Gå til innhold

intel 8700 /8700k


Hemmis

Anbefalte innlegg

Fikk 8700K i dag og er meget fornøyd.

 

5.2GHz på 1.39v @ 65C. Mitt eksemplar er vel kanskje den eneste CPU-en som Intel har klart å legge god kjølepasta på? hehe.

 

Men sliter med å boote med RAM på XMP. Må skru ned fra 4133MHz til 4000MHz, og kjøre 5.1GHz på CPU men da er alt vel :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk 8700K i dag og er meget fornøyd.

 

5.2GHz på 1.39v @ 65C. Mitt eksemplar er vel kanskje den eneste CPU-en som Intel har klart å legge god kjølepasta på? hehe.

 

Men sliter med å boote med RAM på XMP. Må skru ned fra 4133MHz til 4000MHz, og kjøre 5.1GHz på CPU men da er alt vel :)

Helt konge ! :D

Lenke til kommentar

Feiret for tidlig.

 

Hovedkortet er møkk...

 

Ustabilt som fy, selv på default BIOS. Har også oppdatert til nyeste BIOS.

 

Når jeg til og med plugger i en ekstra skjerm på skjermkortet fryser hele PCen.

Går fint å kjøre stresstester, men hvis jeg får inn I app center til Gigabyte for å endre på viftehastighetene så krasjer det. Og I stad så klikket høyttaleren på hovedkortet helt. Hørtes ut som en sinnsyk coil whine. Skrudde av PCen og på igjen og da kom den lyden igjen. Skrudde av enda en gang og på igjen så var lyden borte. Alt med stock BIOS.

 

Til og med rett etter post når man får beskjed om at man kan trykke del for å komme I BIOS kan den finne på å henge seg. Står bare entering BIOS kontinuerlig.

Blir nok ikke Gigabyte på meg igjen, tenkte jeg skulle prøve noe nytt for en gangs skyld, men dette skuffet stort :(

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har et Z370 HERO X som jeg ikke trenger. Skulle egentlig tilbake på retur.. Send PM om du er intr. Jeg bor jo lokalt også, så du slipper frakten. ;-) 

 

Bytta da jeg fikk en god pris på et Z370 Taichi kort. :-)

 

EDIT: Testa forskjellen på 5.3 og 5 ghz, var ikke rare greiene. Rundt 4-4.5% i Cinebench.. :p Mulig jeg bare klokker ned til 5-5.1 på sub 1.300V. Gjør vel en 1.220-1,240V for 5.0 ghz.. Blir kjempekald, og trekker lite strøm. Vinn-vinn!

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Vdrop på Taichi virker å være en del mer pålitelig og stabil med siste 1.30 bios oppdatering, med LLC 1 virker den å holde settpunkt på vcore ganske godt uten store dipper eller hopp! Virker lovende!

 

Om noen andre har samme kort kom gjerne med bios settings for OC :p

 

EDIT: CT, du har jo samme kort jo! Hvilke settings bruker du? Men ser du har en virkelig gullchip da, så det gjør vel jobben en del lettere hehe.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Har et Z370 HERO X som jeg ikke trenger. Skulle egentlig tilbake på retur.. Send PM om du er intr. Jeg bor jo lokalt også, så du slipper frakten. ;-) 

 

Bytta da jeg fikk en god pris på et Z370 Taichi kort. :-)

 

EDIT: Testa forskjellen på 5.3 og 5 ghz, var ikke rare greiene. Rundt 4-4.5% i Cinebench.. :p Mulig jeg bare klokker ned til 5-5.1 på sub 1.300V. Gjør vel en 1.220-1,240V for 5.0 ghz.. Blir kjempekald, og trekker lite strøm. Vinn-vinn!

 

 

Høres bra ut. Skal teste med å flytte skjermkortet til en annen PCI-E slot samt prøve med kun 1 RAM brikke for å ha testet alt før jeg gjør noe mer. Hvis det fortsatt er ustabilt ordner jeg en RMA mot komplett og så sender jeg PM om Hero X :)

Lenke til kommentar

Ser ut til at de fleste er mer heldige enn meg her! Endte selv med å gå for en 8700k, i combo med et Asus Strix Z370-F og 2x8GB G.Skill Ripjaws V Black 3600MHz CL16.

 

Oppdaterte bios til 0430 og begynte rakst å trikse med hvilken spenning jeg måtte ha for å kjøre 5 GHz stabilt. Dessverre opplever jeg BSOD feks ved kjøring av Cinebench om CPU-Z avlest spenning dropper rett under 1,4v.

Hvis jeg bumper opp spenningen litt og ligger på en avlest spenning på 1,408v og kjører LLC på 5 eller 6 så ser det ut til å fungere stabilt, men det resulterer naturlig nok i en både høyt strømforbruk og høy varmeutvikling når lasten er krevende. Jeg ser at prosessoren throttler seg ned til 3,7 / 4,3 GHz på tross av at Noctua'en klarer å holde prosessoren et godt stykke under TJ max, så jeg føler ikke helt jeg har knekt koden på hvordan dette henger sammen for Coffee Lake.

 

Bør jeg innse nederlaget og feks gå for en 4,8 GHz 24/7 target i stedet for? Tips mottas med takk!  :)

Lenke til kommentar

Hvordan tester dere stabilitet? Skamkjører Prime95 i timevis, Cinebench, Aida64? AVX offset? Så lenge man har temperaturene under kontroll 50-60 under spilling er det vel ikke noen problemer å ligge på 1.40v +- ?

Spiller BF 1 i et par timer :)

 

Er det stabilt da, så er det faktisk rimelig stabilt. BF HATER ustabil maskin.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

2 timer med Realbench V2.56.

 

Nizzen, du har ikke noe grei RAM du kan låne meg/selge?

 

Også evt. teste mitt sett.. får jo f. Bluescreen på 3000 mhz cl14 1.450V..

 

Spill funker, men får page error et eller anna etter 30 min i RB..

 

EDIT: Prøvd 2 HK, kan være CPU, men tviler sterkt da **dp** klarte fint 4000mhz++.

 

Har hatt problemer fra dag 1.. kan jo være at jeg kjøpte et defekt kit..

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Hvordan tester dere stabilitet? Skamkjører Prime95 i timevis, Cinebench, Aida64? AVX offset? Så lenge man har temperaturene under kontroll 50-60 under spilling er det vel ikke noen problemer å ligge på 1.40v +- ?

Pleier å ta ca 15-30 minutt Prime95 (uten AVX), halvtime Realbench, 10 minutt handbrake, og litt spilling :). CPUene skal jo tåle max 1.5v, så 1.4v med temps under kontroll må jo fungere fint til vanlig tenker jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke andre ting har du endret/ikke endret spenning på? Kjører minnet på XMP, eller justert inn manuelt?

 

Jeg har kjørt det meste andre på auto, egentlig. Minnet har jeg hatt andre problemer med, så jeg tok like greit ut den ene brikken og lot den stå stock 2133MHz, den er stabil slik og ikke en feilfaktor for OC nå, slik jeg ser det.

 

Grunnen til at prosessoren throttlet var Power Limit-begrensningene i bios (Long Duration Package Power Limit, Short Duration Package Power Limit). Disse stod til Auto, når jeg endret disse til 180/200 watt får CPUen lov til å dra 130 watt hele dagen.  ;)

 

Jeg endte opp med å justere ned core volt, justere ned klokkefrekvens til 4,8GHz og sette LLC til auto. Jeg har da 1,280v stabilt under full load. Dette har faktisk fungert veldig bra til tyngre AVX last eller Cinebench, har ikke klart å fremprovosere noe ustabilitet enda, selv om jeg topper på 84-85 grader under worst case load. Men i det øyeblikket jeg stilte opp til 4,9GHz så kom det blåskjerm ganske momentant. Har ikke lyst å nærme meg 90 grader under worst case load, så jeg ender vel på 4,8GHz. Tipper jeg kan justere ned core volt noen knepp til før 4,8GHz begynner å bli ustabilt.

 

Får ~1570 poeng i Cinebench, ~104 sekund i Wprime 1024M og ~20300 poeng i Fire Strike Physics score, må vel si det begynner å ligne noe allikevel da.  :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan tester dere stabilitet? Skamkjører Prime95 i timevis, Cinebench, Aida64? AVX offset? Så lenge man har temperaturene under kontroll 50-60 under spilling er det vel ikke noen problemer å ligge på 1.40v +- ?

Spiller BF 1 i et par timer :)

 

Er det stabilt da, så er det faktisk rimelig stabilt. BF HATER ustabil maskin.

 

 

Dette bifaller jeg. Battlefield-spillene er de spillene som jeg har spilt som stresser maskinen mest ved overklokking. Tåler de BF, tåler de i regelen alt jeg utsetter den for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...