Gå til innhold

Har lyst til å bygge og reparere Servere og Pc-er som IT-Yrke


Anbefalte innlegg

Hei jeg har nettopp startet som IKT-Lærling.Det har gått 1 Mnd Som Lærling

 

Der jeg er Lærling så jobber de med Office 365,Skytjenester,Nettverk og Brukeradministrasjon(Active Directory)

 

Jeg har store interesser innen bygge og reparere Servere og PC-er. jeg har lyst til å jobbe i sånn store bedrifter som driver med det. så etter jeg ferdig som lærling så har lyst til jobbe med å  bygge og reparere Servere og PC-er. men der jeg er lærling så driver de ikke med det. så hvordan kan jeg jobbe med maskinvare etter jeg ferdig som lærling. noe tips til store bedrifter ?

 

Har store interesser innen Windows Server Active Directory. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta kontakt med Nextron i Oslo, de selger og konfigurerer servere.Kanskje de kan hjelpe deg med kompetansen de ønsker, og hva de ville sett etter hvis de skulle ansatt noen. 

 

Skal du ha jobb i Komplett og bygge PC-er der krever nok ikke det noe særlig utdannelse annet enn at du viser til at du kan bygge en pc, som ikke krever mer enn at du husker en  ca 10 minutters youtubesnutt.

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Hei Martin!

 

Om du har fagbrev i IKT eller data elektronikk skal ikke ha så mye å si i disse selskapene. 
Krav spesifikasjoner til hardware blir lagt til grunnlag av hva som skal kjøres på serveren eller maskinene.

Jeg anbefaler deg å ta en titt på IBM Softlayer som opererer ut av Evry sitt datasenter i Fet. Klikk på lenken eller søk de opp. De har nylig lagt ut nye stillinger og søker folk på løpende bånd. (Ti minutter fra Lillestrøm. 

Intility søker stadig vekk folk til hardware biten av selskapet og er veldig glad i nyutannede med fagbrev, da de er veldig glade i opplæring og utvikling internt. 

Infocare og Atea er også absolutt selskaper å sjekke ut.

Anbefaler å høre med rekrutteringsselskaper som har spesialisert seg i IT-sektoren. Deriblant Dfind og Glasspaper. De er noen av de største aktørene i norden og vil sannsynligvis ha selskaper som ønsker å ansette slike stillinger du ser etter!


Jeg selv har fagbrev og har ikke hatt noe problem med å få de jobbene jeg har ønsket hittil, da jeg er flink til å presisere hva jeg ønsker å jobbe med. Glasspaper har nylig satt meg i kontakt med selskapet jeg nå har fått jobbtilbud ifra. 

Lykke til og ikke gi opp. Det er mange av oss, men hvis du er klar for å jobbe deg oppover stigen og viser interesse, får du alltids napp tilslutt. Ha litt is i magen. :)  

 

Edit; det går alltids ann å få seg ny lærlingplass også.

Pj0ter  

Endret av Pj0ter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med Nextron i Oslo, de selger og konfigurerer servere.Kanskje de kan hjelpe deg med kompetansen de ønsker, og hva de ville sett etter hvis de skulle ansatt noen.

 

Jeg var selv lærling i et selskap drevet av Geir Elstad, det var en fantastisk tid og jeg ville gjerne jobbet for han igjen dersom det skulle passet seg slik.

Geir er mannen bak Nextron.

Lenke til kommentar

Hei jeg har nettopp startet som IKT-Lærling.Det har gått 1 Mnd Som Lærling

 

Der jeg er Lærling så jobber de med Office 365,Skytjenester,Nettverk og Brukeradministrasjon(Active Directory)

 

Jeg har store interesser innen bygge og reparere Servere og PC-er. jeg har lyst til å jobbe i sånn store bedrifter som driver med det. så etter jeg ferdig som lærling så har lyst til jobbe med å  bygge og reparere Servere og PC-er. men der jeg er lærling så driver de ikke med det. så hvordan kan jeg jobbe med maskinvare etter jeg ferdig som lærling. noe tips til store bedrifter ?

 

Har store interesser innen Windows Server Active Directory.

Som IT-konsulent som jobber med Windows Server, så vil du dessverre oppleve at 99% av arbeidet blir software-relatert. Hvis du ønsker å bygge PC-er, så mulig du må se mot firmaer som driver med produksjon av PC-er. ellers ser jeg Infocare og Atea er nevnt.

 

Du kan også prøve deg mot SMB-markedet. Der vil du komme borti veldig mye forskjellig. Det blir aldri kjedelig :-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Kan man ikke jobbe som Pc-Teknikker Med IKT-Fagbrev ?

jo, helt klart. Har selv jobbet som Datateknikker i Infocare med den utdanningen.

Men fremtiden er bruk og kast. Så tror ikke det er den retningen jeg vil anbefale.

I dag jobber jeg som IT-konsulent og vi er spesifikt instruert om ikke å fikse ting.

Lenke til kommentar

Hei Martin!

 

Om du har fagbrev i IKT eller data elektronikk skal ikke ha så mye å si i disse selskapene. 

Krav spesifikasjoner til hardware blir lagt til grunnlag av hva som skal kjøres på serveren eller maskinene.

 

Jeg anbefaler deg å ta en titt på IBM Softlayer som opererer ut av Evry sitt datasenter i Fet. Klikk på lenken eller søk de opp. De har nylig lagt ut nye stillinger og søker folk på løpende bånd. (Ti minutter fra Lillestrøm. 

 

Intility søker stadig vekk folk til hardware biten av selskapet og er veldig glad i nyutannede med fagbrev, da de er veldig glade i opplæring og utvikling internt. 

 

Infocare og Atea er også absolutt selskaper å sjekke ut.

 

Anbefaler å høre med rekrutteringsselskaper som har spesialisert seg i IT-sektoren. Deriblant Dfind og Glasspaper. De er noen av de største aktørene i norden og vil sannsynligvis ha selskaper som ønsker å ansette slike stillinger du ser etter!

 

 

Jeg selv har fagbrev og har ikke hatt noe problem med å få de jobbene jeg har ønsket hittil, da jeg er flink til å presisere hva jeg ønsker å jobbe med. Glasspaper har nylig satt meg i kontakt med selskapet jeg nå har fått jobbtilbud ifra. 

 

Lykke til og ikke gi opp. Det er mange av oss, men hvis du er klar for å jobbe deg oppover stigen og viser interesse, får du alltids napp tilslutt. Ha litt is i magen. :)  

 

Edit; det går alltids ann å få seg ny lærlingplass også.

Pj0ter  

men det er ikke ledige lærlingsplasser i oslo og akershus

Lenke til kommentar

 

Hei Martin!

 

Om du har fagbrev i IKT eller data elektronikk skal ikke ha så mye å si i disse selskapene.

Krav spesifikasjoner til hardware blir lagt til grunnlag av hva som skal kjøres på serveren eller maskinene.

 

Jeg anbefaler deg å ta en titt på IBM Softlayer som opererer ut av Evry sitt datasenter i Fet. Klikk på lenken eller søk de opp. De har nylig lagt ut nye stillinger og søker folk på løpende bånd. (Ti minutter fra Lillestrøm.

 

Intility søker stadig vekk folk til hardware biten av selskapet og er veldig glad i nyutannede med fagbrev, da de er veldig glade i opplæring og utvikling internt.

 

Infocare og Atea er også absolutt selskaper å sjekke ut.

 

Anbefaler å høre med rekrutteringsselskaper som har spesialisert seg i IT-sektoren. Deriblant Dfind og Glasspaper. De er noen av de største aktørene i norden og vil sannsynligvis ha selskaper som ønsker å ansette slike stillinger du ser etter!

 

 

Jeg selv har fagbrev og har ikke hatt noe problem med å få de jobbene jeg har ønsket hittil, da jeg er flink til å presisere hva jeg ønsker å jobbe med. Glasspaper har nylig satt meg i kontakt med selskapet jeg nå har fått jobbtilbud ifra.

 

Lykke til og ikke gi opp. Det er mange av oss, men hvis du er klar for å jobbe deg oppover stigen og viser interesse, får du alltids napp tilslutt. Ha

 

Edit; det går alltids ann å få seg ny lærlingplass også.

Pj0ter

men det er ikke ledige lærlingsplasser i oslo og akershus

 

Ikke en eneste lærlingplass innen IKT i Oslo eller Akershus. Da må du nok lete videre. Jeg vet personlig om selskaper som tar inn lærlinger på løpende bånd. Kommer fra Akershus selv og ordnet fint lærling plass i Oslo. Men hvor mange søknader har du sendt til bedrifter?

 

For hvis du du faktisk vurderer å bytte lærlingsted så må du faktisk søke noen steder før du ikke kan si at det ikke er lærlingplasser i Oslo og Akershus. Det kommer ikke gratis og ramlende i fanget ditt. Men kan love deg at det er mange bedrifter som er ute etter lærlinger som oppfører seg modent og som de kan utvikle ferdighetene til, over tid.

Lenke til kommentar

Det å kunne "skru pc og server" er nok noe som blir mindre og mindre relevant.

Mye flytter ut i type skytjenester som du nevner, og ellers lever mesteparten av hardwaren ut levetiden sin. Blir ofte dyrere å reparere enn å kjøpe nytt når det er utenfor garanti.

Kombinerer du det med at flere og flere tjenester er skalerbare, så har det ikke så mye for bedriftene å si om du må erstatte en server nå og da. Alt flyttes bare over på en ny server, og fungerer som før.

 

Største sjansene vil være hos store datasenterleverandører, type IBM Softlayer på Fet, eller InfoCare som er spesialisert på reparasjon av PC/server.

 

Ikke for å sette noe demper på motivasjonen din for å jobbe med dette, men det er nok noe du fort vil gå lei av. Har jobbet med det selv, og har de siste årene ikke rørt et skrujern (i reparasjonsøyemed).

Lenke til kommentar

 

 

Hei Martin!

 

Om du har fagbrev i IKT eller data elektronikk skal ikke ha så mye å si i disse selskapene.

Krav spesifikasjoner til hardware blir lagt til grunnlag av hva som skal kjøres på serveren eller maskinene.

 

Jeg anbefaler deg å ta en titt på IBM Softlayer som opererer ut av Evry sitt datasenter i Fet. Klikk på lenken eller søk de opp. De har nylig lagt ut nye stillinger og søker folk på løpende bånd. (Ti minutter fra Lillestrøm.

 

Intility søker stadig vekk folk til hardware biten av selskapet og er veldig glad i nyutannede med fagbrev, da de er veldig glade i opplæring og utvikling internt.

 

Infocare og Atea er også absolutt selskaper å sjekke ut.

 

Anbefaler å høre med rekrutteringsselskaper som har spesialisert seg i IT-sektoren. Deriblant Dfind og Glasspaper. De er noen av de største aktørene i norden og vil sannsynligvis ha selskaper som ønsker å ansette slike stillinger du ser etter!

 

 

Jeg selv har fagbrev og har ikke hatt noe problem med å få de jobbene jeg har ønsket hittil, da jeg er flink til å presisere hva jeg ønsker å jobbe med. Glasspaper har nylig satt meg i kontakt med selskapet jeg nå har fått jobbtilbud ifra.

 

Lykke til og ikke gi opp. Det er mange av oss, men hvis du er klar for å jobbe deg oppover stigen og viser interesse, får du alltids napp tilslutt. Ha

 

Edit; det går alltids ann å få seg ny lærlingplass også.

Pj0ter

men det er ikke ledige lærlingsplasser i oslo og akershus

 

Ikke en eneste lærlingplass innen IKT i Oslo eller Akershus. Da må du nok lete videre. Jeg vet personlig om selskaper som tar inn lærlinger på løpende bånd. Kommer fra Akershus selv og ordnet fint lærling plass i Oslo. Men hvor mange søknader har du sendt til bedrifter?

 

For hvis du du faktisk vurderer å bytte lærlingsted så må du faktisk søke noen steder før du ikke kan si at det ikke er lærlingplasser i Oslo og Akershus. Det kommer ikke gratis og ramlende i fanget ditt. Men kan love deg at det er mange bedrifter som er ute etter lærlinger som oppfører seg modent og som de kan utvikle ferdighetene til, over tid.

 

har du noen tips hvilke bedrifter har ledige lærlingsplasser ?

Lenke til kommentar

Jeg synes det var tidlig å ville slutte etter bare en måned som lærling. Som andre allerede har nevnt så er det lite "skruing" og reparering av hardware grunnet virtualisering og lavere priser.

 

Du skriver at bedriften jobber med Skytjenester,Nettverk og Brukeradministrasjon. Dette er kanskje noe av de mest relevante og fremtidsrettede fagområdene dersom du vil ha jobb fremover. Jeg ville aldri sluttet i en bedrift hvor dette er satsingsområder.

 

Vil du skru og mekke på hardware burde du nok heller ha gått en annen linje f.eks. elektro/automasjon...

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...