Gå til innhold

Automatisering fører ikke til arbeidsledighet.


Anbefalte innlegg

Maskiner overtar jobber.

De med penger betaler større andel til varer og tjenester produsert av maskineiere.

 

Som i større grad betaler for varer og tjenester produsert av maskiner.

 

Eierene av maskinene betaler for varer og tjenester produsert av maskiner.

 

Hva kjøper faktisk folk?

Bygninger kan lages av maskiner i fremtiden.

Ikke alle bygningsarbeidere kan bli arkitekter.

 

Innredning kan lages av maskiner.

Det et ikke nok designjobber.

Det er grenser for hvor mye maling, panel og gulv bygninger trenger.

 

Du trenger ikke daglig hårklipp.

De fleste har ikke tid til daglig massasje.

Vi får færre og færre barn; jobb med barnepass, i barnehager, er på vei ned.

 

Alt av elektronikk kan lages av billigste tilbyder og maskiner.

 

Fiske og oppdrett, samt dyrehold, kan automatiseres.

Bondegårder kan bruke mer maskiner for færre ansatte.

 

...

Programmering kan automatiseres i større grad, og systemer kan bli gode nok til at det kreves færre ansatte til vedlikehold og utvikling.

 

Hvor skal folk jobbe?

Helt konkret?

 

Pengene skal gå steder, men det ser ut som om mer og mer penger veksler hender mellom eiere, uten behov for dagens ansatte arbeidstakere.

 

Hvis eierene er fornøyde og har alt de trenger, så bruker de ikke penger, samtidig som at det de eventuelt måtte ønske seg i større grad er maskinprodusert, og investeringer går til data og maskiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskiner overtar jobber.

De med penger betaler større andel til varer og tjenester produsert av maskineiere.

 

Som i større grad betaler for varer og tjenester produsert av maskiner.

 

Eierene av maskinene betaler for varer og tjenester produsert av maskiner.

 

Hva kjøper faktisk folk?

Bygninger kan lages av maskiner i fremtiden.

Ikke alle bygningsarbeidere kan bli arkitekter.

 

Innredning kan lages av maskiner.

Det et ikke nok designjobber.

Det er grenser for hvor mye maling, panel og gulv bygninger trenger.

 

Du trenger ikke daglig hårklipp.

De fleste har ikke tid til daglig massasje.

Vi får færre og færre barn; jobb med barnepass, i barnehager, er på vei ned.

 

Alt av elektronikk kan lages av billigste tilbyder og maskiner.

 

Fiske og oppdrett, samt dyrehold, kan automatiseres.

Bondegårder kan bruke mer maskiner for færre ansatte.

 

...

Programmering kan automatiseres i større grad, og systemer kan bli gode nok til at det kreves færre ansatte til vedlikehold og utvikling.

 

Hvor skal folk jobbe?

Helt konkret?

 

Pengene skal gå steder, men det ser ut som om mer og mer penger veksler hender mellom eiere, uten behov for dagens ansatte arbeidstakere.

 

Hvis eierene er fornøyde og har alt de trenger, så bruker de ikke penger, samtidig som at det de eventuelt måtte ønske seg i større grad er maskinprodusert, og investeringer går til data og maskiner.

Denne tråden startet med at jeg henviste til et blogginnlegg jeg har skrevet der jeg gir svar på alle disse utfordringene.

 

Hva med å lese hva jeg har skrevet og svare på det?

Lenke til kommentar

 

Hvor skal folk jobbe?

Helt konkret?

 

De kan jobbe som sykepleiere, hjelpepleiere, personlige assistenter, rådgivere og meglere. 

 

 

Hvorfor gikk de ikke sykepleien, og skal de begynne når de er 40-50år? Er det stor mangel på hjelpepleiere/PA? Rådgive, hvilken råd skal de levere? Hvordan en skanner varer? Megler, hvor får de denne kunnskapen fra? 

 

Altså, jeg sier ikke at det er en dårlig ide. Men folk som har jobbet 20-30 år i butikk, plukket varer i ett lager osv blir ikke megler over dagen.. 

Lenke til kommentar

Hvorfor gikk de ikke sykepleien, og skal de begynne når de er 40-50år? Er det stor mangel på hjelpepleiere/PA? Rådgive, hvilken råd skal de levere? Hvordan en skanner varer? Megler, hvor får de denne kunnskapen fra? 

 

Altså, jeg sier ikke at det er en dårlig ide. Men folk som har jobbet 20-30 år i butikk, plukket varer i ett lager osv blir ikke megler over dagen..

 

Da landbruket ble effektivisert var det mange bønder som ble arbeidsledige, og hvis de ikke var villig til å flytte så hadde de et problem. Dette må løses med god politikk, det samme kan skje om folk utdanner seg til feil yrker. 

 

Rådgivere gir råd om f.eks. skatter, karriere, utdanning, HR, regnskap, etc. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor gikk de ikke sykepleien, og skal de begynne når de er 40-50år? Er det stor mangel på hjelpepleiere/PA? Rådgive, hvilken råd skal de levere? Hvordan en skanner varer? Megler, hvor får de denne kunnskapen fra? 

 

Altså, jeg sier ikke at det er en dårlig ide. Men folk som har jobbet 20-30 år i butikk, plukket varer i ett lager osv blir ikke megler over dagen..

 

Da landbruket ble effektivisert var det mange bønder som ble arbeidsledige, og hvis de ikke var villig til å flytte så hadde de et problem. Dette må løses med god politikk, det samme kan skje om folk utdanner seg til feil yrker. 

 

Rådgivere gir råd om f.eks. skatter, karriere, utdanning, HR, regnskap, etc. 

 

 

Jeg er klar over hva rådgivere kan gjøre, men da må en enten ha erfaring innenfor området eller ta utdanning. 

 

Igjen, 20-30 år bak kassen og skal nå rådgive om skatt og regnskap? Du ser selv at dette blir ganske tafatt og korttenkt? Forøvrig er dette emner som har stor overhengende farer for å bli overtatt av roboter/automasjon. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg er klar over hva rådgivere kan gjøre, men da må en enten ha erfaring innenfor området eller ta utdanning. 

 

Igjen, 20-30 år bak kassen og skal nå rådgive om skatt og regnskap? Du ser selv at dette blir ganske tafatt og korttenkt?

 

Jeg prøver ikke å gi dem en løsning, jeg bare beskriver hva slags jobber vi kan få mer av i fremtiden.

 

Folk uten utdannelse og erfaring vil trolig bli arbeidsledige, men det er et problem vi også har idag. Antall enkle jobber har allerede falt kraftig.

Lenke til kommentar

 

Jeg er klar over hva rådgivere kan gjøre, men da må en enten ha erfaring innenfor området eller ta utdanning. 

 

Igjen, 20-30 år bak kassen og skal nå rådgive om skatt og regnskap? Du ser selv at dette blir ganske tafatt og korttenkt?

 

Jeg prøver ikke å gi dem en løsning, jeg bare beskriver hva slags jobber vi kan få mer av i fremtiden.

 

Folk uten utdannelse og erfaring vil trolig bli arbeidsledige, men det er et problem vi også har idag. Antall enkle jobber har allerede falt kraftig.

 

 

Da tenker vi veldig likt :) Jeg tror det at det er enormt mange som kommer til å havne utenfor de neste 10-20 årene. Spesielt folk som jobber med salg. 

Lenke til kommentar

 

Da tenker vi veldig likt :) Jeg tror det at det er enormt mange som kommer til å havne utenfor de neste 10-20 årene. Spesielt folk som jobber med salg.

Enig, utenom delen om salg.

 

Hvordan skal en robot eller et dataprogram erstatte en som står på gaten og selger mobilabonomenter?

 

 

Tja, en kan plassere en automat der? Evt ikke selge via denne kanalen i det hele tatt? Jeg kjenner ingen mobiltelefonabonnenter som har storsatsing her og har det som hovedkanal? 

 

De store kjedene gikk jo nettopp ut og sa at det blir mer og mer automagiske kasser fremover, og at det skjer fort. 

Lenke til kommentar

Tja, en kan plassere en automat der? Evt ikke selge via denne kanalen i det hele tatt? Jeg kjenner ingen mobiltelefonabonnenter som har storsatsing her og har det som hovedkanal? 

 

De store kjedene gikk jo nettopp ut og sa at det blir mer og mer automagiske kasser fremover, og at det skjer fort.

 

Jeg har selv byttet mobilabonoment på grunn av noen på gaten og nesten på telefon. Det er ikke sjangs for at et dataprogram hadde klart å gjøre det samme.

 

Og hva har automatiske kasser med salg å gjøre? De brukes i dagligvarebutikker og vil føre til noen jobber forsvinner i dagligvarebransjen. 

Lenke til kommentar

 

Tja, en kan plassere en automat der? Evt ikke selge via denne kanalen i det hele tatt? Jeg kjenner ingen mobiltelefonabonnenter som har storsatsing her og har det som hovedkanal? 

 

De store kjedene gikk jo nettopp ut og sa at det blir mer og mer automagiske kasser fremover, og at det skjer fort.

 

Jeg har selv byttet mobilabonoment på grunn av noen på gaten og nesten på telefon. Det er ikke sjangs for at et dataprogram hadde klart å gjøre det samme.

 

Og hva har automatiske kasser med salg å gjøre? De brukes i dagligvarebutikker og vil føre til noen jobber forsvinner i dagligvarebransjen. 

 

 

Har du hørt tale roboter i det siste? De kan fint ringe deg uten at du fatter stor misstanke. Som ett eksempel. 

 

De fjerner mange som jobber som selger i butikkene så klart. De kan da brukes i andre butikker enn dagligvaren. Bare se på nettbutikkene og hvordan de selger om dagen eCommerce er en enorm bransje som ikke akkurat minsker. 

Lenke til kommentar

Har du hørt tale roboter i det siste? De kan fint ringe deg uten at du fatter stor misstanke. Som ett eksempel. 

 

De fjerner mange som jobber som selger i butikkene så klart. De kan da brukes i andre butikker enn dagligvaren. Bare se på nettbutikkene og hvordan de selger om dagen eCommerce er en enorm bransje som ikke akkurat minsker. 

 

Ja, og jeg har blitt ringt av dem. Det tar ikke lang tid å forstå at de er talerobotter, og de er elendige selgere. 

 

Nettbutikker trenger også selgere. Norge henger faktisk etter Kina i denne bransjen og i Kina er det masse folk som jobber med nettsalg. Om du ønsker å kjøpe en vare, så er det en chattefunksjon og noen ganger et telefonnummer, og de har som jobb å få folk til å kjøpe varen og hjelpe dem med å finne riktig vare.

Lenke til kommentar

 

Har du hørt tale roboter i det siste? De kan fint ringe deg uten at du fatter stor misstanke. Som ett eksempel. 

 

De fjerner mange som jobber som selger i butikkene så klart. De kan da brukes i andre butikker enn dagligvaren. Bare se på nettbutikkene og hvordan de selger om dagen eCommerce er en enorm bransje som ikke akkurat minsker. 

 

Ja, og jeg har blitt ringt av dem. Det tar ikke lang tid å forstå at de er talerobotter, og de er elendige selgere. 

 

Nettbutikker trenger også selgere. Norge henger faktisk etter Kina i denne bransjen og i Kina er det masse folk som jobber med nettsalg. Om du ønsker å kjøpe en vare, så er det en chattefunksjon og noen ganger et telefonnummer, og de har som jobb å få folk til å kjøpe varen og hjelpe dem med å finne riktig vare.

 

 

Altså, nå mener jeg de prototypene som er der ute. Ikke nødvendigvis tullballet som brukes. Google har jo oppdatert sin nettopp osv. Vi snakker jo tross-alt om fremtiden her. 

 

Både telefon og chat funksjon overtas allerede av AI. I tillegg må en se på det store bildet, om det jobber 10 mann på chat'en til en gigantisk klesgigant på eCommerce så er det fortsatt ett lass av mennesker som mister kassejobben sin andre plasser. Det er litt av poenget her, mengden ikke bortfallet av alt. 

 

Jeg vet ikke hvilken bransje du jobber i, men jeg jobber innenfor automasjon og ser dette daglig når jeg er ute å reiser. Dette er folk som ikke har noe annet å gå til, det er ett reelt problem. 

Lenke til kommentar

Altså, nå mener jeg de prototypene som er der ute. Ikke nødvendigvis tullballet som brukes. Google har jo oppdatert sin nettopp osv. Vi snakker jo tross-alt om fremtiden her.

 

Vi har ikke engang chatteprogram som kan gjøre supporttjenester, hovedsakelig fordi maskinlæring er ikke godt nok utviklet. Chattesalg er mye vanskligere og salg over telefon er enda vanskligere. 

 

Den dagen jeg kan ringe NAV og prate med robot, da kan vi begynne å prate om salgsrobotter.

 

Både telefon og chat funksjon overtas allerede av AI. I tillegg må en se på det store bildet, om det jobber 10 mann på chat'en til en gigantisk klesgigant på eCommerce så er det fortsatt ett lass av mennesker som mister kassejobben sin andre plasser. Det er litt av poenget her, mengden ikke bortfallet av alt. 
 
Jeg sa jeg er enig i dette, men jeg definerer ikke å sitte på kassa på rimi som salg.
 
Salgsjobber som telefonsalg og nettsalg er ikke på vei til å forsvinne. 
 
Jeg vet ikke hvilken bransje du jobber i, men jeg jobber innenfor automasjon og ser dette daglig når jeg er ute å reiser. Dette er folk som ikke har noe annet å gå til, det er ett reelt problem.

 

Jeg jobber også innenfor automasjon.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vi har ikke engang chatteprogram som kan gjøre supporttjenester og det er faktisk mulig å få til idag. Chattesalg er mye vanskligere og salg over telefon er enda vanskligere. 

 

Den dagen jeg kan ringe NAV og prate med robot, da kan vi begynne å prate om salgsrobotter.

 

 

 

 

Det er jo en av tingene som nettopp Nav jobber med, for effektivisering. Chatte salg er normalt det jo, se her:

https://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/slik-tenker-en-chatbot-som-skal-gi-deg-kundeservice/23935068

 

Jeg har selv havnet i ett slikt chat vindu. Er det bra pr i dag? Tja, sannsynligvis ikke. Men det er en del chat roboter der ute med godt potensiale som gjerne ikke brukes til salg pr i dag. Men de kan jo kjøpes.. 

 

 

Jeg sa jeg er enig i dette, men jeg definerer ikke å sitte på kassa på rimi som salg.

 
Salgsjobber som telefonsalg og nettsalg er ikke på vei til å forsvinne. 
 
Jo, som jeg linket til over er det mange som prøver å gjøre disse jobbene redundante. 
 

 

 

Jeg jobber også innenfor automasjon.

 

Virker ikke som du jobber innenfor eCommerce eller lignende iallefall, for her er det åpenbart. 

 

Skal også sies at jeg er glad for det, jeg jobber jo med dette og synes det er svært interessant. Men jeg ser også problemene, og at de trenger løsninger. Jeg ser dog svært lite løsninger. 

 

Kort samtale med GE bot. 

 

Hei, jeg er GE Bot. Hva kan jeg hjelpe med?
jeg vill ha en strøm avtale
For å bli kunde hos oss trenger vi en kraftbestilling fra deg. Dette kan du gjøre på ge.no
hvor mye koster det?
Strømprisen varierer ut fra avtaletype og fra avtale til avtale. Spotprisen endrer seg daglig ihht. Nordpool (strømbørsen) og er i dag: 39.74 øre/kWh (NO1). Andre dagsaktuelle priser ser du på ge.no/stromavtaler
Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Det er jo en av tingene som nettopp Nav jobber med, for effektivisering. Chatte salg er normalt det jo, se her:

https://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/slik-tenker-en-chatbot-som-skal-gi-deg-kundeservice/23935068

 

Jeg har selv havnet i ett slikt chat vindu. Er det bra pr i dag? Tja, sannsynligvis ikke. Men det er en del chat roboter der ute med godt potensiale som gjerne ikke brukes til salg pr i dag. Men de kan jo kjøpes..

 

Det jeg sa, den dagen jeg kan prate med en chatterobot på NAV, så vil jeg tro at chattesalg er på vei. Klarer vi ikke det enkle, så klarer vi ihvertfall ikke det vanskelige.

 

Folk kan si mye, men så lenge de ikke leverer så er det ikke interesant. En dårlig chatterobot er verdt 0 kr.

 

Jo, som jeg linket til over er det mange som prøver å gjøre disse jobbene redundante. 

 

 

Det betyr ikke at de får det til.

 

Virker ikke som du jobber innenfor eCommerce eller lignende iallefall, for her er det åpenbart. 

 

Hva er du gjør som er så ekstremt relevant? De fleste som jobber med eCommerce jobber med webutvikling, og ikke chatterobotter.

Lenke til kommentar

Folk bryr seg om pris, når det kan gjøres billigere med AI/roboter blir det gjort.

Om du driver med AI salg, og din konkurent driver med mennesker. Du kan tilby billigere vare fordi dine kostnader er mindre.

 

Og vi ser jo gang på gang at folk velger billig pris over kunde service. Ser jo bare på meg selv hvordan jeg banner og svarter når det er noe jeg trenger på elkjøp og sverger dette var siste gang når jeg går ut. Men ved neste tilbud jeg trenger så er jeg der igjen :p

Lenke til kommentar

Camlon: Hvis argumentet ditt er at roboter ikke er flinke nok så er svaret uansett at de blir det om du gir de lenger tid, med kanskje noen få unntak.

 

Det er ikke nødvendigvis C3PO som skal sitte i kassen på Rema, men Rema kan gå den samme veien som bankene gjorde, og bytte ut folk i skranken med nettbank. Mennesker er upålitelige og dyre, og det skal ikke mye til for å kunne gå i pluss med automatisering.

 

Automatisering vil heller ikke skape nye jobber. Samlebåndssorterere ble ikke til automasjonsingeniører, og arbeidshester ble ikke til traktorer. Jeg har ingen grunn til å tro at snekkere skal bli produksjonsingeniører av prefab-hus, eller at lastebilsjåfører skal bli en komponent i selvkjørende lastebiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk bryr seg om pris, når det kan gjøres billigere med AI/roboter blir det gjort.

Om du driver med AI salg, og din konkurent driver med mennesker. Du kan tilby billigere vare fordi dine kostnader er mindre.

Problemet med den tankegangen er at det er enorm forskjell mellom en god og en dårlig selger. 

 

En dårlig selger får kanskje napp 1 av 10000 ganger, mens en god selger får napp 1 av 100. Selgere jobber på kommisjon, og de vil betale for seg selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...