Gå til innhold

GM lanserer selvkjørende drosjer innen to år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt vitsen med denne satsingen.

Det som burde være en bedre forretnings-ide' var å produsere en drosje-bil  som er mye mer funksjonell enn dagens vanlige biler som benyttes som drosjer.  Med bedre plass til passasjerer og gods, inkl. barnevogner, lettere å spyle ren innvendig, med glass mellom sjåfør og passasjerer. ( Og selvfølgelig med elektrisk drift.)

En slik riktig designet drosje-bil som tok størsteparten av markedet burde gi større fortjeneste for en bilprodusent. (?)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt vitsen med denne satsingen.

Det som burde være en bedre forretnings-ide' var å produsere en drosje-bil  som er mye mer funksjonell enn dagens vanlige biler som benyttes som drosjer.  Med bedre plass til passasjerer og gods, inkl. barnevogner, lettere å spyle ren innvendig, med glass mellom sjåfør og passasjerer. ( Og selvfølgelig med elektrisk drift.)

En slik riktig designet drosje-bil som tok størsteparten av markedet burde gi større fortjeneste for en bilprodusent. (?)

 

Om Opel selv kan slenge disse ut på veien for å tjene penger for de nesten uten utgifter. Hvorfor i alle dager skulle de slengt ut en som krevde årsverk? De kan jo lage tilpassede autonome kjøretøy slik du forespeiler også, men det er det jo ett marked av allerede. Som bussen på forus osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt vitsen med denne satsingen.

Det som burde være en bedre forretnings-ide' var å produsere en drosje-bil  som er mye mer funksjonell enn dagens vanlige biler som benyttes som drosjer.  Med bedre plass til passasjerer og gods, inkl. barnevogner, lettere å spyle ren innvendig, med glass mellom sjåfør og passasjerer.

 

Jeg tror ikke det er det som er det store markedet... Innenfor det segmentet vil nok folk foretrekke å ha egen bil i mange år ennå.

 

Disse bilene skal erstatte markedet for matpakkekjøring, der veldig mange folk skal omtrent samme vei. Der vil flåteplanleggere sitte med kunnskap den enkelte ikke har, og optimalisere for å plukke opp mennesker slik at kapasiteten utnyttes best mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et firma som skal gjøre alt selv vil bevege seg senere enn de som samarbeider. Samtidig ser vi et firma som leverer en «best i klassen» elbil, men når alt kommer til stykket leverer de bare noen få biler for show. Er ikke dette mer av det samme? Hype opp firmaet for å stille kjepper i hjulene for konkurrentene? Jeg venter til uber/tesla/google/? faktisk leverer i større volum før man skal mene noe om hvem som klarer dette først. Og det er vel ikke særlig tvil lenger om at dette er ganske nært forestående...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt vitsen med denne satsingen.

Det som burde være en bedre forretnings-ide' var å produsere en drosje-bil  som er mye mer funksjonell enn dagens vanlige biler som benyttes som drosjer.  Med bedre plass til passasjerer og gods, inkl. barnevogner, lettere å spyle ren innvendig, med glass mellom sjåfør og passasjerer. ( Og selvfølgelig med elektrisk drift.)

En slik riktig designet drosje-bil som tok størsteparten av markedet burde gi større fortjeneste for en bilprodusent. (?)

Hvorfor vil du redusere passasjerkapasiteten og øke driftskostnadene sammenlignet med selvkjørende biler der alle setene kan benyttes av passasjerer? 75+ kg daukjøtt + sete mm, er heller ikke positivt for energiforbruket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Manuelt kjørte taxier blir omtrent som limousileie i dag. Taxinæringen som vi kjenner den i dag erstattes av autonome taxier. I starten vil

 

De autonome taxiene vil i starten la seg leie som en taxi, altså en bil per kunde. Men man kan også leie bare ett sete, omtrent som man gjør på bussen i dag. På sikt vil førstnevnte leiemetode bli så lite brukt at det tilsvarer dagens limousinleie. Dermed gjenstår bare seteleiemetoden.

Lenke til kommentar

Manuelt kjørte taxier blir omtrent som limousileie i dag. Taxinæringen som vi kjenner den i dag erstattes av autonome taxier. I starten vil

 

De autonome taxiene vil i starten la seg leie som en taxi, altså en bil per kunde. Men man kan også leie bare ett sete, omtrent som man gjør på bussen i dag. På sikt vil førstnevnte leiemetode bli så lite brukt at det tilsvarer dagens limousinleie. Dermed gjenstår bare seteleiemetoden.

 

Jeg tror det er plass til begge deler. Noen biler vil være små og ha plass til bare en eller to personer, og du kan betale for å kjøre alene. Noen biler vil være større, og du vil kunne kjøre til jobben sammen med andre til en billigere penge.

 

Akkurat som det lages mange biltyper i dag fordi det finnes mange behov, så vil det også i fremtiden finnes de samme behovene. Små biler med lite og lett batteri for byer, større biler med firehjulstrekk for bygda.

Biler med to seter og lasteplan for håndverkere (bilen løfter en kontainer med utstyret opp på planet og frakter den til hver ny byggeplass)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...