Gå til innhold

Automatisering fører ikke til arbeidsledighet.


Anbefalte innlegg

 

Jenter kunne gå hjem alene.

 

Det kan de da, i de aller fleste tilfeller, i høyste grad i dag også?

 

Det er altså ikke slik at det aldri skjedde noe kriminelt på 70-tallet.

 

De voldtektene og drapene Fritz Moen ble uskyldig dømt for skjedde på midten av 70-tallet. Og, til tross for at de har fått veldig mye oppmerksomhet, så var det altså ikke de eneste ugjerningene som skjedde på 70-tallet. Kvinner ble voldtatt, drept og mishandlet ikke bare på 70-tallet men gjennom hele historien. Det blir helt absurd å skulle late som om dette er noe som har oppstått i nyere tid.

 

Vi har i dag et samfunn som tolererer langt mindre urett enn hva en gjorde på 70-tallet. Langt færre kvinner (og menn) tolererer å bli i forhold hvor de blir mishandlet. Langt flere barn og unge våger, og har muligheten til, å si i fra når de blir misbrukt enn hva de gjorde på 70-tallet. Kombinert med media som tjener store penger på å slå slikt opp i hver minste detalj så betyr det at vi får flere saker.

 

Det er, medias pengegriske grafsing unntatt, ikke en dårlig ting eller et tegn på at vi har det verre enn vi hadde det på 70-tallet.

 

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

Ja voldtekt av bekjente o.l har nok vært der hele veien men er jo ikke det jeg snakker om.

 

Ja hører jo stadig historier fra venninner hvor trygt det er på byen alene. En del av de tar Taxi uansett i dag etter noen ikke allright opplevelser. En annen ble gruppe voldtatt etter og klare og drikke seg selv bevistløs.

Nekter og tro jeg er bare "uheldig" og kjenner såpass mange som ikke passer i statistikken.

 

Men om du syntes det så ok, da lar vi det ligge der.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noterer at du ikke svarte på hvilke kilder du har bedt meg om.

 

Hva trenger jeg forøvrig en unnskyldning for? Hvor står det i den linken at flere menn er ufrivillig barnløse i dag enn på 70-tallet? (Vær snill og spar meg litt lesing og link meg til formuleringen siden du tydeligvis allerede har funnet den).

 

Hvordan skal jeg se et spørsmål du legger til i ettertid. Veldig serisøst Zork. Her et eksempel https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1799099&p=24288953

 

Du trenger en unnskyldning, fordi du påstår at de fleste menn har mulighet til å få barn, men de velger å ikke få det. Det har vært en rekke medieartikler som motbeviser deg, men de tror du ikke på. Jeg har nå vist til en studie, men den gidder du ikke å lese.

 

Her er et sitat

"The men in this study wanted to have a child. "

 

Det betyr, barneløse menn vil ha barn, de er ikke frivilig barneløse.

 

 

Å forlange dokumentasjon basert på stråmann-argumentasjon bør vi vel holde oss for god til?

 

Du ber meg om å dokumentere at "Norge var et shithole i 1970". Det har jeg altså aldri sagt. Det jeg skrev var at Norge var nær det Trump mener er et shithole country. Når jeg da mener Trump er en tulling og at hans meninger er tåpelige, så vil jeg håpe og tro at de fleste skjønner at jeg ikke har noe behov for å dokumentere at våset hans stemmer.

 

Ellers - hvor har jeg påstått at "de fleste menn har muligheten til å få barn, men de velger å ikke få det" ? Du kan spare deg å lete febrilsk gjennom mine innlegg for å konstruere nok en stråmann - jeg aldri påstått noe slikt.

 

Siden du tydeligvis har glemt det - det vi debatterer er Norge anno 1970 vs i dag. Du hevdet alt var mye bedre på 70-tallet - jeg sier det ikke er det. Og nei - "the men in this study wanted to have a child" betyr i seg selv ingenting for hvorvidt dette er bedre eller verre enn det var på 70-tallet.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

 

 

Ja, det er i stor grad det. Tett fulgt av politikere som tjener stemmer på det.

 

Dette er ikke noe vi trenger synse om - statistikk og fakta er alt vi trenger å forholde oss til. Og de er nokså entydige rundt at vi aldri har hatt det bedre og tryggere enn vi har i dag.

 

Og om du tror jenter som drakk seg sanseløst fulle på 70-tallet ikke ble seksuelt utnyttet så... vel... nostalgien lenge leve.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

 

Ja, det er i stor grad det. Tett fulgt av politikere som tjener stemmer på det.

 

Dette er ikke noe vi trenger synse om - statistikk og fakta er alt vi trenger å forholde oss til. Og de er nokså entydige rundt at vi aldri har hatt det bedre og tryggere enn vi har i dag.

 

Og om du tror jenter som drakk seg sanseløst fulle på 70-tallet ikke ble seksuelt utnyttet så... vel... nostalgien lenge leve.

 

Okai forklar hvorfor statistikken sier noe annet enn deg da?

 

http://www.ssb.no/a/kortnavn/a_krim_tab/tab/tab-2012-06-29-04.html

 

https://www.ssb.no/a/histstat/sagml/sagml_55.pdf

 

Ut i fra tallene er vi definitiv mer utrygge i dag.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

 

Ja, det er i stor grad det. Tett fulgt av politikere som tjener stemmer på det.

 

Dette er ikke noe vi trenger synse om - statistikk og fakta er alt vi trenger å forholde oss til. Og de er nokså entydige rundt at vi aldri har hatt det bedre og tryggere enn vi har i dag.

 

Og om du tror jenter som drakk seg sanseløst fulle på 70-tallet ikke ble seksuelt utnyttet så... vel... nostalgien lenge leve.

 

Okai forklar hvorfor statistikken sier noe annet enn deg da?

 

http://www.ssb.no/a/kortnavn/a_krim_tab/tab/tab-2012-06-29-04.html

 

https://www.ssb.no/a/histstat/sagml/sagml_55.pdf

 

Ut i fra tallene er vi definitiv mer utrygge i dag.

 

 

Må jeg virkelig påpeke det totalt innelysende?

 

Du linker til en oversikt over anmeldte saker. Du skjønner naturligvis, som jeg allerede har påpekt i denne tråden, at terskelen for å anmelde saker i dag er langt lavere enn tidligere. En trenger ikke gå lenger enn anmeldelsene som kommer i kjølvannet av #metoo - om noen tror disse sakene hadde kommet i nærheten av å bli anmeldt på 70-tallet så har de skjønt svært lite.

 

Lavere terskel for anmeldelser er altså ikke et tegn på at samfunnet er blitt mer utrygt. Tvert om - det er et sunnhetstegn og bevis på det motsatte.

Endret av Zork
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

 

Ja, det er i stor grad det. Tett fulgt av politikere som tjener stemmer på det.

 

Dette er ikke noe vi trenger synse om - statistikk og fakta er alt vi trenger å forholde oss til. Og de er nokså entydige rundt at vi aldri har hatt det bedre og tryggere enn vi har i dag.

 

Og om du tror jenter som drakk seg sanseløst fulle på 70-tallet ikke ble seksuelt utnyttet så... vel... nostalgien lenge leve.

 

Okai forklar hvorfor statistikken sier noe annet enn deg da?

 

http://www.ssb.no/a/kortnavn/a_krim_tab/tab/tab-2012-06-29-04.html

 

https://www.ssb.no/a/histstat/sagml/sagml_55.pdf

 

Ut i fra tallene er vi definitiv mer utrygge i dag.

 

 

Må jeg virkelig påpeke det totalt innelysende?

 

Du linker til en oversikt over anmeldte saker. Du skjønner naturligvis, som jeg allerede har påpekt i denne tråden, at terskelen for å anmelde saker i dag er langt lavere enn tidligere.

 

Det er altså ikke et tegn på at samfunnet er blitt mer utrygt. Tvert om - det er et sunnhetstegn.

 

Jeg tror da tyveri, ran etc da alltid har vært anmeldt i stor grad. Du kan se bort i fra voldtekt.

Viktig og ikke være helt 4 kanta. Samt ved samtaler med eldre mennesker så opplever de og samfunnet som mer utrygt. Var ikke så mange som svindlet eldre etc før. Men om du ikke vil se på fakta så er det lite jeg kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

 

Ja, det er i stor grad det. Tett fulgt av politikere som tjener stemmer på det.

 

Dette er ikke noe vi trenger synse om - statistikk og fakta er alt vi trenger å forholde oss til. Og de er nokså entydige rundt at vi aldri har hatt det bedre og tryggere enn vi har i dag.

 

Og om du tror jenter som drakk seg sanseløst fulle på 70-tallet ikke ble seksuelt utnyttet så... vel... nostalgien lenge leve.

 

Okai forklar hvorfor statistikken sier noe annet enn deg da?

 

http://www.ssb.no/a/kortnavn/a_krim_tab/tab/tab-2012-06-29-04.html

 

https://www.ssb.no/a/histstat/sagml/sagml_55.pdf

 

Ut i fra tallene er vi definitiv mer utrygge i dag.

 

 

Må jeg virkelig påpeke det totalt innelysende?

 

Du linker til en oversikt over anmeldte saker. Du skjønner naturligvis, som jeg allerede har påpekt i denne tråden, at terskelen for å anmelde saker i dag er langt lavere enn tidligere.

 

Det er altså ikke et tegn på at samfunnet er blitt mer utrygt. Tvert om - det er et sunnhetstegn.

 

Jeg tror da tyveri, ran etc da alltid har vært anmeldt i stor grad. Du kan se bort i fra voldtekt.

Viktig og ikke være helt 4 kanta. Samt ved samtaler med eldre mennesker så opplever de og samfunnet som mer utrygt. Var ikke så mange som svindlet eldre etc før. Men om du ikke vil se på fakta så er det lite jeg kan gjøre.

 

 

Problemet er at du baserer deg ikke på fakta - det er dermed helt meningsløst å komme med en påstand som 'om du ikke vil se på fakta'.

 

Din argumentasjon baserer seg på hva du har hørt fra din far og 'samtaler med eldre mennesker'. Det er et velkjent psyologisk fenomen at en husker gode ting bedre enn de dårlige så anekdoter er rimelig lite verdt i denne sammenhengen.

 

Du har selv linket inn statistikken over anmeldte lovbrudd. Om du tar i betraktning hvor mye mer sensitivt samfunnet er blitt for (gamle og nye) lovbrudd i samme periode, så er det egentlig et mirakel at denne statistikken ikke viser et langt høyere antall anmeldelser.

 

Mange av de tingene som det leveres inn anmeldelser for i dag var ikke engang ulovlig på 70-tallet. De ble ikke anmeldt fordi det ikke var noen vits i å gjøre det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

 

Ja, det er i stor grad det. Tett fulgt av politikere som tjener stemmer på det.

 

Dette er ikke noe vi trenger synse om - statistikk og fakta er alt vi trenger å forholde oss til. Og de er nokså entydige rundt at vi aldri har hatt det bedre og tryggere enn vi har i dag.

 

Og om du tror jenter som drakk seg sanseløst fulle på 70-tallet ikke ble seksuelt utnyttet så... vel... nostalgien lenge leve.

 

Okai forklar hvorfor statistikken sier noe annet enn deg da?

 

http://www.ssb.no/a/kortnavn/a_krim_tab/tab/tab-2012-06-29-04.html

 

https://www.ssb.no/a/histstat/sagml/sagml_55.pdf

 

Ut i fra tallene er vi definitiv mer utrygge i dag.

 

 

Må jeg virkelig påpeke det totalt innelysende?

 

Du linker til en oversikt over anmeldte saker. Du skjønner naturligvis, som jeg allerede har påpekt i denne tråden, at terskelen for å anmelde saker i dag er langt lavere enn tidligere.

 

Det er altså ikke et tegn på at samfunnet er blitt mer utrygt. Tvert om - det er et sunnhetstegn.

 

Jeg tror da tyveri, ran etc da alltid har vært anmeldt i stor grad. Du kan se bort i fra voldtekt.

Viktig og ikke være helt 4 kanta. Samt ved samtaler med eldre mennesker så opplever de og samfunnet som mer utrygt. Var ikke så mange som svindlet eldre etc før. Men om du ikke vil se på fakta så er det lite jeg kan gjøre.

 

 

Problemet er at du baserer deg ikke på fakta - det er dermed helt meningsløst å komme med en påstand som 'om du ikke vil se på fakta'.

 

Din argumentasjon baserer seg på hva du har hørt fra din far og 'samtaler med eldre mennesker'. Det er et velkjent psyologisk fenomen at en husker gode ting bedre enn de dårlige så anekdoter er rimelig lite verdt i denne sammenhengen.

 

Du har selv linket inn statistikken over anmeldte lovbrudd. Om du tar i betraktning hvor mye mer sensitivt samfunnet er blitt for (gamle og nye) lovbrudd i samme periode, så er det egentlig et mirakel at denne statistikken ikke viser et langt høyere antall anmeldelser.

 

Mange av de tingene som det leveres inn anmeldelser for i dag var ikke engang ulovlig på 70-tallet. De ble ikke anmeldt fordi det ikke var noen vits i å gjøre det.

 

Jeg har linket deg skiller krim typen etter art... Lett og se. Enkelte ting har forandret seg lite.

 

Bare og bort forklare. Men det stopper ikke mange av tallene og være fine til sammenligning. Absolutt ikke alle. Du må gjerne komme med en forklaring på hvorfor økning i ran feks? På 70 tallet var det lov til og smårane men ikke stor ran ? E

 

Enkelte ting kan sammenlignes. Og det er fakta.

 

Tyveri, vi har da enda ikke begynt og straffe folk for data tyveri i noen stor skala som kan forruense statistikken.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jeg har linket deg skiller krim typen etter art... Lett og se. Enkelte ting har forandret seg lite.

Bare og bort forklare. Men det stopper ikke mange av tallene og være fine til sammenligning. Absolutt ikke alle. Du må gjerne komme med en forklaring på hvorfor økning i ran feks? På 70 tallet var det lov til og smårane men ikke stor ran ? E

 

Enkelte ting kan sammenlignes. Og det er fakta.

 

Tyveri, vi har da enda ikke begynt og straffe folk for data tyveri i noen stor skala som kan forruense statistikken.

 

 

Det er vel liten vits i å fortsette denne rundgangen.

 

Du kan plukke enkelte deler av statistikken og si at 'her er det ene tallet større enn det andre' og jeg kan plukke andre deler og si det motsatte.

 

Totalt snakker vi altså om en økning på rundt 50 000 anmeldte lovbrudd på 18 år (og rundt 12 000 om vi kun skal forholde oss til straffeloven). Om vi så kalkulerer inn lavere terskel for anmeldelse og befolkningsveksten, så klarer jeg ikke helt å se at dette skal være et argument for at Norge er blir mer og mer utrygt. Heller tvert om.

 

Og da trenger vi ikke engang følge opp med at trygghet involverer langt mer enn bare kriminalstatistikken. Her må vi også, blant mye mer, innkalkulere tryggheten for å bli ivaretatt og behandlet når det gjelder sykdom og svakhet ellers. I dag er mange sjokkerte over at helsevesenet i Norge ikke vil betale for medisinen Spinraza - som leverandøren vil ha en million pr. dose for. Det sier litt om hvor vi legger forventningene våre i dag kontra tidligere tider.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Mener man at det bare er en illusjon at samfunnet er mindre trygt nå? Eksempel: Jeg kjenner folk (damer) som ikke tør å ta taxi alene i Norge. Dette var ikke en "sak" for noen 10-år siden. Bare tull?

 

Angående vinnings-forbrytelser: før var det vel vel ikke mange som kjørte rundt og stjal på avsides steder. Det at en får innbrudd på steder der det aldri har vært innbrudd før, gir kanskje en ekstra følelse av uttrygghet selv om den nasjonale statistikken er konstant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener man at det bare er en illusjon at samfunnet er mindre trygt nå? Eksempel: Jeg kjenner folk (damer) som ikke tør å ta taxi alene i Norge. Dette var ikke en "sak" for noen 10-år siden. Bare tull?

 

Angående vinnings-forbrytelser: før var det vel vel ikke mange som kjørte rundt og stjal på avsides steder. Det at en får innbrudd på steder der det aldri har vært innbrudd før, gir kanskje en ekstra følelse av uttrygghet selv om den nasjonale statistikken er konstant?

Kriminaliteten har økt på grunn av innvandring fra utenfor den vestlige verden. Innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikkene.

Men å påstå at folk var rikere på 70-tallet enn i dag, slik som noen synes å gjøre, blir bare for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hører stadig denne medie unskyldningen. Så det er mediene som gjør folk utrygge er det?

 

 

Ja, det er i stor grad det. Tett fulgt av politikere som tjener stemmer på det.

 

Dette er ikke noe vi trenger synse om - statistikk og fakta er alt vi trenger å forholde oss til. Og de er nokså entydige rundt at vi aldri har hatt det bedre og tryggere enn vi har i dag.

 

Og om du tror jenter som drakk seg sanseløst fulle på 70-tallet ikke ble seksuelt utnyttet så... vel... nostalgien lenge leve.

Okai forklar hvorfor statistikken sier noe annet enn deg da?http://www.ssb.no/a/kortnavn/a_krim_tab/tab/tab-2012-06-29-04.htmlhttps://www.ssb.no/a/histstat/sagml/sagml_55.pdf

Ut i fra tallene er vi definitiv mer utrygge i dag.

 

Må jeg virkelig påpeke det totalt innelysende?

 

Du linker til en oversikt over anmeldte saker. Du skjønner naturligvis, som jeg allerede har påpekt i denne tråden, at terskelen for å anmelde saker i dag er langt lavere enn tidligere. En trenger ikke gå lenger enn anmeldelsene som kommer i kjølvannet av #metoo - om noen tror disse sakene hadde kommet i nærheten av å bli anmeldt på 70-tallet så har de skjønt svært lite.

 

Lavere terskel for anmeldelser er altså ikke et tegn på at samfunnet er blitt mer utrygt. Tvert om - det er et sunnhetstegn og bevis på det motsatte.

Har DU noen linker/fakta som sier at man er mer tilbøyelig til å anmelde i dag? Jeg har heller hørt det motsatte fordi politiet må prioritere knallhardt, og at det ofte ikke er verdt bryet å anmelde...

Men siden jeg kun synser dette, må man tross alt forholde seg til tallene over.

Lenke til kommentar

 

Men å påstå at folk var rikere på 70-tallet enn i dag, slik som noen synes å gjøre, blir bare for dumt.

 

Hvem har sagt at folk var rikere på 70-tallet?

 

Fra det jeg kjenner til, er det bare en stråmann fra Zork. 

 

 

I hvilket av mine innlegg fant du denne stråmannen?

Lenke til kommentar

 

 

Men å påstå at folk var rikere på 70-tallet enn i dag, slik som noen synes å gjøre, blir bare for dumt.

 

Hvem har sagt at folk var rikere på 70-tallet?

 

Fra det jeg kjenner til, er det bare en stråmann fra Zork.

 

 

I hvilket av mine innlegg fant du denne stråmannen?

 

 

Dette er stråmannen din 

"Du hevdet alt var mye bedre på 70-tallet"

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1799099&p=24289020

 

Jeg har ikke hevdet at alt, som f.eks. inntekt var mye bedre på 70-tallet. Det har jeg nevnt til deg flere ganger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

 

Men å påstå at folk var rikere på 70-tallet enn i dag, slik som noen synes å gjøre, blir bare for dumt.

 

Hvem har sagt at folk var rikere på 70-tallet?

 

Fra det jeg kjenner til, er det bare en stråmann fra Zork.

 

 

I hvilket av mine innlegg fant du denne stråmannen?

 

 

Dette er stråmannen din 

"Du hevdet alt var mye bedre på 70-tallet"

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1799099&p=24289020

 

Jeg har ikke hevdet at alt, som f.eks. inntekt var mye bedre på 70-tallet. Det har jeg nevnt til deg flere ganger.

 

 

Nå har, så vidt jeg kan huske, hverken du eller jeg fokusert på rikdom i denne tråden.

 

Jeg vet ikke hvor Vanimann har det fra at noen har hevdet man var rikere på 70-tallet. Det har ihvertfall ikke jeg sett noen hevde her i denne tråden.

 

Blir dermed noe merkelig når du skal hevde jeg har satt opp en stråmann som går på det. 

 

Og nei, det skjedde heller ikke i innlegget du har linket her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Automatisering kan true noen jobber, så på kort sikt kan det føre til arbeidsledighet. Men det er prisen vi må betale for vekst og utvikling. Folk må være villige til å omstille seg og finne seg andre jobber.

 

Helt enig. Viktig å være positiv til ny teknologi som kan skape vekst og utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Automatisering kan true noen jobber, så på kort sikt kan det føre til arbeidsledighet. Men det er prisen vi må betale for vekst og utvikling. Folk må være villige til å omstille seg og finne seg andre jobber.

Helt enig. Viktig å være positiv til ny teknologi som kan skape vekst og utvikling.

 

 

Hyggelig å kunne være enige om noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...