Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

vil politiet ta denne saken seriøst?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

På siste søndag kjøpte jeg en bussbilett fra Oslo til en annen by. Jeg kjøpte den fra nettbuss.

jeg kom forsent til bussen så jeg tok neste buss. Da jeg viste billeten for kjøforen sa han at den har allerede brukt opp. Da ble jeg tvunget til å betale 160 kr i buss.

Kan jeg anmelde saken til politiet? hvis noen har benyttet et bilett som jeg kjøpte vil politet ta saken seriøst selv om det er et lite beløp. En annen ting om det som skjdde kalles identitetstyveri?



Anonymous poster hash: b770a...267
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som flere sier så har du ingen sak. For det første er du selv ansvarlig for å rekke bussen du har billett til og busselskapet har ingen plikt til å la deg komme gratis på neste buss for noe som er din egen skyld. For det andre må det er lovbrudd til for at Politiet i det hele tatt skal vurdere om det er noe de skal ta seriøst. Hvilket lovbrudd så du for deg at dette skulle være?

Lenke til kommentar

Klag til selskapet og håp på at de er snille og refunderer.

Politiet er vel pliktig til å ta imot anmeldelsen, men der stopper det nok også.

 

En annen ting om det som skjdde kalles identitetstyveri?

Anonymous poster hash: b770a...267

På hvilken måte har noen utgitt seg for å være deg?

Identitetstyveri er når noen f.eks tar opp lån i ditt navn, kan ikke se hvordan det kan ha blitt gjort på noen som helst måte her.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Klag til selskapet og håp på at de er snille og refunderer.

Politiet er vel pliktig til å ta imot anmeldelsen, men der stopper det nok også.

Er politiet pliktig til å ta imot anmeldelser når det ikke er begått noe lovbrudd? Det gir ingen mening for meg hvertfall.

Politiet har plikt til å veilede, dette innebærer at politiet må sette av tid til å høyre kva trådstarter har å fortelle og deretter gi råd om kva trådstarter bør gjere. Men dei har ingen plikt til å registrere og etterforske grunnlause anmeldelsar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På tog kan man bruke billetten på hvilken som helst avgang samme dag, men det gjelder kun papirbilett der det ikke er reservert sete.

Nei, billetten er kun gyldig i en bestemt tidsperiode avhengig av hvor mange soner du har kjøpt for, normalt 1-2 timer.

Innenfor Oslo så kanskje ja, med Ruter, siden du nevner soner. Men dersom jeg kjøper en papirbillett hos NSB, fra for eksempel Larvik til Tønsberg kl12, så kan jeg forsatt gå på toget med billetten kl19 samme dag, hvis den er ubrukt, siden den blir stemplet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...