Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

 

Hva tenker du at det betyr å påkalle herrens navn? Er det selve navnet - ordet, kombinasjonen av bokstavene - som er nøkkelen til frelse her? Om de blir feil, blir du ikke frelst?

 

Jeg lurer jo og litt på hvorfor du "endrer tilbake fra herren" når jødene selv ikke uttalte tetragrammet JHWH, men uttalte Adonai - Herren i stedet? Derfor bruker og den greske oversettelsen av GT - Septuaginta - konsekvent Kyrios (Herren) der JHWH står på hebraisk.

 

JHWH ble ikke brukt eller uttalt, og det uten at tekstene mistet sin tygde av den grunn. Hva er nytt og hvorfor er det viktig for oss å gjøre det nå?

 

min mening er allt innhold endrer mening når et navn er byttet til herren. det ble veldig tydelig i disse som jeg endret på..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva tenker du at det betyr å påkalle herrens navn? Er det selve navnet - ordet, kombinasjonen av bokstavene - som er nøkkelen til frelse her? Om de blir feil, blir du ikke frelst?

 

Jeg lurer jo og litt på hvorfor du "endrer tilbake fra herren" når jødene selv ikke uttalte tetragrammet JHWH, men uttalte Adonai - Herren i stedet? Derfor bruker og den greske oversettelsen av GT - Septuaginta - konsekvent Kyrios (Herren) der JHWH står på hebraisk.

 

JHWH ble ikke brukt eller uttalt, og det uten at tekstene mistet sin tygde av den grunn. Hva er nytt og hvorfor er det viktig for oss å gjøre det nå?

min mening er allt innhold endrer mening når et navn er byttet til herren. det ble veldig tydelig i disse som jeg endret på..

 

Nei, hvorfor det? Innholdet endrer seg vel ikke av den grunn, subjektet for påkallelsen er jo den samme.

 

Men, igjen, hva betyr det å påkalle Herrens navn?

Lenke til kommentar

 

 

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

 

Hva tenker du at det betyr å påkalle herrens navn? Er det selve navnet - ordet, kombinasjonen av bokstavene - som er nøkkelen til frelse her? Om de blir feil, blir du ikke frelst?

 

Jeg lurer jo og litt på hvorfor du "endrer tilbake fra herren" når jødene selv ikke uttalte tetragrammet JHWH, men uttalte Adonai - Herren i stedet? Derfor bruker og den greske oversettelsen av GT - Septuaginta - konsekvent Kyrios (Herren) der JHWH står på hebraisk.

 

JHWH ble ikke brukt eller uttalt, og det uten at tekstene mistet sin tygde av den grunn. Hva er nytt og hvorfor er det viktig for oss å gjøre det nå?

 

min mening er allt innhold endrer mening når et navn er byttet til herren. det ble veldig tydelig i disse som jeg endret på..

 

 

Innhold endrer seg når man oversetter, det kan vi gjøre lite med. Eventuelt kan vi jo lære oss originalspråket.

 

Hvorfor bør vi si Jahve når 1) jødene aldri har gjort det og 2) de kristne aldri har gjort det? Fordi folkegruppen som ordet opprinnelig kom fra muligens sa Jahve for 3000 år siden? Men dette var også bare temporært, få ord fastholder sin form gjennom århundrer. Undersøk hvordan nordmenn snakket for bare 100 år siden, veldig forskjellig fra i dag. I bunn og grunn vet ingen hvordan noen uttalte noe som helst for 3000 år siden.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sier at vi bør si Jahve??

 

Bibelen sier vel at vi ikke skal si Jahve, hvis folk i GT kunne bli steinet for å si Jehova. (som i en kjent filmscene). 

 

Jehovas vitners Rikets sal, skal ha sin opprinnelse i frimurernes saler (halls).

 

I dag steiner vi ikke noen. Men tror ikke det er helt uproblematisk å ha Guds navn med i navnet på en organisasjon (JV).

En skulle ikke tro det fungerte å bruke ordet Gud, som i Kjære Gud. Dersom gud er et germansk ord. Men det fungerer visst greit... Fadervår som er bibelsk, er jo rettet mot en Far. 

 

 

 

Stoning - Monty Python's Life of Brian
Lenke til kommentar

 

 

Å bli ledet vekk fra sannheten kan få fatale konsekvenser, IHS

 

Jesus er veien sannheten og livet, Noxhaven

 

Joh 6:63 "De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv" 

 

 

Å mene at en karakter i en bok er veien til sannhet tyder på mentalt overgrep fra ung alder, IHS.

 

Meg 08:28 "Ord fra en bok er ikke automatisk troverdig informasjon"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, her har du den riktige sammenhengen.

 

Joh 14,14 Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

Jeg tok deg på ordet og prøvde. Nå er det bare å lene meg tilbake og vente... :)

Å be om noe i Jesu navn, vil si å be om noe i Jesu sted (be om noe, som Jesus selv) Og da holder det ikke med å bare si "dette ber jeg/vi om i Jesus navn"

Lenke til kommentar

 

 

 

Å bli ledet vekk fra sannheten kan få fatale konsekvenser, IHS

 

Jesus er veien sannheten og livet, Noxhaven

 

Joh 6:63 "De ordene jeg har talt til dere, er ånd og liv" 

 

 

Å mene at en karakter i en bok er veien til sannhet tyder på mentalt overgrep fra ung alder, IHS.

 

Meg 08:28 "Ord fra en bok er ikke automatisk troverdig informasjon"

 

Per idag, ligger det vel litt historisk tyngde i det hele og ikke bare noe ord i en bok, Noxhaven Jesus er ikke lengere bare en enkelt stående person i Jerusalem år 30, han er nå en gigantisk organisasjon av personer som gjør hans vilje i himmelen og på jorden.

Lenke til kommentar

 

(...)Jesus er ikke lengere bare en enkelt stående person i Jerusalem år 30, han er nå en gigantisk organisasjon av personer som gjør hans vilje i himmelen og på jorden.

Litt sånn som dronningen i en maurtue?

 

Nei, mere en for alle, alle for en, imlekk

 

Skal bli spennende å se sluttresultatet av prosjekte. Denne gruppen som i virkeligheten er Jesus, vil faktisk en dag nå sitt mål. Og da vil alle de som var med på å nå målet, få sin lønn.

 

9gkmti.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se sluttresultatet av prosjekte. Denne gruppen som i virkeligheten er Jesus, vil faktisk en dag nå sitt mål. Og da vil alle de som var med på å nå målet, få sin lønn.

 

Er det ikke alle for en siden den ene døde for alle.. iallefall alle som tror fortellingen om at han sto opp fra det døde så han egentlig ikke døde.

Hva mener du egentlig med at du og kulten din i virkeligheten er Jesus?

Lenke til kommentar

 

Nei, mere en for alle, alle for en, imlekk

 

Skal bli spennende å se sluttresultatet av prosjekte. Denne gruppen som i virkeligheten er Jesus, vil faktisk en dag nå sitt mål. Og da vil alle de som var med på å nå målet, få sin lønn.

 

Er det ikke alle for en siden den ene døde for alle.. iallefall alle som tror fortellingen om at han sto opp fra det døde så han egentlig ikke døde.

Hva mener du egentlig med at du og kulten din i virkeligheten er Jesus?

 

At de kristne er en "extension" av Jesus. Han døde og våknet til liv etter noen dager, akkurat som folk i dag dør og våkner til livet etter noen minutter, Noxhaven. Årsaken til at dette er merkelig/utrolig for deg, er at du lever i det 21. århundre. Du er ikke åpen for eller redd for denne fremtiden, Jesus viste frem en gang i fortiden. De kristne er ikke redd for den makten de nå har eller den makten de vil få i fremtiden, fordi de vet at de er en "extension" av Jesus.

 

b4e2cc12311c3e779dd0f7ee387aaa44.jpg

Jesus stiller stormen

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Begynner å ane en rød tråd i at alle tråder IHS kan infisere med sin forkynnelse blir avsporet med nettopp det... Og jeg som trodde JV var de som gjorde det ;) Tråden handler om Guds navn IHS - Guds navn - hva er det?

Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn er i hvert fall ikke Jehova. Er det derfor Jehovas vitner ikke tror på Faderen og Sønnen og Den hellige ånd ?

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Noen flere som ser 666 i flammene bak jesus i avataren til IHS? Han bare lo det bort og trodde visst jeg mente noen andre.

Nei, det var bare et forsøk på å forklare deg hva tallet 666 er.

 

Åp 13:17 "Og ingen kan kjøpe eller selge noe uten å ha dette merket: dyrets navn eller det tall som svarer til navnet. Her gjelder det å ha visdom. La den som har forstand, regne ut dyrets tall! For det er et menneskes tall, og tallet er 666."
Lenke til kommentar

 

Begynner å ane en rød tråd i at alle tråder IHS kan infisere med sin forkynnelse blir avsporet med nettopp det... Og jeg som trodde JV var de som gjorde det ;) Tråden handler om Guds navn IHS - Guds navn - hva er det?

Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn er i hvert fall ikke Jehova. Er det derfor Jehovas vitner ikke tror på Faderen og Sønnen og Den hellige ånd ?

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

 

 

Vi tror på alle tre vi - hva får deg til å tro noe annet?

Lenke til kommentar

 

Begynner å ane en rød tråd i at alle tråder IHS kan infisere med sin forkynnelse blir avsporet med nettopp det... Og jeg som trodde JV var de som gjorde det ;) Tråden handler om Guds navn IHS - Guds navn - hva er det?

Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn er i hvert fall ikke Jehova. Er det derfor Jehovas vitner ikke tror på Faderen og Sønnen og Den hellige ånd ?

 

Matt 28:18 "Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler: Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn"

 

jesus sier vel all makt er gitt han av faderen så da er vel det jehova. sønnen jesus og den helige ånd (viker på ting står det) en virkende kraft/utførende redskap

Endret av kingpig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...