Gå til innhold

Dette er jobbene og bransjene der nordmenn tror robotene tar over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anna the IT supportbot: Q: Driver signatur verifikasjon feiler ved oppstart av win 10. A: Er strømmen på? Ja/Nei. Har du gjort noen endringer? Tror den lista blir lang flr saken kommer til PC klient teamet i India. De kommer til å stille de samme spørsmålene igjen... Lykke til å stå i den køen.

 

"Driver signatur verifikasjon" er ett ord sammensatt av tre. Altså, "Driversignaturverifikasjon". Her tror jeg nok AIen ville plagdes litt. ;)

 

Men dette er absolutt en problemstilling som må tas med i variablene til AIen som skal overta jobben mennesker tidligere har sittet med.

Lenke til kommentar

Og hvem skal kjøpe varene som lages av maskiner, når folk er uten arbeid og inntekt. Trygdeytelser kan bare glemmes, de tidligere skattebetalerne er uten arbeid, formueskatten er forlenget avskaffet

 

Kanskje de samme folkene som kjøper klær produsert av maskiner (spinnemaskiner, symaskin, strikkemaskin, etc.). Eller de samme folkene som kjøper mat, i steden for å lage den selv (uten maskin-hjelp)? Eller de samme folkene som kjøper elektronikken vi omgåes i dag? Eller de samme folkene som kjøper biler?

 

Det har skjedd enorme omveltninger i løpet av de siste 200 år innen produksjon og effektivisering. Skulle denne prosessen liksom plutselig stoppe opp, akkurat i år? Og hvorfor hyler du ikke mer over maskinene som ødela jobben for bilvaskere, potetplukkere, postsortererne, etc. etc.? Lider vi som samfunn, siden vi ikke lenger har heisstyrere eller folk i andre forlengst utdødde yrker?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anna the IT supportbot:

(...)

De kommer til å stille de samme spørsmålene igjen... Lykke til å stå i den køen.

Vi trenger en skikkelig datamaskin som sier

"I am sorry Dave, I cannot do that" og synger en barnesang.

Da blir det bare så koselig å kontakte IT-support.

 

Litt synd at de fleste blander mellom automatisering og robotsering. Hvis kassaapparatet var en robot hadde jeg sluppet å skanne hvert enkelt vare, få feilmelding med medfølgende sirene hvert femte sekund der alt stopper opp og alle ser forskremte på meg, har jeg gjort noe ulovlig?

Vektere sirkler allerede rundt meg som sultne gribber med låste laserøyne. En robot hadde tatt bærebagen/handlekurven/varene selv og automatiskt igjenkjent kunden om at h*n har veske/bag/pose så en slipper å tatze "NULL" for antall poser.

 

IKEA sitt fungerer bra, men dagligvarebutikkene er så elendige at jeg unngår dem, jeg vil heller stjele, for det tar ofte lengre tid enn kassadama.

 

Ingen har spurt/svart om de vil ha en robot til sjef?

Da slipper de ansatte å være redde for en sjef som ikke tåler

at andre er bedre enn h*n, og heller ikke behandler folk ulikt. :)

 

<rant>

(Litt synd at det ikke finnes et flerkjønnsord, matematiskt sett kunne det vært bokstaven midt mellom a og u eller hxn, siden x er et universiell verdi, men da blir det litt vanskelig å uttale ordet.)

</rant>

Endret av threeeyes
Lenke til kommentar

qualbeen: Automatisering har fungert godt gjennom 1800-tallet og 1900-tallet, men nå er arbeidsledigheten generelt en del forhøyet i mange vestlige land allerede og den ser bare ut til å stige ytterligere i tiårene som kommer. Samtidig har vi sett en stadig større verdiakkumulering hos de 1% rikeste. En ny verdifordeling tvinger seg sakte men sikkert fram. Det er de 1%-rike som må skatte mer og de fattigste må få lettere dekket sine grunnleggende basisbehov. Incentivet til å leve bedre enn det helt grunnleggende behovet vil opprettholdes. Middelklassen må heller ikke snytes for et godt liv. Det må være en fornuftig trapp av levestandard, ikke nesten flatt basisbehov for 99% og så resten til 1%-kaksene.

Lenke til kommentar

Anna the IT supportbot: Q: Driver signatur verifikasjon feiler ved oppstart av win 10. A: Er strømmen på? Ja/Nei. Har du gjort noen endringer? Tror den lista blir lang flr saken kommer til PC klient teamet i India. De kommer til å stille de samme spørsmålene igjen... Lykke til å stå i den køen.

På den andre siden, hvor mye værre kan det bli enn det vi har i dag? Skoleelever uten den minste peiling sitter og leser fra et idiotisk formular. Jeg tror faktisk support-boter kan heve nivået noen hakk.

Lenke til kommentar

 

Og hvem skal kjøpe varene som lages av maskiner, når folk er uten arbeid og inntekt. Trygdeytelser kan bare glemmes, de tidligere skattebetalerne er uten arbeid, formueskatten er forlenget avskaffet

 

Kanskje de samme folkene som kjøper klær produsert av maskiner (spinnemaskiner, symaskin, strikkemaskin, etc.). Eller de samme folkene som kjøper mat, i steden for å lage den selv (uten maskin-hjelp)? Eller de samme folkene som kjøper elektronikken vi omgåes i dag? Eller de samme folkene som kjøper biler?

 

Det har skjedd enorme omveltninger i løpet av de siste 200 år innen produksjon og effektivisering. Skulle denne prosessen liksom plutselig stoppe opp, akkurat i år? Og hvorfor hyler du ikke mer over maskinene som ødela jobben for bilvaskere, potetplukkere, postsortererne, etc. etc.? Lider vi som samfunn, siden vi ikke lenger har heisstyrere eller folk i andre forlengst utdødde yrker?

Det jeg mener er hvem skal kjøpe varene som produseres, hvis store deler av middelklassen blir borte. Produsere varer uten et marked?

Scenariet var jo at mennesker blir overflødige maskiner overtar de fleste jobbene.

Det er jo middelklassen sin kjøpekraft som er hjørnestein i den vestlige verdens velstand.

Middelklassen står også for mestpaten av skatte og avgiftsgrunnlaget til staten. Derfor vil jo bli lite trygd å hente også.

Det må komme nye jobber, Eventuelt andre sammfunsordninger.

Lenke til kommentar

Det må komme nye jobber, Eventuelt andre sammfunsordninger.

 

Nye jobbar kjem heilt sikkert.

 

Når ein gjennom automatisering får dekka basisbehova så vil det dukke opp andre næringar som menneska kan fokusere sin energi mot.

Når ein industrialiserte tøy og klesproduksjonen så blei det så billig med klær at ingen trengte å springe rundt nakne. Men det som dukka opp i staden for var ein svær klesindustri fokusert rundt mote, estetikk og design.

I løpet av dei siste hundreåra så har ein gått frå å bruke pengane på å skaffe seg tøy som ein kan lage varme og praktiske plagg som dekker til det usømmelige, til at vi brukar pengane på å kjøpe klær med rette merkevaren og i sesongens farge.

Dette kjem til å skje på mange andre områder også.

 

Når det å bruke skrivemaskiner og datamaskiner blei almenkunnskap så forsvandt behovet for å ha sekretærer på skrivestuer som skreiv av håndskrevne brev og rapportar til brev med trykte bokstavar. Dette gav muligheita for meir effektivt kontorarbeid sidan heile jobben no kunne gjerast av ein person i staden for to. Men i stadenfor så har det dukka opp massevis av jobbar knytta til vedlikehold av datautstyr, systemer og programvare.

 

Når alle kjøyretøy sjølv kan kjøyre så åpner det for at massevis av kreativitet,produktivitet og tid som blei kastavekk i bilkøer må fyllast med eit eller anna. Mest nærliggande er det vell å tenke at folk som sitter på i ein sjølvkjøyrande bil gjerne vil bli underholdt, noke som igjen vil føre til ein mykje større etterspørsel etter underholdning, som igjen fører til at langt fleire kan livnære seg som skodespelarar og artistar.

 

 

Største ulempen med automatiseringa er at det setter større kompetansekrav til dei personane som blir midlertidig utan jobb. Men slik har det alltid vært. Når det ikkje lenger var nok å kunne lempe stein heile dagen for å brødfø familien, så fikk vi ein grunnskule som sikra at folk lærte seg å lese og skrive, noke som igjen åpna for nye jobbmuligheiter.

Så for dei kassaarbeiderane som blir arbeidslause med automatiske kasser, så vil dei få ledig tid til å kunne lære seg noke nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper man retter seg mot å endre samfunnstrukturen.
Tenk om arbeideren kunne vært fri til å forfølge sin lidenskap uten pengeincentiver.
 

Om man tar klima og miljø med i betraktning, tror jeg ikke det er en dum tanke å forholde seg litt annerledes til systemet tuftet på konsum og vekst.
Når alt kommer til alt gror jo poteten uavhengig om noen står over den og utveksler penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er hvem skal kjøpe varene som produseres, hvis store deler av middelklassen blir borte. Produsere varer uten et marked?

Scenariet var jo at mennesker blir overflødige maskiner overtar de fleste jobbene.

Det er jo middelklassen sin kjøpekraft som er hjørnestein i den vestlige verdens velstand.

Middelklassen står også for mestpaten av skatte og avgiftsgrunnlaget til staten. Derfor vil jo bli lite trygd å hente også.

Det må komme nye jobber, Eventuelt andre sammfunsordninger.

Det jeg og flere andre har prøvd å få frem er jo at dette ikke er noe som ligger i fremtiden, men som har pågått i 250 år. Yrker har dødd ut fordi maskiner har tatt over siden midt på 1700-tallet. Likevel er ikke store deler av verdens befolkning arbeidsledige - fordi nye yrker har oppstått kontinuerlig. Hvorfor skulle det slutte å dukke opp nye yrker nå? Har vi akkurat nå kommet dit i historien at alle måter man kan tilby sin arbeidskraft i bytte mot betaling er funnet opp?

 

En bedriftsleder jeg har stor respekt for ga følgende eksempel; for 100 år siden jobbet 80% av verdens befolkning i landbruket. I dag er tallet nede i 3%, selv om matproduksjonen er mangedoblet - fordi maskiner gjør det mulig å gjøre det mye mer effektivt. Hvorfor er ikke da tre fjerdedeler av verdens befolkning arbeidsledige?

 

For 15 år siden var det vel få, om noen, som hadde trodd at det var mulig å tjene så mye som en krone på noe så banalt som å fortelle verden om sine dagligdagse gjøremål. I dag er bloggere og populære instagram-brukere noen av de best betalte i samfunnet. Er det utenkelig at ting vi anser som absurde i dag, er både mulige og lukrative yrkesveier om 10, 15 eller 50 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...