Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil jeg kunne reparere en 2015-modell elbil om 7 år?


fenstrat

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt 2015-modell elbil, kanskje Nissan Leaf, og undersøker litt rundt hvilke feller jeg muligens vil kunne gå i. Et potensielt problem er at det ikke vil finnes kompatible reservedeler, fordi Nissan vil ønske å prioritere nyere modeller. Så la oss si at batteriet trengs å skiftes om pluss minus 7 år. Er det grunn til å tro at dette vil by på problemer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I och med att elbilar ökar både i tillverkning, efterfrågan och försäljning så tror jag också att det lär dyka upp "piratförsäljare" även av denna typ av batterier. Typ BILTEMA som har konkurrerat ut många av de etablerade biltillverkarnas bildelar. Så jag tror man tryggt kan köpa en 2 år gammal bil och förvänta sig att när batteripacket är förbrukat kunna köpa ett nytt på den "öppna" marknaden om några år när det är dags för byte. 

Lenke til kommentar

I och med att elbilar ökar både i tillverkning, efterfrågan och försäljning så tror jag också att det lär dyka upp "piratförsäljare" även av denna typ av batterier. Typ BILTEMA som har konkurrerat ut många av de etablerade biltillverkarnas bildelar. Så jag tror man tryggt kan köpa en 2 år gammal bil och förvänta sig att när batteripacket är förbrukat kunna köpa ett nytt på den "öppna" marknaden om några år när det är dags för byte. 

 

Godt poeng. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg sendte rett og slett henvendelse til Nissan, og fikk dette svaret:

 

 

Nissan forholder seg til EU lov i forhold til produksjon av reservedeler. Produsent må produsere og levere reservedeler for kjøretøy minimum opp til 10 år etter at produksjon av kjøretøyet har blitt avsluttet. 

 

Det høres for meg ut som en rimelig ordning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte rett og slett henvendelse til Nissan, og fikk dette svaret:

 

 

Produsent må produsere og levere reservedeler for kjøretøy minimum opp til 10 år etter at produksjon av kjøretøyet har blitt avsluttet. 

 

Det høres for meg ut som en rimelig ordning.

Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste om aftermarked batterier for et par år siden, og da var det firma som testet markedet med dobling av kapasiteten fra 24KWh til 48KWh på Leaf. Jeg antar derfor at Leaf fungerer med uoriginale batterier. Foreløpig er markedet uansett for lite. Og siden de fleste land har en eller annen form for støtteordning ved kjøp av nye elbiler, mens bytte av batteri faller utenfor statlige intensivordninger som f.eks. 0 moms i Norge. 

Lenke til kommentar

 

Jeg sendte rett og slett henvendelse til Nissan, og fikk dette svaret:

 

Produsent må produsere og levere reservedeler for kjøretøy minimum opp til 10 år etter at produksjon av kjøretøyet har blitt avsluttet.

Det høres for meg ut som en rimelig ordning.

Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"?
Minimum 10 år, men de kan selv tilby deler etter 10 år om de ønsker det?
Lenke til kommentar

Jeg leste om aftermarked batterier for et par år siden, og da var det firma som testet markedet med dobling av kapasiteten fra 24KWh til 48KWh på Leaf. Jeg antar derfor at Leaf fungerer med uoriginale batterier. Foreløpig er markedet uansett for lite. Og siden de fleste land har en eller annen form for støtteordning ved kjøp av nye elbiler, mens bytte av batteri faller utenfor statlige intensivordninger som f.eks. 0 moms i Norge.

Mulig det funker på noen modeller, men bilprodusentene vil på et eller annet tidspunkt gjøre noe med det.. De er nemlig ute etter å overleve selv også.

Lenke til kommentar

 Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"?

Minimum 10 år, men de kan selv tilby deler etter 10 år om de ønsker det?

"Minimum...10 år" er jo greit nok, og det er helt sikkert det de egentlig mener, men å deretter legge inn "opp til" i tillegg, det er håpløs radbrekking av språket, og kan egentlig ikke tolkes på annen måte enn minimum maksimum 10 år. (hva man nå skal tro de mener med det; nøyaktig 10år, ikke mer, ikke mindre??)

Lenke til kommentar

 

 Sånn bortsett fra at den setningen ikke gir særlig mye mening... "minimum opp til 10 år"?

Minimum 10 år, men de kan selv tilby deler etter 10 år om de ønsker det?

"Minimum...10 år" er jo greit nok, og det er helt sikkert det de egentlig mener, men å deretter legge inn "opp til" i tillegg, det er håpløs radbrekking av språket, og kan egentlig ikke tolkes på annen måte enn minimum maksimum 10 år. (hva man nå skal tro de mener med det; nøyaktig 10år, ikke mer, ikke mindre??)

 

Joda, jeg er nok enig i at det er en del unødvendige ord der. "Vi garanterer deletilgang i ti år etter endt produksjon" hadde vel vært nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...