Gå til innhold

Valg av overbelastningsvern i motoranlegg


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går for tiden VG2 Elenergi og i den forbindelse hadde vi nylig en innleveringsoppgave i faget automasjon. En av oppgavene var å velge forankoblet sikring, og i svaret på den oppgaven er jeg og faglærer litt uenige. Oppgaven lyder som følger: 

En 3-fas asynkronmotor skal kobles til et IT-230V system. Motoren trekker 6,4A ved drift. Velg forankoblet sikring.

 

Svaret mitt på denne oppgaven blir da:

d) I et motoranlegg kan startstrømmen være opp til 5-6 ganger større enn merkestrømmen til motoren. Da er det viktig å velge stor nok forankoblet sikring med rett karakteristikk. I dette tilfellet ville jeg valgt en 10A C-karakteristikk sikring. En C-karakteristikksikring vil tåle startstrømmen opp til 5-10 ganger mer enn sikringens størrelse. I4 verdien for sikringen sier noe om hvor stort strømsjokk (startstrøm) sikringen tåler. For en C-karakteristikk er I4=5*In. Hvis vi da regner om dette får vi: 5*10A=50A/6,4A=7,8 Dette vernet vil tåle en startstrøm som er ca. 8 ganger større enn motorens merkestrøm.

 

Min faglærer mener dette er feil. I stedet vil han velge en sikring som er 6-7 ganger større enn motorens merkestrøm (altså en (7x6,4A=44,8A) sikring som er minst 44,8A).

I mitt hode faller litt av vitsen med overbelastningsvern bort hvis man velger denne sikringen. Spørsmålet blir da, hvem har rett og hvem tar feil?

 

Takker for svar

Mathias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke økonomisk å legge inn en sikring som er på "44,8A". Da må man øke dimensjonen på lederne ganske mye. Det er vanlig å bruke trege sikringer hvis startstrømmen har så høy belastning.

Akkurat det jeg tenker. Så i dette tilfellet er min besvarelse korrekt?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke økonomisk å legge inn en sikring som er på "44,8A". Da må man øke dimensjonen på lederne ganske mye. Det er vanlig å bruke trege sikringer hvis startstrømmen har så høy belastning.

Akkurat det jeg tenker. Så i dette tilfellet er min besvarelse korrekt?

Ja.

 

Faglærer er helt borti natta om det du skisserer over er rett gjengitt.

 

Det er en grunn til at vi har ulike sikringskarakteristikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Glemte helt å følge opp denne tråden. Snakket med faglærer og han sa følgende: Siden vi har motorvernet som verner motoren mot overbelastning, så skal forankoblet sikring KUN være en kortsluttningssikring (vi bruker automatsikringer på skolen, disse er både o.vern og kortsluttningsvern), og derfor velger man en såpass stor sikring så man er sikker på at sikringen ikke løser ut ved start av anlegget. Vi ble enige om at formuleringen var litt tullete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...