Gå til innhold

Påbygg eller lærling som IKT-Servicefag?


Specturee

Påbygg til generell studiekompetanse / Lærlingplass som IKT-"fyr"  

14 stemmer

  1. 1. Lærling/Påbygg?



Anbefalte innlegg

Hei! Står ovenfor et litt vrient valg nå, går nå Ikt-Servicefag, og tenker litt på hva jeg skal velge til neste år. Står mellom lærlingplass eller Påbygg for generell studiekompetanse, vet ikke helt hva jeg føler når det kommer til å gå ut i lære som IKT-"fyr" etter hva jeg har fått inntrykk av nå er dette en utdanning som ender i en "avslappende/kjedelig" jobb der du kun sitter på kontoret, hjelper folk med litt data ting osv. Har ikke så god oversikt over hvilke steder/"yrker" du kan gå ut i lære fra dette faget. 

 

Men Påbygg virker litt interessant, vet at det et tøft år men føler meg motivert til å fullføre det, men problemet er at jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere videre etter Påbygg, har ikke så veldig god oversikt over hvilke utdanninger det fins, og vet heller ikke hvilke "utdanninger" jeg liker. 

Har veldig lyst til å studere i Utlandet også, noen som har gjort dette? Erfaringer osv? Hva studerte du? Stipend/Lån? 

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar selv påbygg som privatist nå etter endt fagbrev og vil definitivt anbefale dette. Hvis du tar påbygg vil du miste opplærings retten din og sikkert aldri få lærlingplass. Så hvis du tar fagbrev først så vil du fortsatt ha muligheten til å ta påbygg senere (eller eventuelt under læretiden).

 

Føler selv læretiden ga meg en utrolig viktig livserfaring og jobberfaring, samt tiden jeg trengte for å finne ut mer om meg selv og hva jeg ville i livet. 

Lenke til kommentar

Hva med å ta påbygg som privatist under læretiden? Husker jeg riktig er det vel 5 obligatoriske fag og 1 valgfag. Ta f.eks. ett i semesteret så har du gjort ferdig 4 fag når læretiden er over. Burde være overkommelig om du er motivert. 

 

Matte , Naturfag, Historie, Norsk (muntlig, sidemål og hovedmål) Om du har fagbrev. Tror dette ville gått veldig greit da mesteparten av fagene er utrolig lette og lite arbeid om du bare vil ha en ok karakter.

Lenke til kommentar

Stemmer! Har selv litt erfaring med privatisteksamener, og jeg synes det har vært MYE lettere å få gode karakterer enn det var på VGS. Hadde jeg vært i samme situasjon så hadde jeg ikke vært i tvil. Tar du ett fag i semesteret, er passe oppegående og leser noen få timer i uken og litt mer intenst ukene før eksamen burde det nesten være umulig å få lavere karakter enn 4. Har endel venner som har gått påbygg på vgs, og det er brutalt. Spesielt pga de utrolig mange timene med norsk du har i uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i samme båt som deg, forskjellen på det du skriver er at jeg allerede har bestemt meg for påbygg. Jeg klarer ikke helt å se poenget med fagbrev på IKT eller generelt når du skal studere videre (spørs hva du skal studere) På påbygg har du blandt annet ti timer Norsk i uken noe som er et helvette i tillegg til de andre fagene. Jeg vet du kan ta påbygg og fagbrev samtidig men IKT lærern min sa det ikke er anbefalt. Jeg vet heller ikke hva jeg skal etter påbygg men tenker det er den beste veien da jeg ikke ønsker å jobbe med IKT og ikke ser noen "karieremuligheter". I tillegg er du også er ferdig på VGS og fått Studiekompetanse i 2019 som meg. Hadde jeg visst hva jeg ville studert videre (er på saken) hadde jeg tatt opp et fag som privatist under IKT året avgengig om studien du skal på krever noe ekstra fag som du ikke får gjennom påbygg. Mitt inntrykk av IKT er at det er rolig og avslappende år. Du skriver at du vet det er et tøft år men føler deg motivert til å klare det. Det gjør akuratt jeg også men har stor tro på at jeg klarer det. 

 

Du har også noe som heter Y-veien. Dette er for folk som skal bli Ingeniører og det tar du etter endt fagbrev. Jeg anbefaler deg å snakke med rådgiver ASAP uavhengi om du vil bli ingeniør eller ikke så du vet hva Y-veien dreier seg om. Er faktisk litt usikker på det selv men skal snakke med rådgiver i løpet av de neste ukene. 

 

Ut i fra posten du skriver TS og at vi er i samme båt vil jeg helt klart å anbefale deg å gå påbygg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! 

Tror jeg ligger mest på Påbygg siden, tror ikke jeg helt føler for å få fagbrev i Ikt, ser ikke helt hva det kan "brukes" til som flamethower sa, i tillegg er det jo ikke vits å gå i 2 år lære i noe du er veldig usikker på om du kommer til å trives med. 

Få tenkte litt videre, har forsatt litt tid igjen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer vel an på hva du ønsker å gjøre videre.

Ønsker du å jobbe innen IT i det hele tatt?

 

Å være lærling er en god vei inn IT bransjen, dersom du har interesse for faget og bruker læretiden godt. Mulighetene er store dersom du er lærevillig.

Dersom du ikke orker, ikke gidder, tar til takke med en avslappende og kjedelig rolle, så er det dit karrieren går. Dette gjelder nok ikke bare i IT-bransjen.

 

Jeg var selv lærling for 8-9 år siden, og kan love deg at jeg har en jobb som er verken avslappende eller kjedelig.

Jeg jobber i dag som seniorkonsulent i et av de største IT-selskapene i landet.

Der driver jeg større prosjekter rundt implementering og utvikling av skytjenester for våre kunder, det være seg vår egen skyløsning, public clouds (Azure, Bluemix osv.) eller en hybrid løsning.

I tillegg hever jeg en lønn som er godt over snittet i bransjen, og det i relativt ung alder.

 

Poenget er at dersom du står på, viser at du vil, tar initiativ til selvutvikling og kommer inn i rett selskap, så er det enorme muligheter.

IT-bransjen er en av de bransjene som, slik jeg opplever det, er minst basert på formell utdannelse, da en formell utdannelse gjerne blir fort utdatert mtp. den utviklingen det er i bransjen.

Hvilke sertifiseringer du tar, hvilke produkter du arbeider med, omstillingsevne osv. er ofte viktigere enn den formelle utdannelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...