de som tilbyr transporttjenestene vil ha flere sider med disclaimers og forbehold.

 

Bare det å få logistikken på plass og få til en software som faktisk virker kan fort ta minst 10 år før det virker slik at det blir en løsning folk flest kan benytte.

 

Jeg er skeptisk og tror nok at vi skal kjøre og eie personbiler i minst et par tre tiår til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

EU Parlamentet som nesten over natten skrudde til tommeskruen med krav om etterlevelse av Euro6 i praksis på veien fra 2020.

Euro6 i 2021??? Dette hadde du greie på gitt......:D

Vi som ikkje har vore i koma dei siste par åra, har fått med oss at nesten ingen Euro 6-motorar tilfredsstiller krava under vanleg køyring. Krava er der, og er formalistisk oppfylde i laboratorietestar under kontrollerte tilhøve som i nesten aldri vil oppstå under vanleg køyring. Spesielt ikkje med dei temperaturane vi har i Noreg. Frå 2020 må krava i Euro 6 faktisk etterlevast utanfor laboratoriet òg, om ikkje bilprodusentane finn nye måtar å fuske på.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få år

 

Det var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske.

Tyskland vil ikke ha noe problem med å omvelte til elektriske boler om de vil. Men elektriske biler er så langt dyrere noe som reduserer interessen i hele Europa, og USA. For Norge er det en litt annen situasjon hvor vi ikke kan regne med få en god bil til 100.000 kr grunnet skatter. Å ta bort enorme skater på elbiler, hjelper jo salget i Norge, spesielt for litt dyrere elbiler.

 

Det vil ikke selges mye elbiler i Europa med mindre disse kan anskaffes for mellom 10.000-20.000 Euro. Ellers er jo alternativet litt lenger i fremtiden, deling av transport og opphøring av den tåplige normen at alle skal eie en bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...