Gå til innhold

Noe skal fullføres innen 2025. Når mener du det er ferdig?


TSP

  

46 stemmer

  1. 1. Noe skal bli ferdig innen 2025. Prosjektet fullføres som forutsatt. Når ble det ferdig?

    • Før 2025. Senest 31. desember 2024
      26
    • I løpet av 2025. Tidligst 1. januar 2025 og senest 31. desember 2025
      3
    • Det kan ha blitt fullført både før og i løpet av 2025. Senest 31. desember 2025
      17


Anbefalte innlegg

Føler ikke dette er noe det har kommet et fasitsvar på - noen burde sende en mail til språkrådet og høre :)

 

Definisjoner som "må sendes innen 1. januar" sier jo egentlig ingenting om hvordan det skal tolkes og alle definisjonene som er sitert her har eksempler som kan tolkes begge veier.

 

Forøvrig - ber en google oversette 'innen' til engelsk så får en 'by'. Sjekker en MW for 'By' så får en mye de samme definisjonene som en får på norsk for 'Innen' og som kan tolkes begge veier. Den gir bl.a. både 'during the course of' og 'not later than'. 

 

Jeg heller mot at begge deler er en korrekt tolkning og at en, som noen sa tidligere i tråden, bør bruke andre formuleringer enn 'innen' (før/i løpet av) om det er viktig å presisere hva en mener.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Definisjoner som "må sendes innen 1. januar" sier jo egentlig ingenting om hvordan det skal tolkes

Jo, definisjonen på hvordan det skal tolkes står rett før eksempelet, nemlig: før.

Trykk deg inn på linken så blir det klarere.

 

 

Meningsløst å kverulere videre om dette. Det kan tolkes begge veier i følge alle linker som er lagt inn i denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Språkrådet skriver følgende:

http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Preposisjonsbruk/

 

Innen

søknaden må være oss i hende innen 10. mars (= seinest 10. mars)

utfordringene står i kø innen/innenfor/på et felt (område) som dette

utfordringene innen/innenfor/i denne sektoren, bransjen (næringslivet e.l.) er store

vi ser her en ny utvikling innen/innenfor/i norsk teater

(Innen virker ofte nokså formelt, særlig når det brukes om annet enn framtidige tidspunkter.)

 

"Veien skal være ferdig innen 2025" - Då kan man forvente at veien står ferdig senest 31.12.2025.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det Quote skirver er riktig.

 

Husker jeg søkte med til høyere utdanning gjennom samordna opptak for noen år siden, og fikk helt panikk morgenen den 26 juli pga jeg kom på at det stod "Du må svare i søknaden din innen 26 juli". Heldigvis hadde jeg misforstått bruken av ordet innen, og hadde ut den 26 på å svare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det betyr det. Du har feiltolket.

Overhodet ikke. Det er nok du som feiltolker her. Som jeg tidligere skrev; alle som bruker ordet "innen" i tidsfristsammenheng forventer ikke at dette nødvendigvis skal skje før angitte dato.

Edit: Ser her nå at også selveste språkrådet tolker innen som tom. så da er det nok bare å pakke sammen med "før" tolkningen ;)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Siden det betyr at man kunne lagt ned alle diskusjonsgruppene - hvis man istedet for å vase med språkrådet, kunne man selvsagt sjekket med de som har inngått en slik avtale.

På samme måte som man kan Google togtider, når polet åpner, hvor langt 1 tau er.

Men ordet innen tror jeg vi kan være enig om at er det minst klare man kan bruke. Bare å legge til ett jævla ord som utløpet eller utgangen hadde gitt mye mer klarhet i ting og tang.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ordet innen tror jeg vi kan være enig om at er det minst klare man kan bruke. Bare å legge til ett jævla ord som utløpet eller utgangen hadde gitt mye mer klarhet i ting og tang.

Om man følger litt med på hvordan språket brukes "i hverdagen" hadde man fått med seg at de-fakto standard er at "innen" betyr tom. i praktisk sammenheng.
Lenke til kommentar

 

Men ordet innen tror jeg vi kan være enig om at er det minst klare man kan bruke. Bare å legge til ett jævla ord som utløpet eller utgangen hadde gitt mye mer klarhet i ting og tang.

Om man følger litt med på hvordan språket brukes "i hverdagen" hadde man fått med seg at de-fakto standard er at "innen" betyr tom. i praktisk sammenheng.

 

Hadde du fulgt ditt eget råd så hadde du vel ikke kommentert her heller ?

Lenke til kommentar

Du kan jo dette - men fra spøk til revolver så har iallefall x antall år kavende rundt på denne planeten lært meg at hvis man er tydelig, så blir det mindre misforståelser.

Helt enig, ser også at det er rom for misforståelser med dette uttrykket, men som jeg også kommenterte: Om det er veldig viktig at noe må skje innenfor et bestemt tidsvindu så blir dette som regel mer nøyaktig presisert.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...