Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vandelskontroll for vektere


Kumhlen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et spørsmål angående vandelskontroll for vektere. Jeg vet at man må søke om uttømmende og utvidet politiattest før man får jobben men hvordan er etterkontrollen? Søker man da ny uttømmende politiattest etter 1 år eller noe sånt? Hvordan fungerer det?

 

Håper på svar :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er noen etterkontroll.. 

Selv har jeg vel ikke blitt sjekket (så vidt jeg vet) siden jeg begynte i kriminalomsorgen i 1992. 

Mulig det er annerledes i det private. :)

 

Uansett spiller det ingen rolle om man er som de fleste mennesker og holder sin sti noenlunde ren for grums... ;)

Endret av insolvent
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

Grunnen til at jeg lurer er fordi at jeg fikk et forenklet forelegg for å ha kjørt ca 15 km/t over fartsgrensen i en 80 sone. Politiet sa at dette ikke vises på noen attester, men er dette noe som kan tas opp i en eventuell senere vandelskontroll eller er det kun eventuelle nye forhold som vises på en etterkontroll eller hva det heter? Vil ikke si at jeg er kriminell fordi at jeg har fått et forenklet forelegg for å ha kjørt for fort, men bare lurer.

Lenke til kommentar

Eventuell etterkontroll er opp til virksomheita sine interne rutiner og vil derfor kunne variere. Meg bekjent så er det ikkje spesielt vanlig å kreve nye vandelsattestar regelmessig eller særlig hypping. Det kan være aktuelt i forbindelse med endring av stilling og liknande, men heller ikkje då er det særlig vanlig får eg inntrykk av.

 

Eg trur nok at det er slik at dei fleste arbeidsgivarar tenker at dei får informasjon dersom ein ansatt gjer eit ett eller anna kriminelt. Det er tross alt vanskelig å gå gjennom ei rettsak og soning kun ved bruk av vanlig ferie og avspassering. Og forhold som ikkje krever slike ting er stort sett av så liten alvorlegheit at det ikkje har betydning for jobben.

 

 

Forenkla forelegg kjem uansett ikkje på politiattesten, heller ikkje på uttømmande attest. Forenkla forelegg vil stå i strafferegisteret, som gjer at svært mange forenkla forelegg kan i teorien brukast mot deg i forbindelse om ein eventuell søknad om nytt førarkort, men det er ikkje noke som kjem med i politiattesten.

 

Trådstarter har defor ingenting å uroe seg over.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

Grunnen til at jeg lurer er fordi at jeg fikk et forenklet forelegg for å ha kjørt ca 15 km/t over fartsgrensen i en 80 sone. Politiet sa at dette ikke vises på noen attester, men er dette noe som kan tas opp i en eventuell senere vandelskontroll eller er det kun eventuelle nye forhold som vises på en etterkontroll eller hva det heter? Vil ikke si at jeg er kriminell fordi at jeg har fått et forenklet forelegg for å ha kjørt for fort, men bare lurer.

De får vel bare opp lovbrudd som er relevant for yrket på attesten, om jeg ikke tar feil.

 

Så om du har tagget på en vegg og blitt tatt for dette er det neppe relevant for yrket.

Dine bøter er det vel bare politet som får opp ved utvidet politi attest. Uttømmende tar ikke med forelegg.

 

Var lett of finne her :

https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/ulike-typer-politiattest/

Lenke til kommentar

 

Takk for svar alle sammen.

Grunnen til at jeg lurer er fordi at jeg fikk et forenklet forelegg for å ha kjørt ca 15 km/t over fartsgrensen i en 80 sone. Politiet sa at dette ikke vises på noen attester, men er dette noe som kan tas opp i en eventuell senere vandelskontroll eller er det kun eventuelle nye forhold som vises på en etterkontroll eller hva det heter? Vil ikke si at jeg er kriminell fordi at jeg har fått et forenklet forelegg for å ha kjørt for fort, men bare lurer.

De får vel bare opp lovbrudd som er relevant for yrket på attesten, om jeg ikke tar feil.

 

Så om du har tagget på en vegg og blitt tatt for dette er det neppe relevant for yrket.

Dine bøter er det vel bare politet som får opp ved utvidet politi attest. Uttømmende tar ikke med forelegg.

 

Var lett of finne her :

https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/ulike-typer-politiattest/

 

Vekterselskapet får opp alt av lovbrudd i en vandelsattest, som er registrert i reaksjonsregisteret, uavhengig av hvor lang tid tilbake det er. 

 

Unntak er: 

 

Forenkla forelegg 

Dersom det er mindre alvorlige forbrytelser eller ikke gjentatte overtredelser før fylte 18 år. 

Dersom det er grunnlag for sperring (dette gjelder kun dersom man har begått èn straffbar handling med en strafferamme på under tre år, og det er minst femten år siden lovovertredelsen.)

 

Uttømmende "tar absolutt med" forelegg (forelegg er ikke det samme som forenkla forelegg) 

 

Dersom man da er "tatt" for å tagge på en vegg vil dette fremgå i vandelsattesten, og følgelig for vekterselskapet. 

 

Det er opp til vekterselskapet å vurdere om lovovertredelsen er "relevant" eller ikke. 

 

 

Til TS så er The avatar sitt svar relativt dekkende. 

Lenke til kommentar

Jeg jobber også i sikkerhetsbransjen (dog ikke vekter) hvor det er krav til plettfri vandel.

 

Firmaet jeg jobber for har en avtale med Politiet om at de oversender info en gang i året til oss dersom det har kommet noe på rullebladet til en ansatt. Man er derfor oppfordret til å selv si ifra om noe skulle skje, før bedriften får vite det av Politiet og ikke deg.

 

Jeg hadde informert om det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...