Gå til innhold

Apple-gründer: – Altfor mye hype rundt Tesla


Anbefalte innlegg

 

 

Virker som det er sørgelig mange som har null ide hvem the Woz er, men ikke ser det som en hindring for å kommentere om han og hans tilknytning til Apple.

 

Var det som slo meg også. Wozniak er jo en ganske jordnær fyr som ikke er noe annet enn en skikkelig smart fyr som jobbet for Apple lenge før de ble en Cult of Personality, litt som ElonCorp er i dag.

 

 

Veldig skuffande at tek.no prøver å framstille fyren som ein kar med høg posisjon hos Apple når han ikkje eingong jobber for eller hos dei. Spesielt når han fleire gonger har gått ut og sagt at han ikkje er fan av Apple og deira hype...

 

 

Han er fortsatt ansatt hos Apple så vidt jeg har fått med meg, fra nettsiden hans:

http://www.woz.org/letters/i-never-left-apple

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg tror ingenting, jeg refererer til definisjonene av selvkjøring. Som du bør oppdatere deg på. 

 

 

Ja vel? Så når jeg konkluderer med at level 5-biler, slike som Google, Ford og en del andre kjører rundt med i dag, er faktiske autonome biler så er det kun et resultat av min uvitenhet? Eller mener du i fullt alvor at når en blind mann setter seg inn i en bil og blir kjørt rundt i bygatene, så er det en level 4, 3 eller 2-bil der det forventes at han skal følge med på trafikken og bryte inn om noe skjer? Så hva skal han i såfall gjøre? Bilen har ingen form for betjening. Selvsagt overvåkes den, men det er snakk om biler som kan kjøre hundrevis av mil uten at personell gjør noen som helst form for inngripen.

 

Men jeg venter altså spent på poenget ditt.

Lenke til kommentar

 

 

Virker som det er sørgelig mange som har null ide hvem the Woz er, men ikke ser det som en hindring for å kommentere om han og hans tilknytning til Apple.

 

Var det som slo meg også. Wozniak er jo en ganske jordnær fyr som ikke er noe annet enn en skikkelig smart fyr som jobbet for Apple lenge før de ble en Cult of Personality, litt som ElonCorp er i dag.

 

 

Veldig skuffande at tek.no prøver å framstille fyren som ein kar med høg posisjon hos Apple når han ikkje eingong jobber for eller hos dei. Spesielt når han fleire gonger har gått ut og sagt at han ikkje er fan av Apple og deira hype...

 

De har da ikke fremstilt ham som noe annet enn en av Apples to gründere, noe som medfører absolutt riktighet. Ikke bare det, men han var jo faktisk den eneste av de to som var i stand til å lage en datamaskin. Han andre var tydeligvis dritgod på religiøse sekter.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ingenting, jeg refererer til definisjonene av selvkjøring. Som du bør oppdatere deg på. 

 

 

Ja vel? Så når jeg konkluderer med at level 5-biler, slike som Google, Ford og en del andre kjører rundt med i dag, er faktiske autonome biler så er det kun et resultat av min uvitenhet? Eller mener du i fullt alvor at når en blind mann setter seg inn i en bil og blir kjørt rundt i bygatene, så er det en level 4, 3 eller 2-bil der det forventes at han skal følge med på trafikken og bryte inn om noe skjer? Så hva skal han i såfall gjøre? Bilen har ingen form for betjening. Selvsagt overvåkes den, men det er snakk om biler som kan kjøre hundrevis av mil uten at personell gjør noen som helst form for inngripen.

 

Men jeg venter altså spent på poenget ditt.

 

 

Men du konkluderer feil, det er ingen som har nivå 5 i dag. Dette hadde du skjønt om du faktisk var oppdatert på nivåene. 

 

både nivå 3 og 4 gjør at en kan ta blikket av veien, så ja. Og ikke ta infoen din fra cheesy promo videoer, det bør du holde deg for god for i slike diskusjoner. Denne test piloten til google er vell ikke blind heller, men har redusert syn som gjør han "legally blind" eller noe i den dur. 

Lenke til kommentar

 

 

Men du konkluderer feil, det er ingen som har nivå 5 i dag. Dette hadde du skjønt om du faktisk var oppdatert på nivåene. 

både nivå 3 og 4 gjør at en kan ta blikket av veien, så ja. Og ikke ta infoen din fra cheesy promo videoer, det bør du holde deg for god for i slike diskusjoner. Denne test piloten til google er vell ikke blind heller, men har redusert syn som gjør han "legally blind" eller noe i den dur. 

 

 

Han kunne gjerne sett like skarpt som en falk. Når det ikke finnes noen betjeningsanordninger i den aktuelle bilen så kan han uansett ikke gjøre noe med det han måtte oppdage.

 

Både Waymo, Ford og GM har for tiden gående store flåter med nivå 5-biler som samler inn data for å gjøre systemene robuste. Disse overvåkes konstant og kan således også kalles nivå 3 eller 4, men med en gang føreren sovner så er plutselig bilen blitt en nivå 5-bil, noe som har vist seg å være et helt konkret problem for Ford. Når det gjelder Waymo så er jo dessuten denne søte lille bilen uten ratt og pedaler. Man kan med andre ord ikke blande seg inn slik det er tenkt i J3016-standarden, og således må denne, til tross for overvåkingen, være en nivå 5-bil. Minivan-flåten til Waymo er således i praksis nivå 3-biler.

 

Det virker ikke som om du selv forstår forskjellene på nivå 3-5, og siden du nekter å forklare hva du eventuelt måtte ha å innvende må man jo bare gå ut i fra at det er nettopp slik det forholder seg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Men du konkluderer feil, det er ingen som har nivå 5 i dag. Dette hadde du skjønt om du faktisk var oppdatert på nivåene. 

både nivå 3 og 4 gjør at en kan ta blikket av veien, så ja. Og ikke ta infoen din fra cheesy promo videoer, det bør du holde deg for god for i slike diskusjoner. Denne test piloten til google er vell ikke blind heller, men har redusert syn som gjør han "legally blind" eller noe i den dur. 

 

 

Han kunne gjerne sett like skarpt som en falk. Når det ikke finnes noen betjeningsanordninger i den aktuelle bilen så kan han uansett ikke gjøre noe med det han måtte oppdage.

 

Både Waymo, Ford og GM har for tiden gående store flåter med nivå 5-biler som samler inn data for å gjøre systemene robuste. Disse overvåkes konstant og kan således også kalles nivå 3 eller 4, men med en gang føreren sovner så er plutselig bilen blitt en nivå 5-bil, noe som har vist seg å være et helt konkret problem for Ford. Når det gjelder Waymo så er jo dessuten denne søte lille bilen uten ratt og pedaler. Man kan med andre ord ikke blande seg inn slik det er tenkt i J3016-standarden, og således må denne, til tross for overvåkingen, være en nivå 5-bil. Minivan-flåten til Waymo er således i praksis nivå 3-biler.

 

Det virker ikke som om du selv forstår forskjellene på nivå 3-5, og siden du nekter å forklare hva du eventuelt måtte ha å innvende må man jo bare gå ut i fra at det er nettopp slik det forholder seg.

 

 

Seriøst, kan du ikke bare oppdatere deg på nivåene? Nei ingen har nivå 5. 

 

Bilen som du refererer til ift en promovideo var heller ikke nivå 5. 

 

Forklare? Det er åpenbart, nivå 5 skal klare å komme seg frem i alle situasjoner. Dette finnes ikke pr i dag, og derfor er det heller ingen biler som er på nivå 5. 

 

Du må også slutte å blande prototyper og kommersielle biler, alle de du nevner er prototyper og dette har feks tesla også. Det har ingenting med AP2.0 å gjøre eller annen kommersielt tilgjengelig HW.

Lenke til kommentar

Priceless - Apple gründer, kongen over hype, kaller Tesla hype!

 

Steve Wozniak om iPhone X:

 

"I'd rather wait and watch that one," Wozniak said. "I'm happy with my iPhone 8 — which is the same as the iPhone 7, which is the same as the iPhone 6, to me. For some reason, the iPhone X is going to be the first iPhone I didn't — on day one — upgrade to."

 

Oh gods, hypeste hypen du noen gang har klart å lest i hele ditt liv! Si meg, vet du engang hvem Woz er?

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

 

Økseskaft?

 

Sett deg godt til rette, også begynner du å lese debatten fra starten av, så forstår du sikkert.

 

jepp, her er det jeg som driver med nonsens  :rofl:

 

Ja, det er du som driver med nonsense. Jeg har skrevet at mange bilprodusenter jobber med utviklingsmodeller for nivå 5 selvkjørende biler. Jeg har ramset opp de viktigste, og forsøkt å forklare forskjellene. Når jeg da får til svar at jeg er dum og ikke skjønner noe, uten videre forklaring, så driver du med nonsense.

Lenke til kommentar

Ja, det er du som driver med nonsense. Jeg har skrevet at mange bilprodusenter jobber med utviklingsmodeller for nivå 5 selvkjørende biler. Jeg har ramset opp de viktigste, og forsøkt å forklare forskjellene. Når jeg da får til svar at jeg er dum og ikke skjønner noe, uten videre forklaring, så driver du med nonsense.

 

 

 

Har jeg kaldt deg dum? Nei. Men jeg er enig i at mange jobber med å utvikle nivå 5 kjøretøy, men jeg er ikke enig i at noen har det pr dags dato. De aller fleste jobber med dette og har flere prototyper ute å kjører, og dette var litt av mitt poeng. Tesla også har biler som har langt mer HW enn AP2.0/2.5 som selges på de kommersielle bilene som aldri skal nå nivå 5. 

 

Jeg skjønner jo at du mener det er nonsense, men det var altså ikke det som var mitt poeng. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

En kan jo ikke akkurat forvente at folk vil gå glipp av å skrive noe negativt om Apple, selv om saken ikke er relatert til Apple, og det som skrives ikke har noe grunnlag i virkeligheten heller. Det tror jeg er å ha litt for høye forhåpninger.

Saken er jo relatert med Apple. Alt Steve gjør og sier vil alltid bli relatert til Apple. Selv i egne intervjuer relateres sakene til Apple...

 

http://www.businessinsider.com/apple-steve-wozniak-steve-jobs-innovation-2015-10?r=US&IR=T&IR=T

 

Vzj4MeuvTFyjiFIe1SozeQ.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Bra med hype, Kan gi mer konkurranse :) Blir litt som iPhone.

Ja mer hype rundt Tesla betyr de andre selskapene må komme mer på banen med elbiler. Kanskje er Tesla overhypet, men så lenge du ikke har aksjer der hvorfor bry deg? Så lenge det bli mer og bedre elbiler i verden så gjør det ikke meg noe at noen produkter blir hypet, selv om noen kan synes det er ufortjent.

 

Så helt enig der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...