Gå til innhold

Ønsker boliglån, men ingen bank vil gi meg noe siden jeg ikke har fast jobb.


ellebasi

Anbefalte innlegg

Er i skikkelig knipe, og kunne trenge noen råd. 

 

Etter samlivsbrudd skal jeg i disse dager flytte ut av solgt bolig. Jeg har egenkapital for kjøp av bolig jeg kunne tenke meg (billig og fin andelsleilighet), men ikke fast jobb. 

 

De 3 siste månedene har jeg jobbet gjennom et rekrutteringsbyrå, og før det fikk jeg dagpenger i en periode. Jeg har nå fått nytt oppdrag siden jeg flytter til en annen kommune ca 1 time unna. 

Men, jeg får ikke lån, og fast jobb ser det dårlig ut med foreløpig. Og til info så får jeg dagpenger om jeg ikke skulle ha oppdrag en periode, og disse dekker fint månedlige utgifter også. 

 

Jeg har også et forbrukslån og studielån, men ikke så mye at jeg ikke kan håndtere det i tillegg til boliglån og husleie. 

 

Jeg har god økonomisk historikk, og betaler alltid regningene mine først. Uansett. 

 

Men jeg får altså ikke lån. Jeg kan jo leie, men da kaster jeg penger ut av vinduet, og det blir minst like mye om ikke mer må ut med i måneden likevel. Så jeg vurderer å bo i bilen min om dette ikke løser seg. 

 

Det er ikke mange hundre tusen jeg trenger.

 

Noen som har noen tips eller ideer?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i skikkelig knipe, og kunne trenge noen råd. 

 

Etter samlivsbrudd skal jeg i disse dager flytte ut av solgt bolig. Jeg har egenkapital for kjøp av bolig jeg kunne tenke meg (billig og fin andelsleilighet), men ikke fast jobb. 

 

De 3 siste månedene har jeg jobbet gjennom et rekrutteringsbyrå, og før det fikk jeg dagpenger i en periode. Jeg har nå fått nytt oppdrag siden jeg flytter til en annen kommune ca 1 time unna. 

Men, jeg får ikke lån, og fast jobb ser det dårlig ut med foreløpig. Og til info så får jeg dagpenger om jeg ikke skulle ha oppdrag en periode, og disse dekker fint månedlige utgifter også. 

 

Jeg har også et forbrukslån og studielån, men ikke så mye at jeg ikke kan håndtere det i tillegg til boliglån og husleie. 

 

Jeg har god økonomisk historikk, og betaler alltid regningene mine først. Uansett. 

 

Men jeg får altså ikke lån. Jeg kan jo leie, men da kaster jeg penger ut av vinduet, og det blir minst like mye om ikke mer må ut med i måneden likevel. Så jeg vurderer å bo i bilen min om dette ikke løser seg. 

 

Det er ikke mange hundre tusen jeg trenger.

 

Noen som har noen tips eller ideer?

 

Det hadde vært enklere å gi råd hvis du var litt tydeligere på informasjonen.

 

Jeg forstår din situasjon som følger: 

- Du har egenkapital til kjøp av bolig (minst 15 % av kjøpesum)

- Du har ok inntekt, men ikke fast og får derfor ikke lån til bolig

- Du har forbrukslån (men vet ikke hvor mye? over 100 000 eller under 20 000?) og studielån

- Du kan leie, men vil ikke fordi det er "å kaste penger ut av vinduet"

 

For det første: Å leie er ikke nødvendigvis å kaste penger ut av vinduet. Riktignok har boligprisene steget mye siste par tiår og ja, det er gunstige skatteregler for boligeiere. Men: Ved kjøp av bolig tar man en risiko som man unngår ved å leie. Alle som eier bolig i Oslo har i teorien tapt flere hundre tusen kroner de siste månedene, en del har også måttet realisere dette. De som valgt leie fremfor kjøp i Norge i 2017 har sålangt gjort et godt valg.

Det høres kanskje ut som dette er ditt beste alternativ...

 

Hvis du likevel absolutt vil kjøpe: Du sier du ikke får lån. Da har du egentlig tre alternativer i teorien:

1. Kjøp en mindre andel av boligen

    - Kjøp bolig sammen med en venn eller et familiemedlem

2. Gjør noe som får banken til å gi deg lån

    - Skaff deg fast jobb eller få venn/familie til å stille som garantist for lånet

3. Kjøp boligen selv uten lån fra banken

    - Lån penger fra venn/familie

    - Lån penger fra forbrukslånsbank - men bare om du er sikker på at du klarer å betale tilbake rimelig raskt. Det kan du f.eks. oppnå ved å utsette innbetaling av studielån, redusere skatten, jobbe mer, selge bilen, kutte forbruk, lei ut boligen på AirBnB i perioder etc. Men dette valget krever at du har stålkontroll på Excel-beregningene og at du er trygg på at du klarer det. Med tiden kan du så låne opp på boligen i banken, men ikke regn med det i vurderingen..

 

For å oppnå dette må du kanskje også kjøpe en billigere bolig..

Endret av Ideic
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er i skikkelig knipe, og kunne trenge noen råd.

 

Etter samlivsbrudd skal jeg i disse dager flytte ut av solgt bolig. Jeg har egenkapital for kjøp av bolig jeg kunne tenke meg (billig og fin andelsleilighet), men ikke fast jobb.

 

De 3 siste månedene har jeg jobbet gjennom et rekrutteringsbyrå, og før det fikk jeg dagpenger i en periode. Jeg har nå fått nytt oppdrag siden jeg flytter til en annen kommune ca 1 time unna.

Men, jeg får ikke lån, og fast jobb ser det dårlig ut med foreløpig. Og til info så får jeg dagpenger om jeg ikke skulle ha oppdrag en periode, og disse dekker fint månedlige utgifter også.

 

Jeg har også et forbrukslån og studielån, men ikke så mye at jeg ikke kan håndtere det i tillegg til boliglån og husleie.

 

Jeg har god økonomisk historikk, og betaler alltid regningene mine først. Uansett.

 

Men jeg får altså ikke lån. Jeg kan jo leie, men da kaster jeg penger ut av vinduet, og det blir minst like mye om ikke mer må ut med i måneden likevel. Så jeg vurderer å bo i bilen min om dette ikke løser seg.

 

Det er ikke mange hundre tusen jeg trenger.

 

Noen som har noen tips eller ideer?

Det hadde vært enklere å gi råd hvis du var litt tydeligere på informasjonen.

 

Jeg forstår din situasjon som følger:

- Du har egenkapital til kjøp av bolig (minst 15 % av kjøpesum)

- Du har ok inntekt, men ikke fast og får derfor ikke lån til bolig

- Du har forbrukslån (men vet ikke hvor mye? over 100 000 eller under 20 000?) og studielån

- Du kan leie, men vil ikke fordi det er "å kaste penger ut av vinduet"

 

For det første: Å leie er ikke nødvendigvis å kaste penger ut av vinduet. Riktignok har boligprisene steget mye siste par tiår og ja, det er gunstige skatteregler for boligeiere. Men: Ved kjøp av bolig tar man en risiko som man unngår ved å leie. Alle som eier bolig i Oslo har i teorien tapt flere hundre tusen kroner de siste månedene, en del har også måttet realisere dette. De som valgt leie fremfor kjøp i Norge i 2017 har sålangt gjort et godt valg.

Det høres kanskje ut som dette er ditt beste alternativ...

 

Hvis du likevel absolutt vil kjøpe: Du sier du ikke får lån. Da har du egentlig tre alternativer i teorien:

1. Kjøp en mindre andel av boligen

- Kjøp bolig sammen med en venn eller et familiemedlem

2. Gjør noe som får banken til å gi deg lån

- Skaff deg fast jobb eller få venn/familie til å stille som garantist for lånet

3. Kjøp boligen selv uten lån fra banken

- Lån penger fra venn/familie

- Lån penger fra forbrukslånsbank - men bare om du er sikker på at du klarer å betale tilbake rimelig raskt. Det kan du f.eks. oppnå ved å utsette innbetaling av studielån, redusere skatten, jobbe mer, selge bilen, kutte forbruk, lei ut boligen på AirBnB i perioder etc. Men dette valget krever at du har stålkontroll på Excel-beregningene og at du er trygg på at du klarer det. Med tiden kan du så låne opp på boligen i banken, men ikke regn med det i vurderingen..

 

For å oppnå dette må du kanskje også kjøpe en billigere bolig..

Lenke til kommentar

Mitt råd blir å snakke med bekjente du har tillit til. Kanskje noen vil være villige til å dele med deg, kanskje kjøpe noe sammen, og bo som venner? Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere gjør dette. Skrive kontrakt med tydelige regler og la en advokat gå igjennom den.

 

Kanskje noen i familien din kan stå som kausjonist?

 

Kanskje kjøpe en campingvogn til 10-20 000 enn så lenge, på en campingplass med strømtilførsel, til du finner en bedre løsning? Så får du i hvert fall en seng å sove i. Å bo i bilen høres ut som et begrédelig tilfelle, jeg unner deg ikke dét.

 

Nå kommer jo vinteren snart. Jeg ville nok anbefalt å prøve å finne en bitteliten leilighet, til 3-4-5 000 i måneden. Da har du i det minste et minimum av levestandard. Ting kan jo forandre seg over tid, du kan få jobb, du kan tjene mere penger. Men å bo som en tater, da mister du fort livsviljen. Ingen rent vann, ingen strøm, ingen tv, vaskemaskin, dusj, toalett, seng, ingenting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er ikke alle som får lån av banker. Du må bare innfinne deg med at akkurat nå er det kanskje ikke mulig å få lån. Men du kan sjekke med husbanken. Å ta opp forbrukslån for å kjøpe bolig er vel toppen av risikoadferd. Å bo i bilen (UFB "Uten Fast Bopel") vil gi deg enda større problemer med å få lån fra banker senere, så det bør du nok slå fra deg.

 

Du kaster ikke penger ut vinduet ved å leie, du får jo bo et sted for de pengene.

 

Og ikke lur noen til å kausjonere for deg, ikke utnytt venner eller familie hvis du ikke kan betjene et lån og trolig kommer til å misligholde.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...