Gå til innhold

Slik er HDMI 2.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn Teknisk sett, hvordan klarer de å oppnå dette?

 

Det er jo lik plugg, og like mange ledere, og det er snakk om ukomprimert data i begge tilfeller.

 

Er det kabelen som bygges opp på en slik måte at den tåler høyere hastighet uten å produsere mer støy?

Er det utstyret i hver ende av kabelen som har bedre "signal generator", feil detektering og korrigering, som både sender signal med høyere SNR og også er mer robust for bit feil?

Vil en kort (1meter) høy kvalitet HDMI 2.0, kunne takle HDMI 2.1 så lenge kabelen er god nok, eller er det noe tillegg elektronikk inni kabelen?

Lenke til kommentar

Sånn Teknisk sett, hvordan klarer de å oppnå dette?

 

Det er jo lik plugg, og like mange ledere, og det er snakk om ukomprimert data i begge tilfeller.

 

Er det kabelen som bygges opp på en slik måte at den tåler høyere hastighet uten å produsere mer støy?

Er det utstyret i hver ende av kabelen som har bedre "signal generator", feil detektering og korrigering, som både sender signal med høyere SNR og også er mer robust for bit feil?

Vil en kort (1meter) høy kvalitet HDMI 2.0, kunne takle HDMI 2.1 så lenge kabelen er god nok, eller er det noe tillegg elektronikk inni kabelen?

De har endret på encodingen av signalet på det fysiske laget.

HDMI 2.0 brukte 8b/10b, 2.1 bruker 16b/18b.

 

Encodingen er måten man tar data (bytes) fra de overliggende kommunikasjonslagene og gjør dette om til symboler som kan sendes over et kommunikasjonsmedium. 8b/10b encodingen som man brukte tidligere brykte 10 bit symboler til å sende 8 bit data. Den nye encodingen de nå har gått over til 16b/18b, bruker 18 bit symboler for å encode 16 bit data. Man trenger ekstra bits i symbolene for å kunne være i stand til å skille mellom hvor et symbol starter og et slutter. Med bedre mottakere så er man i stad til å mer lese innkommende symboler mer nøyaktig og dermed skille dem fra hverandre. Dette gjør at man kan benytte seg av encodinger som har lavere overhead. Lavere overhead gir mer kapasitet til data over samme kabler.

 

Oppgradering av encoding er ikke unikt for HDMI, men gjeller alle mulig typer kommunikasjonsmediumer. Det være seg Ethernet, InfiniBand, PCI-Express osv osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette var verre en gresk. 4:2:0, wtf.  :wee:

 

Men, et spørsmål. Det fortelles om fantastiske egenskaper. Går det da an å få mus og keyboard til å fungere over avstand via denne kabelen, eller må en tukle med å sende noe over ethernet via kabelen da? Kan kabelen fungere som kombo TV-signal + ethernet, eller kun en av oppgavene på samme tid?

 

Hvor mange meter slik kabel takler standarden? Kan en kable huset med dette, eller blir det skarve to-tre meter toppen?

 

Til slutt, hvilke egenskaper har Display-port til sammenlikning? Kan den matche på egenskaper, eller ikke?

Endret av G
Lenke til kommentar


 

- En ting jeg bet meg merke i...
-----
"10080:4320" = "63:27" = "630:270"
"10224:4320" = "71:30" = "639:270" (NB!...: Average!)
"10240:4320" = "64:27" = "640:270"
"10368:4320" = "72:30" = "648:270"
-----

Finurlig...

Dem bytter på å fremheve "Horisontalen" og "Vertikalen".
 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

 

Sånn Teknisk sett, hvordan klarer de å oppnå dette?

 

Det er jo lik plugg, og like mange ledere, og det er snakk om ukomprimert data i begge tilfeller.

 

Er det kabelen som bygges opp på en slik måte at den tåler høyere hastighet uten å produsere mer støy?

Er det utstyret i hver ende av kabelen som har bedre "signal generator", feil detektering og korrigering, som både sender signal med høyere SNR og også er mer robust for bit feil?

Vil en kort (1meter) høy kvalitet HDMI 2.0, kunne takle HDMI 2.1 så lenge kabelen er god nok, eller er det noe tillegg elektronikk inni kabelen?

De har endret på encodingen av signalet på det fysiske laget.

HDMI 2.0 brukte 8b/10b, 2.1 bruker 16b/18b.

 

Encodingen er måten man tar data (bytes) fra de overliggende kommunikasjonslagene og gjør dette om til symboler som kan sendes over et kommunikasjonsmedium. 8b/10b encodingen som man brukte tidligere brykte 10 bit symboler til å sende 8 bit data. Den nye encodingen de nå har gått over til 16b/18b, bruker 18 bit symboler for å encode 16 bit data. Man trenger ekstra bits i symbolene for å kunne være i stand til å skille mellom hvor et symbol starter og et slutter. Med bedre mottakere så er man i stad til å mer lese innkommende symboler mer nøyaktig og dermed skille dem fra hverandre. Dette gjør at man kan benytte seg av encodinger som har lavere overhead. Lavere overhead gir mer kapasitet til data over samme kabler.

 

Oppgradering av encoding er ikke unikt for HDMI, men gjeller alle mulig typer kommunikasjonsmediumer. Det være seg Ethernet, InfiniBand, PCI-Express osv osv.

Setter veldig pris på tilbakemeldingen. Takker.

 

Artikkelen sier at det trengst ny kabel til å utføre den nye encodingen. Er det fordi en sender flere bits (fra 10bits til 18bits) over samme tidsperiode?

Ser for meg at det tar tid for ett bit å gå fra 0 til 1 og tilbake til 0, og en "svakere" kabel vil indusere motstand som forlenge tiden det tar for å endre mellom 0/1/0 nivåene.

Er jeg på bærtur?

Lenke til kommentar

Det er tøys, man trenger ikke ny kabel så lenge den du har har tilstrekkelig kvalitet til å sende den aktuelle båndbredden med lavt nok støynivå. I praksis vil en 2 meters kabel fra Biltema klare HDMI 2.1 helt fint, men han som står på Elkjøp og pusher Monster Cable vil insistere hardnakket at du MÅ ha hans Ultra Super High Def Golden Diamond HDMI 2.1 Plus kabel... Til 890 kroner.. pluss moms.

 

Så prøver man å forklare hvordan et digitalt signal fungerer, så rabler han avgårde om "better pixels!" "More vivid colors!" og annet piss som han har lært på Monster-skolen.

 

Slapp av, bruk kabelen du har. Får du problemer med 8K overføring så kan du kjøpe en ny kabel, men ikke noe super-ultra-diamond-class piss til blodpris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det tok sin tid før HDMI 2.1 ble lansert fra HDMI 2.1 var annonsert.

 

Leste først om HDMI 2.1 på forskjellige teknologinettsteder i starten av Januar, og har siden dette googlet månedlig for å lese om det var kommet ny info om lanseringen av HDMI 2.1.

 

Det er først da TVene begynner å få støtte for HDMI 2.1 at jeg kommer til å kjøpe ny og større TV. Har lenge siklet på 75" TV, men en kommende HDMI standard med 120hz og variabel refresh rate teknologi har fått meg til å vente.

 

55" min fra 2013 er fremdeles god til gaming; ser ut til at den beholdes i 2-3 år til så sakte det går før ny HDMI standard er å finne i nye TVer.

 

Litt kverulering fra min side, men jeg håper at HDMI på sikt får støtte fra enda høyere hz enn 120 også. Ikke at dette er et must, men jeg håpet at HDMI 2.1 iallefall skulle ha muligheter for høyere enn 120hz i 4K/UDH i og med at den har båndbredde nok for 10K i 120hz (men da komprimert).

Lenke til kommentar

Ser fram til 8k på større skjermer.

 

Ja, men jeg bare lurer på om man er kommet i mål da, så man har det man behøver inn i pensjonisttilværelsen og evt. begraves med TV-en, på skikkelig vikingvis/egyptervis/kineservis. Ta med det man tror man behøver i etterlivet.

 

Tviler på at noen graver opp graven min og stapper ned et 10K TV når det er klart  ;)

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...