Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Hvorfor bruker bare jehovas vitner guds navn (jhvh) i bibelen?

Fordi de tror på jødenes krigsgud (yhwh) Som de igjen tror skal starte en stor verdens krig, som de kaller harmagedon

 

Det har vel ikke noe med det å gjøre ????

Alle bibeler/skrifter hadde guds navn, før jehovas vitner har tatt det i bruk.

Jesus brukte jo guds navn men han tror du kanje ikke på???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hvorfor bruker bare jehovas vitner guds navn (jhvh) i bibelen?

Fordi de tror på jødenes krigsgud (yhwh) Som de igjen tror skal starte en stor verdens krig, som de kaller harmagedon krigen. Hvor alle som ikke er Jehovas vitner skal bli drept. Slik at de selv kan bli verdensherskere.

Det har vel ikke noe med det å gjøre ????

Alle bibeler/skrifter hadde guds navn, før jehovas vitner har tatt det i bruk.

Jesus brukte jo guds navn men han tror du kanje ikke på???

Som om ikke det var nok, så tror Jehovas vitner, at dette massedrapet de håper på, egentlig er noe Jesus ville skulle skje. Mao. et gigantisk vrangbilde.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Det har vel ikke noe med det å gjøre ????

Alle bibeler/skrifter hadde guds navn, før jehovas vitner har tatt det i bruk.

Jesus brukte jo guds navn men han tror du kanje ikke på???

Som om ikke det var nok, så tror Jehovas vitner, at dette massedrapet de håper på, egentlig er noe Jesus ville skulle skje. Mao. et gigantisk vrangbilde.

 

 

 

Jehovas vitter har ikke noe med fjerning av guds navn å gjøre...

hvilken relgion tror du på? siden du ikke mener guds navn skal brukes i  bibelen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Så et program i går hvor forskere fikk en frosk til å sveve i luften med en jævlig kraftig elektromagnet fordi levende vesener inneholder vann og vann er hypomagnetisk så vannet vil flytte seg oppover mot der magnetfeltet er svakest. Kan dette være hvordan Jesus kunne sveve?

 

Det er vel grunn til å tro, at det var noe kraftigere enn en elektromagnet som lå bak Jesu makt over jordens gravitasjon. Han var lang forut for sin tid, fra en fantastisk fremtid, hvor slike ting som å gå på vannet, er blåbær.

 

Luk 20.35 "de som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde, ..... kan ikke lenger dø. De er som engler, og de er Guds barn, for de er barn av oppstandelsen"

 

Walk-on-water.jpg

Hmmm vi står på en jævlig stor elektromagnet. Og den reagerer med motkraft mot all elektromagnetisme utenfra. Hvis en UFO oppe i luften laget et magnetfelt og Jesus ble løftet av motfeltet jorden genererte, akkurat som en "tractor beam", så kunne han vel fly men ikke på grunn av magi.

 

Husk at de gamle sumererne ikke så på romvesener som guder.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

Endret av kingpig
Lenke til kommentar

 

 

Så et program i går hvor forskere fikk en frosk til å sveve i luften med en jævlig kraftig elektromagnet fordi levende vesener inneholder vann og vann er hypomagnetisk så vannet vil flytte seg oppover mot der magnetfeltet er svakest. Kan dette være hvordan Jesus kunne sveve?

Det er vel grunn til å tro, at det var noe kraftigere enn en elektromagnet som lå bak Jesu makt over jordens gravitasjon. Han var lang forut for sin tid, fra en fantastisk fremtid, hvor slike ting som å gå på vannet, er blåbær.

 

Luk 20.35 "de som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde, ..... kan ikke lenger dø. De er som engler, og de er Guds barn, for de er barn av oppstandelsen"

Hmmm vi står på en jævlig stor elektromagnet. Og den reagerer med motkraft mot all elektromagnetisme utenfra. Hvis en UFO oppe i luften laget et magnetfelt og Jesus ble løftet av motfeltet jorden genererte, akkurat som en "tractor beam", så kunne han vel fly men ikke på grunn av magi.

 

Husk at de gamle sumererne ikke så på romvesener som guder.

Årsaken til at du opplever og kaller det Jesus gjorde for magi, er at du i forhold til ham, er i steinalderen. Du forsøker å forstå det han gjorde, utifra den verden du nå lever i. Poenget er at han er fra et mye høyre nivå enn det nivå menneskeverden er på.

 

Joh 8:23 "Han sa til dem: «Dere er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden."

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

 

Så et program i går hvor forskere fikk en frosk til å sveve i luften med en jævlig kraftig elektromagnet fordi levende vesener inneholder vann og vann er hypomagnetisk så vannet vil flytte seg oppover mot der magnetfeltet er svakest. Kan dette være hvordan Jesus kunne sveve?

 

Det er vel grunn til å tro, at det var noe kraftigere enn en elektromagnet som lå bak Jesu makt over jordens gravitasjon. Han var lang forut for sin tid, fra en fantastisk fremtid, hvor slike ting som å gå på vannet, er blåbær.Luk 20.35 "de som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde, ..... kan ikke lenger dø. De er som engler, og de er Guds barn, for de er barn av oppstandelsen"
Hmmm vi står på en jævlig stor elektromagnet. Og den reagerer med motkraft mot all elektromagnetisme utenfra. Hvis en UFO oppe i luften laget et magnetfelt og Jesus ble løftet av motfeltet jorden genererte, akkurat som en "tractor beam", så kunne han vel fly men ikke på grunn av magi.

Husk at de gamle sumererne ikke så på romvesener som guder.

Årsaken til at du opplever og kaller det Jesus gjorde for magi, er at du i forhold til ham, er i steinalderen. Du forsøker å forstå det han gjorde, utifra den verden du nå lever i. Poenget er at han er fra et mye høyre nivå enn det nivå menneskeverden er på.

 

Joh 8:23 "Han sa til dem: «Dere er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden."

Nei, jeg kaller det ikke magi, jeg kaller det vitenskap! Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

Det er Jesus som er Herren, det er hans navn du skal påkalle.
 
Rom 10:9-13 "Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.
Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

 

Det er Jesus som er Herren, det er hans navn du skal påkalle.

 

Rom 10:9-13 "Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.

Nice... 666 skjult i avatarbildet ditt IHS... Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Nice... 666 skjult i avatarbildet ditt...

 

Ja det er kanskje den romerske keiseren det er bilde av ? Han som alle måtte tilbe og ha mynter av for å kunne kjøpe og selge noe i romeriket ? Tok sin tid før Jesus vipet han av tronen :)

 

https://www.google.com/search?q=Divi+filius+coin&num=100&lr=&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiDpOz1u53XAhVPCuwKHeIoDMMQ_AUICigB&biw=960&bih=483

 

"the title Divi Filius (Guds Sønn) was also applied to some of Augustus's successors: Tiberius, Nero, and Domitian"

https://en.wikipedia.org/wiki/Divi_filius

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Nice... 666 skjult i avatarbildet ditt...

 

Ja det er kanskje den romerske keiseren det er bilde av ? Han som alle måtte tilbe og ha mynter av for å kunne kjøpe og selge noe i romeriket ? Tok sin tid før Jesus vipet han av tronen :)

 

https://www.google.com/search?q=Divi+filius+coin&num=100&lr=&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiDpOz1u53XAhVPCuwKHeIoDMMQ_AUICigB&biw=960&bih=483

 

"the title Divi Filius (Guds Sønn) was also applied to some of Augustus's successors: Tiberius, Nero, and Domitian"

https://en.wikipedia.org/wiki/Divi_filius

 

 

Eller kanskje det er morgenstjernen, guds sønn, den fallende engelen - den som er omtalt som både Lucifer og som Jesus i åpenbaringen.

Opprøreren som trosset og fornyet de morbide reglene i det gamle testamentet, den som blir omtalt i de gamle hebraiske skriftene som S-T-N eller Satan, opprører og rebell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eller kanskje det er morgenstjernen, guds sønn, den fallende engelen - den som er omtalt som både Lucifer og som Jesus i åpenbaringen.

Opprøreren som trosset og fornyet de morbide reglene i det gamle testamentet, den som blir omtalt i de gamle hebraiske skriftene som S-T-N eller Satan, opprører og rebell.

 

Uten veiledning, er det lett å gå i surr, Noxhaven

Lenke til kommentar

 

 

Eller kanskje det er morgenstjernen, guds sønn, den fallende engelen - den som er omtalt som både Lucifer og som Jesus i åpenbaringen.

Opprøreren som trosset og fornyet de morbide reglene i det gamle testamentet, den som blir omtalt i de gamle hebraiske skriftene som S-T-N eller Satan, opprører og rebell.

 

Uten veiledning, er det lett å gå i surr, Noxhaven

 

 

Å bli ledet vekk fra sannheten kan få fatale konsekvenser, IHS

Lenke til kommentar

 

 

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

Det er Jesus som er Herren, det er hans navn du skal påkalle.

 

Rom 10:9-13 ". Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.

Nice... 666 skjult i avatarbildet ditt IHS...

 

når dette er byttet ut i bibbelen din blir det jo menings løst

men om du setter det tilbake:

Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst

Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller jahves,Jehovahs navn, skal bli frelst.

ga litt mer mening nå :)

Lenke til kommentar

 

 

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

Det er Jesus som er Herren, det er hans navn du skal påkalle.

 

Rom 10:9-13 ". Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.

når dette er byttet ut i bibbelen din blir det jo menings løst

men om du setter det tilbake:

Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst

Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller jahves,Jehovahs navn, skal bli frelst.

ga litt mer mening nå :)

Nei, her har du den riktige sammenhengen.
 
Joh 14,14 Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.
Lenke til kommentar

 

Det er skrevet på mange måter oppover i tiden, men det å fjerne det virker veldig rart.

her er noen som har stått oppover i tiden

JHWH,Iohouah, Iohoua eller Ihouah,Iehoua,Iehouah,Jah,Jehovah-jireh,jahve,Jehovah,

 

Poenget er vel heller ikke uttalen men betydningen av å ha et spesifikt egennavn - en betydning som ikke dekkes ved en felles Gud, Herre etc... JHWH/Jahve/Jehova betyr faktisk noe på herbraisk - en betydning som forsvinner når det ikke brukes

 

 

Jeg tror jeg forstår hva du mener. JHWH var i utgangspunktet navnet på én av flere guder. Så gikk israelittene fra polyteisme via monolatrisme til monoteisme gjennom historiens gang, som dokumentert i GT. Siden vi i kristendommen bare anerkjenner eksistensen av én gud, slik jeg tror det også var på Jesu tid, så framstår det ikke som så viktig å benytte det opprinnelige egen-navnet, i stedet benytter vi det proto-germanske ordet gud, opprinnelig fra sanskrit. Med stor G så er også Gud et egennavn.

 

Med mindre man tillegger det opprinnelige navnet en spesifikk magisk betydning, så burde dette være likegyldig, teologisk sett kan vi vel si at Gud ikke er så opptatt av hvilket språk vi bruker. I kristendommen har det alltid vært stor høyde for ulike språk og deres oversettelser, jamnfør pinseaften beskrevet i Apostlenes gjerninger 2:1-11.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

 

 

joel 2:32

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

 

Det er Jesus som er Herren, det er hans navn du skal påkalle.Rom 10:9-13 ". Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.
når dette er byttet ut i bibbelen din blir det jo menings løst

men om du setter det tilbake:

Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst

Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. Hver den som påkaller jahves,Jehovahs navn, skal bli frelst.

ga litt mer mening nå :)

Nei, her har du den riktige sammenhengen.

 

Joh 14,14 Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

Jeg tok deg på ordet og prøvde. Nå er det bare å lene meg tilbake og vente... :)

Lenke til kommentar

Det er skrevet på mange måter oppover i tiden, men det å fjerne det virker veldig rart.

her er noen som har stått oppover i tiden

JHWH,Iohouah, Iohoua eller Ihouah,Iehoua,Iehouah,Jah,Jehovah-jireh,jahve,Jehovah,

 

Dette er ikke så rart når man vet den historiske årsaken, jeg skal forsøke å oppsummere. Først må vi starte med det faktum at de opprinnelige bibeltekstene ikke har vokaler. DTT GKK HLT GRT FRD JDN VSST HVRDN SPRKT DRS UTTLTS (Dette gikk helt greit fordi jødene visste hvordan språket deres uttaltes). Spol tusen år framover i tid og vi er på år 70. På denne tida var hebraisk primært et liturgisk språk, som bare prestene kunne. Så knuste romerne Jerusalem, ødela tempelet og drepte tusenvis, inkludert mange prester.

 

Spol tusen år til framover og vi er i Judea år 1000, omtrent ingen snakker hebraisk lenger, så en gruppe jødiske prester i Tiberias mener det er viktig å forsøke å bevare uttalen også med vokaler. De legger inn vokaltegn – nikkud – på hele Bibelen. Men fordi navnet JHWH er ulovlig å uttale i jødisk religion, så la de ikke inn riktige vokaltegn på ordet. I stedet for JaHWeH som antakelig var den egentlige uttalen, så tok de vokalene fra ordet aDoNaJ og flyttet over på ordet JHWH, så resultatet ble ca JeHoWaH, men vanskelig å uttale, fordi de bevisst og konsekvent la inn feil i overføringen som gjør ordet teknisk sett umulig å lese, siden det bryter grammatiske regler (antakelig for at ingen skulle lese det ved en feiltakelse i synagogen).

 

Spol nesten tusen år til framover, vi er på 1800-tallet og en eller annen genial kristen teolog finner ut at han skal uttale JeHoWaH. Denne uttalen snek seg også inn i bibeloversettelsen American Standard Version fra 1901. Dette har jeg lært på teologi på Det Teologiske Menighetsfakultetet, men jeg ser at wikipedia skriver ca. det samme.

 

Summa summarum, ingen vet helt sikkert hva den opprinnelige uttalen var, men det var nesten garantert ikke Jehovah. Vi tror det var Jahveh.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

joel 2:32

 

Hver den som påkaller jahves/Jehovahs (endret tilbake fra herren av meg) navn, skal bli frelst; for på Sions berg og i Jerusalem skal det være en flokk av undkomne, således som Herren har sagt, og blandt de undslopne skal de være som Herren kaller.

 

Dette vil for meg få det til å se ut som man må bruke guds navn får å bli frelst??

 

Hva tenker du at det betyr å påkalle herrens navn? Er det selve navnet - ordet, kombinasjonen av bokstavene - som er nøkkelen til frelse her? Om de blir feil, blir du ikke frelst?

 

Jeg lurer jo og litt på hvorfor du "endrer tilbake fra herren" når jødene selv ikke uttalte tetragrammet JHWH, men uttalte Adonai - Herren i stedet? Derfor bruker og den greske oversettelsen av GT - Septuaginta - konsekvent Kyrios (Herren) der JHWH står på hebraisk.

 

JHWH ble ikke brukt eller uttalt, og det uten at tekstene mistet sin tygde av den grunn. Hva er nytt og hvorfor er det viktig for oss å gjøre det nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...