Gå til innhold

Automatisering fører ikke til arbeidsledighet.


Anbefalte innlegg

Camlon: Hvis argumentet ditt er at roboter ikke er flinke nok så er svaret uansett at de blir det om du gir de lenger tid, med kanskje noen få unntak.

 

Jeg gir dem ikke lenger tid, jeg snakker om nær fremtid. 

 

Jeg håper at vi får fungerende supportrobotter snart, men er ikke spesielt optimistisk med tanke på at offentlige institusjoner fortsatt bruker brev. Nordmenn liker å prate stort, men resultatet er ofte patetisk.

 

Innen vi får supportrobotter kan vi bare glemme salgsrobotter.

 

Det er ikke nødvendigvis C3PO som skal sitte i kassen på Rema, men Rema kan gå den samme veien som bankene gjorde, og bytte ut folk i skranken med nettbank. Mennesker er upålitelige og dyre, og det skal ikke mye til for å kunne gå i pluss med automatisering.

 

 

Jeg har ikke sagt at Rema ikke vil bytte ut folk i skranken. Det kommer snart ny løsning som er vesentlig bedre enn salgsautomater.

 

Automatisering vil heller ikke skape nye jobber. Samlebåndssorterere ble ikke til automasjonsingeniører, og arbeidshester ble ikke til traktorer. Jeg har ingen grunn til å tro at snekkere skal bli produksjonsingeniører av prefab-hus, eller at lastebilsjåfører skal bli en komponent i selvkjørende lastebiler.

 

 

Som nevnt, dette handler om å utdanne folk til riktige yrker. Det er en jobb for fremtidens politikere, og noen land vil klare det bedre enn andre. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Folk bryr seg om pris, når det kan gjøres billigere med AI/roboter blir det gjort.

Om du driver med AI salg, og din konkurent driver med mennesker. Du kan tilby billigere vare fordi dine kostnader er mindre.

Problemet med den tankegangen er at det er enorm forskjell mellom en god og en dårlig selger. 

 

En dårlig selger får kanskje napp 1 av 10000 ganger, mens en god selger får napp 1 av 100. Selgere jobber på kommisjon, og de vil betale for seg selv. 

 

Nå har aldri noen solgt meg noe, om jeg ha noe kontakter jeg dem. Selgere er bare en plage.

Jeg er biased i dette så må melde meg ut, de kan råtne en vis plass :p

 

Min x jobbet som selger, hun merket på lønningsposen om hun hadde en god eller dårlig måned.

Personlig hadde jeg heller spist hagla enn og prøve og selge folk en støvsuger som min gave til samfunnet.

Lenke til kommentar

 

Camlon: Hvis argumentet ditt er at roboter ikke er flinke nok så er svaret uansett at de blir det om du gir de lenger tid, med kanskje noen få unntak.

 

Jeg gir dem ikke lenger tid, jeg snakker om nær fremtid. 

 

Det er ikke nødvendigvis C3PO som skal sitte i kassen på Rema, men Rema kan gå den samme veien som bankene gjorde, og bytte ut folk i skranken med nettbank. Mennesker er upålitelige og dyre, og det skal ikke mye til for å kunne gå i pluss med automatisering.

 

 

Jeg har ikke sagt at Rema ikke vil bytte ut folk i skranken. Det kommer snart ny løsning som er vesentlig bedre enn salgsautomater.

 

Automatisering vil heller ikke skape nye jobber. Samlebåndssorterere ble ikke til automasjonsingeniører, og arbeidshester ble ikke til traktorer. Jeg har ingen grunn til å tro at snekkere skal bli produksjonsingeniører av prefab-hus, eller at lastebilsjåfører skal bli en komponent i selvkjørende lastebiler.

 

 

Som nevnt, dette handler om å utdanne folk til riktige yrker. Det er en jobb for fremtidens politikere, og noen land vil klare det bedre enn andre. 

 

 

Det er anslått at ~50% av alle jobber i USA vil bli automatisert innen 2030. Er det nok tid?

https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/11/30/automation-could-eliminate-73-million-u-s-jobs-by-2030-infographic/#7a9952c1773d

 

 

Jeg mener ikke at dette handler om å utdanne folk til riktige yrker. Det er en del av løsningen, og et fornuftig forslag, men det ignorerer fortsatt 2-3 generasjoner med mennesker som nå er/blir ubrukelige.

Lenke til kommentar

Det er anslått at ~50% av alle jobber i USA vil bli automatisert innen 2030. Er det nok tid?

https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/11/30/automation-could-eliminate-73-million-u-s-jobs-by-2030-infographic/#7a9952c1773d

 

Jeg mener ikke at dette handler om å utdanne folk til riktige yrker. Det er en del av løsningen, og et fornuftig forslag, men det ignorerer fortsatt 2-3 generasjoner med mennesker som nå er/blir ubrukelige.

 

Bare fordi noen anslår at 50% av jobbene i USA kan forsvinne, betyr ikke at de faktisk forsvinner. Jeg er mye mer interessert i, hvor mange jobber forsvant i 2000 til 2017. 

 

De fleste prediksjoner er feil. Tar du en titt på hvordan folk i 1960 trodde verden skulle se ut idag, og du vil se at prediksjonene var altfor overoptimistiske, og mye av den teknologien vi faktisk fikk ble ikke predikert.

 

Nordmenn er verst. Nordmenn prater stort om hvordan teknologi skal løse fremtidens problemer, samtidig klarer de ikke engang å erstatte brev med elektronisk kommunikasjon, busstidene bruker ikke GPS, og tog og t-bane bruker fortsatt signalanlegg. I tilegg koster alle nye teknologisystemer i Norge enorme summer, selv om det er snakk om ganske enkel teknologi.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Det er anslått at ~50% av alle jobber i USA vil bli automatisert innen 2030. Er det nok tid?

https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/11/30/automation-could-eliminate-73-million-u-s-jobs-by-2030-infographic/#7a9952c1773d

 

Jeg mener ikke at dette handler om å utdanne folk til riktige yrker. Det er en del av løsningen, og et fornuftig forslag, men det ignorerer fortsatt 2-3 generasjoner med mennesker som nå er/blir ubrukelige.

 

Bare fordi noen anslår at 50% av jobbene i USA kan forsvinne, betyr ikke at de faktisk forsvinner. Jeg er mye mer interessert i, hvor mange jobber forsvant i 2017. 

 

De fleste prediksjoner er feil. Tar du en titt på hvordan folk i 1960 trodde verden skulle se ut idag, og du vil se at prediksjonene var altfor overoptimistiske, og mye av den teknologien vi faktisk fikk ble ikke predikert.

 

Om du sa til noen i 1960 at vi ville ha en liten sak i lommen som vi kunne ha tilgang til all informasjon menneske noengang har akkumulert over tid på et øyeblikk. Tror jeg alle hadde skratt ledd av deg. Det med flyvende biler bommet de med da.

 

Mye av vår teknologi har også overgått all fantasi. Det er både og.

Lenke til kommentar

Om du sa til noen i 1960 at vi ville ha en liten sak i lommen som vi kunne ha tilgang til all informasjon menneske noengang har akkumulert over tid på et øyeblikk. Tror jeg alle hadde skratt ledd av deg. Det med flyvende biler bommet de med da.

 

Mye av vår teknologi har også overgått all fantasi. Det er både og.

 

Det er poenget mitt. Nordmenn er overbevist at de vet hvordan fremtiden vil se ut, men de er akkuratt som de på 1960-tallet. Ler av teknologi som faktisk vil komme og drømmer om teknologi som ikke vil komme i nær fremtid.

Lenke til kommentar

 

Det er jo en av tingene som nettopp Nav jobber med, for effektivisering. Chatte salg er normalt det jo, se her:

https://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/slik-tenker-en-chatbot-som-skal-gi-deg-kundeservice/23935068

 

Jeg har selv havnet i ett slikt chat vindu. Er det bra pr i dag? Tja, sannsynligvis ikke. Men det er en del chat roboter der ute med godt potensiale som gjerne ikke brukes til salg pr i dag. Men de kan jo kjøpes..

 

Det jeg sa, den dagen jeg kan prate med en chatterobot på NAV, så vil jeg tro at chattesalg er på vei. Klarer vi ikke det enkle, så klarer vi ihvertfall ikke det vanskelige.

 

Folk kan si mye, men så lenge de ikke leverer så er det ikke interesant. En dårlig chatterobot er verdt 0 kr.

 

Jo, som jeg linket til over er det mange som prøver å gjøre disse jobbene redundante. 

 

 

Det betyr ikke at de får det til.

 

Virker ikke som du jobber innenfor eCommerce eller lignende iallefall, for her er det åpenbart. 

 

Hva er du gjør som er så ekstremt relevant? De fleste som jobber med eCommerce jobber med webutvikling, og ikke chatterobotter.

 

 

Se på roboten til GE da, den fungerer veldig bra. At Nav ikke har orden på systemene sine er vell ikke noe nytt, sier dog lite om chatbots. 

 

Jeg jobber verken med webutvikling eller chatteroboter, det var du som dro inn de. Men jeg jobber innenfor logistikk hvor det blir mindre og mindre mennesker, og dette er en stor del av eCommerce. 

 

Igjen, dette handler for min del om å se at det er ett problem og gjøre noe med det. Ikke stoppe opp utviklingen. Jeg har sett ekstremt mange miste jobbene sine opp igjennom min "karriere" innenfor automasjon, da godt utdannede maskinister, elektrikere og folk helt uten utdanning som går og daffer på ett lager i halvsøvne. De aller fleste opplever det samme, de må enten finne seg en ny jobb eller gå på NAV eller tilsvarende. Dette er en dårlig løsning, sistnevnte altså. 

Lenke til kommentar

 

Om du sa til noen i 1960 at vi ville ha en liten sak i lommen som vi kunne ha tilgang til all informasjon menneske noengang har akkumulert over tid på et øyeblikk. Tror jeg alle hadde skratt ledd av deg. Det med flyvende biler bommet de med da.

 

Mye av vår teknologi har også overgått all fantasi. Det er både og.

 

Det er poenget mitt. Nordmenn er overbevist at de vet hvordan fremtiden vil se ut, men de er akkuratt som de på 1960-tallet. Ler av teknologi som faktisk vil komme og drømmer om teknologi som ikke vil komme i nær fremtid.

 

Vi ser en utvikling og lager en prognose ut i fra den, er vel ikke så utenfor det. Ser jo allerede effektene.

 

Jeg ser stadig en stilling forsvinne på jobb, i stedet kommer noe dyrt utstyr. Vi kuttet totalt 3 stillinger i bytte mot smart verktøy og annet automatiserte hjelpemiddler. 5 mennesker klarer og preparere og lage mat og servere 700 mennesker med en forrett, middag og dessert i løpet av 4 timer der 2 timer og 45min er serverings tid. Og dette er nå i 2018. Om 10 år er jeg sikker på at det er 1 menneske, og det bare passer på at maskinene gjør jobben sin.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Se på roboten til GE da, den fungerer veldig bra. At Nav ikke har orden på systemene sine er vell ikke noe nytt, sier dog lite om chatbots. 

 

Du mener Gudbransdals Energi? Det er et firma, og jeg har aldri prøvd robotten deres.

 

Og selvfølgelig har det noe å si at NAV ikke har orden på systemene sine, fordi NAV er en refleksjon av det norske samfunnet. Det er ikke tilfeldig at NAV fungerer slik den gjør, mange andre firmaer fungerer helt likt eller verre.

 

Jeg jobber verken med webutvikling eller chatteroboter, det var du som dro inn de. Men jeg jobber innenfor logistikk hvor det blir mindre og mindre mennesker, og dette er en stor del av eCommerce. 

 

 

Det betyr, du har ikke en mer relevant jobb enn meg. Jeg håper vi er ferdig å sammenligne jobber nå.

 

 

Igjen, dette handler for min del om å se at det er ett problem og gjøre noe med det. Ikke stoppe opp utviklingen. Jeg har sett ekstremt mange miste jobbene sine opp igjennom min "karriere" innenfor automasjon, da godt utdannede maskinister, elektrikere og folk helt uten utdanning som går og daffer på ett lager i halvsøvne. De aller fleste opplever det samme, de må enten finne seg en ny jobb eller gå på NAV eller tilsvarende. Dette er en dårlig løsning, sistnevnte altså. 

 

 

Jeg ser problemet, og det vil bli vanskeligere å vanskeligere å få seg en jobb uten utdanning. Jeg skal ikke gå inn på hva slags løsninger vi trenger, men en av dem er å utdanne folk til riktig utdanning. 

 

Samtidig legger jeg merke til at mange nordmenn er helt virkelighetsfjerne når vi snakker om teknologi. De tror alt blir gjort på en dag, når sannheten er at det vil ta tid, delevis fordi dårlige prototyper kan ikke brukes i produksjon og delevis fordi Norge og mange andre samfunn er dårlige på teknologi. Vi må klare det enkle før vi gjør det vanskelige.

Lenke til kommentar

Vi ser en utvikling og lager en prognose ut i fra den, er vel ikke så utenfor det. Ser jo allerede effektene.

 

Jeg ser stadig en stilling forsvinne på jobb, i stedet kommer noe dyrt utstyr. Vi kuttet totalt 3 stillinger i bytte mot smart verktøy og annet automatiserte hjelpemiddler. 5 mennesker klarer og servere 700 mennesker med en forrett, middag og dessert i løpet av 2 timer og 45min. Og dette er nå i 2018. Om 10 år er jeg sikker på at det er 1 menneske, og det bare passer på at maskinene gjør jobben sin.

 

Hvor jobber du egentlig? Min erfaring er at det har vært nesten null teknologisk utvikling i restaurantbransjen utenom store fast food kjeder som aldri har vært en stor sektor i Norge.

Lenke til kommentar

 

Vi ser en utvikling og lager en prognose ut i fra den, er vel ikke så utenfor det. Ser jo allerede effektene.

 

Jeg ser stadig en stilling forsvinne på jobb, i stedet kommer noe dyrt utstyr. Vi kuttet totalt 3 stillinger i bytte mot smart verktøy og annet automatiserte hjelpemiddler. 5 mennesker klarer og servere 700 mennesker med en forrett, middag og dessert i løpet av 2 timer og 45min. Og dette er nå i 2018. Om 10 år er jeg sikker på at det er 1 menneske, og det bare passer på at maskinene gjør jobben sin.

 

Hvor jobber du egentlig? Min erfaring er at det har vært nesten null teknologisk utvikling i restaurantbransjen utenom store fast food kjeder som aldri har vært en stor sektor i Norge.

 

Større kjøkken finner du neppe i Norge for og si det sånn :)

Lenke til kommentar

Større kjøkken finner du neppe i Norge for og si det sånn :)

Du snakker altså om den forferdelige ferdigmaten du kan kjøpe i butikken?

 

Den sektoren fantes ikke før, og om den blir byttet ut med robotter så er det snakk om noen få jobber.

 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du mener Gudbransdals Energi? Det er et firma, og jeg har aldri prøvd robotten deres.

 

Og selvfølgelig har det noe å si at NAV ikke har orden på systemene sine, fordi NAV er en refleksjon av det norske samfunnet. Det er ikke tilfeldig at NAV fungerer slik den gjør, mange andre firmaer fungerer helt likt eller verre.

 

Stemmer, den var spesifikt nevnt i artikkelen jeg linket til. Den fungerer veldig bra, så anbefaler deg å prøve. 

 

Jeg ser ikke helt hvordan dette er relevant, men som sagt de jobber også med AI. 

 

 

 

Det betyr, du har ikke en mer relevant jobb enn meg. Jeg håper vi er ferdig å sammenligne jobber nå.

 

Nå vet jeg ikke hvilken jobb du har, men i og med at jeg ser problemene vi nevner daglig når jeg først er ute i "felt" så vill jeg si det er ganske relevant for tema, jo. Men vi trenger ikke diskutere det nei. Jeg opplyste bare om at jeg jobbet innenfor bransjen, spurte aldri hva du drev med. 

 

 

Jeg ser problemet, og det vil bli vanskeligere å vanskeligere å få seg en jobb uten utdanning. Jeg skal ikke gå inn på hva slags løsninger vi trenger, men en av dem er å utdanne folk til riktig utdanning. 

 

Samtidig legger jeg merke til at mange nordmenn er helt virkelighetsfjerne når vi snakker om teknologi. De tror alt blir gjort på en dag, når sannheten er at det vil ta tid, delevis fordi dårlige prototyper kan ikke brukes i produksjon og delevis fordi Norge og mange andre samfunn er dårlige på teknologi. Vi må klare det enkle før vi gjør det vanskelige.

 

Jeg er enig i dette, men det er en plan for generasjonene som kommer. Vi må også ha en plan for de som nå står opp i det vanskelige "skiftet". Her bør det gjøres mer, mener jeg. 

 

Nå vet jeg ikke hvem du refererer til, for etter hva jeg ser snakker vi om fremtiden her og ikke i morgen men i lengre tidsperspektiv. 

Lenke til kommentar

Stemmer, den var spesifikt nevnt i artikkelen jeg linket til. Den fungerer veldig bra, så anbefaler deg å prøve.

Jeg prøvde den nå. Den er ikke halvgod engang, bommer på alle spørsmål jeg stiller til den. Jeg hadde klart å lage et bedre program selv. 

 

Og for en salgsrobott krever mye mer enn å bare kunne svare spørsmål.

 

Jeg er enig i dette, men det er en plan for generasjonene som kommer. Vi må også ha en plan for de som nå står opp i det vanskelige "skiftet". Her bør det gjøres mer, mener jeg. 

 

Nå vet jeg ikke hvem du refererer til, for etter hva jeg ser snakker vi om fremtiden her og ikke i morgen men i lengre tidsperspektiv. 

 

 

Jeg er egentlig ikke så interessert i lengre tidsperspektiv, fordi det er helt umulig å predikere. 

 

Om vi ønsker å komme med realistiske løsninger på disse utfordringene, så må folk begynne å forstå hva som faktisk vil skje og hva som ikke vil skje i nær fremtid. Du kan ikke forberede deg på noe du ikke forstår. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg prøvde den nå. Den er ikke halvgod engang, bommer på alle spørsmål jeg stiller til den. Jeg hadde klart å lage et bedre program selv. 

 

Og for en salgsrobott krever mye mer enn å bare kunne svare spørsmål.

 

rart, den bommer ikke på mine "normale" spørsmål til en energi leverandør. 

 

Hva gjør ellers en selger? Og det var du som etterspurte en support robot. Denne supporterer iallefall meg, men sliter tydeligvis med deg :) 

 

 

Jeg er egentlig ikke så interessert i lengre tidsperspektiv, fordi det er helt umulig å predikere. 

 

Om vi ønsker å komme med realistiske løsninger på disse utfordringene, så må folk begynne å forstå hva som faktisk vil skje og hva som ikke vil skje i nær fremtid. Du kan ikke forberede deg på noe du ikke forstår.

 

Men, andre er gjerne opptatt av fremtiden. 

 

Det er ganske mye som skjer i nær-fremtid, du kan alltids få være med meg på en commissioning eller to og slå av en prat med de berørte om du trenger mer info. Drar til Spania til uken, sleng deg på! 

Lenke til kommentar

rart, den bommer ikke på mine "normale" spørsmål til en energi leverandør.

 

Jeg prøvde

"Hva koster strømprisen?"

"Hva skjer om jeg betaler for mye?"

"Kan jeg få strøm av dere i Lillehammer?"

 

Fikk bare tullesvar tilbake, spesielt #2.

 

Hva gjør ellers en selger? Og det var du som etterspurte en support robot. Denne supporterer iallefall meg, men sliter tydeligvis med deg

:)

 

Den hadde sikkert supportert meg også, hvis jeg hadde stilt den enkle spørsmål, men da mister man hele poenget med et support robott. Enkle ting kan man sjekke opp på nettsiden.

 

En selger må kunne overbevise kunden at han skal kjøpe et produkt. Da handler det ikke bare om å kunne svare på spørsmål, noe GE sin robott ikke klarer, men du må også kunne svare på en måte som gir kunden lyst til å kjøpe. Og selgere prater normalt på telefon, så da må du også forstå hva de sier og kunne prate med et tonefall som gir kunden lyst til å kjøpe. Det er ikke lett.

 

Men, andre er gjerne opptatt av fremtiden. 

 
Jeg forstår det, men ingen kan vite hva som vil skje om 50 år, og de burde heller fokusere på sitt eget liv og hva som vil skje i nærmeste fremtid. 
 
Jeg tror fokuset på hva som kan skje, gjør det vanskeligere å effektivisere sektorer som henger etter. Hva er vitsen med å effektivisere offentlige etater med f.eks. elektronisk kommunikasjon om man tror maskinlæring kan snart gjøre alt. 
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...