Gå til innhold

Automatisering fører ikke til arbeidsledighet.


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Jeg prøvde

"Hva koster strømprisen?"

"Hva skjer om jeg betaler for mye?"

"Kan jeg få strøm av dere i Lillehammer?"

 

Fikk bare tullesvar tilbake, spesielt #2.

 

Jeg fikk helt ok svar på tilsvarende spørsmål, som jeg også limte inn tidligere. Men, vi har våre egne meninger. Jeg synes iallefall den gjør en ok jobb. Og, det viser jo at GE har valgt å gå vekk i fra sine "chat selgere" og over til noe alternativt. Og at det jobbes for dette, selv om ikke alle gjør det i dag. 

 

 

Den hadde sikkert supportert meg også, hvis jeg hadde stilt den enkle spørsmål, men da mister man hele poenget med et support robott. Enkle ting kan man sjekke opp på nettsiden.

 

En selger må kunne overbevise kunden at han skal kjøpe et produkt. Da handler det ikke bare om å kunne svare på spørsmål, noe GE sin robott ikke klarer, men du må også kunne svare på en måte som gir kunden lyst til å kjøpe. Og selgere prater normalt på telefon, så da må du også forstå hva de sier og kunne prate med et tonefall som gir kunden lyst til å kjøpe. Det er ikke lett.

 

 

Det er lett for en maskin så lenge den kjenner tonefallet.. Men ja, det er mange variasjoner her. Og poenget mitt er ikke at alt dør ut, bare at det er mange som kommer til å gå ledige på grunn av diverse automasjon, og jeg føler det ikke foreligger gode løsninger for disse folkene, derav mine "bekymringer". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk helt ok svar på tilsvarende spørsmål, som jeg også limte inn tidligere. Men, vi har våre egne meninger. Jeg synes iallefall den gjør en ok jobb. Og, det viser jo at GE har valgt å gå vekk i fra sine "chat selgere" og over til noe alternativt. Og at det jobbes for dette, selv om ikke alle gjør det i dag.

 

Den gir samme svar hver gang, lim inn spørsmålene mine og du vil se selv hvor dårlige svarene er. 

 

De har forresten ikke fjernet support, jeg hadde definitivt ringt nummeret om jeg lurte på noe.

 

Det er lett for en maskin så lenge den kjenner tonefallet.. Men ja, det er mange variasjoner her. Og poenget mitt er ikke at alt dør ut, bare at det er mange som kommer til å gå ledige på grunn av diverse automasjon, og jeg føler det ikke foreligger gode løsninger for disse folkene, derav mine "bekymringer". 

 

Har du sett hvordan lyd ser ut, det er en kolleksjon av vibrasjoner. Å få robotstemme til å høre naturlig ut, er utrolig vanskelig og fra det jeg kjenner til har ingen klart det hitill. Botter som bruke ferdigdefinerte setninger er litt bedre, men ikke perfekt.

 

Og jeg er enig vi har ingen gode løsninger, men jeg tror hovedårsaken er at de fleste ikke forstår hva som skjer. Det er mye lettere å planlegge for noe som skjer nå, enn noe man tror kanskje vil skje i fremtiden. Vi har heller ingen gode løsninger om hva som skjer om Norge faller etter, og blir utkonkurrert av land som fokuserer på teknologisk utvikling. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

 

Den gir samme svar hver gang, lim inn spørsmålene mine og du vil se selv hvor dårlige svarene er. 

 

De har forresten ikke fjernet support, jeg hadde definitivt ringt nummeret om jeg lurte på noe

 

Som sagt, mine spørsmål gir de svarene jeg trenger. Vi formulerer oss gjerne ulikt. Jeg har allerede limt inn en samtale jeg hadde. 

 

Sa ikke de hadde fjernet support, men fjernet chat og der har jo noen jobbet en gang. 

 

 

Har du sett hvordan lyd ser ut, det er en kolleksjon av vibrasjoner. Å få robotstemme til å høre naturlig ut, er utrolig vanskelig og fra det jeg kjenner til har ingen klart det hitill. 

 

Og jeg er enig vi har ingen gode løsninger, men jeg tror hovedårsaken er at de fleste ikke forstår hva som skjer. Det er mye lettere å planlegge for noe som skjer nå, enn noe man tror kanskje vil skje i fremtiden. Vi har heller ingen gode løsninger om hva som skjer om Norge faller etter, og blir utkonkurrert av land som fokuserer på teknologisk utvikling. 

 

Ja, det har jeg. Som nevnt tidligere er noen av de større AI'ene ganske bra etterhvert, og de blir ikke dårligere. Oppdateringen til google går forbi de fleste om dagen. 

Lenke til kommentar

Som sagt, mine spørsmål gir de svarene jeg trenger. Vi formulerer oss gjerne ulikt. Jeg har allerede limt inn en samtale jeg hadde. 

 

Sa ikke de hadde fjernet support, men fjernet chat og der har jo noen jobbet en gang.

 

For alt vi vet flyttet de bare folk fra chat til telefon. Husk på, de fleste strømleverandører har ingen chatrobott elller vanlig chat. Og jeg tok en titt på dine spørsmål, og du stilte den altfor enkle spørsmål. 

 

Jeg har en utfordring til deg. Få den robotten til å svare på spørsmålet. "Hva skjer om jeg betaler for mye?" Jeg prøvde også "Jeg har overbetalt, hva skal jeg gjøre?" og  "Jeg har betalt for mye i januar." 

 
Tilslutt ba den meg om ringe dem. Klarer du å få et godt svar? 
 
Ja, det har jeg. Som nevnt tidligere er noen av de større AI'ene ganske bra etterhvert, og de blir ikke dårligere. Oppdateringen til google går forbi de fleste om dagen. 

 

Google voice er tilgjengelig på Google Translate. Den fungerer greit, men ikke godt nok på engelsk. Og på andre språk som norsk er den tragisk dårlig. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Google voice er tilgjengelig på Google Translate. Den fungerer greit, men ikke godt nok på engelsk. Og på andre språk som norsk er den tragisk dårlig.

 

Sjekk her: https://google.github.io/tacotron/publications/tacotron2/index.html

 

Spesielt siste del med ekte og generert, det viser hvor bra det er etterhvert. 

 

 

 

Synes dette virker som ett fair svar? 

 

 

jeg betalte for mye på sist faktura
For å gjøre dette trenger vi å verifisere din identitet. Vi vil sende deg kode via SMS som du må bekrefte før vi fortsetter.
Hvis du ikke ønsker å logge deg inn kan du skrive avbryt.
Hva er mobilnummeret ditt?
jeg betalte for mye på sist faktura
For å gjøre dette trenger vi å verifisere din identitet. Vi vil sende deg kode via SMS som du må bekrefte før vi fortsetter.
Hvis du ikke ønsker å logge deg inn kan du skrive avbryt.
Hva er mobilnummeret ditt?
Lenke til kommentar

Sjekk her: https://google.github.io/tacotron/publications/tacotron2/index.html

 

Spesielt siste del med ekte og generert, det viser hvor bra det er etterhvert.

 

Igjen, greit men ikke imponerende. 

 

Årsaken til at man ikke kan vite om det er et menneske eller ikke, er fordi samtalene er for korte og mennesket prøver å prate som en robot. 

 

La den høytlese nyhetene og sammenlign det med de ekte nyhetene og du vil se at den ikke er godt nok. Og kravet er mye høyere enn å bare klare å lage en stemme, det skal være riktig tonefall. Det skal også være på norsk.

 

Synes dette virker som ett fair svar? 

jeg betalte for mye på sist faktura

For å gjøre dette trenger vi å verifisere din identitet. Vi vil sende deg kode via SMS som du må bekrefte før vi fortsetter.

Hvis du ikke ønsker å logge deg inn kan du skrive avbryt.

Hva er mobilnummeret ditt?

jeg betalte for mye på sist faktura

For å gjøre dette trenger vi å verifisere din identitet. Vi vil sende deg kode via SMS som du må bekrefte før vi fortsetter.

Hvis du ikke ønsker å logge deg inn kan du skrive avbryt.

Hva er mobilnummeret ditt? 

 

Så den feilet for deg også når du prøvde vanskelige spørsmål. Legg også merke til at du skrev ikke avbryt, men den forsto ikke hvorfor du skrev samme setning to ganger. 

 

Jeg har forresten en konto på GE, så jeg logget inn. Den trodde vi snakket om måleravlesning, og tvang derfor deg til å logge inn. Hva om du ikke har en konto? Selv et menneske hadde sagt noe som "for å kunne sjekke din måleravlesning så trenger vi at du logger inn".

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Igjen, greit men ikke imponerende. 

 

Årsaken til at man ikke kan vite om det er et menneske eller ikke, er fordi samtalene er for korte og mennesket prøver å prate som en robot. 

 

La den høytlese en nyhetene og sammenlign det med de ekte nyhetene og du vil se at den ikke er godt nok. Og kravet er mye høyere enn å bare klare å lage en stemme, det skal være riktig tonefall. Det skal også være på norsk.

 

Denne har fått ganske mye oppmerksomhet, så det er nok noen som er uenig med deg her. Dette er jo bare samples. Ser ikke helt hvorfor den skal lese nyheter, men det er nå så. Poenget er at det begynner å bli bra, og folk klarer ikke skille til tider(ja det er gjort undersøkelser basert på denne studien). 

 

Denne studien handler ikke om stemmen eller språk, den handler om hvordan tonefallet og tekst blir lest. Det er samme stemme som er brukt tidligere, og språket er jo likt som før. 

 

Andre språk er tilgjengelig, men Norsk er ikke tilgjengelig via google enda. Men igjen, det er verken språk eller tekst denne studien omhandler.  

 

 

 

Så den feilet for deg også når du prøvde vanskelige spørsmål. Legg også merke til at du skrev ikke avbryt, men den forsto ikke hvorfor du skrev samme setning to ganger. 

 

Jeg har forresten en konto på GE, så jeg logget inn. Den trodde vi snakket om måleravlesning, og tvang derfor deg til å logge inn. Hva om du ikke har en konto?

 

Jeg skrev den aldri to ganger, men jeg må ha trykket ctrl+c to ganger :) Den feilet faktisk når jeg prøvde å spørre om noe annet før jeg gikk for avbryt. Den feilet jo ikke, den ville sjekke om hvem jeg var. Jeg ser på det som ett akseptabelt spørsmål så lenge det som kommer etterpå gir mening, såklart. 

 

Om du ikke har konto, så stiller en vell ikke spørsmålet i det hele tatt? 

 

Men nå tror jeg vi er langt ute å vaser off topic. Så la oss oppsummere, noen prøver å bytte ut folk bak pc'en og de blir bedre, ikke verre. 

Lenke til kommentar

Denne har fått ganske mye oppmerksomhet, så det er nok noen som er uenig med deg her. Dette er jo bare samples. Ser ikke helt hvorfor den skal lese nyheter, men det er nå så. Poenget er at det begynner å bli bra, og folk klarer ikke skille til tider(ja det er gjort undersøkelser basert på denne studien). 

 

Denne studien handler ikke om stemmen eller språk, den handler om hvordan tonefallet og tekst blir lest. Det er samme stemme som er brukt tidligere, og språket er jo likt som før. 

 

Andre språk er tilgjengelig, men Norsk er ikke tilgjengelig via google enda. Men igjen, det er verken språk eller tekst denne studien omhandler.

 

Det har fått oppmerksomhet, fordi teknologien har gått fra elendig til greit, ikke fordi det allerede er godt nok. 

 

Grunnen til at jeg nevner å lese opp nyhetene, er fordi jeg prøver å gi deg et persketiv for hvor langt vi har igjen før en bot kan selge. 

1. Den må først kunne høres ut som et menneske 

2. Den må kunne prate på norsk

3. Den må kunne klare spesielle utrykk, som f.eks. at Apple skal sies på engelsk og ikke norsk.

4. Den må kunne variere sitt tonefall, ellers så blir stemmen kjedelig.

5. Den må kunne forstå alle slags mulige stemmer og dialekter

6. Den må kunne gi relevante svar til alle slage mulige spørsmål

7. Den må bli perfeksjonert sånn at den gjør svært få feil.

8. Den må lære seg å selge.

9. Etter at den er ferdig med alt dette, må den ut fra universitetene til produksjon. 

 

Teknologi er ikke så enkelt som det høres ut som.

 

Jeg skrev den aldri to ganger, men jeg må ha trykket ctrl+c to ganger  :) Den feilet faktisk når jeg prøvde å spørre om noe annet før jeg gikk for avbryt. Den feilet jo ikke, den ville sjekke om hvem jeg var. Jeg ser på det som ett akseptabelt spørsmål så lenge det som kommer etterpå gir mening, såklart. 

 

Om du ikke har konto, så stiller en vell ikke spørsmålet i det hele tatt?

 

 

For dette spørsmålet ja, men hvis jeg spør "Har dere fakturaoversikt på nett?" så vil den også at jeg skal logge meg inn. Hvorfor? Fordi de har trolig hard codet at den skal gjøre det, om noen skriver fakturaoversikt. 

 

Teknologien er ikke moden for slikt idag, spesielt ikke i Norge. Det er mye som kunne blitt digatilseres, som ikke har blitt det. Jeg synes folk burde fokusere på det først. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Denne har fått ganske mye oppmerksomhet, så det er nok noen som er uenig med deg her. Dette er jo bare samples. Ser ikke helt hvorfor den skal lese nyheter, men det er nå så. Poenget er at det begynner å bli bra, og folk klarer ikke skille til tider(ja det er gjort undersøkelser basert på denne studien). 

 

Denne studien handler ikke om stemmen eller språk, den handler om hvordan tonefallet og tekst blir lest. Det er samme stemme som er brukt tidligere, og språket er jo likt som før. 

 

Andre språk er tilgjengelig, men Norsk er ikke tilgjengelig via google enda. Men igjen, det er verken språk eller tekst denne studien omhandler.

 

Det har fått oppmerksomhet, fordi teknologien har gått fra elendig til greit, ikke fordi det allerede er godt nok. 

 

Grunnen til at jeg nevner å lese opp nyhetene, er fordi jeg prøver å gi deg et persketiv for hvor langt vi har igjen før en bot kan selge. 

1. Den må først kunne høres ut som et menneske 

2. Den må kunne prate på norsk

3. Den må kunne klare spesielle utrykk, som f.eks. at Apple skal sies på engelsk og ikke norsk.

4. Den må kunne variere sitt tonefall, ellers så blir stemmen kjedelig.

5. Den må kunne forstå alle slags mulige stemmer og dialekter

6. Den må kunne gi relevante svar til alle slage mulige spørsmål

7. Den må bli perfeksjonert sånn at den gjør svært få feil.

8. Den må lære seg å selge.

9. Etter at den er ferdig med alt dette, må den ut fra universitetene til produksjon. 

 

Teknologi er ikke så enkelt som det høres ut som.

 

Jeg skrev den aldri to ganger, men jeg må ha trykket ctrl+c to ganger  :) Den feilet faktisk når jeg prøvde å spørre om noe annet før jeg gikk for avbryt. Den feilet jo ikke, den ville sjekke om hvem jeg var. Jeg ser på det som ett akseptabelt spørsmål så lenge det som kommer etterpå gir mening, såklart. 

 

Om du ikke har konto, så stiller en vell ikke spørsmålet i det hele tatt?

 

 

For dette spørsmålet ja, men hvis jeg spør "Har dere fakturaoversikt på nett?" så vil den også at jeg skal logge meg inn. Hvorfor? Fordi de har trolig hard codet at den skal gjøre det, om noen skriver fakturaoversikt. 

 

Teknologien er ikke moden for slikt idag, spesielt ikke i Norge. Det er mye som kunne blitt digatilseres, som ikke har blitt det. Jeg synes folk burde fokusere på det først. 

 

 

Jeg mente aldri at det var godt nok heller, som jeg har sagt ett par ganger etterhvert. Vi diskuterer fremtiden, med å vise til hva en har i dag og hvor langt en er kommet nå. 

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at noen har gjort spørre-undersøkelser overfor bedrifter der en har spurt om deres erfaring eller mening angående sammenheng mellom automatisering og antall arbeidsplasser. De (bedriftene) svarer gjerne at automatisering sikrer arbeidsplassene. Dette blir så brukt som argument for at automatisering ikke fører til arbeidsledighet.

 

Selvsagt vil automatisering på denne måten sikre arbeidsplasser, fordi de som ikke automatiserer vil fort komme "out of business". Og de som er flinkest til å automatisere kan gjerne øke antall arbeidsplasser. Men dette kan gjerne bety at den samlede effekt av automatisering kan bety færre arbeidsplasser.

 

Men "greia" her var vel egenlig ikke om automatisering reduserer antall arbeidsplasser  - men om en i fremtiden kan basere sosial sikkerhet på faste stillinger i arbeidslivet? Om en har noe å "frykte" angående automatisering? En reiser altså feil problemstilling? Kan en ungdum i dag tenkes å utsette å stifte familie pga følelse av sosial usikkerhet? Sette livet på vent - mer eller mindre permanent? Som i Japan? Så langt som jeg forstår, så vil både AP og "de på høyre" slik satse på å desimere den opprinnelige befolkningen i Norge ved å unngå sosial sikkerhet eller være urealistisk angående dette :-) Trist?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Livet var vanskeligere for folk før, så teorien om at mange "setter livet på vent" av økonomiske årsaker, holder ikke stikk. Jeg tror ikke det finnes noen tid hvor det har vært lettere å stifte familie, enn vår tid. Arbeidsledigheten er lavere, og vi har trygdeordninger for de som ikke har arbeid. For to generasjoner siden, var forholdene helt annerledes. Mer krevende.

Lenke til kommentar

Livet var vanskeligere for folk før, så teorien om at mange "setter livet på vent" av økonomiske årsaker, holder ikke stikk. Jeg tror ikke det finnes noen tid hvor det har vært lettere å stifte familie, enn vår tid. Arbeidsledigheten er lavere, og vi har trygdeordninger for de som ikke har arbeid. For to generasjoner siden, var forholdene helt annerledes. Mer krevende.

Ser vi på 70-tallet er det definitivt blitt vanskeligere å få et normalt familieliv.

 

1. Arbeidsledigheten har økt fra ca 1-2% til 4-5% for de mellom 25 - 54 år.

 

2. Antall menn mellom 25 - 54 år som ikke er i arbeidsstyrken har økt fra 6% til 12%.

 

3. Sosiale medier og at folk venter lenge før de ønsker å ha familie har ført til at mange forblir alene. Ca 15% av kvinner og 25% av menn får aldri barn. Enda flere vil leve alene.

 

4. Boligprisene har økt kraftig sammenlignet med lønn. Dette gjør at man må ha to inntekter for å kunne kjøpe et hus.

Lenke til kommentar

 

Livet var vanskeligere for folk før, så teorien om at mange "setter livet på vent" av økonomiske årsaker, holder ikke stikk. Jeg tror ikke det finnes noen tid hvor det har vært lettere å stifte familie, enn vår tid. Arbeidsledigheten er lavere, og vi har trygdeordninger for de som ikke har arbeid. For to generasjoner siden, var forholdene helt annerledes. Mer krevende.

Ser vi på 70-tallet er det definitivt blitt vanskeligere å få et normalt familieliv.

1. Arbeidsledigheten har økt fra ca 1-2% til 4-5% for de mellom 25 - 54 år.

2. Antall menn mellom 25 - 54 år som ikke er i arbeidsstyrken har økt fra 6% til 12%.

3. Sosiale medier og at folk venter lenge før de ønsker å ha familie har ført til at mange forblir alene. Ca 15% av kvinner og 25% av menn får aldri barn. Enda flere vil leve alene.

4. Boligprisene har økt kraftig sammenlignet med lønn. Dette gjør at man må ha to inntekter for å kunne kjøpe et hus.

Velstanden er mye høyere i dag, enn det den var på 70-tallet.

Arbeidsledigheten går noe opp og ned. Den var lav en periode under Stoltenberg. Den må også sies å være lav i dag, sammenlignet med tidligere perioder.

Man får ingenting gratis, men livet i Norge har aldri vært så lett å leve som nå. De som tror det, kjenner ikke fortiden så godt.

Lenke til kommentar

[...]

1. Arbeidsledigheten har økt fra ca 1-2% til 4-5% for de mellom 25 - 54 år.

2. Antall menn mellom 25 - 54 år som ikke er i arbeidsstyrken har økt fra 6% til 12%.

3. Sosiale medier og at folk venter lenge før de ønsker å ha familie har ført til at mange forblir alene. Ca 15% av kvinner og 25% av menn får aldri barn. Enda flere vil leve alene.

4. Boligprisene har økt kraftig sammenlignet med lønn. Dette gjør at man må ha to inntekter for å kunne kjøpe et hus.

5. Lærere, sykepleiere og fler i offentlig sektor må påregne 3-4-5 år med midlertidig deltidsarbeid (= ingen lån i banken)

6. Stadig flere jobber krever mye utdannelse (det som var 2-årig høyskole/fagskole i 1975 er gjerne 5-årig master nå)

Lenke til kommentar

Ser vi på 70-tallet er det definitivt blitt vanskeligere å få et normalt familieliv.

1. Arbeidsledigheten har økt fra ca 1-2% til 4-5% for de mellom 25 - 54 år.

 

2. Antall menn mellom 25 - 54 år som ikke er i arbeidsstyrken har økt fra 6% til 12%.

 

3. Sosiale medier og at folk venter lenge før de ønsker å ha familie har ført til at mange forblir alene. Ca 15% av kvinner og 25% av menn får aldri barn. Enda flere vil leve alene.

 

4. Boligprisene har økt kraftig sammenlignet med lønn. Dette gjør at man må ha to inntekter for å kunne kjøpe et hus.

 

 

Det blir helt absurd å skulle påstå at vi hadde det bedre på 70-tallet i dag.

 

Problemer er at 'termostat-effekten' gjør at vi hele tiden tilpasser oss hvordan vi har det og uansett hvor bra vi har det, så blir vi etterhver misfornøyd. Ihvertfall så lenge man ikke klarer å se objektivt på ting.

 

Det finnes ikke ett eneste rasjonelt menneske som ville gått tilbake til 70-tallet fra det vi har i dag om de faktisk kunne det. Etter noen få dager så ville de tryglet om å komme tilbake - det er like latterlig som Trumps MAGA hvor det sitter noen gamle gubber og mimrer om gamle dager og tror ting faktisk var bedre på 60-tallet.

 

Nostalgi er herlig - men som mye annet så er det best når man kan mimre om det og ikke faktisk leve gjennom det.

Lenke til kommentar

Det blir helt absurd å skulle påstå at vi hadde det bedre på 70-tallet i dag.

 

Problemer er at 'termostat-effekten' gjør at vi hele tiden tilpasser oss hvordan vi har det og uansett hvor bra vi har det, så blir vi etterhver misfornøyd. Ihvertfall så lenge man ikke klarer å se objektivt på ting.

 

Det finnes ikke ett eneste rasjonelt menneske som ville gått tilbake til 70-tallet fra det vi har i dag om de faktisk kunne det. Etter noen få dager så ville de tryglet om å komme tilbake - det er like latterlig som Trumps MAGA hvor det sitter noen gamle gubber og mimrer om gamle dager og tror ting faktisk var bedre på 60-tallet.

 

Nostalgi er herlig - men som mye annet så er det best når man kan mimre om det og ikke faktisk leve gjennom det.

 

For det første ikke legg ord i munnen min, jeg sa at det var enklere å starte en familie ikke at det var bedre før generelt. 

 

For det andre er jeg for ung til å kunne ha noen termostat effekt, jeg så på statistikk og ser at en del indikatorer relatert til å starte familie har forverret seg siden 1975.

 

Det er riktig at lønningene har økt, men ikke enormt. Reel fulltidslønn i 1975 var ca 310k mot 540k idag. (lønn 1930 - 2002) Men det er litt misvisende, fordi konsumprisindeksen inkluderer ikke boligpriser og den inkluderer billige importvarer som vi egentlig ikke trenger. Det betyr at lønnen på den tiden ville føle som ca 400k idag. Er det fryktelig ille? Høres vesentlig bedre ut enn å være arbeidsledig eller å måtte ta dårlige midlertlige jobber.

 

For det tredje, så er det latterlig å tro at folk vil trygle om å komme tilbake. Hva er de vil ha så desperat? De som trolig vil trygle om å komme tilbake er de som er avhengig av sosiale medier og internett, men når ble avhengighet positivt?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir helt absurd å skulle påstå at vi hadde det bedre på 70-tallet i dag.

 

Problemer er at 'termostat-effekten' gjør at vi hele tiden tilpasser oss hvordan vi har det og uansett hvor bra vi har det, så blir vi etterhver misfornøyd. Ihvertfall så lenge man ikke klarer å se objektivt på ting.

 

Det finnes ikke ett eneste rasjonelt menneske som ville gått tilbake til 70-tallet fra det vi har i dag om de faktisk kunne det. Etter noen få dager så ville de tryglet om å komme tilbake - det er like latterlig som Trumps MAGA hvor det sitter noen gamle gubber og mimrer om gamle dager og tror ting faktisk var bedre på 60-tallet.

 

Nostalgi er herlig - men som mye annet så er det best når man kan mimre om det og ikke faktisk leve gjennom det.

 

For det første ikke legg ord i munnen min, jeg sa at det var enklere å starte en familie ikke at det var bedre før generelt. 

 

For det andre er jeg for ung til å kunne ha noen termostat effekt, jeg så på statistikk og ser at en del indikatorer relatert til å starte familie har forverret seg siden 1975.

 

Det er riktig at lønningene har økt, men ikke enormt. Reel fulltidslønn på den tiden var på 310k mot 540k idag. Men det er litt misvisende, fordi konsumprisindeksen inkluderer ikke boligpriser og den inkluderer billige importvarer som vi egentlig ikke trenger. Det betyr at lønnen på den tiden ville føle som ca 400k idag. Er det fryktelig ille? Høres vesentlig bedre ut enn å være arbeidsledig eller å måtte ta dårlige midlertlige jobber.

 

For det tredje, så er det latterlig å tro at folk vil trygle om å komme tilbake. Hva er de vil ha så desperat? De som trolig vil trygle om å komme tilbake er de som er avhengig av sosiale medier og internett, men når ble avhengighet positivt?

 

 

Å 'starte en familie' består i å finne en partner som en vil leve med, og som har lyst å leve med deg og få ett, eller flere, barn, på ett eller annet vis. Det er ikke spesielt vanskelig i dag, og var det heller ikke på 70-tallet. Ei heller noen gang i historien. Det er strengt tatt hele premisset for at noen av oss eksisterer i dag. Å skulle late som om det er samfunnet som forhindrer noen i å stifte familie i dag er helt feilslått.

 

At færre velger å få barn i dag er ikke i seg selv noe bevis for at det er vanskeligere å stifte familie i dag. Det finnes en mengde argumenter for at det er tvert om. At vi har en hverdag hvor det ikke er påkrevet å gifte seg og få barn før man er 23 for å passe inn i standarden som samfunnet krever er overhodet ikke noe negativt.

 

Når det gjelder 70-tallet, så er jeg forøvrig gammel nok til å huske det. Jeg er heldig nok til å ha veldig gode minner fra den tiden, men du finner ikke ett rasjonelt menneske som faktisk ville ønske seg det samfunnet fremfor det vi har i dag.

Lenke til kommentar

Å 'starte en familie' består i å finne en partner som en vil leve med, og som har lyst å leve med deg og få ett, eller flere, barn, på ett eller annet vis. Det er ikke spesielt vanskelig i dag, og var det heller ikke på 70-tallet. Ei heller noen gang i historien. Det er strengt tatt hele premisset for at noen av oss eksisterer i dag. Å skulle late som om det er samfunnet som forhindrer noen i å stifte familie i dag er helt feilslått.

 

Hvis det er så lett, hvorfor får 25% av menn aldri barn og enda flere ender opp med å leve alene?

 

Du lever i en boble om du tror det er enkelt, jeg kjenner mange som ønsker å ha familie, men som finner ingen som vil ha familie med dem. Jeg hadde kanskje fått samme problem selv om jeg hadde blitt i Norge. 

 

 

Når det gjelder 70-tallet, så er jeg forøvrig gammel nok til å huske det. Jeg er heldig nok til å ha veldig gode minner fra den tiden, men du finner ikke ett rasjonelt menneske som faktisk ville ønske seg det samfunnet fremfor det vi har i dag.

 

Du finner mange rasjonelle mennesker som foretrekker hvordan samfunnet var på 70-tallet. Men det er gjerne folk som verdsetter andre ting enn høy lønn og mobilkommunikasjon. 

 
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Å 'starte en familie' består i å finne en partner som en vil leve med, og som har lyst å leve med deg og få ett, eller flere, barn, på ett eller annet vis. Det er ikke spesielt vanskelig i dag, og var det heller ikke på 70-tallet. Ei heller noen gang i historien. Det er strengt tatt hele premisset for at noen av oss eksisterer i dag. Å skulle late som om det er samfunnet som forhindrer noen i å stifte familie i dag er helt feilslått.

 

Hvis det er så lett, hvorfor får 25% av menn aldri barn og enda flere ender opp med å leve alene?

 

Du lever i en boble om du tror det er enkelt, jeg kjenner mange som ønsker å ha familie, men som finner ingen som vil ha familie med dem. Jeg hadde kanskje fått samme problem selv om jeg hadde blitt i Norge. 

 

 

Når det gjelder 70-tallet, så er jeg forøvrig gammel nok til å huske det. Jeg er heldig nok til å ha veldig gode minner fra den tiden, men du finner ikke ett rasjonelt menneske som faktisk ville ønske seg det samfunnet fremfor det vi har i dag.

 

Du finner mange rasjonelle mennesker som foretrekker hvordan samfunnet var på 70-tallet. Men det er gjerne folk som verdsetter andre ting enn høy lønn og mobilkommunikasjon. 

 

 

 

Å gi et tall på hvor mange som ikke får barn er nokså meningsløst.

 

Det viktige tallet her er hvor mange som ønsker seg barn og ikke får det. En av hovedgrunnene til å få barn, og mange barn, tidligere var at man trengte noen til å ta vare på seg når man ble gammel. Slik er det fremdeles - samfunn hvor man gjennomsnittlig får mange barn er fattige samfunn. Det er ikke uten grunn at det fødes langt flere barn i fattige land og samfunn enn i rike.

 

Og du skjønner ikke poenget når du snakker om lønn og mobilkommunikasjon når det gjelder å leve som på 70-tallet. På 70-tallet hadde de færreste engang en hustelefon. Lykke til med å få dine kjære til lege/sykehus om noe skulle skje da. 

 

Selv om vi skulle godta dine argumenter for at det var enklere å stifte familie og få barn på 70-tallet, så var sjansen for at de barna vokste opp langt dårligere. Og da trenger vi ikke engang komme inn på hvor mye verre det var for barn som måtte vokse opp i familier hvor de ble mishandlet eller misbrukt i de dager - i praksis fantest det ikke et apparat som kunne hjelpe dem.

Lenke til kommentar

Å gi et tall på hvor mange som ikke får barn er nokså meningsløst.

 

Det viktige tallet her er hvor mange som ønsker seg barn og ikke får det.

 

Som du kan se under, de fleste barneløse gjør ikke det frivilig. Det samme gjelder de som har barn, men bor alene.

 

"Noen av disse har medisinske problemer, noen er homofile fra generasjonen før det var vanlig for par av samme kjønn å få barn. Andre synes ikke det tradisjonelle familielivet er noe å trakte etter. Men som regel er det muligheten og ikke viljen det står på: De aller fleste menn ønsker seg barn, om ikke like sterkt som kvinner. Den største barrieren vil for mange være å finne en kvinne som vil ha barn med akkurat dem."

 

https://www.dagbladet.no/kultur/hver-fjerde-norske-mann-far-ikke-barn-hva-gjor-det-med-samfunnet/67471763

 

Det er ikke uten grunn at det fødes langt flere barn i fattige land og samfunn enn i rike.

 

 

Norge var ikke et fattig land i 1975, Norge var et middels rikt land og middels rike land har lavere fødselsrate enn rike land. 

 

Og du skjønner ikke poenget når du snakker om lønn og mobilkommunikasjon når det gjelder å leve som på 70-tallet. På 70-tallet hadde de færreste engang en hustelefon. Lykke til med å få dine kjære til lege/sykehus om noe skulle skje da. 

 

 
Det er ikke riktig (kilde), majoriteten hadde enten fasttelefon selv, eller hadde noen i nærheten av der de bor som har fasttelefon. Det burde ikke være et problem å ringe etter ambulanse i 1975. Og i verste fall får man kjøre selv, noe folk gjør idag også.
 
I 1975 var levestandarden lavere, men den var ikke dårlig. Mange ville vært helt fornøyd med å leve på 70-tallet.
 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...