Gå til innhold

Apples iPhone-struping møtt med åtte søksmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kan vel ikke dårlig batteri regnes som sikkerhetsfeil, og dermed burde det Apple driver med derfor havne i kategorien ulovlig.

 

Men det er veldig enkelt for Apple å rette opp i dette: slippe en oppdatering som gjennoppretter ytelsen, der man evt. kan slå av og på denne funksjonen i innstillingene for de som absolutt ønsker dette.

Lenke til kommentar
Å regulere klokkefrekvensen etter batteritilstand og ladetilgang er jo noe laptop-produsenter har gjort i alle år!

Ringer "Intel Speedstep" en bjelle?

Ingen kommer til å vinne fram med noe søksmål mot noe som jo bare er smart power-management!

 

Er det bedre at telefonen slår seg av p.g.a. nesten tomt eller slitt batteri?

Nei dette er bare det sedvanlige hylekoret mot alt og ingenting Apple foretar seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Å regulere klokkefrekvensen etter batteritilstand og ladetilgang er jo noe laptop-produsenter har gjort i alle år!
Ringer "Intel Speedstep" en bjelle?

 

Speedstep har ingenting med dette å gjøre. Alle ARM-prosessorer har hatt adaptiv klokkefrekvens i alle år, inkludert iPhone sin.

 

 

Men hva er da problemet med at ytelsen tilpasser seg power-tilgang, når power-tilgang ikke kan tilpasse seg ytelsen?

 

EDIT: "Speedstep" var ment som et eksempel på at slikt har vært gjort av andre før. Jeg vet at Speedstep ikke er i bruk i iPhone.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Men hva er da problemet med at ytelsen tilpasser seg power-tilgang, når power-tilgang ikke kan tilpasse seg ytelsen?

 

At det er påtvunget, dårlig informert og ukonvensjonelt.

 

 

De fleste duppedingser er proppfulle av teknologi for å få dem til å "bare virke", uten at menigmann vet noe som helst om hvordan...

Alternativet her er jo at man hadde blitt tvunget til å bytte batteri, eller leve med at iPhonen slår seg av ofte pga slitt batteri.

 

Jeg synes dette var lurt jeg!

 

Men klart: De burde fortalt at folk kunne velge mellom å fortsette å bruke sitt slitte batteri med lavere ytelse på telefonen, eller bytte det for full ytelse! Jeg syne ikke det er noe å krangle med Apple om iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er lurt å informere om slike ting. Denne saken gjør det jo ganske opplagt at Apple har gått for langt i å overstyre noe som forbrukerne burde velge selv.

 

 

 

Alternativet her er jo at man hadde blitt tvunget til å bytte batteri, eller leve med at iPhonen slår seg av ofte pga slitt batteri.

 

Nei. Alternativet er å informere forbruker om at telefonen har blitt betydelig tregere for å spare på batteri, så kan de selv vurdere om det høres fornuftig ut.

 

Du strekker deg langt i å unnskylde et selskap som tror de vet bedre enn forbrukeren, og jeg tror du feilvurderer og generaliserer forbrukeren selv om du tror at dette er greit og positivt.

 

Det er naivt å tro at denne skjulte egenskapen ikke kan bli forvekslet med at telefonen bare er "gammel, treg og moden for utbytte". Dessverre så er det ingen smoking gun i planned obsolescence.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei. Alternativet er å informere forbruker om at telefonen har blitt betydelig tregere for å spare på batteri, så kan de selv vurdere om det høres fornuftig ut.

Hvis du tror det var for å spare på batteri har du ikke skjønt saken i det hele tatt. Dette var for å unngå at telefonen slo seg av når eldre batterier ikke leverte nok spenning, typisk når batteriet kom ned på rundt 50%. Det er altså ikke for å spare batteri, men for å unngå hardware-shutdown.

 

Å la brukere velge om de heller vil at telefonen skal slå seg av når CPU-bruken går i taket er et ubrukelig forslag. Og når du heller ikke skjønte hva problemet dreide seg om sier det seg selv at man ikke klarer å forklare problemet til "folk flest" i en popup.

Endret av fuzzy76
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men hva er da problemet med at ytelsen tilpasser seg power-tilgang, når power-tilgang ikke kan tilpasse seg ytelsen?

 

At det er påtvunget, dårlig informert og ukonvensjonelt.

 

 

De fleste duppedingser er proppfulle av teknologi for å få dem til å "bare virke", uten at menigmann vet noe som helst om hvordan...

Alternativet her er jo at man hadde blitt tvunget til å bytte batteri, eller leve med at iPhonen slår seg av ofte pga slitt batteri.

 

Jeg synes dette var lurt jeg!

 

Men klart: De burde fortalt at folk kunne velge mellom å fortsette å bruke sitt slitte batteri med lavere ytelse på telefonen, eller bytte det for full ytelse! Jeg syne ikke det er noe å krangle med Apple om iallefall.

Hvem skal man krangle med om det da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem skal man krangle med om det da?

 

Man kan velge å tenke seg om, og la være å krangle.

 

Hvis jeg kjøper en 200 watt forsterker, og spiller på maks så lenge at den throttler ned til 100 watt fordi den står i fare for å sprenge, så hadde ikke jeg kranglet med produsenten på at jeg heller ønsket at den slo seg helt av, når årsaken er en ekstraordinær tilstand som produsenten ikke kan noe for!

 

Med forsterkeren har jeg valget om å skru litt ned for å ikke presse den til døde, og med iphone har jeg velge å bytte batteri hvis jeg ønsker normal funksjon.

Lenke til kommentar

 

Men hva er da problemet med at ytelsen tilpasser seg power-tilgang, når power-tilgang ikke kan tilpasse seg ytelsen?

 

At det er påtvunget, dårlig informert og ukonvensjonelt.

 

Er det virkelig det? Ikke i følge denne artikkelen:

 

https://techcrunch.com/2017/12/20/apple-addresses-why-people-are-saying-their-iphones-with-older-batteries-are-running-slower/

 

Vel, de har kanskje ikke informert om det, men det virker ikke akkurat som de gjør noe galt. Tvert imot. Det virker som dette går ut over syntetiske benchmarks, men ikke nødvendigvis vanlig bruk.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvem skal man krangle med om det da?

 

Man kan velge å tenke seg om, og la være å krangle.

 

Hvis jeg kjøper en 200 watt forsterker, og spiller på maks så lenge at den throttler ned til 100 watt fordi den står i fare for å sprenge, så hadde ikke jeg kranglet med produsenten på at jeg heller ønsket at den slo seg helt av, når årsaken er en ekstraordinær tilstand som produsenten ikke kan noe for!

 

Med forsterkeren har jeg valget om å skru litt ned for å ikke presse den til døde, og med iphone har jeg velge å bytte batteri hvis jeg ønsker normal funksjon.

 

Med forsterkeren vil det da sannsynligvis følge med en bruksanvisning som forteller hvor lenge og på hvilken effekt den kan jobbe på over tid, det har ikke Apple gjort.

 

Problemet her er at Apple bevisst har lagt inn batterier som ikke er i stand til å levere den effekten prosessoren trenger for å operere etter hvert som batteriet begynner å bli slitent, så for å hindre at telefonen skrur seg av reduserer de ytelsen. HTC og Motorola gikk nylig ut med at de ikke senker klokkefrekvensene på mobilene de lager etter hvert som de blir eldre. Merk også at det stort sett er iPhones som skrur seg av når det blir kaldt og batteriet ikke klarer å levere skikkelig.

 

Hvis Apple faktisk brydde seg om kundene sine hadde de gitt et varsel om at ytelsen til telefonen er redusert fordi batteriet ikke takler belastningen lenger, og gitt klar beskjed om at batteribytte kan gjøres på verksted. Det morsomme her er at kundene til Apple forsvarer disse begrensningene de blir pålagt, men det er på ingen måte nytt at Apple gir kundene sine fingeren.

Endret av N o r e n g
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple har laget en telefon som ikke er i stand til å funger some den er tiltenkt med det gitte batteriet. Hvis det er slik at de må klokke ned telefonen for at den i det hele tatt skal fungere, så kanskje de heller skal lage en telefon som takler spenningsfallet som oppstår i gamle batterier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kanskje de heller skal lage en telefon som takler spenningsfallet som oppstår i gamle batterier

 

Eller kunden bare bytter gammelt batteri slik man gjør i alle andre dingser?

 

Hadde CPU-nedskruingen oppstått fordi telefonen hadde for dårlig kjøling, eller på andre måter var feildesignet, så hadde jeg vært helt enig.

Men her er årsaken gammelt dårlig batteri!

Er det virkelig første gang dere opplever at batteri blir dårlig etter bruk og må byttes?

 

Så kan man selvfølgelig si at batteriet er for lite og svakt, og at man ikke ville opplevd dette med et større batteri.

Helt riktig! Men nå har nå Apple en gang valgt den størrelsen på batteriet av vekt og form hensyn, og kundene har valgt å kjøpe telefonen med det aktuelle batteriet. Slike batterier blir dårligere med tiden, og de byttes på et eller annet tidspunkt for å holde telefonen til spec. Så enkelt er det.

 

At Apple har valgt å la kundene kunne bruke telefonen i mellomtiden frem til de får byttet det, kan ikke jeg se noe galt med så lenge telefonen blir 100% igjen med nytt batteri.

 

Men igjen; De burde vært åpen om det tydeligvis.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

kanskje de heller skal lage en telefon som takler spenningsfallet som oppstår i gamle batterier

 

Eller kunden bare bytter gammelt batteri slik man gjør i alle andre dingser?

 

Hadde CPU-nedskruingen oppstått fordi telefonen hadde for dårlig kjøling, eller på andre måter var feildesignet, så hadde jeg vært helt enig.

Men her er årsaken gammelt dårlig batteri!

Er det virkelig første gang dere opplever at batteri blir dårlig etter bruk og må byttes?

 

Så kan man selvfølgelig si at batteriet er for lite og svakt, og at man ikke ville opplevd dette med et større batteri.

Helt riktig! Men nå har nå Apple en gang valgt den størrelsen på batteriet av vekt og form hensyn, og kundene har valgt å kjøpe telefonen med det aktuelle batteriet. Slike batterier blir dårligere med tiden, og de byttes på et eller annet tidspunkt for å holde telefonen til spec. Så enkelt er det.

 

At Apple har valgt å la kundene kunne bruke telefonen i mellomtiden frem til de får byttet det, kan ikke jeg se noe galt med så lenge telefonen blir 100% igjen med nytt batteri.

 

Men igjen; De burde vært åpen om det tydeligvis.

Selvfølgelig blir batterier dårligere, men da med den følge at de ikke varer like lenge. Når telefonen plutselig skrur seg av når det er 50ish prosent av batterikapasiteten igjen, så vil jeg se at telefonen er feil-designet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir batterier dårligere, men da med den følge at de ikke varer like lenge. Når telefonen plutselig skrur seg av når det er 50ish prosent av batterikapasiteten igjen, så vil jeg se at telefonen er feil-designet.

 

Jeg er elektronikk-ingeniør, og kan gjerne forklare litt om fysikken bak her.

 

På en måte har du rett, der er 50'ish prosent kapasitet igjen på batteriet! Men, jo eldre (og kaldere) et batteri er, jo høyere blir den indre motstanden. Da hjelper det ikke at den elektromotoriske spenningen (EMS) fremdeles er 3.7 volt og at halvparten av ladningsbærerne er i ladd tilstand, strømmen må fremdeles gå gjennom en motstand som er mye høyere enn da batteriet var nytt!

Dét går greit så lenge belastningen er lav, da kan man klare å tappe batteriet helt tomt, men er belastningen høy i bare et øyeblikk, faller spenningen langt nok ned til at CPU, RAM og andre kretser resettes! Slikt skjer ikke med et friskt batteri.

 

Apple skal ha kudos for å klare å forutse slike spenningsfall, og ta grep i millisekundene før telefonen går i shutdown!

Dette burde selvsagt blitt ledsaget av en melding "Bytt batteri snarest"! Det har de ikke gjort.

 

Man kan se samme effekten på biler med gammelt og slitt batteri: Lysstyrken i alle lysene på bilen varierer alt etter hvor fort motoren går, og dermed hvor mye strøm generatoren leverer. Blinker man med blinklys, så dimmer baklyset litt i takt med blinkingen.

Det samme skjer i telefoner med slitt batteri: Noen kretser får for lav spenning til å fungere når andre kretser plutselig tar for mye. Selv om der er mye ladning igjen på batteriet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple skal ha kudos for å klare å forutse slike spenningsfall, og ta grep i millisekundene før telefonen går i shutdown!

Dette burde selvsagt blitt ledsaget av en melding "Bytt batteri snarest"! Det har de ikke gjort.

 

Benchmark-resultatene går ned med 25% på slitte batterier, da er det ikke snakk om en løsning som forutser hvor mye strøm prosessor trekker, men snarere en ren begrensning på klokkefrekvens.

Hvis du har rootet en Android-telefon noen gang kan du lett gjøre det samme med apper som Kernel Adiutor eller EX Kernel Manager.

 

Igjen må jeg understreke at hvis Apple var interessert i å hjelpe kunden hadde de sagt fra om at batteriet burde byttes, snarere enn å redusere ytelsen uten å si fra. Dette er selskapet som heller påstår at du bruker produktene deres galt enn å innrømme en designfeil.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Apple skal ha kudos for å klare å forutse slike spenningsfall, og ta grep i millisekundene før telefonen går i shutdown!

Dette burde selvsagt blitt ledsaget av en melding "Bytt batteri snarest"! Det har de ikke gjort.

Benchmark-resultatene går ned med 25% på slitte batterier, da er det ikke snakk om en løsning som forutser hvor mye strøm prosessor trekker, men snarere en ren begrensning på klokkefrekvens.

Hvis du har rootet en Android-telefon noen gang kan du lett gjøre det samme med apper som Kernel Adiutor eller EX Kernel Manager.

 

Igjen må jeg understreke at hvis Apple var interessert i å hjelpe kunden hadde de sagt fra om at batteriet burde byttes, snarere enn å redusere ytelsen uten å si fra. Dette er selskapet som heller påstår at du bruker produktene deres galt enn å innrømme en designfeil.

 

Noen som har testet etter å ha byttet batteri? 

 

Personlig erfaring: Byttet batteri på min iPhone 5S etter 3 år. Merket ingen forskjell i ytelse. Ikke at bruken var av det tyngste laget. Snapchat var vel det som krevde mest og gjorde tlf varm. Alltids mulig at batteriet jeg byttet til ikke var noe bedre enn det gamle. Men jeg merket da en bedring i batteritid... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...