Gå til innhold

iPhone 8 vil være den siste iPhonen med fingersensor


Anbefalte innlegg

 

Så langt jeg har skjønt brukes IR; og kamera har også IR belysning (som man ikke kan se); dermed vil det fungere like greit på natta (uten lys) som med lys. Skulle systemet få trøbbel kan man også bruke vanlig PIN-kode (som er failover for fingertrykksavlesning når den feiler). Må si at jeg har klokketro på denne teknologien. Helt problemfri blir den neppe i starten, men tror teknologien har kommet så langt at det løses fortløpende via softwareoppdateringer.

Helt problemfri blir den neppe som du sier, den var ikke engang problemfri under demoen. Og IR fungerer vel også dårligere i mørket? Men joda, den vil sikkert fungere ganske bra, men godt nok til at fingeravtrykk ikke er nyttig? Litt mer skeptisk.

 

AtW

Hva var det med faceid som feilet under demoen?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Så langt jeg har skjønt brukes IR; og kamera har også IR belysning (som man ikke kan se); dermed vil det fungere like greit på natta (uten lys) som med lys. Skulle systemet få trøbbel kan man også bruke vanlig PIN-kode (som er failover for fingertrykksavlesning når den feiler). Må si at jeg har klokketro på denne teknologien. Helt problemfri blir den neppe i starten, men tror teknologien har kommet så langt at det løses fortløpende via softwareoppdateringer.

Helt problemfri blir den neppe som du sier, den var ikke engang problemfri under demoen. Og IR fungerer vel også dårligere i mørket? Men joda, den vil sikkert fungere ganske bra, men godt nok til at fingeravtrykk ikke er nyttig? Litt mer skeptisk.

 

AtW

Hva var det med faceid som feilet under demoen?

 

 

Han fikk ikke logget seg på, det var påstått at det var fordi telefonen allerede var låst pga tidligere mislykkede innlogginger, men videoen gir ingen dekning for en slik tolkning. (det kan man vel forsåvidt teste nå med en ny iphone, akkurat hvordan det ser ut når telefonen er låst)

 

AtW

Lenke til kommentar

Virker som han har samme problemet som de fleste med iphone garantert har opplevd, der telefonen krever at man må taste inn kode for å få bruke touch ID igjen.

 

Uheldig tidspunkt å få en slik melding på så klart, men rapporter fra hands on demoenheter på samme messa sier at face id funker flott.

 

Det gjør ikke det, fordi telefonen hadde ingen slik indikasjon før etter at han faktisk prøvde med face unlock.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det gjør ikke det, fordi telefonen hadde ingen slik indikasjon før etter at han faktisk prøvde med face unlock.

 

AtW

Det gjør den heller ikke med touch ID før du faktisk prøver.

 

 

Jeg foreslår du ser nøye på videoen, kan jo selvfølgelig være at det er sånn, men virker ikke sånn på meg. (og det er isåfall elendig design)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg er fortsatt skeptisk. Det geniale med touch-ID var at eg slipper å løfte telefonen for å låse den opp. 
Her må eg løfte den, peke mot ansiktet. Hva om jeg peker den med ein vinkel? Om eg ligger i senga og halve ansiktet er gjemt ned i puta?
Vel, vi får se om ein månad :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se. Virker som Apple har stor tro på at det skal funke bedre og være sikrere enn Touchid, men beviset får vi jo ikke før teknologien er i allmenn bruk. Touchid er langt fra perfekt, så jeg ser ikke bort fra at det er en forbedring.

 

Er man bekymret for sikkerheten er jo uansett svaret det samme som alltid - en sikker pinkode.

 

(Mange av bekymringene i tråden her et bare basert på manglende forståelse av teknologien, men det vil jo ikke si at det funker så bra som Apple hevder)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Eg er fortsatt skeptisk. Det geniale med touch-ID var at eg slipper å løfte telefonen for å låse den opp.

Her må eg løfte den, peke mot ansiktet. Hva om jeg peker den med ein vinkel? Om eg ligger i senga og halve ansiktet er gjemt ned i puta?

Vel, vi får se om ein månad :)

 

Elsker touch-ID, helt siden Apple brakte en god og overlegen løsning på det siden iPhone 5s :)

 

MEN, er ikke mye fukt som skal til før den er vanskelig å ha med å gjøre. Slike irritasjonsmomenter slipper man jo med face-ID :p

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se. Virker som Apple har stor tro på at det skal funke bedre og være sikrere enn Touchid, men beviset får vi jo ikke før teknologien er i allmenn bruk. Touchid er langt fra perfekt, så jeg ser ikke bort fra at det er en forbedring.

 

Er man bekymret for sikkerheten er jo uansett svaret det samme som alltid - en sikker pinkode.

 

(Mange av bekymringene i tråden her et bare basert på manglende forståelse av teknologien, men det vil jo ikke si at det funker så bra som Apple hevder)

 

Mange av spørsmålene i tråden blir og besvart om man ser videoen der Apple presenterer telefonen.

Lenke til kommentar

 

 

Det gjør ikke det, fordi telefonen hadde ingen slik indikasjon før etter at han faktisk prøvde med face unlock.

 

AtW

Det gjør den heller ikke med touch ID før du faktisk prøver.

 

 

Jeg foreslår du ser nøye på videoen, kan jo selvfølgelig være at det er sånn, men virker ikke sånn på meg. (og det er isåfall elendig design)

 

AtW

I videoen på kommer det opp melding " Your passcode is required to enable face id".

 

Når touch id feiler flere ganger på min i7 får jeg også "koden kreves for å aktivere touch id".

Lenke til kommentar

Hvordan er den om natta? Greier den å lese av ansiktet i mørket?

Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?

Greier den å skanne ansiktet fra ein vinkel eller må eg holde den rett foran meg, mens den scanner?

 

Kjempe lyst på i-X, men er skeptisk mtp hvor praktisk det er.

 

Får de fleste svarene i denne videoen fra presentasjonen :)https://www.youtube.com/watch?v=kBXV2Q8YA5M

Lenke til kommentar

 

 

 

Det gjør ikke det, fordi telefonen hadde ingen slik indikasjon før etter at han faktisk prøvde med face unlock.

 

AtW

Det gjør den heller ikke med touch ID før du faktisk prøver.

 

 

Jeg foreslår du ser nøye på videoen, kan jo selvfølgelig være at det er sånn, men virker ikke sånn på meg. (og det er isåfall elendig design)

 

AtW

I videoen på kommer det opp melding " Your passcode is required to enable face id".

 

Når touch id feiler flere ganger på min i7 får jeg også "koden kreves for å aktivere touch id".

 

 

Ja, etter at han har prøvd minst en gang kommer det opp. Påstanden var at den var låst før han prøvde.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, etter at han har prøvd minst en gang kommer det opp. Påstanden var at den var låst før han prøvde.

 

AtW

Om brukeren som har brukt telefonen før demonstrasjonen har trykket avbryt går skjerm tilbake til standard låst skjerm uten noe tekst. Tekst om at kode kreves vil da først komme ved neste gangs opplåsing.

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

6.46-tommers iPhone? Er dette de samme analytikerne som forrige måned uttalte at "phablet"-telefonene er lagt død?

 

Det er stor skjerm på den. Men fysiske målene er bortimot identisk til iphone 6 og 7 plus. Kan ha større skjerm ettersom den kan bruke hele fronten på telefonen.

Lenke til kommentar

Om brukeren som har brukt telefonen før demonstrasjonen har trykket avbryt går skjerm tilbake til standard låst skjerm uten noe tekst. Tekst om at kode kreves vil da først komme ved neste gangs opplåsing.

 

Ja, det er jo en mulighet at designet er helt retard, nemlig at man ikke får noen indikasjon på at man ikke kan låse opp med biometri, man må først prøve engang, og feile, før man får opp den beskjeden, selv om det aldri vil virke med biometri. Det er nesten enda tåpeligere dog.

 

AtW

 

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar


Innlegg med overdreven quoting, aka pyramidebonanza, er redigert for å forkorte lengden på posten. Quoting er bra for å vise hvem dere siterer men pass på at det ikke blir overdreven bruk av denne funksjonen. Det er ikke nødvendig at folk får slitasjeskader på scrollefingeren for å komme frem til det dere har skrevet.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

For et par år siden ble jo HP beskyldt for å være rasistiske da webkameraene deres ikke klarte å følge ansiktene til mørkhudede personer i mørke rom. Håper for Apple sin del de klarer å omgå det hvis dette blir en realitet.

 

det har de jo allerede fastslått at de har prestert på da de bruker en funksjon som karlegger fjeset i 3D isteden for 2D.

Lenke til kommentar

 

Hvordan blir det om kjerringen peker den mot ansiktet mens eg sover?

 

Reknar med at telefonen også kan åpnast utan samtykke.

Dette er forsåvidt også ei sikkerheitssvakheit ved fingeravtrykksensor, men der er ein marginalt tryggare for misbruk sidan fingeren må berøre sensoren og dermed er det ein viss sjangs for at du våkner.

Om ansiktsskcanneren fungerer slik som det er antyda så vil ein kunne låse opp telefonen til nokon som søv utan å vekke dei.

 

Det mest positive eg kan sjå er at med 3d-scanning så kan ein ikkje lure ansiktsgjennkjenninga med å berre vise eit bilde av telefoneigaren.

apple uttalte at mens fingerscanneren gjør det mulig for hver 1/10000 person å åpne telefonen din er denne ratioen 1/1000000 hos ansiktsscan. Desuten krever den at du stirrer inn i scanneren = om du har øynene lukket (som iallefall jeg har når jeg sover??) så vil ikke telefonen åpnes.

Om du klemmer på sidene av telefonen har Apple lagt inn en funksjon ala HTCs så telefonen ikke kan låses opp med ansiktsscan før den har blitt låst opp med koden.

 

Skal sies at jeg heller ikke er noen stor tilhenger av denne funksjonen ifm. sikkerhet, men slike bagateller som dette er det folk innad i testgruppen i apple som har tenkt på før dere og forebygd. (;

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...